Racerapport från Falkenberg!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Här kommer vår rapport, fyll gärna på med fler!

Efter en lång vinter var det nu äntligen dags för HET att bevisa sin kapacitet. Hojen var inte riktigt klar så snabbtankningen får vänta till anderstorpstävlingen. Det nya stödet för framhjulet likaså. Teamet samlades på fredagen för lite träning. Mårtensson visar gryende form med 49:eek:r, Skalman åker 50.0 och teamchefen har motivationsproblem med 52:eek:r. :huvet Allt verkar funka maskinellt så kvällen ägnas åt service och trimmande av mekanikerna. Bakhjulsbyte på 24 sekunder utan att stressa lovar gott.

Lördag morgon, kvalet inleds av mej med 5 lugna varv med gulflagg i snabbhögern. Bästa tid 53-nånting, så jag åker in och lämnar över till Andreas. Efter 15 minuter avbryter han med bästa tid :banana ! Pole position! Kul, men det varar inte så länge eftersom Allt i däck och Skjern MC tar sej förbi efter att vi avbrutit vårt kval. 3 plats på gridden är godkänt, vi ska ju köra 6 timmar så bara man är i främre halvan av fältet så duger det.
Starten går bra, Andreas är 5:a efter första varvet och håller den platsen i 10 minuter. Vi ser ett dammoln efter rakan och paniken utbryter!!!! En blå hoj i gruset efter rakan!!!! Han välter från stillastående och hojen är oskadd som tur är, bara lite grus i gasrullen med efterföljande gashäng som fixas under första varvet ute på banan. Vi halkar ner till plats 15, men sedan börjar en enorm uppkörning! Varvtiderna ligger på låga 49:eek:r när det inte är trafik i vägen. Bästa tid, 48.8 och placeringen bättrar sej till en 4:e när vi gör första bytet. Bakdäcket är risigt efter hårdkörningen, så när Skalman går ut bestämmer vi att byta däck så fort vi får chansen. Efter 20 varv blir det safetycar så vi passar på att göra ett snabbt hjulbyte på endast 19 sekunder! Vi tappar ingen placering heller då Skalman hinner ikapp fältet innan racet startar om. Stadiga 50-tider under 97 varv i sträck gör att vi klättrar en placering och tar 3:e plats. Mårtensson går ut igen på 3:e passet. Han gör en stark insats och håller platsen i 74 varv då han krokar ihop med #83 efter rakan. Alla är oerhört nervösa när vi inser att det är vår hoj som återigen står i gruset. Efter lite koll inser vi att hojen återigen klarat sej oskadd så ger jag mej ut, bara för att konstatera att vi i hastigheten bytt bakhjul rekordsnabbt, men glömt bort att vi skulle ha tankat! In efter ett varv, snabb tankning och sen ut igen. Gashäng genom nyhemskurvan är inte kul, men efter att ha gasat ut ordentligt på rakan bestämmer jag mej för att fortsätta köra utan att göra nåt åt det. Rätt beslut då gasen gick lätt efter 2 varv igen. Inleder pinsamt långsamt med 54:eek:r och börjar inte köra ordentligt förrän mrLind kör om efter rakan. Då inser jag att så långsamt kan jag ju inte köra! Tar i lite och sänker mina tider 2 sekunder. Efter 45 minuter kommer HSR #98 förbi och ger mej en ”Rossi”!!! Blir ytterst förorättad och knör mej förbi niklas 2 kurvor senare i inbromsningen efter rakan och kvitterar hans finger med ett likadant! Min inbromsning hade dock den otrevliga bieffekten att jag inte hann växla ner och det funkar inte på en 750cc. 5:an i långsammaste partiet på banan blir katastrof så niklas och 3 andra kör om mej igen. Nu bestämmer jag mej för att inte tåla mer förnedring, så jag jagar Niklas resten av passet och passar på att sätta mina snabbaste varv med ett antal 51:eek:r i rad. Kändes OK och vi höll vår 4:e plats hela passet. Byter med Andreas som inser att vi inte kan ta in 4 varv på Team Hareke och har 4 varv tillgodo på de som kom 5:a, så därför bevakade han placeringen under den sista halvtimmen.

