Racerapport 125JR Sviestad - Berra

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Aprilia Sportcity One
Racerapport 125JR Sviestad

Det här var den tredje deltävlingen i roadracing-sm som gick på Sviestadbanan utanför Linköping. Målsättningen för mig var bara en, dvs vinst.
Jag låg 14 pinnar efter Jerry Lindén i tabellen inför tävlingen och för att komma närmare var det alltså vinst som gällde.

Kval 1
På lördag morgon var det dags för första kvalet. En låg 1.04 trodde jag skulle räcka till pole position då jag gav mig ut på banan. Jag hann köra åtta varv i hyffast tempo innan växelföraren gick av på långa rakan. Det var bara att rulla mot depån och avbryta första kvalet. Jag fick som bästa tid 1.04.05 vilket bara räckte till andra plats då dansken Frans Jakobsen hade slått till med en 1.03.83. Jerry låg strax bakom på 1.04.26.

Kval 2
Inför kval två satte vi på ett 38-drev i bak då hojen gick på maxvarv efter 2/3 av långrakan. Det kändes helt klart bättre på långrakan nu men i esset och ner mot torparn tappade jag lite. Fick till en bra tid, 1.03.57, vilket gav pole.
Inget strul under kval 2.

Warmup
Tidigt söndag morgon var det sen dags för en 10 minuters warmup som mest gick ut på att hitta flytet i körningen och kolla så att allt stämde på hojen.

Race
Den nya kanalen Sportexpressen var på plats för att filma vårt lopp så man såg flera kameror runt banan och det var även en liten gridshow. Kul!
Jag kom iväg bra i starten men Jerry var snäppet vassare och tog kommandot in i esset och låg i ledning i början. Strax bakom honom låg jag och letade tillfällen att köra om. Jag gjorde två försök i inbromsningen till esset men det gick inget vidare. Jag satsade istället på att slipstreama honom på rakan och sedan ta inbromsningen inför bergskurvan. Detta lyckades och jag gick upp i ledning på fjärde varvet (tror jag). Sedan var det en gulflaggssituation där vi kom ikapp en varvning som gjorde att jag fick slå av på tempot och köra om efter grönflaggen på långrakan. Jerry kom om och jag var tvåa igen. När det var två varv kvar så gjorde jag åter en slipstreaming på Jerry och bromsade senast inför bergskurvan. Sista varvet handlade om att ge allt så att han inte skulle komma om. Jerry gjorde ett sista försök i inbromsningen till bergskurvan men jag bromsade senare än sent och lyckades hålla ledningen in i mål! Vinst med en marginal på 4,6 hundradelar. ÄNTLIGEN VINST!!!
Det var det klart bästa loppet jag gjort hittills och jag fick köra med de minsta marginalerna någonsin. Inför esset och bergskurvan kändes det att det var på gränsen till totalsläpp flertalet gånger men det gick vägen!
Nu är jag 9 poäng från Jerry och jag ser fram emot en ny duell på Gelleråsen, Karlskoga, där Jerry är grymt snabb. Så det gäller att träna ett par gånger där innan racet.
Tack till Wilhelm Schenning för lån av drevet och tack till alla som hejade på mig.
Loppet sänds på Sportexpressen den 7/7, alltså nu på torsdag, runt 22.00-tiden.
Nästa race är alltså i Karlskoga den 29-31 Juli.

/Berra
 
Last edited:

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Grattis, bra fight ni hade där framme :tummenupp

Dags att byta klass snart?

/B
 

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Aprilia Sportcity One
Bj.O.rn skrev:
Grattis, bra fight ni hade där framme :tummenupp

Dags att byta klass snart?

/B

Tack! Jag byter nästa år...vad det blir får vi se.
Har funderat på att göra något inhopp i någon annan klass men har inga pengar till det än så länge.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
DU ÄR KUNG :Bugar
hojta till om du ska till karlskoga och träna, följer gärna med och hjälper till....
 

The Doc

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
En röd halvsnabb sak
Alltså...vem var killen på motardhojen? Jösses han åkte hårt! Trodde han skulle dra rakt fram i första svängen på start/målrakan...han bromsade ju absolut skitsent hela tiden...:rolleyes:

Borde inte de andra "kåpracerna" åka från honom på bakrakan?... :confused:. Tror han gick över linjen som fyra eller femma....

Bra kört iallafall... :klappar
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Grymt bra race som vanligt i 125jr, ni bjuder på bra racing varje gång ni är ute. Det är skoj. Förstår inte hur man kan lotsa dom där hojarna så snabbt runt banorna.

Härligt med vinst, grattis!
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Grattis, det var underhållning på hög nivå in i Bergskurvan i princip varje varv! Sen hur man kan få till 1.03.xx tider med en 125 std övergår mitt förstånd...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Grymt Berra! Du gjorde så att jag fick in i varje fall ett tips!
Du ska köra 250R nästa år. :fakta
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
håller med gustav, 250R måste det bli, om jag så ska ge dig alla mina sponsorer, hm,,, det lär ju inte hjälpa..... :va
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Goodstuff skrev:
Grymt Berra! Du gjorde så att jag fick in i varje fall ett tips!
Du ska köra 250R nästa år. :fakta

Det tycker jag också :tummenupp Eller om pengarna inte riktigt räcker, 125r :)
Frånåkt så det räcker kommer man ju bli ändå.. ;)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
oFFkeFF skrev:
Det tycker jag också :tummenupp Eller om pengarna inte riktigt räcker, 125r :)
Frånåkt så det räcker kommer man ju bli ändå.. ;)
125 ellr 250R. SM och sedan EM. The sky is the limit!
Omkörningen bjuder jag så gärna på!
 

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Aprilia Sportcity One
Kanske lite tjatigt med alla tidningsklipp, men jag lägger upp den här ändå...
Från den lokala tidningen :):

notis_sla_sviestad_berra.jpg
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Berra skrev:
Kanske lite tjatigt med alla tidningsklipp, men jag lägger upp den här ändå...
Från den lokala tidningen :):
Frattis. Du verkar jobba hårt med promotionbiten också. :tummenupp
 

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Aprilia Sportcity One
Goodstuff skrev:
Frattis. Du verkar jobba hårt med promotionbiten också. :tummenupp

Jag gör så mycket jag kan. Det blir lite skriverier ibland så det är kul.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top