Är det Rookieracing så är det.
Skönt att man gör alla misstag redan i början av karriären.
23.20
Kom ner till Karlskoga på tok försent och fick resa depåtält och sovtält i mörkret. När allt va på plats va det dags att byta till slicks och förbereda hojen inför kommande racedag.
00:20
När bakdäcket va bytt och skulle fyllas med luft va klockan straxt över tolv och dom flesta hade gått och lagt sig. Och då jag inte skaffat egen kompressor ännu så beslutade jag mig för att byta på framhjulet innan jag lägger mig, och fyller luft på morgonen i stället.
01.40
En av bultarna som låser hjulaxeln fram, har blivigt runddragen och går fan inte att få låss. Jag gapar, skriker, spottar och svär. Givetvis skäller jag ut tjejen för att hon tydligen ställt en fråga som jag just då tycket va dum. Beslutar mig för att släppa allt som det är och försöka få lite sömn. Kanske tänker klarare i morgon.
07.00
Efter en orolig natt vaknar jag av att regnet öser ner över Karlskoga.
Går ut till hojen och beslutar mig för att det kanske ger mig en fördel att köra med dom mönstrade Racetec som satt på när jag åkte ner. Lägger därför ner arbetet med framhjulet och byter tillbaka till mönstrat på bakhjulet.
09.00
Efter en del stressmek med bortplockning av stöd och regskylt mm från senaste allmänhetens bankörning i MoiRana (där jag i 2 dagar kört på dom däck som sitter på), äter jag en snabb frukost bestående av Mckaffe, Mcbagel och Mcyoghurt.
09.20 första kval
Det är fortfarande blött ute även om det slutat regna. Tur i oturen tänker jag gällande däcken. Plockar bort däcksvärmarna och ber tjejen ta bort depåstöden. Men när jag skall starta hojen igen så händer det som inte får hända. Imobilisern till larmet låser automatiskt efter ca 1 min avstängning. Och nu när jag skall starta igen så fungerar inte fjärren. Hur mycket jag än trycker på knappen så händer ingenting.
09.30
Kvalet startar och jag står i depån med fjärren isärplockad och svetten rinner i skinstället. Fan fan fan.
Skickar iväg tjejen till centrum för nya batterier och accepterar att det inte blir något första kval för mig.
11.30
Efter ett frenetiskt letande efter batterier ger jag nästan upp. Kval 2 startar 12.00 och det finns inga batterier att uppbringa i hela Karlskoga. Och hojen står orörlig i depåtältet.
Ring! ring! hör jag från fickan. Det är Carsten som ringer och frågar om jag står vid hojen. (Han är sedan flera timmar insatt i mitt problem). Ja! säger jag stressad och förbannad. Prova det här. Tryck in knappen 1 sek och släpp. (Jag gör det). Tryck nu in knappen 15 sek och se vad som händer. (Jag gör det). Blink blink ser jag i larmdioden på hojen. Du har nu synkat dosan med larmenheten, jag hittade information på Sjöbergs hemsida säger Carsten.
Jag provar att larma av och startar hojen.
Jippi. På med prylarna och gör mig redo.
12.00 Kval 2
Stressar ut på banan med hjärtat i halsgropen och svetten rinner över hela kroppen. Försöker hänga på grabbarna framför men märker att jag blir hjälplöst efter. Inget flyt och inga snabba varv. Banan är torr och varm och mina mönstrade däck går varmt och bakdäcket släpper i utgångarna.
12.15
Kommer in i depån med en kvaltid på dåliga 1.13.92. För 2 veckor sedan körde jag många varv på 1:12 tider med bästa tid på 1.12.48
Enligt listan har jag 16é kvaltid och är nöjd att jag i alla fall inte blev utkvalad.
ca 13.30 Race (Första starten)
Uppställning på gridden. Lika stressad som förut och inget lugn i kroppen. Tänker att jag nog får ta det lugnt så jag inte stressar upp mig mera och tjuvstartar eller slår runt.