Sammanfattning: Som förväntat funkade allt i depån, vi hängde med toppteamen skapligt och uppfyllde vår målsättning om en topp 5-placering med att lägga beslag på 4:e-platsen. 18 friska poäng är en bra inledning på serien.
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Nr:18 skrev:
Inleder pinsamt långsamt med 54:eek:r och börjar inte köra ordentligt förrän mrLind kör om efter rakan. Då inser jag att så långsamt kan jag ju inte köra! Tar i lite och sänker mina tider 2 sekunder.

:hihi
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Nope, det var någon från Team Skjern eller vad de hette med 48,2 enligt resultatet.
 

gixxer-rules

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kärna
Hoj
CBR900RR
De va Miinin som har gällande banrekord.

Hägerström i Allt i Däck en tiondel ifrån.. :huvet

// Mathias
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
gixxer-rules skrev:
De va Miinin som har gällande banrekord.

Hägerström i Allt i Däck en tiondel ifrån.. :huvet

// Mathias
Tjena
hur mår du? bättre kan det ju bara bli
Krya på dig och hoppas vi ses på Anderstorp.
48,2 hmm 50,8körde jag på fredagen, 2,6 efter miinin på 25varvs träning, jaja, det får duga
Kort från fredagen sökes....
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag fulstänger Skalman... sen rundade han mig i Nyhem, men jag hade inte lika bråttomt :gnissla
 

Bifogat

  • 11.jpg
    11.jpg
    122.8 KB · Visningar: 127

Kristian Salö

Kristian Salö
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Kristiansand, Norge
Hoj
GSX-R1000
Nr:18 skrev:
Här kommer vår rapport, fyll gärna på med fler!

Racerapport ERF Falkenberg 23 april - Team Firebike # 70

Vi kände oss väl förberedda när vi kom ner tidigt fredag kväll. Den nya tankstationen från VVS-Tjänst Sölvesborg hade aldrig testats, men såg väldigt bra ut. Ingen av oss hade någonsin varit på banan, ingen av oss har tränat roadracing i år och en av förarna skulle debutera för första gången denna helg.

Kvalet började bra, Salö värmde upp hojen i två varv och skickade ut debutanten Johnsen. Teamchefen hade gett klara instruktioner till Johnsen om att köra lugnt och försiktigt och att vara förberedd på att de snabbaste kör om både på ut och insida - helst samtidigt! Trots detta kom det ändå som en överraskning för Johnsen som nästan höll på att köra av banan i rena förskräckelsen.

Johnsen kom in i depot efter ca 10 min lugn och stabil körning och nu var det Bjørgos tur. Denna rutinerade mc-chafför körde tryggt och säkert men tyvärr började hojen att småstrula. Bjørgo kom tillbaka till pit-lane och vi bestämde oss för fixa 750 Gixxer'n -02 som Salö fick köra på de sista 15 minuterna av kvalet. Men med en helt ny hoj och ingen erfarenhet från banan så blev det inga bra tider.

Vi fick i alla fall en tid som gav oss möjlighet att ställa till start. Ingen av de team som vi hade bakom oss på startgriden klarade inte att ställa till start, så vi hade klara målsättningar om att avancera i fältet och försöka att slå både Team Castrol och The Bottom is Nådd.

Starten gick och vi började genast att plocka plasseringar eftersom några team blev stående på startlinjen. Salö började att hitta flytet och körde stabila '55-'57 varv i ca 35 min. In i pit-lane och förarbyte till Johnsen som också var färsk på denna hoj. Johnsen gick försiktigt ut genom första böj och började att gasa på redan första varvet. Men Johnsen felbedömde ingångshastigheten efter start- och målrakan redan på första flygande varvet och gick ut i sandfållan.

