Racerapport ERF i Anderstorp

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Efter en sömnlös natt där jag vaknar kl 4 efter att ha somnat kl 12 startar jag med en rejäl frukost. Inser att jag borde sovit en timme till, men bestämmer mej för att starta färden mot anderstorp kl 6. Kommer iväg 6.30, alltid lite försenad :huvet
När jag kommer till banan är det full aktivitet i depån, massor av folk som monterat sina tält och verkar klara att starta rejset direkt! Packar ur prylarna i Skalmans tält som en snäll polis monterat upp kvällen innan :Bugar
När allt är urlastat anländer R2 med en kompis som ska hjälpa oss. Efter samtal till Skalman konstateras att han sov! Kl 8 kliver han ur sängen, men det kan man kosta på sej om man bor 4 minuters väg från banan :tungan
Efter lite mek med ljuddämparen som jag lånat av GUL(Tack!) har Roger Strand dykt upp och krängt på ett nytt bakdäck innan man hinner blinka. Checkar in i sekretariatet samtidigt som Skalman dyker upp. Besiktningen är av det snabba slaget, allt OK! Regnet droppar en aning när kvalet börjar, därför bestämmer vi att starta på dom gamla regndäcken och skicka ut skalman för ett par snabba varv innan det blir riktig blött. Med 48 anmälda team blir det trångt i första böj, därför är starten viktig. Taktiken funkar bra, skalman kommer in efter 10 minuter med 1,57 och en 6 tid som resultat. R2 går ut i lite kraftigare regn, men det funkade ok. Själv körde jag bara 10 minuter för att vakna, ingen idé att pressa när det inte går att förbättra så mycket. In i depå och på med nya regndäck! Drömväder! Vi bestämmer att jag ska starta och försöka hålla platsen vi har i starten. Regnet minskar lite, men banan är forfarande blöt hela vägen runt. Staretn går enligt planerna, 4 in i första böj! Tappar ett par platser under de första varven ,men hänger med tätklungan hyffsat. Ser på depåtavlan att vi håller vår 6:e plats! Efter 5 varv får vi pacecar för en bärgning efter rakan, perfekt, för då kan man spara på däck och bränsle. Ligger ute i 1,15 och kör som bäst 1,54,9 när det har blivit ett smalt torrspår. Ser safetycar:en på rakan och bestämmer att det är dax att tanka och byta förare. När jag kommer in visar det sej att safetycar var bara ute i 2 varv, så det är fullt rejstempo som gäller igen :huvet Regnet ökar igen så torrspåret försvinner efter 5 minuter. Skalman kör andra timmen och gör det med den äran! 4:e platsen som jag fixade bättrar han till 3:e efter att konkurrenterna haft problem med sina tankstopp. En ganska händelsefattig timme följer då vi pendlar mellan 3:e och 5:e plats. När 2,20 gått kommer skalman in för byte och R2 skyndar ut under safetycar. Efter 2 varv kommer han in igen! IMMA!!! Han ser ingenting och ett snabbt visirbyte samt utfart efter safetycar gör att han hinner köra ifatt safetycar och har bara förlorat halva fältet, dvs 10-15 sek. Nästa byte sker lite i förtid, R2 har återigen problem med visiret, denna gång bestämmer vi att jag ska ut och köra upp det som är kvar i tanken. Det bör räcka i 20 var. Ger mej ut och kör på tandköttet en stund och ser hur placeringen går från 4:e till 3:a!! Efter 21 varv går jag in för tankning och byte, R2 går ut igen med full tank och nytt mod. Denna gång funkar det bättre för honom och han klipper till med vårt snabbaste varv! 1,54,7 :huvet 2 tiondelar snabbare än mitt snabbaste :död
Hela detta pass går enligt planerna och vi lägger upp taktiken för slutdelen. Med 1,20 kvar att köra visar R2 att soppan är slut och vi konstaterar att regnet ökar ännu mer. Därför tycker skalman att jag ska ta slutet eftersom jag kört bättre i regnet. Vi bestämmer att jag ska försöka köra hela passet och hoppas på safetycar så att soppan räcker. Ger mej ut och har fint flyt i körningen. Nu regnar det ordentligt! Mitt på rakan spinner hojen på sexan! Får ett kast på bakhjulet som nästan skickar mej av hojen i 230+, men fixar det efter lite bekymmer. När jag bromsar efetr rakan släpper framhjulet pga vattenplaning! Spännande :3freak
Fortsätter i 1,57-tempo några varv då jag i slutet av rakan kör ifatt Fastcorner. Bestämmer mej för att köra om påå rakan efter norra kurvan. När jag kommer upp jämsides med Klas ser han vem det är och utmanar mej på en bromsduell! Fulll av självförtroende tänker jag: inte en chans att han vinnner denna kurvan! Bromsar senast bara för komma på att jag vill inte sänka honom på utgången, därför försöker jag tajta till mitt spår och lämna plats på yttern. När jag lägger ner känner jag hur framändan försvinner samtidigt som jag ser en gul hoj i min vänstra ögonvrå :död
Hojen glider ut i kanten på lecahavet, men efter vad som kändes som en evighet lyckas jag få i friläge och baxa ut hojen igen! Adrenalinet sprutar i kropppen! Kör in i depå och tankar upp fullt. Snabbt tejpas kåpglaset ihop och skalman kör ut för att försöka ta tillbaka den förlorade tiden. Ser att vi inte tappat mer än ca 2,5 minuter inkl. tankning och förarbyte! Fortfarande 3:a :banana

