LÖRDAG
En vecka före får vi reda på att racet ska gå på söndagen istället för lördagen, en arrangörsmiss.
Så på lördagen packas hoj, grejer och folk in i räserbussen och i min Audi. Humöret är på topp, det ska ju raceas! Kanonväder på lördag em när vi åker ner så resan ner blir som vanligt väldigt trevlig med Fredrik som ståuppkomiker . Upp med depåtält, ut med alla grejor, byte av däck, kolla det sista på hojen, käka lite grillat så hade vi en trevlig avslutning på kvällen med lite ljug tillsammans med team "racertobbe.com".
SÖNDAG
När vi vaknar på morgonen så konstateras det att det regnar och har så gjort hela natten, vi kanske kan få nytta av våra regnåkardagar som vi haft.
Jag ut först då tar det VÄLDIGT försiktigt man hade ju hört rykten om att Parisaren tar inga skalper(den rycker av en hela kallufsen när det har regnat) får inte igång laptimern så det blir inga tider. Fredrik och Sinikka går ut och gör sina pass och sedan är det bara att vänta på en startplats. En 36:e plats av 54 startande, bra gjort Fredrik
När vi ska ut till start så blir det lika som på Gelleråsen regndäck eller slicks, eftersom det börjar ljusna och det blåser en del också, vi bestämmer oss i sista sekunden att det får bli slicks. Ut till start där vi ställer upp hojarna á,la Le Mansstart vi håller en tyst minut för nyligen bortgångne Kent Andersson. Ställer upp för start och DÄR går starten springer över banan på hojen startar, lägger i växeln för att få motorstopp, pån igen och sen iväg, det är så mycket folk så det blir lite kökörning dom första svängarna, sen är det järnet. Banan är nu torr så dom som startade på regndäck får gå in och byta på en gång, hojen fungerar skitbra och jag tycker att jag har flyt i körningen börjar nu köra om folk så det här går ju bra. Nu är det så att det finns ett ställe på banan där det ligger vatten och det är i chikanen, det är vatten tvärs över hela banan med ett torrspår i mitten på ca 10 cm som man ska pricka, missar det några gånger och ja det är halt att åka på slicks genom en vattenpöl. Har legat bakom en kille några kurvor och när vi närmar oss chikanen så tar jag sats för att åka om honom efter den som är låååånga rakan, när jag närmar mig honom i chikanen så slår han av där vilket betyder för att inte köra på honom måste jag vika ut till vänster om honom i vattnet, inte bra, först släpper framhjuler och sen spinner bakhjulet KRASCH så är man i backen, tycker aldrig det slutar snurra, reser mig upp och konstaterar att jag är hel, springer och tar skydd bakom däcken. SafetyCar kommer ut så jag går och reser upp hojen och drar den av banan. Vid bankanten så konstater jag att höger styrhalva är av, fotpinneplattan på vänster sida av, kåpan fram hänger och är trasig, fan nu får dom andra inte köra. Skamkärran kommer och hämtar hojen och drar in den i depån, får se dom andras miner, FAN. Kollar över skadorna, vi skruvar säger F och S och som det meckas sen, efter 40 min så far F ut och kör. Allt rullar på, inga strul = ingen Robban som kraschar, tankningarna funkar klockrent, förarbytena fungerar.
Vi kommer imål på 43:e plats av 54 startande så dom är nöjda, inte jag för man kan väl inte vara nöjd när man kraschar.
I bussen hem så får man väl lite skitpikar och det ska man ha men det är attans trevligt med eftersnack.
Tackar Matte och Anders för meck och tankningar, och vilka meckar sen, klockrena.
Tack till Anna-Maria, Jocke, Mats och Jockes tjej (som jag tyvärr har glömt namnet på, åldern ni vet) för tidtagning och hjälp i depån.