Provstarten går hyfsat. Och vi linar upp igen.
Flaggkillen går av banan och jag tittar upp mot lamporna. Lamporna tänds för att sedan slockna igen.
Wrroom. En kanonstart. Bra drag iväg och öppet spår. Alla ställer sig i kö på vänstersidan av banan för att gå in i startkurvan. jag bibehåller mitt högerspår från grid 16 som är helt fritt och sätter ut foten och gör en cross-sväng halvt på gruset i startkurvan.
Går in i esset på ca 10é - 12é plats och känner hur hoppet kommer.
Ut ur esset kör det ihop sig. Någon har krashat och en förare kämpar tappert med att rulla av banan. "Macke" står det på skinstället när jag passerar ca 1 meter ifrån. Försöker släppa tanken på krashen och fokusera på racet.
Plockar en placering in i Ejjes och har en liten lucka till framförvarande. Jagar på och kommer ikapp framförvarande till slutet av rakan.
Nu är det gulflaggat och jag påminner mig om att inte köra om någon. efter olycksplatsen laddar jag igen och bromsar mig förbi in i Ejjes igen. Går bra det här tänker jag. Fortsätter jaga tills jag besviket ser att det blir rödflagg, och jag går in i depån på ca 8 - 10é plats.
(Andra starten)
Omstart. Minns inte riktigt hur reglerna är för omstart vid rödflagg. Men någon säger att man behåller placeringen man hade ett varv före rödflagg. Bra tänker jag och hoppas att det var runt 10é plats. Vi väntar en stund i solen innan vi får köra ut. Fan Starten går om från ursprunglig position.
Nu hoppas jag att på en likvärdig start som föra gången.
Flaggkillen går av banan och lamporna tänds för att sedan slockna. Jag kommer iväg bra med ett lätt framhjulssläpp. Jaaa! tänker jag, innan besvikelsen kommer. Killen på gridd 8 har missat att lägga i växeln eller fått motorstopp. Killen på gridd 12 tvärnitar och svänger undan. Jag hinner precis bromsa och väja undan jag med, även om det var nära en krash. Tappar massor med placeringar pga det här och försöker hålla mitt högerspår in i startkurvan som nu är packad av förare. Kör en cross-vändning i gruset och tar några hojar på innern. Efter esset ligger jag på uppskattningsvis 22-24 plats. Och jakten börjar.
(Loppet)
Ejjes är bra att bromsa om folk i, så jag fortsätter med det. Avancerar snabbt uppåt men märker att jag hela tiden tappar på tätklungan som har mindre trafik. Jagar på och kommer ikapp Martin som startat 2 led bakom mig (så dålig start hade jag) Försöker bromsa om honom efter start/målrakan men går upp på framhjulet så jag håller på att slå runt. Släpper bromsen och tar nya tag. Nu är jag skitsen och börjar känna paniken i magen. Martin ligger till vänster och lägger ner i högersvängen. Jag har på tok för hög fart och bakhjulet är högt upp i luften. Skit vad det kommer smälla tänker jag och försöker styra undan. På ren tur undviker jag Martin, och jag vet inte om det var framför eller bakom. Lägger ner hojen och tar upp kampen igen.
Det tar ett varv innan jag kommer om Martin och kan jaga vidare till klunga framför.
Klipper en kille till i Ejjes (min favokurva för tillfället), och närmar mig klungan.
En till blir omkörd och nu är jag ikapp klungan som jag tror håller på att varva någon. Får en sjukt bra utgång ur depåkurvan och laddar fullt. Håller högerspår och bestämmer mig för att inte bromsa innan jag är först i klungan.
En engång går det på framhjulet in i högern, men det gick. Shit tänker jag när jag ser att jag kört om hela klungan på 5-6 hojjar varav 1 eller 2 va varvning. Kör ikapp framförvarande förare och tar en plats till. När jag kommer ut på målrakan ser jag att det viftas med målflaggan.
