Sitter i den minst sagt bullriga mazda-bussen på väg hem från Linköping. Med en röd-orange solnedgång i backspegeln, insjöar som ligger spegelblanka i kvällssolen, rådjur som betar på ängarna. Och framför allt, karriärens första poängplats i bagaget.
Av nån anledning känns inte bussen så bullrig som den brukar, lastningen känns inte lika jobbig, och dom två timmarna hem känns inte så långa.
Funderar på om livet blir bättre än så här...
Har precis avslutat sommarens bästa helg nere på Sviestad i Linköping.
Kom ner väldigt tidigt på lördag eftermiddag, först i depån faktiskt. Var inte ens några funktionärer på plats. Försökte tillsammans med "chefmekanikern" Peter att i halv storm bygga upp tältet, men gav upp efter 10 minuter och flyttade oss upp i lä vid garagen i andra änden på depån. Med hjälp av spännband och cementklumpar lyckades vi få skapelsen att stå kvar.
Besiktat och klart vid kvart över sex, sen var det bara att åka in till stan för att bli bjuden på hemlagad mat från svärmor, och få sova i en riktig säng i Idas nyinflyttade lägenhet.
Målet med söndagen var att kvala in och placera mig topp 20, köra livets första 56 tid, och hålla mig på hjulen.
Min personbästa sattes på SM'et tidigare i sommras och låg på 57.440.
Eftersom det förmodligen är mitt sista race för säsongen, och det är förhållandevis nära hemma (19mil) så hade det kommit ner många hemifrån och skulle titta på tävlingen. Det var familj, släkt, kompisar, och sponsorer.
Hade fixat mat och tilltugg till 30 personer, och allt gick åt under söndagen. Verkligen skitroligt!!
Kval 1
Kvalet blev rörigt. Förstår inte hur man kan hamna i så mycket trafik när det inte ens var fullt startfält. När man väl fick några fria varv var det gulflagg i nästan varje kurva. Tyckte det låg hojar överallt.
Passet rödflaggades efter ca. 20 minuter, och kom inte igång nåt mer.
Körde inte bättre än 58.175, men det räckte ändå till en 15:e plats. Var riktigt missnöjd med tiden.
Kval 2
Andra kvalet gick lite bättre, fick flera fria varv där jag inte stördes av andra förare på banan, inte lika mycket gulflaggor och fick till 57.275 som bästa tid. Personbästa, men fortfarande inte under den ”magiska” 57 sekunders gränsen.
Den tiden räckte till en 13:e plats på ”gridden”, i 4:e startled. Mitt bästa kval på hela säsongen, och jag var verkligen jättenöjd. Kändes som det fanns en chans att ta mina första poäng, ett mål som jag skulle ha först nästa säsong.
Race
Ett stort problem som jag haft under inledningen på säsongen är mina starter, där har jag tappat mycket. Har haft svårt att komma iväg bra, och sen varit alldeles för snäll när det sedan blivit trångt in i första kurvorna, och hellre backat av lite än att riskera att kroka ihop med någon och krascha.
När starten gick så kom jag iväg väldigt bra, och ta ett par förare in i första böj. Sen blev det väldigt trångt som vanligt och jag hade kontakt med flera förare i dom första kurvorna vilket kan bli rätt ”spännande” när det går runt undan i kurvorna och man ligger med knäet i backen. Jag lyckades hålla mig på hjulen i alla fall, och kunde komma undan dom första kritiska kurvorna utan att tappa allt för många placeringar.
Under dom inledande varven sen så lyckades jag ta ett par placeringar, och blev sedan fast bakom en förare som jag tampades med ett par varv. Såg inte riktigt vem det var. Depåtavlan visade att jag nu låg då på en mycket fin 14:e plats, vilket skulle ge 2 poäng om jag höll den placeringen in i mål. Men efter nåt varv lyckades jag komma om och ta 13:e plats, och drog sen ifrån direkt. Efter två varv hade jag en lucka på över 3 sekunder.
Jag böjade nu jaga ifatt nr.90 Staffan Sjölund, men avståndet var dock allt för stort för att jag skulle hinna ta igen det, och det blev sen en rätt så lugn åkning dom sista 4-5 varven in i mål.
Blev lite nervös sedan dom sista två varven när jag insåg att mina första poäng var nära, allt jag behövde göra var att hålla mig på hjulen och ta mig i mål. Såg på depåtavlan att jag nu hade 4+ sekunder ner till 14:e plats och kunde slå av lite på tempot för att inte riskera något.
Känslan när jag passerade mållinjen var otroligt skön, alla tillresta "supportrar" hängde över depåmuren och viftade med armarna och skrek. Kändes nästan som en seger. Och när jag rullade in i depån jublade alla tillresta strängnäsbor, och när jag fick se varvtiderna från racet vidade det sig att jag kommit ner under 57 sekunder på flera utav varven, och min bästa tid i racet var 56.560. Hade En förbättring av mitt personbästa med nästan en hel sekund!
Känslan var enormt skön!
Tack till LMS för en bra arrangerad B-tävling!!!!
Och tack givetvis till Ida (flickvän/massör), Peter (Kunglig Mekaniker), och alla tillresta strängnäsbor som hejade på! Andreas (DaWeazel) och Mattias (Putterossi) hjälpte oxå till. Kände mig som värsta proffset, rörde inte cykeln på hela helgen förutom när jag körde!!!