Resten av tävlingen bestod av att försöka få hojen i mål efter sex timmar. Efter diverse felsökning gav vi upp om att få hojen till att gå bra. Men vi gjorde ett seriöst försök på att få hojen i mål. "Jag höll så långt undan jag kunde!" säger Salö till alla team som observerade oss de sista fem minuterna innan målflagg. Målsättningen var att köra ett varv och genomföra detta varv inom fyra minuter efter segraren hade blivit målflaggad. Men Team Firebike's otur fortsatte och hojen dog precis innan start linjen. Funktionärerna tvingade Salö vidare över mållinjen eftersom hans transponder befann sig rakt över transponderslingan och höll på att spela flipperspel med tidtagningen. Detta tvingade Salö ut på ännu ett varv och detta varv ingick inte i planen om att få hojen i mål. Exakt fyra minuter efter Team Skjern MC vann, försvann målflaggan och då hade Team Firebike inte fullfört sitt orättvisa "andra" varv.

- Du körde för fort! menade funktionärerna som tvingade Salö vidare ca trettio sekunder innan Miinin och danskarna passerade mållinjen. Denna numera klassiska kommentar har en överraskad men besviken Kristian Salö fortfarande inte klarat av att smälta.

Hur mång kommer ihåg vem som blev femma på Knutstorp okt-04? Hur många kommer ihåg vem som brann upp på rakan? # 70

Hur många kommer ihåg vem som blev sexa på Falkenberg? Vem kommer ihåg vem som tuffade rundt sista varven på Falkenberg? # 70

Team Firebike # 70 fortsätter sin ERF satsning på Anderstorp om två veckor. Nu har vi flyttat målsättningen. Vi vill nu inte bara komma i mål, men också få uppleva att bli målflaggad när vi kommer i mål, säger Teamkoordinator Torgny Salö.
 

Bifogat

  • Team Firebike tankstation.jpg
    Team Firebike tankstation.jpg
    74.1 KB · Visningar: 85
  • Team Firebike åskådare.jpg
    Team Firebike åskådare.jpg
    58.9 KB · Visningar: 91
  • Team Firebike cykel.jpg
    Team Firebike cykel.jpg
    98.6 KB · Visningar: 87
  • Team Firebike startar 2005.jpg
    Team Firebike startar 2005.jpg
    75.2 KB · Visningar: 89
  • Team Firebike depå.jpg
    Team Firebike depå.jpg
    88.2 KB · Visningar: 94
  • Team Firebike drömmar.jpg
    Team Firebike drömmar.jpg
    63.9 KB · Visningar: 102
Last edited:

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Torgny: LYSANDE läsning! Ser fram emot att se vad ni hittar på nästa gång! (Läs: Hoppas allt funkar bättre då!)

/Freppa
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kristian Salö skrev:
Hur mång kommer ihåg vem som blev femma på Knutstorp okt-04? Hur många kommer ihåg vem som brann upp på rakan? # 70

Hur många kommer ihåg vem som blev sexa på Falkenberg? Vem kommer ihåg vem som tuffade rundt sista varven på Falkenberg? # 70

Team Firebike # 70 fortsätter sin ERF satsning på Anderstorp om två veckor. Nu har vi flyttat målsättningen. Vi vill nu inte bara komma i mål, men också få uppleva att bli målflaggad när vi kommer i mål, säger Teamkoordinator Torgny Salö.
Härlig läsning och nästa gång så tar ni säkert målflagg :tummenupp
 

Nicke 98

2T luktar gott...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Ljungby
Hoj
Honda CR 250R -05
Nr:18 skrev:
...Efter 45 minuter kommer HSR #98 förbi och ger mej en ”Rossi”!!! Blir ytterst förorättad och knör mej förbi niklas 2 kurvor senare i inbromsningen efter rakan och kvitterar hans finger med ett likadant! Min inbromsning hade dock den otrevliga bieffekten att jag inte hann växla ner...

