Nr:18
Snabbare än Don Queer
Efter en sömnlös natt där jag vaknar kl 4 efter att ha somnat kl 12 startar jag med en rejäl frukost. Inser att jag borde sovit en timme till, men bestämmer mej för att starta färden mot anderstorp kl 6. Kommer iväg 6.30, alltid lite försenad
När jag kommer till banan är det full aktivitet i depån, massor av folk som monterat sina tält och verkar klara att starta rejset direkt! Packar ur prylarna i Skalmans tält som en snäll polis monterat upp kvällen innan
När allt är urlastat anländer R2 med en kompis som ska hjälpa oss. Efter samtal till Skalman konstateras att han sov! Kl 8 kliver han ur sängen, men det kan man kosta på sej om man bor 4 minuters väg från banan
Efter lite mek med ljuddämparen som jag lånat av GUL(Tack!) har Roger Strand dykt upp och krängt på ett nytt bakdäck innan man hinner blinka. Checkar in i sekretariatet samtidigt som Skalman dyker upp. Besiktningen är av det snabba slaget, allt OK! Regnet droppar en aning när kvalet börjar, därför bestämmer vi att starta på dom gamla regndäcken och skicka ut skalman för ett par snabba varv innan det blir riktig blött. Med 48 anmälda team blir det trångt i första böj, därför är starten viktig. Taktiken funkar bra, skalman kommer in efter 10 minuter med 1,57 och en 6 tid som resultat. R2 går ut i lite kraftigare regn, men det funkade ok. Själv körde jag bara 10 minuter för att vakna, ingen idé att pressa när det inte går att förbättra så mycket. In i depå och på med nya regndäck! Drömväder! Vi bestämmer att jag ska starta och försöka hålla platsen vi har i starten. Regnet minskar lite, men banan är forfarande blöt hela vägen runt. Staretn går enligt planerna, 4 in i första böj! Tappar ett par platser under de första varven ,men hänger med tätklungan hyffsat. Ser på depåtavlan att vi håller vår 6:e plats! Efter 5 varv får vi pacecar för en bärgning efter rakan, perfekt, för då kan man spara på däck och bränsle. Ligger ute i 1,15 och kör som bäst 1,54,9 när det har blivit ett smalt torrspår. Ser safetycar:en på rakan och bestämmer att det är dax att tanka och byta förare. När jag kommer in visar det sej att safetycar var bara ute i 2 varv, så det är fullt rejstempo som gäller igen Regnet ökar igen så torrspåret försvinner efter 5 minuter. Skalman kör andra timmen och gör det med den äran! 4:e platsen som jag fixade bättrar han till 3:e efter att konkurrenterna haft problem med sina tankstopp. En ganska händelsefattig timme följer då vi pendlar mellan 3:e och 5:e plats. När 2,20 gått kommer skalman in för byte och R2 skyndar ut under safetycar. Efter 2 varv kommer han in igen! IMMA!!! Han ser ingenting och ett snabbt visirbyte samt utfart efter safetycar gör att han hinner köra ifatt safetycar och har bara förlorat halva fältet, dvs 10-15 sek. Nästa byte sker lite i förtid, R2 har återigen problem med visiret, denna gång bestämmer vi att jag ska ut och köra upp det som är kvar i tanken. Det bör räcka i 20 var. Ger mej ut och kör på tandköttet en stund och ser hur placeringen går från 4:e till 3:a!! Efter 21 varv går jag in för tankning och byte, R2 går ut igen med full tank och nytt mod. Denna gång funkar det bättre för honom och han klipper till med vårt snabbaste varv! 1,54,7 2 tiondelar snabbare än mitt snabbaste