Tack som fan!!!!!!!
Av nån anledning känns inte bussen så bullrig som den brukar, lastningen känns inte lika jobbig, och dom två timmarna hem känns inte så långa.
Funderar på om livet blir bättre än så här...
Har precis avslutat sommarens bästa helg nere på Sviestad i Linköping.
Kom ner väldigt tidigt på lördag eftermiddag, först i depån faktiskt. Var inte ens några funktionärer på plats. Försökte tillsammans med "chefmekanikern" Peter att i halv storm bygga upp tältet, men gav upp efter 10 minuter och flyttade oss upp i lä vid garagen i andra änden på depån. Med hjälp av spännband och cementklumpar lyckades vi få skapelsen att stå kvar.
Besiktat och klart vid kvart över sex, sen var det bara att åka in till stan för att bli bjuden på hemlagad mat från svärmor, och få sova i en riktig säng i Idas nyinflyttade lägenhet.
Målet med söndagen var att kvala in och placera mig topp 20, köra livets första 56 tid, och hålla mig på hjulen.
Min personbästa sattes på SM'et tidigare i sommras och låg på 57.440.
Eftersom det förmodligen är mitt sista race för säsongen, och det är förhållandevis nära hemma (19mil) så hade det kommit ner många hemifrån och skulle titta på tävlingen. Det var familj, släkt, kompisar, och sponsorer.
Hade fixat mat och tilltugg till 30 personer, och allt gick åt under söndagen. Verkligen skitroligt!!
Kval 1
Kvalet blev rörigt. Förstår inte hur man kan hamna i så mycket trafik när det inte ens var fullt startfält. När man väl fick några fria varv var det gulflagg i nästan varje kurva. Tyckte det låg hojar överallt.
Passet rödflaggades efter ca. 20 minuter, och kom inte igång nåt mer.
Körde inte bättre än 58.175, men det räckte ändå till en 15:e plats. Var riktigt missnöjd med tiden.
Kval 2
Andra kvalet gick lite bättre, fick flera fria varv där jag inte stördes av andra förare på banan, inte lika mycket gulflaggor och fick till 57.275 som bästa tid. Personbästa, men fortfarande inte under den ”magiska” 57 sekunders gränsen.
Den tiden räckte till en 13:e plats på ”gridden”, i 4:e startled. Mitt bästa kval på hela säsongen, och jag var verkligen jättenöjd. Kändes som det fanns en chans att ta mina första poäng, ett mål som jag skulle ha först nästa säsong.
Race
Ett stort problem som jag haft under inledningen på säsongen är mina starter, där har jag tappat mycket. Har haft svårt att komma iväg bra, och sen varit alldeles för snäll när det sedan blivit trångt in i första kurvorna, och hellre backat av lite än att riskera att kroka ihop med någon och krascha.
När starten gick så kom jag iväg väldigt bra, och ta ett par förare in i första böj. Sen blev det väldigt trångt som vanligt och jag hade kontakt med flera förare i dom första kurvorna vilket kan bli rätt ”spännande” när det går runt undan i kurvorna och man ligger med knäet i backen. Jag lyckades hålla mig på hjulen i alla fall, och kunde komma undan dom första kritiska kurvorna utan att tappa allt för många placeringar.
Under dom inledande varven sen så lyckades jag ta ett par placeringar, och blev sedan fast bakom en förare som jag tampades med ett par varv. Såg inte riktigt vem det var. Depåtavlan visade att jag nu låg då på en mycket fin 14:e plats, vilket skulle ge 2 poäng om jag höll den placeringen in i mål. Men efter nåt varv lyckades jag komma om och ta 13:e plats, och drog sen ifrån direkt. Efter två varv hade jag en lucka på över 3 sekunder.
Jag böjade nu jaga ifatt nr.90 Staffan Sjölund, men avståndet var dock allt för stort för att jag skulle hinna ta igen det, och det blev sen en rätt så lugn åkning dom sista 4-5 varven in i mål.
Blev lite nervös sedan dom sista två varven när jag insåg att mina första poäng var nära, allt jag behövde göra var att hålla mig på hjulen och ta mig i mål. Såg på depåtavlan att jag nu hade 4+ sekunder ner till 14:e plats och kunde slå av lite på tempot för att inte riskera något.
Känslan när jag passerade mållinjen var otroligt skön, alla tillresta "supportrar" hängde över depåmuren och viftade med armarna och skrek. Kändes nästan som en seger. Och när jag rullade in i depån jublade alla tillresta strängnäsbor, och när jag fick se varvtiderna från racet vidade det sig att jag kommit ner under 57 sekunder på flera utav varven, och min bästa tid i racet var 56.560. Hade En förbättring av mitt personbästa med nästan en hel sekund!
Känslan var enormt skön!
Tack till LMS för en bra arrangerad B-tävling!!!!
Och tack givetvis till Ida (flickvän/massör), Peter (Kunglig Mekaniker), och alla tillresta strängnäsbor som hejade på! Andreas (DaWeazel) och Mattias (Putterossi) hjälpte oxå till. Kände mig som värsta proffset, rörde inte cykeln på hela helgen förutom när jag körde!!!
Tack som fan!!!!!!!