Racerapport från SM i Anderstorp!

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Saxat från www.a-racing.se...

Redan på tisdag kväll lastades och packades alla prylar vi skulle ha med oss ner till smålands mörka skogar. Eftersom detta var första gången vi skulle iväg med all utrustning vi samlat på oss över vintern tog det sin lilla tid för var sak att finna sin plats i Forden. När vi var färdiga kunde man inte ana att mellan/under/bredvid alla grejor stod det faktiskt två stycken hojar (se bild)! :näsblod

Onsdag eftermiddag bar det av ner mot Anderstorp, och ungefär fem timmar senare anlände Anneli och undertecknad och fick en plats anvisad i depån mitt emot sekretariatet. Eftersom det snart skulle börja skymma så rappade vi på med att riva ut alltihopa för att komma åt depåtältet som låg längst ner i högen av all bråte. Som tur var hade vi tidigare övat på att resa tältet och hade således klart för oss i vilken ordning allt skulle göras för bästa möjliga resultat.

Lagom till mörkrets inbrott var tältet rest och hojarna och resten av utrustningen parkerade snyggt och prydligt i depån. Efter det bäddades Forden som nu transformerats från transportfordon till husbil i ordning och vi kröp till kojs påklädda alldeles för mycket då vi fruktade den nattliga aprilkylan. Elementet och femtioelva täcken borgade dock för att plagg för plagg under natten blev överflödigt.

På torsdagsmorgonen intogs en hastig frukost innan jag gick till sekretariatet för att pynta för träningslägret och därmed få tillträde till banan under torsdagen och fredagen. Kön visade sig vara längre än väntat och när jag väl fått mitt tillstånd och blivit ett gäng sedlar fattigare var det bara att hoppa i skinnstället i expressfart för att inte missa det första träningspasset som skulle köras 09.20. Anneli fick i uppdrag att vakta sändaren till laptimern så att jag skulle få en uppfattning om varvtiden även om första passet egentligen bara handlade om få en första känn på bansträckningen.

Helt enligt utsago visade sig banan skilja sig relativt mycket från våra övriga banor. Stor, bred och snabb kan man väl sammanfatta det som. Träningspass två var väl ungefär som det första, eftersom det egentligen bara handlade om att försöka hitta ett bra flyt genom böjarna. Inför det tredje passet byter vi till bättre begagnade Pirellislicks på Annelis hoj eftersom hennes befintliga däck sett bättre dagar, och även hon ska köra på eftermiddagen.

Det tredje passet var även Anneli ut på banan och fick känna på fartvinden. Vi gjorde några gemensamma varv innan hon fick jaga på egen hand. Körningen funkade hyfsat och det fanns hopp om livet. Fjärde passet för dagen fick jag hjärtat i halsgropen då jag hjälpt Anneli iväg till utsläppet och sedan skulle iväg från depåtältet själv. Hojen är stendöd när jag vrider om nyckeln efter att ha ryckt depåstödet och hoppat ombord. Bara att försöka trassla upp hojen på stödet igen och skruva loss sadeln för att kolla batteriet. Det visade sig vara sladdarna som vibrerat loss från polerna. Stressad som få far jag ut på banan efter de andra och jagar ikapp. Jag ökar successivt efter hand och noterar ett dagsbästa på 1:49:42.

Första passet på fredagen börjar oljelampan i min hoj lysa när vi står vid utsläppet. Eftersom jag vill åt all bantid jag kan få för att få upp farten inför kvalet på lördagen blir jag kluven till om jag ska avbryta passet redan innan vi blivit utsläppta för att gå in och fylla på med olja. Lampan slocknar och tänds igen, för att sedan slockna ytterligare en gång. Då stack jag ut på banan och tittade inte mer på lampan förrän passet var slut. :5sure

På fredagsförmiddagen bytte även jag till ett bättre begagnat slicksdäck i bak på hojen då mitt Rennsport börjat bli slitet. För att slippa stressvålda oss på bakhjulet anlitas Dunlopbussen i depån som skiftar däcket för en billig femtiolapp. Stressad som vanligt glömmer jag att kolla däckstrycket innan jag ger mig ut på nästa pass. Sätter min bästa tid för dagen på 1:48:97 innan jag får ett rejält släpp i bak i Hansenkurvan. Väl i depå visar det sig att jag kört med ca 3 kilos tryck mot anvisade 1,9 kilo! :3freak

Anneli börjar även hon trivas på banan och får blodad gastand när hon får häng på någon med en hoj som varit före detta EM 3:a. Inte illa!