Hela detta pass går enligt planerna och vi lägger upp taktiken för slutdelen. Med 1,20 kvar att köra visar R2 att soppan är slut och vi konstaterar att regnet ökar ännu mer. Därför tycker skalman att jag ska ta slutet eftersom jag kört bättre i regnet. Vi bestämmer att jag ska försöka köra hela passet och hoppas på safetycar så att soppan räcker. Ger mej ut och har fint flyt i körningen. Nu regnar det ordentligt! Mitt på rakan spinner hojen på sexan! Får ett kast på bakhjulet som nästan skickar mej av hojen i 230+, men fixar det efter lite bekymmer. När jag bromsar efetr rakan släpper framhjulet pga vattenplaning! Spännande
Fortsätter i 1,57-tempo några varv då jag i slutet av rakan kör ifatt Fastcorner. Bestämmer mej för att köra om påå rakan efter norra kurvan. När jag kommer upp jämsides med Klas ser han vem det är och utmanar mej på en bromsduell! Fulll av självförtroende tänker jag: inte en chans att han vinnner denna kurvan! Bromsar senast bara för komma på att jag vill inte sänka honom på utgången, därför försöker jag tajta till mitt spår och lämna plats på yttern. När jag lägger ner känner jag hur framändan försvinner samtidigt som jag ser en gul hoj i min vänstra ögonvrå
Hojen glider ut i kanten på lecahavet, men efter vad som kändes som en evighet lyckas jag få i friläge och baxa ut hojen igen! Adrenalinet sprutar i kropppen! Kör in i depå och tankar upp fullt. Snabbt tejpas kåpglaset ihop och skalman kör ut för att försöka ta tillbaka den förlorade tiden. Ser att vi inte tappat mer än ca 2,5 minuter inkl. tankning och förarbyte! Fortfarande 3:a
I mål är vi som 3:e lag, men en lång diskkussion följer med tävlingsledningen som gjort en tabbe vid en av safetycarsituationerna i början. Detta orkar jag inte förklara, men kontentan är att vi delar platsen med Br. Hörberg, eftersom det inte var dom som gjort fel kändes det som det mest rättvisa.
En toppendag som resulterar i mitt livs första pokal! Visserligen hade dom slarvat bort alla pokaler, men dom har lovat att skicka ut dom per post.
STORT TACK till alla som hjälpte oss under detta rejs! Glädjen är total!
När jag kommer till banan är det full aktivitet i depån, massor av folk som monterat sina tält och verkar klara att starta rejset direkt! Packar ur prylarna i Skalmans tält som en snäll polis monterat upp kvällen innan
När allt är urlastat anländer R2 med en kompis som ska hjälpa oss. Efter samtal till Skalman konstateras att han sov! Kl 8 kliver han ur sängen, men det kan man kosta på sej om man bor 4 minuters väg från banan
Efter lite mek med ljuddämparen som jag lånat av GUL(Tack!) har Roger Strand dykt upp och krängt på ett nytt bakdäck innan man hinner blinka. Checkar in i sekretariatet samtidigt som Skalman dyker upp. Besiktningen är av det snabba slaget, allt OK! Regnet droppar en aning när kvalet börjar, därför bestämmer vi att starta på dom gamla regndäcken och skicka ut skalman för ett par snabba varv innan det blir riktig blött. Med 48 anmälda team blir det trångt i första böj, därför är starten viktig. Taktiken funkar bra, skalman kommer in efter 10 minuter med 1,57 och en 6 tid som resultat. R2 går ut i lite kraftigare regn, men det funkade ok. Själv körde jag bara 10 minuter för att vakna, ingen idé att pressa när det inte går att förbättra så mycket. In i depå och på med nya regndäck! Drömväder! Vi bestämmer att jag ska starta och försöka hålla platsen vi har i starten. Regnet minskar lite, men banan är forfarande blöt hela vägen runt. Staretn går enligt planerna, 4 in i första böj! Tappar ett par platser under de första varven ,men hänger med tätklungan hyffsat. Ser på depåtavlan att vi håller vår 6:e plats! Efter 5 varv får vi pacecar för en bärgning efter