Kraschkungen Robban
Jo just ja vi hade en snabbare bästatid än Patrik i racertobbe.com
En vecka före får vi reda på att racet ska gå på söndagen istället för lördagen, en arrangörsmiss.
Så på lördagen packas hoj, grejer och folk in i räserbussen och i min Audi. Humöret är på topp, det ska ju raceas! Kanonväder på lördag em när vi åker ner så resan ner blir som vanligt väldigt trevlig med Fredrik som ståuppkomiker . Upp med depåtält, ut med alla grejor, byte av däck, kolla det sista på hojen, käka lite grillat så hade vi en trevlig avslutning på kvällen med lite ljug tillsammans med team "racertobbe.com".
SÖNDAG
När vi vaknar på morgonen så konstateras det att det regnar och har så gjort hela natten, vi kanske kan få nytta av våra regnåkardagar som vi haft.
Jag ut först då tar det VÄLDIGT försiktigt man hade ju hört rykten om att Parisaren tar inga skalper(den rycker av en hela kallufsen när det har regnat) får inte igång laptimern så det blir inga tider. Fredrik och Sinikka går ut och gör sina pass och sedan är det bara att vänta på en startplats. En 36:e plats av 54 startande, bra gjort Fredrik
När vi ska ut till start så blir det lika som på Gelleråsen regndäck eller slicks, eftersom det börjar ljusna och det blåser en del också, vi bestämmer oss i sista sekunden att det får bli slicks. Ut till start där vi ställer upp hojarna á,la Le Mansstart vi håller en tyst minut för nyligen bortgångne Kent Andersson. Ställer upp för start och DÄR går starten springer över banan på hojen startar, lägger i växeln för att få motorstopp, pån igen och sen iväg, det är så mycket folk så det blir lite kökörning dom första svängarna, sen är det järnet. Banan är nu torr så dom som startade på regndäck får gå in och byta på en gång, hojen fungerar skitbra och jag tycker att jag har flyt i körningen börjar nu köra om folk så det här går ju bra. Nu är det så att det finns ett ställe på banan där det ligger vatten och det är i chikanen, det är vatten tvärs över hela banan med ett torrspår i mitten på ca 10 cm som man ska pricka, missar det några gånger och ja det är halt att åka på slicks genom en vattenpöl. Har legat bakom en kille några kurvor och när vi närmar oss chikanen så tar jag sats för att åka om honom efter den som är låååånga rakan, när jag närmar mig honom i chikanen så slår han av där vilket betyder för att inte köra på honom måste jag vika ut till vänster om honom i vattnet, inte bra, först släpper framhjuler och sen spinner bakhjulet KRASCH så är man i backen, tycker aldrig det slutar snurra, reser mig upp och konstaterar att jag är hel, springer och tar skydd bakom däcken. SafetyCar kommer ut så jag går och reser upp hojen och drar den av banan. Vid bankanten så konstater jag att höger styrhalva är av, fotpinneplattan på vänster sida av, kåpan fram hänger och är trasig, fan nu får dom andra inte köra. Skamkärran kommer och hämtar hojen och drar in den i depån, får se dom andras miner, FAN. Kollar över skadorna, vi skruvar säger F och S och som det meckas sen, efter 40 min så far F ut och kör. Allt rullar på, inga strul = ingen Robban som kraschar, tankningarna funkar klockrent, förarbytena fungerar.
Vi kommer imål på 43:e plats av 54 startande så dom är nöjda, inte jag för man kan väl inte vara nöjd när man kraschar.
I bussen hem så får man väl lite skitpikar och det ska man ha men det är attans trevligt med eftersnack.
Tackar Matte och Anders för meck och tankningar, och vilka meckar sen, klockrena.
Tack till Anna-Maria, Jocke, Mats och Jockes tjej (som jag tyvärr har glömt namnet på, åldern ni vet) för tidtagning och hjälp i depån.
Kraschkungen Robban
Jo just ja vi hade en snabbare bästatid än Patrik i racertobbe.com