Under eftermiddagen försöker jag förgäves att ytterligare sänka mina tider och blir allt aggressivare mot hojen. Detta resulterar endast i sämre tider och ett styrvobbel som inte var av denna värld. Vid fullt pådrag på treans växel ut ur Opelkurvan bryter jag för mycket i styret samtidigt som jag passerar ojämnheter i banan och styret slås ur händerna på mig och jag trillar av den ena fotpinnen. För en millisekund innan det slutar vobbla tror jag att hojen skall kasta av mig. Vid inbromsningen inför nästa kurva visar det sig att kolvarna i bromsoken tryckts ut av kraften i vobblet. Panikartat pumpar jag med bromsgreppet och lyckas precis få ner farten för att hinna ta kurvan. :skrämd

På kvällen får vi förstärkning av Gurra som ska hjälpa mig med det praktiska och hålla mina nerver i schack under helgen när Anneli jobbar i besiktningen under tävlingen. Hans goda humör och mekaniska egenskaper välkomnas! :banana
 

Bifogat

  • lastning 1.jpg
    lastning 1.jpg
    95.5 KB · Visningar: 61
  • lastning 2.jpg
    lastning 2.jpg
    93.6 KB · Visningar: 67
  • depå1.jpg
    depå1.jpg
    82.5 KB · Visningar: 55
  • depå2.jpg
    depå2.jpg
    77.9 KB · Visningar: 66
  • PICT0005.jpg
    PICT0005.jpg
    46.3 KB · Visningar: 82
Last edited:

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
På lördagsmorgonen möts vi av en blöt depå vilket inte bådar gott inför de två kvalpassen som ska köras under dagen. Gurra och jag står med hojen utan hjul in i det sista för att lyssna med depågrannarna som körde kvalpasset innan mig för att se om det är slicks eller regndäck som gäller. Solen har dock börjat lysa igenom och det är bara fläckvis fuktigt på banan, bl a i slutet på långa flygrakan. Läskigt med fläckvis fukt där man ska börja bromsa från 250 km/h! :eek:

Kvalet går inget vidare och jag drabbas återigen av styrvobbel så att jag tappar bromsverkan på två ställen på banan. Bästa tid blir trist nog 1:51:0. :(

Inför andra kvalet frågas det runt i depån efter en styrdämpare då jag till slut insett att jag behöver en för att lugna ner hojens nervösa framända ut ur böjarna vid fullt gaspådrag. Vi lyckas inte få fatt i någon så vi pratar fjädringsinställningar med annat R6-folk i depån och får lite tips och råd. Vi justerar fjädringen lite och jag försöker analysera min körning för att bryta mindre i styret i utgången av böjarna. Andra passet känns marginellt bättre och tiden blir 1:49:9 vilket ger mig 28 startposition av 38 startande. Positivt är dock att jag börjat få till bättre spår i två av kurvorna där jag inte fått till det innan.
 

Bifogat

  • PICT0005.jpg
    PICT0005.jpg
    140.9 KB · Visningar: 57
  • PICT0007.jpg
    PICT0007.jpg
    98.3 KB · Visningar: 48
  • PICT0006.jpg
    PICT0006.jpg
    90.1 KB · Visningar: 60
  • PICT0003.jpg
    PICT0003.jpg
    130.4 KB · Visningar: 70

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Inför Warmupen på söndagen är jag taggad och åker ut för att pressa tiderna ytterligare för min egen skull. Lyckas få till ett riktigt bra varv mot slutet men då visar det sig att laptimern inte registrerat just den förbipasseringen. Grymt besviken är det nära att jag gör en stor buckla i tanken samtidigt som det osar svavel inuti hjälmen. :huvet

I väntan på racet förbereder och kollar vi hojen så att allt ska vara funkis inför loppet. Sedan tar vi det lugnt och kollar på de andra racen. 15.00 är det line up för Rookie 600 så jag intalar mig själv att hoppa i kläderna och köra. Vi släpps ut på utvarvet och blir sedan stående ett slag före uppvärmningsvarvet. #10 som står bredvid mig på plattan har inte kollat tempen på sin hoj och den börjar koka precis innan vi släpps iväg i provstarten. Surt sa räven…

Vid det här laget är nervositeten som bortblåst och jag får till en hyfsad start och passerar ett antal hojar. Många missar då startförfarandet inte går till som tidigare blivit meddelat. Detta medför dock att jag blir passerad på långrakan där Yamman inte har någon större chans mot de hojar som är kitade. Tappar även ett par placeringar i inbromsningen i slutet på långrakan. Sedan börjar flytet infinna sig och jag har kontakt med ett antal förare framför mig.

Efter nåt varv blåser Ove Zelin förbi på rakan med sin Ten Kate-kitade Honda. Jag hänger på och märker att jag inte har nåt problem att följa med i hans tempo vilket blir en morot eftersom jag vet att han kvalat nån sekund bättre än mig. Får ett bättre spår ut på gamla start-mål-rakan än Ove och kan ta tillbaka min plats bara för att bli av med den på långrakan igen. Så småningom tar Ove ytterligare en placering och ivrig att att inte tappa honom så ger jag mig på en ombromsning i slutet av flygrakan. Med skrämselhicka och ett studsande bakhjul lyckas jag i sista stund att vika in i högerböjen efter rakan, fortfarande på hjulen. Det var lätt mitt livs hårigaste inbromsning någonsin! :gnissla

Mot slutet av loppet har det kraschats på två ställen på banan och det viftas med gulflagg samtidigt som ambulansen är ute på banan. Folk missuppfattar Läkarbilen för en pace-car och slår av för att i nästa stund ge fullt när den passerats. Följaktligen trycks vi ihop till en klunga och man har fullt upp med att bromsa sent och hårt för att inte bli ombromsad.

