Nr:18
Snabbare än Don Queer
Här kommer vår rapport, fyll gärna på med fler!
Efter en lång vinter var det nu äntligen dags för HET att bevisa sin kapacitet. Hojen var inte riktigt klar så snabbtankningen får vänta till anderstorpstävlingen. Det nya stödet för framhjulet likaså. Teamet samlades på fredagen för lite träning. Mårtensson visar gryende form med 49r, Skalman åker 50.0 och teamchefen har motivationsproblem med 52r. Allt verkar funka maskinellt så kvällen ägnas åt service och trimmande av mekanikerna. Bakhjulsbyte på 24 sekunder utan att stressa lovar gott.
Lördag morgon, kvalet inleds av mej med 5 lugna varv med gulflagg i snabbhögern. Bästa tid 53-nånting, så jag åker in och lämnar över till Andreas. Efter 15 minuter avbryter han med bästa tid ! Pole position! Kul, men det varar inte så länge eftersom Allt i däck och Skjern MC tar sej förbi efter att vi avbrutit vårt kval. 3 plats på gridden är godkänt, vi ska ju köra 6 timmar så bara man är i främre halvan av fältet så duger det.
Starten går bra, Andreas är 5:a efter första varvet och håller den platsen i 10 minuter. Vi ser ett dammoln efter rakan och paniken utbryter!!!! En blå hoj i gruset efter rakan!!!! Han välter från stillastående och hojen är oskadd som tur är, bara lite grus i gasrullen med efterföljande gashäng som fixas under första varvet ute på banan. Vi halkar ner till plats 15, men sedan börjar en enorm uppkörning! Varvtiderna ligger på låga 49r när det inte är trafik i vägen. Bästa tid, 48.8 och placeringen bättrar sej till en 4:e när vi gör första bytet. Bakdäcket är risigt efter hårdkörningen, så när Skalman går ut bestämmer vi att byta däck så fort vi får chansen. Efter 20 varv blir det safetycar så vi passar på att göra ett snabbt hjulbyte på endast 19 sekunder! Vi tappar ingen placering heller då Skalman hinner ikapp fältet innan racet startar om. Stadiga 50-tider under 97 varv i sträck gör att vi klättrar en placering och tar 3:e plats. Mårtensson går ut igen på 3:e passet. Han gör en stark insats och håller platsen i 74 varv då han krokar ihop med #83 efter rakan. Alla är oerhört nervösa när vi inser att det är vår hoj som återigen står i gruset. Efter lite koll inser vi att hojen återigen klarat sej oskadd så ger jag mej ut, bara för att konstatera att vi i hastigheten bytt bakhjul rekordsnabbt, men glömt bort att vi skulle ha tankat! In efter ett varv, snabb tankning och sen ut igen. Gashäng genom nyhemskurvan är inte kul, men efter att ha gasat ut ordentligt på rakan bestämmer jag mej för att fortsätta köra utan att göra nåt åt det. Rätt beslut då gasen gick lätt efter 2 varv igen. Inleder pinsamt långsamt med 54r och börjar inte köra ordentligt förrän mrLind kör om efter rakan. Då inser jag att så långsamt kan jag ju inte köra! Tar i lite och sänker mina tider 2 sekunder. Efter 45 minuter kommer HSR #98 förbi och ger mej en ”Rossi”!!! Blir ytterst förorättad och knör mej förbi niklas 2 kurvor senare i inbromsningen efter rakan och kvitterar hans finger med ett likadant! Min inbromsning hade dock den otrevliga bieffekten att jag inte hann växla ner och det funkar inte på en 750cc. 5:an i långsammaste partiet på banan blir katastrof så niklas och 3 andra kör om mej igen. Nu bestämmer jag mej för att inte tåla mer förnedring, så jag jagar Niklas resten av passet och passar på att sätta mina snabbaste varv med ett antal 51r i rad. Kändes OK och vi höll vår 4:e plats hela passet. Byter med Andreas som inser att vi inte kan ta in 4 varv på Team Hareke och har 4 varv tillgodo på de som kom 5:a, så därför bevakade han placeringen under den sista halvtimmen.
Sammanfattning: Som förväntat funkade allt i depån, vi hängde med toppteamen skapligt och uppfyllde vår målsättning om en topp 5-placering med att lägga beslag på 4:e-platsen. 18 friska poäng är en bra inledning på serien.