Jaaa! skriker jag i hjälmen och sträcker upp handen med knuten näve. Försöker räkna hojjarna framför mig på cooldownlap och ser att Petter kom på 4é plats (bra kört), rullar in i depån och parkerar. Nu e tankarna många, vilken plats, hur fort, vad hände?
Får se resultatlistan och ser att jag slutat på 8é plats, med en bästa tid på 1:13:09. Nöjd med placeringen trots allt, men vet att det kunde ha gott betydligt snabbare med bättre förutsättningar.
Efter racet
Nu kan jag slappna av och lugna ner mig, polare grattar och jag grattar andra förare. Solen försvinner och regnet öser ner. ger polarna som ska köra ERF en tanke, och plockar i ordning mina saker. Tyvärr får jag höra att Johan krashat i regnet på 1 eller 2 varvet och är på väg till sjukan, Deras hoj går inte att laga och deras satsning uteblir den här gången.
Väl hemma parkerar jag hojen i garaget och packar in utrustningen.
När allt e klart ska jag larma hojen och stänga porten. Då funkar inte larmet igen. Fan säger jag och stänger porten. (Får inte jag igång hojen lär ju inte någon annan få det heller).
Tillbakablick
Skit helg, stress, slit och skäll på flickvännen gör inte att det blir lättare att få henne att ställa upp på mina raceplaner. Helgen sög drakballe förutom resultatet i racet som jag bedömer ok för att vara mitt andra race någonsin på RR.
Lärdom
Kom i god tid till banan.
Hojen skall vara färdig när man kommer ner, inte mecka där.
Man ska ha en hoj som är gjord för racing. En gathoj med stöd, lampor, regskylt, larm och gatdäck som skall göra i ordning inför varje race är inte optimalt.
Men det är sjukt roligt med racing, och det kommer bli flera racedagar det här året. Och en riktig satsning med bättre material nästa sommar.
Vi ses på banan!
Skönt att man gör alla misstag redan i början av karriären.
23.20
Kom ner till Karlskoga på tok försent och fick resa depåtält och sovtält i mörkret. När allt va på plats va det dags att byta till slicks och förbereda hojen inför kommande racedag.
00:20
När bakdäcket va bytt och skulle fyllas med luft va klockan straxt över tolv och dom flesta hade gått och lagt sig. Och då jag inte skaffat egen kompressor ännu så beslutade jag mig för att byta på framhjulet innan jag lägger mig, och fyller luft på morgonen i stället.
01.40
En av bultarna som låser hjulaxeln fram, har blivigt runddragen och går fan inte att få låss. Jag gapar, skriker, spottar och svär. Givetvis skäller jag ut tjejen för att hon tydligen ställt en fråga som jag just då tycket va dum. Beslutar mig för att släppa allt som det är och försöka få lite sömn. Kanske tänker klarare i morgon.
07.00
Efter en orolig natt vaknar jag av att regnet öser ner över Karlskoga.
Går ut till hojen och beslutar mig för att det kanske ger mig en fördel att köra med dom mönstrade Racetec som satt på när jag åkte ner. Lägger därför ner arbetet med framhjulet och byter tillbaka till mönstrat på bakhjulet.
09.00
Efter en del stressmek med bortplockning av stöd och regskylt mm från senaste allmänhetens bankörning i MoiRana (där jag i 2 dagar kört på dom däck som sitter på), äter jag en snabb frukost bestående av Mckaffe, Mcbagel och Mcyoghurt.
09.20 första kval
Det är fortfarande blött ute även om det slutat regna. Tur i oturen tänker jag gällande däcken. Plockar bort däcksvärmarna och ber tjejen ta bort depåstöden. Men när jag skall starta hojen igen så händer det som inte får hända. Imobilisern till larmet låser automatiskt efter ca 1 min avstängning. Och nu när jag skall starta igen så fungerar inte fjärren. Hur mycket jag än trycker på knappen så händer ingenting.