I sista kurvan ut på start och mål ser jag i ögonvrån en förare försöka ta mig på innern när vi viker över från höger i karusellen till vänstern ut på start och målrakan. För att vi inte ska göra en Sete/Valentino så rätar jag upp lite så att vi båda inte ska köra ihop. Den andre föraren fegar dock lite och vi kommer sida vid sida ut på rakan med liten fördel för mig. Håller fullt och bromsar sent för att hålla Suzukiföraren bakom mig. Genom första böjen och ut på rakan är jag förvånad att jag inte blivit omblåst på rakan igen. Först vid posteringen i nästa kurva ser vi funktionärerna klappa händerna och inser att loppet är över! I vår kamp om placeringen hade vi missat målflaggen! :D

Loppet blev en smula rörigt med alla flaggor, läkarbilar och ambulanser på banan, men det var nog de roligaste 20 minutrarna jag någonsin haft på en hoj! Resultatet blev en 20:e plats av trettio som kom i mål, och bästa tiden blev 1:48:5. Framför allt var det väldigt lärorikt att befinna sig mitt i hetluften, och vi ser allihopa fram emot nästa tävling!

:banana
 

Bifogat

  • PICT0001.jpg
    PICT0001.jpg
    134.7 KB · Visningar: 52
  • PICT0072.jpg
    PICT0072.jpg
    137.5 KB · Visningar: 58
  • PICT0022.jpg
    PICT0022.jpg
    91.6 KB · Visningar: 69

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Jag har suttit på jobbet hela dagen o väntat på denna rapporten. :7peta
Men nu kom den till slut iaf... :tummenupp
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Penguin skrev:
Åk med till Kullen i helgen så ska jag visa dig hur man gör! :tungan
Anmäld och klar så det ska bli kul att se hur man gör :banana

Kul läsning, men ni hade nog roligast :tummenupp
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Spännande läsning Penguin!

Fortsätt att ge oss en inblick i racingens underbara värld.

Lycka till!
 

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Märsön
Hoj
Fireblade
Pertan skrev:
Kul läsning, men ni hade nog roligast :tummenupp

Mjo, nog var det skoj alltid!

*Något av det första som händer när vi fått upp tältet och börjar komma i ordning är att säkringen i kabelvindan går. När vi ska linda in den för att ta den vi hade i reserv visar det sig att en annan buss har parkerat PÅ den, så de var bara att glömma. Den andra sladdvindan visade sig fungera ok, förutom att man med jämna mellanrum när stömmen gick var tvungen att gå och slå på den igen i elskåpet.. :gnissla

*Vi hade hunden med på resan och första natten trillade stackarn ner mellan sängen/britsen och bakdörrarna. Vi vaknade av att det krafsade, och lyckades inte få upp henne samma väg hon damp ner utan fick gå ut och öppna bakdörrarna för att hitta henne i en ikeakasse. :tomten

*Björn glömde nog nämna att hans hoj inte gick helt igenom besiktningen.:rolleyes: Hem och borra och najja till nästa tävling! :banana

*När Björn smet på toaletten på lördagmorgonen passade jag och Gurra på att hälla ut lite vatten under hans hoj lite strategiskt sådär så det såg ut som den läckt något under natten. Elakt? Ja! och roligt! :hihi


När björns race gick smet jag ifrån min plats i besiktningen och upp på läktaren för att titta på. (Han borde nästan vara tacksam att jag hållt mig i besiktningen hela dagen, för jag var nog nästan lika nervös som han!)

Björn såg ut att få till en kanonstart in och igenom första sväng, men tyvärr räcker inte hojen till på rakan som är oändligt lång där han blir omkörd igen. Det var ett händelserikt och roligt race! (visst kunde det vart färre ambulanser och gulflagg )
Roligast var ändå att det gick så bra för Björn! :tummenupp
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Anneli skrev:
*När Björn smet på toaletten på lördagmorgonen passade jag och Gurra på att hälla ut lite vatten under hans hoj lite strategiskt sådär så det såg ut som den läckt något under natten. Elakt? Ja! och roligt! :hihi

:6surkart
 

Elis

Uppsala EnduroRunners
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Utanför Uppsala
Hoj
Fireblade (Såld) & KTM 450 EXC
Snyggt kört :banana :banana börja med att komma 20 i SM inte dåligt.

Och bra skrivet :tummenupp
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Elis skrev:
Snyggt kört :banana :banana börja med att komma 20 i SM inte dåligt.

Och bra skrivet :tummenupp


Alltså, det är ju bara låtsas-SM i o m att det är rookieserien. Men jag är nöjd ändå med tanke på konkurenssen. :brinnerup

Nu finns också en rapport med bilder samt resultatlistor på hemsidan.

www.a-racing.se
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top