Efter en lång vinter var det nu äntligen dags för HET att bevisa sin kapacitet. Hojen var inte riktigt klar så snabbtankningen får vänta till anderstorpstävlingen. Det nya stödet för framhjulet likaså. Teamet samlades på fredagen för lite träning. Mårtensson visar gryende form med 49r, Skalman åker 50.0 och teamchefen har motivationsproblem med 52r. Allt verkar funka maskinellt så kvällen ägnas åt service och trimmande av mekanikerna. Bakhjulsbyte på 24 sekunder utan att stressa lovar gott.
Lördag morgon, kvalet inleds av mej med 5 lugna varv med gulflagg i snabbhögern. Bästa tid 53-nånting, så jag åker in och lämnar över till Andreas. Efter 15 minuter avbryter han med bästa tid ! Pole position! Kul, men det varar inte så länge eftersom Allt i däck och Skjern MC tar sej förbi efter att vi avbrutit vårt kval. 3 plats på gridden är godkänt, vi ska ju köra 6 timmar så bara man är i främre halvan av fältet så duger det.
Starten går bra, Andreas är 5:a efter första varvet och håller den platsen i 10 minuter. Vi ser ett dammoln efter rakan och paniken utbryter!!!! En blå hoj i gruset efter rakan!!!! Han välter från stillastående och hojen är oskadd som tur är, bara lite grus i gasrullen med efterföljande gashäng som fixas under första varvet ute på banan. Vi halkar ner till plats 15, men sedan börjar en enorm uppkörning! Varvtiderna ligger på låga 49r när det inte är trafik i vägen. Bästa tid, 48.8 och placeringen bättrar sej till en 4:e när vi gör första bytet. Bakdäcket är risigt efter hårdkörningen, så när Skalman går ut bestämmer vi att byta däck så fort vi får chansen. Efter 20 varv blir det safetycar så vi passar på att göra ett snabbt hjulbyte på endast 19 sekunder! Vi tappar ingen placering heller då Skalman hinner ikapp fältet innan racet startar om. Stadiga 50-tider under 97 varv i sträck gör att vi klättrar en placering och tar 3:e plats. Mårtensson går ut igen på 3:e passet. Han gör en stark insats och håller platsen i 74 varv då han krokar ihop med #83 efter rakan. Alla är oerhört nervösa när vi inser att det är vår hoj som återigen står i gruset. Efter lite koll inser vi att hojen återigen klarat sej oskadd så ger jag mej ut, bara för att konstatera att vi i hastigheten bytt bakhjul rekordsnabbt, men glömt bort att vi skulle ha tankat! In efter ett varv, snabb tankning och sen ut igen. Gashäng genom nyhemskurvan är inte kul, men efter att ha gasat ut ordentligt på rakan bestämmer jag mej för att fortsätta köra utan att göra nåt åt det. Rätt beslut då gasen gick lätt efter 2 varv igen. Inleder pinsamt långsamt med 54r och börjar inte köra ordentligt förrän mrLind kör om efter rakan. Då inser jag att så långsamt kan jag ju inte köra! Tar i lite och sänker mina tider 2 sekunder. Efter 45 minuter kommer HSR #98 förbi och ger mej en ”Rossi”!!! Blir ytterst förorättad och knör mej förbi niklas 2 kurvor senare i inbromsningen efter rakan och kvitterar hans finger med ett likadant! Min inbromsning hade dock den otrevliga bieffekten att jag inte hann växla ner och det funkar inte på en 750cc. 5:an i långsammaste partiet på banan blir katastrof så niklas och 3 andra kör om mej igen. Nu bestämmer jag mej för att inte tåla mer förnedring, så jag jagar Niklas resten av passet och passar på att sätta mina snabbaste varv med ett antal 51r i rad. Kändes OK och vi höll vår 4:e plats hela passet. Byter med Andreas som inser att vi inte kan ta in 4 varv på Team Hareke och har 4 varv tillgodo på de som kom 5:a, så därför bevakade han placeringen under den sista halvtimmen.
Sammanfattning: Som förväntat funkade allt i depån, vi hängde med toppteamen skapligt och uppfyllde vår målsättning om en topp 5-placering med att lägga beslag på 4:e-platsen. 18 friska poäng är en bra inledning på serien.