:rofl

Din "bromsa-på-dig-Rossi-så-att-alla-fick-flytta-sig-för-att-inte-köra-av" räknas inte.

Förresten stavar jag med c, Niclas!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Racerapport från ERF Falkenberg 23/4

I vanlig ordning så blev det tokmeck in i det sista, Boxer hade lekt internationell RR förare i Brno med vår ERF räcer helgen innan ERF premiären på Falken, detta för att kunna sortera ut ev fel på hojen.

Detta resulterade i att en hel del småfel fick åtgärdas och sen lämnades hojen in på Ebos i Malmö för ventiljustering och bänkning, naturligtvis så skar kedjan vid bänkningen.

Den nya kedjan hade ett defekt kedjelås så det fick bytas ut, sen så va det bara att lasta och packa hela tivolit igen då.

Fredagsträning dagen före ERF:et gav oss chansen att testa olika spårval och strategi, Frykmo testade bollhavet och det funkade bra, själv fick jag harva runt med Missilen och svettas i den nya sektionen på banan, det är manligt att köra fullkittade SBK från –93.

Efter träningen så krängde vi däck i vårsolen och mysmeckade i fyra timmar, sen bar det av till Kragereds Spa & Fitness centra för rekreation och strategisnack, valmers kom sent men Boxer kom senast som vanligt (läs 23.30).

Nästa morgon så körde vi ut till banan och började med förberedelserna,våran mek Lunkan gjorde som vanligt ett kanonjobb, förarmöte med sedvanligt gnabb om safety car och vad som gäller.

Vi tog det lugnt i tidskvalet eftersom alla fick tävla idag, Team Castrol Honda körde in som 14:de med Zmurfjäveln i sadeln, detta gjorde att dom plötsligt blev kaxigare än någonsin, även Team Evil Racing försökte att psyka oss.

12.00 rullar alla team ut på plattan och några minuter senare går starten, Boxer sätter av som en brunstig antilop och lägger bra varvtider i en timme, vi gör ett strategiskt förarbyte under gulflagg och jag dundrar ut till tankningen, full tank på 5 sekunder och sen går jag ut, hojen drar fint upp till 10K men sen händer ingenting, nåja det får gå ändå.

Jag kör på 4:an i nyhem och 5:an i högfartarn pga avsaknad av motoreffekt, men vi hänger på bra ändå trots att alla slaktar oss på rakan, den enda ställena som vi kan köra om på är i kurvorna, det blev ett par håriga omkörningar i högfartarn där ytterspår kändes bäst att passera på.

Frykmo körde stabilt och höll sig på hjulen, han är som gjord för ERF.

Med drygt två timmar körtid kvar av racet så åker Boxer ut i sandfållan, detta resulterade i 10 minuters tokmeck och sen gick jag ut igen med silvertejpad ruta och hål i dom nya kåporna, jag gav mig fan på att köra tills soppalampan skulle lysa, men eftersom vi inte kunde varva motorn mer än 9K nu drog den väldigt lite bensin, jag körde tills jag fick kramp i högerbenet innan jag gav tecken åt EMR att jag kommer in för byte.

Hela teamet jublar och skriker du körde i en timme och tjugotre minuter med jämmna varvtider som låg på 55-57 trots att motorn inte gick rent, en nöjd Frykmo sätter sedan team Evil Racing på plats med att köra om Freppa innan målflagg och säkerställa vinsten i bottenstriden åt Team The Båtten Is Nådd #83 EMR

Vi tackar alla som hjälpte till att rodda denna perfekta recehelg.
 

Bifogat

  • DSCN1204 (Large).JPG
    DSCN1204 (Large).JPG
    130.1 KB · Visningar: 97
Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top