09.30
Kvalet startar och jag står i depån med fjärren isärplockad och svetten rinner i skinstället. Fan fan fan.
Skickar iväg tjejen till centrum för nya batterier och accepterar att det inte blir något första kval för mig.
11.30
Efter ett frenetiskt letande efter batterier ger jag nästan upp. Kval 2 startar 12.00 och det finns inga batterier att uppbringa i hela Karlskoga. Och hojen står orörlig i depåtältet.
Ring! ring! hör jag från fickan. Det är Carsten som ringer och frågar om jag står vid hojen. (Han är sedan flera timmar insatt i mitt problem). Ja! säger jag stressad och förbannad. Prova det här. Tryck in knappen 1 sek och släpp. (Jag gör det). Tryck nu in knappen 15 sek och se vad som händer. (Jag gör det). Blink blink ser jag i larmdioden på hojen. Du har nu synkat dosan med larmenheten, jag hittade information på Sjöbergs hemsida säger Carsten.
Jag provar att larma av och startar hojen.
Jippi. På med prylarna och gör mig redo.
12.00 Kval 2
Stressar ut på banan med hjärtat i halsgropen och svetten rinner över hela kroppen. Försöker hänga på grabbarna framför men märker att jag blir hjälplöst efter. Inget flyt och inga snabba varv. Banan är torr och varm och mina mönstrade däck går varmt och bakdäcket släpper i utgångarna.
12.15
Kommer in i depån med en kvaltid på dåliga 1.13.92. För 2 veckor sedan körde jag många varv på 1:12 tider med bästa tid på 1.12.48
Enligt listan har jag 16é kvaltid och är nöjd att jag i alla fall inte blev utkvalad.
ca 13.30 Race (Första starten)
Uppställning på gridden. Lika stressad som förut och inget lugn i kroppen. Tänker att jag nog får ta det lugnt så jag inte stressar upp mig mera och tjuvstartar eller slår runt.
Provstarten går hyfsat. Och vi linar upp igen.
Flaggkillen går av banan och jag tittar upp mot lamporna. Lamporna tänds för att sedan slockna igen.
Wrroom. En kanonstart. Bra drag iväg och öppet spår. Alla ställer sig i kö på vänstersidan av banan för att gå in i startkurvan. jag bibehåller mitt högerspår från grid 16 som är helt fritt och sätter ut foten och gör en cross-sväng halvt på gruset i startkurvan.
Går in i esset på ca 10é - 12é plats och känner hur hoppet kommer.
Ut ur esset kör det ihop sig. Någon har krashat och en förare kämpar tappert med att rulla av banan. "Macke" står det på skinstället när jag passerar ca 1 meter ifrån. Försöker släppa tanken på krashen och fokusera på racet.
Plockar en placering in i Ejjes och har en liten lucka till framförvarande. Jagar på och kommer ikapp framförvarande till slutet av rakan.
Nu är det gulflaggat och jag påminner mig om att inte köra om någon. efter olycksplatsen laddar jag igen och bromsar mig förbi in i Ejjes igen. Går bra det här tänker jag. Fortsätter jaga tills jag besviket ser att det blir rödflagg, och jag går in i depån på ca 8 - 10é plats.
(Andra starten)
Omstart. Minns inte riktigt hur reglerna är för omstart vid rödflagg. Men någon säger att man behåller placeringen man hade ett varv före rödflagg. Bra tänker jag och hoppas att det var runt 10é plats. Vi väntar en stund i solen innan vi får köra ut. Fan Starten går om från ursprunglig position.
Nu hoppas jag att på en likvärdig start som föra gången.