rakan, perfekt, för då kan man spara på däck och bränsle. Ligger ute i 1,15 och kör som bäst 1,54,9 när det har blivit ett smalt torrspår. Ser safetycar:en på rakan och bestämmer att det är dax att tanka och byta förare. När jag kommer in visar det sej att safetycar var bara ute i 2 varv, så det är fullt rejstempo som gäller igen Regnet ökar igen så torrspåret försvinner efter 5 minuter. Skalman kör andra timmen och gör det med den äran! 4:e platsen som jag fixade bättrar han till 3:e efter att konkurrenterna haft problem med sina tankstopp. En ganska händelsefattig timme följer då vi pendlar mellan 3:e och 5:e plats. När 2,20 gått kommer skalman in för byte och R2 skyndar ut under safetycar. Efter 2 varv kommer han in igen! IMMA!!! Han ser ingenting och ett snabbt visirbyte samt utfart efter safetycar gör att han hinner köra ifatt safetycar och har bara förlorat halva fältet, dvs 10-15 sek. Nästa byte sker lite i förtid, R2 har återigen problem med visiret, denna gång bestämmer vi att jag ska ut och köra upp det som är kvar i tanken. Det bör räcka i 20 var. Ger mej ut och kör på tandköttet en stund och ser hur placeringen går från 4:e till 3:a!! Efter 21 varv går jag in för tankning och byte, R2 går ut igen med full tank och nytt mod. Denna gång funkar det bättre för honom och han klipper till med vårt snabbaste varv! 1,54,7 2 tiondelar snabbare än mitt snabbaste
Hela detta pass går enligt planerna och vi lägger upp taktiken för slutdelen. Med 1,20 kvar att köra visar R2 att soppan är slut och vi konstaterar att regnet ökar ännu mer. Därför tycker skalman att jag ska ta slutet eftersom jag kört bättre i regnet. Vi bestämmer att jag ska försöka köra hela passet och hoppas på safetycar så att soppan räcker. Ger mej ut och har fint flyt i körningen. Nu regnar det ordentligt! Mitt på rakan spinner hojen på sexan! Får ett kast på bakhjulet som nästan skickar mej av hojen i 230+, men fixar det efter lite bekymmer. När jag bromsar efetr rakan släpper framhjulet pga vattenplaning! Spännande
Fortsätter i 1,57-tempo några varv då jag i slutet av rakan kör ifatt Fastcorner. Bestämmer mej för att köra om påå rakan efter norra kurvan. När jag kommer upp jämsides med Klas ser han vem det är och utmanar mej på en bromsduell! Fulll av självförtroende tänker jag: inte en chans att han vinnner denna kurvan! Bromsar senast bara för komma på att jag vill inte sänka honom på utgången, därför försöker jag tajta till mitt spår och lämna plats på yttern. När jag lägger ner känner jag hur framändan försvinner samtidigt som jag ser en gul hoj i min vänstra ögonvrå
Hojen glider ut i kanten på lecahavet, men efter vad som kändes som en evighet lyckas jag få i friläge och baxa ut hojen igen! Adrenalinet sprutar i kropppen! Kör in i depå och tankar upp fullt. Snabbt tejpas kåpglaset ihop och skalman kör ut för att försöka ta tillbaka den förlorade tiden. Ser att vi inte tappat mer än ca 2,5 minuter inkl. tankning och förarbyte! Fortfarande 3:a
I mål är vi som 3:e lag, men en lång diskkussion följer med tävlingsledningen som gjort en tabbe vid en av safetycarsituationerna i början. Detta orkar jag inte förklara, men kontentan är att vi delar platsen med Br. Hörberg, eftersom det inte var dom som gjort fel kändes det som det mest rättvisa.
En toppendag som resulterar i mitt livs första pokal! Visserligen hade dom slarvat bort alla pokaler, men dom har lovat att skicka ut dom per post.
STORT TACK till alla som hjälpte oss under detta rejs! Glädjen är total!