I mål är vi som 3:e lag, men en lång diskkussion följer med tävlingsledningen som gjort en tabbe vid en av safetycarsituationerna i början. Detta orkar jag inte förklara, men kontentan är att vi delar platsen med Br. Hörberg, eftersom det inte var dom som gjort fel kändes det som det mest rättvisa.


En toppendag som resulterar i mitt livs första pokal! Visserligen hade dom slarvat bort alla pokaler, men dom har lovat att skicka ut dom per post.

STORT TACK till alla som hjälpte oss under detta rejs! :Bugar Glädjen är total!
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kan bara instämma Stefan, riktigt kul, ett stort tack till alla som hjälpte till. :fyllisar
Nästa gång ska jag ha ett kärnvapentrimmat NASA visir. :huvet
 

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Aprilia Sportcity One
R2 skrev:
Kan bara instämma Stefan, riktigt kul, ett stort tack till alla som hjälpte till. :fyllisar
Nästa gång ska jag ha ett kärnvapentrimmat NASA visir. :huvet

Bra kört !!! GRATTIS :tummenupp
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
R2 skrev:
Kan bara instämma Stefan, riktigt kul, ett stort tack till alla som hjälpte till. :fyllisar
Nästa gång ska jag ha ett kärnvapentrimmat NASA visir. :huvet
Jag har ju redan sagt hur man undviker imma; SONAX FLYTANDE HÅRDVAX!!! Det enda som funkar! :7peta
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nr:18 skrev:
Jag har ju redan sagt hur man undviker imma; SONAX FLYTANDE HÅRDVAX!!! Det enda som funkar! :7peta
Ey! Grattis kompis!

Tack för Sonaxtipset.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nyteknik skrev:
Det låter enkelt och billigt. Hur är dessa "Fog City" filmer som man sätter på insidan?
jag har flera sånna visir, men en del av dom är gamla, då funkar det inte så bra.
men problemet igår va nog mkt att det va väldigt kallt ute, värmeskillnaden ute mot i hjälmen gör att det blir kondense åxå, sen hade min hjälmstoppning blitt blöt innan jag tog på den, det gör ju inte saken bättre, torr i håret är ett tips.
Bättre kondis skulle inte skada heller, och ansiktsmask.
det gick ju men lite sådär att köra om hela tiden utan att se folk riktigt bra.

och regna gjorde ju som synes:
 

Bifogat

  • optiDscn1075.jpg
    optiDscn1075.jpg
    43.6 KB · Visningar: 125
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nyteknik skrev:
Fy fan – det där ser inte kul ut. :eek:
jo faktiskt riktigt kul, men kallt, förkyld idag.

OBS, har någon (zoulfly) bilder från racet så tar jag gärna del av nått...
 

Bifogat

  • optiDscn1072.jpg
    optiDscn1072.jpg
    25.4 KB · Visningar: 102
Last edited:

GUL

Det gick snabbare förr...
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
Nada
Gratulerar!!

Är dessutom väldigt imponerad över hur man i ösregn kan harva runt på bana i mer än en timme, och dessutom hålla uppe skärpan.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Tänker inte erkänna det igen men 1,57 på Atorp i ösregn är fanimej inte kattskit. Imponerande Mumlan, men tack vare regnet har farbror Chrille fortfarande det bästa personliga på Atorp.

Grattis till placeringen!
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Chrille skrev:
Tänker inte erkänna det igen men 1,57 på Atorp i ösregn är fanimej inte kattskit. Imponerande Mumlan, men tack vare regnet har farbror Chrille fortfarande det bästa personliga på Atorp.

Grattis till placeringen!
1,54,738 om jag får be... med immigt eller öppet visir :jisses
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
R2 skrev:
1,54,738 om jag får be... med immigt eller öppet visir :tungan

Men att du kan köra fort visste jag, att Mumlan rullar på bra i regn visste jag också men när det spinner på sexan är det riktigt blött och det var just 57orna då som imponerar(att han kunde SÅ bra...). I perspektiv kan man ju tänka på att Landström körde 50 blankt 2002(?) i ösregn men då slaktade han all konkurrens. Carlbark var två sekunder efter...... Så era tider är riktigt, riktigt bra.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top