Flaggkillen går av banan och lamporna tänds för att sedan slockna. Jag kommer iväg bra med ett lätt framhjulssläpp. Jaaa! tänker jag, innan besvikelsen kommer. Killen på gridd 8 har missat att lägga i växeln eller fått motorstopp. Killen på gridd 12 tvärnitar och svänger undan. Jag hinner precis bromsa och väja undan jag med, även om det var nära en krash. Tappar massor med placeringar pga det här och försöker hålla mitt högerspår in i startkurvan som nu är packad av förare. Kör en cross-vändning i gruset och tar några hojar på innern. Efter esset ligger jag på uppskattningsvis 22-24 plats. Och jakten börjar.
(Loppet)
Ejjes är bra att bromsa om folk i, så jag fortsätter med det. Avancerar snabbt uppåt men märker att jag hela tiden tappar på tätklungan som har mindre trafik. Jagar på och kommer ikapp Martin som startat 2 led bakom mig (så dålig start hade jag) Försöker bromsa om honom efter start/målrakan men går upp på framhjulet så jag håller på att slå runt. Släpper bromsen och tar nya tag. Nu är jag skitsen och börjar känna paniken i magen. Martin ligger till vänster och lägger ner i högersvängen. Jag har på tok för hög fart och bakhjulet är högt upp i luften. Skit vad det kommer smälla tänker jag och försöker styra undan. På ren tur undviker jag Martin, och jag vet inte om det var framför eller bakom. Lägger ner hojen och tar upp kampen igen.
Det tar ett varv innan jag kommer om Martin och kan jaga vidare till klunga framför.
Klipper en kille till i Ejjes (min favokurva för tillfället), och närmar mig klungan.
En till blir omkörd och nu är jag ikapp klungan som jag tror håller på att varva någon. Får en sjukt bra utgång ur depåkurvan och laddar fullt. Håller högerspår och bestämmer mig för att inte bromsa innan jag är först i klungan.
En engång går det på framhjulet in i högern, men det gick. Shit tänker jag när jag ser att jag kört om hela klungan på 5-6 hojjar varav 1 eller 2 va varvning. Kör ikapp framförvarande förare och tar en plats till. När jag kommer ut på målrakan ser jag att det viftas med målflaggan.
Jaaa! skriker jag i hjälmen och sträcker upp handen med knuten näve. Försöker räkna hojjarna framför mig på cooldownlap och ser att Petter kom på 4é plats (bra kört), rullar in i depån och parkerar. Nu e tankarna många, vilken plats, hur fort, vad hände?
Får se resultatlistan och ser att jag slutat på 8é plats, med en bästa tid på 1:13:09. Nöjd med placeringen trots allt, men vet att det kunde ha gott betydligt snabbare med bättre förutsättningar.
Efter racet
Nu kan jag slappna av och lugna ner mig, polare grattar och jag grattar andra förare. Solen försvinner och regnet öser ner. ger polarna som ska köra ERF en tanke, och plockar i ordning mina saker. Tyvärr får jag höra att Johan krashat i regnet på 1 eller 2 varvet och är på väg till sjukan, Deras hoj går inte att laga och deras satsning uteblir den här gången.
Väl hemma parkerar jag hojen i garaget och packar in utrustningen.
När allt e klart ska jag larma hojen och stänga porten. Då funkar inte larmet igen. Fan säger jag och stänger porten. (Får inte jag igång hojen lär ju inte någon annan få det heller).
Tillbakablick
Skit helg, stress, slit och skäll på flickvännen gör inte att det blir lättare att få henne att ställa upp på mina raceplaner. Helgen sög drakballe förutom resultatet i racet som jag bedömer ok för att vara mitt andra race någonsin på RR.
Lärdom
Kom i god tid till banan.
Hojen skall vara färdig när man kommer ner, inte mecka där.
Man ska ha en hoj som är gjord för racing. En gathoj med stöd, lampor, regskylt, larm och gatdäck som skall göra i ordning inför varje race är inte optimalt.
Men det är sjukt roligt med racing, och det kommer bli flera racedagar det här året. Och en riktig satsning med bättre material nästa sommar.
Vi ses på banan!
Last edited: