Racesäsongen 2006 hittils!

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Både Anderstorps- och Sviestadstävlingarna har nu passerat och det är dags att rapportera om läget så här långt.

Säsongen 2005 gick ju bra, kanske t o m lite över förväntan, så siktet 2006 var inställt på något högre placeringar. Detta skulle uppnås med hjälp av den erfarenhet jag skaffat mig under det gångna året, samt en lite bättre preppad hoj. Under vintern hade nämligen en välbehövlig styrdämpare samt en drevsats införskaffats, och motorn hade budgettrimmats och justerats in tack vare Kamikaze kid och Dr. Bike vilket går att läsa mer om här! . Dessutom har hojen fått ett helt nytt utseende tack vare Gustav O som lackat och Fireblade som fixat fräscha klibbor! Sist men inte minst Anneli som slipat kåpor åt mig! :Bugar

Anderstorp 27-30/4

Inför Anderstorp var så förhoppningarna höga, och ett första pass träningspass bekräftade att hojen gick rappare än i fjol. Det var en härligt angenäm känsla att dra jämt med de lite nyare hojarna på Anderstorps långa flygraka, även om de kittade supersporthojarna ofelbart lämnade oss standardförare i kölvattnet. Redan på andra körpasset på träningslägret presterades varvtider snabbare än fjolårets bästa tid, vilket lovade gott inför kvalet på lördagen. Körningen funkade relativt bra och det fanns mer att ge, och framför allt var det underbart kul att vara tillbaka bakom styret. :banana

Allt var dock inte frid och fröjd. Halva torsdagen och fredagen på träningslägret regnade bort och depålivet var deprimerande kallt och fuktigt, och dessutom började Annelis 250 som jag också skulle tävla med att gå hackigt. Diverse tvåtaktsgurus rådfrågades under fredagen och vi felsökte efter bästa förmåga långt in på fredagskvällen i hopp om att få hojen att gå ordentligt. Dessutom vägrade hojskrället att starta bara för att vi inte såg att dödarknappen var avslagen, vilket Anneli upptäckte när vi kickat och knuffat i tio minuter. :näsblod

Lördag morgon sticker jag ut på första 250-kvalet med tejpad kylare för att få upp hojen i arbetstemperatur. Märker redan på utvarvet att hojen går lite för varm så jag går in i depån direkt och river av tejpen. Ut igen och känner att hojen fortfarande hackar och inte vill gå bra.

Hinner lite drygt ett halvt varv på vägs tillbaka till depån innan framhjulet plötsligt släpper vid halvt nerlägg i 180-gradersvänstern och jag far i backen med en smäll. Hinner dra in armarna mot kroppen innan jag börjar tumla i vad som verkar vara en evighet. Kändes som jag aldrig skulle stanna, och jag hann t o m tänka att om jag inte stannar snart kommer jag att bryta något! :galen

Stannar dock till slut ute i sandfållan och det känns som att allt är helt. Reser mig på knä och pustar ut medan jag tittar på en av funktionärerna som kommer rusande i en väldans fart. Han frågar hur jag mår och konstaterar att jag ser blek ut. Av någon anledning fann jag den kommentaren väldigt rolig just då! Ambulansen kommer och jag får lift till sjukstugan där de klämmer lite på mig och frågar om jag har ont nånstans, vilket jag inte hade. Vänster axel ömmade lite grand, men inte särskilt mycket. Sjukvårdarna låter mig gå men säger att de inte vill se mig i sjukstugan igen. Så kan det gå med gamla halvljumna däck! Hojen klarade sig skapligt, men kåpor, vänster styrhalva och kopplingsgrepp och växelpetare var kaputt.

Ett par timmar senare är det dags för R600-kvalet. Efter ett par lugna varv kändes allt okej och jag laddade så gott jag vågade. Ser 1.47 på laptimern som bäst när passet närmar sig slutet och tar i lite till men orken räcker inte. På sista varvet noterar jag att ambulansen står vid sidan av banan vid ingången till karusellkurvan, och på varvet in i depån ser jag att det är teamkompisen Tobias hoj som står vid räcket, och att ambulanssjukvårdarna jobbar på Tobias som ligger vid däcksbarriären. Väl i depån visar det sig snart att Tobias fått upp bra fart i sitt livs första kval och kört på 1.46-tider men sedan kraschat hårt med ett armbrott uppe vid axeln och sprucket bröstben som följd. Det blir ambulans till Värnamo och operation av armbrottet omedelbart. Lite mer att läsa om detta finner ni på www.bikerookie.se

Som pricken över i, har min transponder laddat ur sig och jag har inte fått någon tid loggad från första kvalet. I det läget var det bara att hoppas att det inte skulle börja regna till kval 2 som skulle köras fyra timmar senare, eftersom det skulle göra det omöjligt att sätta en tillräckligt bra tid för att kvala in. De blågråa molnen verkar hålla inne med regnet och det ser lovande ut, men tio minuter innan kvalet kommer regnet och det är bara att inse att man inte kvalat in p g a att man laddat sin transponder i FÖR god tid så att den hunnit ladda ur sig. :huvet

På kvällen åker vi till Värnamo och hälsar på en omtöcknad Tobias som dock är nöjd med sin kvaltid som räckte till tionde plats. Söndagen ägnas åt att packa, samt att vara åskådare på läktaren i konstant ösregn. Just då kändes det inte som att det gjorde så mycket att jag inte kom till start, även om jag naturligtvis var besviken.

Nedan några bilder på hojens nya utseende. Notera den trevliga lervällingen till golv vi hade i depåtältet....
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    130.1 KB · Visningar: 39
  • pingu.jpg
    pingu.jpg
    80.2 KB · Visningar: 35
  • hoj.jpg
    hoj.jpg
    86.7 KB · Visningar: 39
  • hoj2.jpg
    hoj2.jpg
    90.7 KB · Visningar: 42
  • blött tält å fin hoj.jpg
    blött tält å fin hoj.jpg
    89.2 KB · Visningar: 38
  • hoj3.jpg
    hoj3.jpg
    83.6 KB · Visningar: 35

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Sviestad 26-28/5

Denna tävlingshelg teamade vi tillsammans med Peter (Fireblade) som skulle köra sitt debutrejs på sin gammelkawwa. Torsdag eftermiddag styrdes rejsbussarna ner mot Sviestad och vi var framme och började slå upp våra tält i vindbyar som skull fick stormen Gudrun att framstå som en vindpust. Efter lite bök med det ena tältet som slog runt i kastvindarna så fick vi ihop allt strax innan regnet kom. Fredag morgon var blöt och kall så jag stod över det första träningspasset medan Peter krängde på regndäcken och gav sig ut. Han kom dock in omgående då hojen lagt av p g a glapp vid batterikontakterna. Ut igen och efter tag kommer han in med en icke fungerande koppling som dock gick att fixa.

Eftermiddagspasset är också blött, men jag ger mig ut. Sist jag körde på regndäck gick det över föväntan, men denna gången går det knappt framåt. Hojen känns instabil och jag får noll förtroende för greppet. Nervöst hoppas jag att kvalet på lördagen skall gå i torrt före, annars kommer det gå åt fanders. Fredag kväll grillar vi för att försöka ignorera regnet och blåsten, men alla är trötta och väderslitna så det blir tidig läggning. Eftersom första kvalet går tidigt på lördag morgon och vädret är ovisst så monteras hjulen av så att det skall vara enkelt att slänga på rätt fälgar beroende på vädret. Inget går upp emot att skita ner sig med smörja och kedjeolja det sista man gör innan man går och lägger sig. :hihi

Lördag morgon strålar solen och fälgarna med slicksen monteras i hast, och innan man knappt hunnit gnugga sömnen ur ögonen är det dags att prestera kvaltider. Ibland utsätts man för omänskliga saker, så är det bara. :trött

Det känns iaf kul att köra i torrt och tiderna börjar krypa neråt, dock inte lika mycket som jag hoppats. Hojen känns inte följsam i framändan och körningen känns kantig som aldrig förr. Kör som bäst 57.7 vilket ger en 8:e tid i min grupp. Målet var att kvala direkt till A-final vilket topp 10 i gruppen gör. Målet nått så långt alltså, och med tanke på förra årets tider borde det gå att sänka sig minst en sekund till utan större problem. Peter kraschar gammelkawwan men klarar sig med en ömmande ljumske och ont i vaden, det blir dock ingen fortsatt tävling för honom denna helgen.

Till andra kvalet har jag mjukat upp kompressionen i framgaffeln för att få framändan mer följsam, och det verkar funka. Hojen känns bättre om än inte perfekt. Små men störande wobbel-gung-tendenser i högfartsknicken och crossböjen irriterar. Kan vara relaterat till Michelindäcken jag kör på i år, som enligt uppgift ska vara instabilare än andra däck men ge mer fäste vid nerlägg. Jag tar i för kung och fosterland men får inte upp farten som jag vill, framför allt får jag inte till torparböjen så som i fjol. Bättrar min tid marginellt och kör 57.6 och får 7:e tid i min grupp. Placeringsmässigt är jag nöjd, men inte tidsmässigt då jag körde 1.8 sekunder fortare förra året.

A-finalen skall gå vid elvatiden på söndagen, men blir flyttad till 17.00 då B-finalen på lördagskvällen får brytas efter fyra varv då en hoj skjuter motorn med oljeläckage på banan som följd. Detta ger mig gott om tid att vara nervös mellan warm-up:en och racet. :3freak

Startar från femte led i racet och får till en medioker start. Det är trångt in i esset men jag lyckas ta någon placering. Resterande tolv varv går relativt incidentfria och jag har bra häng på killen framför mig, dock lyckas jag inte komma tillräckligt nära för att bromsa mig förbi på fler ställen än i torparn där jag inte vågar trycka mig förbi på innern. Tappar tre eller fyra placeringar totalt under loppet och slutar som 20:e i resultatlistan, grymt besviken. Mer besviken än efter Anderstorp faktiskt. :(

Målet i år var 10-15 plats då jag låg runt 20:e ifjol, men med sådan körning som på Sviestad räcker det inte dit. Så nu gäller det att få upp farten igen! Tack till alla glada människor som står ut med Sur-Björn i depån!

Nedan lite blandade bilder från helgen!
 

Bifogat

  • peterblöt.jpg
    peterblöt.jpg
    81.3 KB · Visningar: 38
  • depån.jpg
    depån.jpg
    87.3 KB · Visningar: 54
  • anneli flaggar.jpg
    anneli flaggar.jpg
    137.4 KB · Visningar: 38
  • kawaput.jpg
    kawaput.jpg
    76.8 KB · Visningar: 37
  • kawakrasch.jpg
    kawakrasch.jpg
    88 KB · Visningar: 38
  • täcke.jpg
    täcke.jpg
    78.2 KB · Visningar: 39

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Har ni fått någon bättre fart i Aprullan än då ? De går jäkligt fint när allt stämmer, men ack vad man får meka och greja för att hålla maskinerna tipp-topp :)
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Hoppas sveriges väder blir bättre och du slipper frysa på kvalen : )
Det blir bättre ska du se! Hur har fysträningen gått under vintern som du
sa något om att du skulle förbättra : )?
 

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Märsön
Hoj
Fireblade
Träning på LMS

I tron om att vi fått ordning på min aprilia for vi ner till Linköping igår för att jag skulle få en chans att köra den "på riktigt".

HÄR har jag berättat lite hur det gick.


Tack Björn för att du orkar med mig, mina krämpor och min trasiga motorcykel! :kiss Du gör att jag inte ger upp!

@Patrik & Gustav: Risken finns att jag postar en viss aprilia till er om det ska fortsätta så här..

/ Anneli
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Anneli skrev:
2235863 I tron om att vi fått ordning på min aprilia for vi ner till Linköping igår för att jag skulle få en chans att köra den "på riktigt".

HÄR har jag berättat lite hur det gick.


Tack Björn för att du orkar med mig, mina krämpor och min trasiga motorcykel! :kiss Du gör att jag inte ger upp!

@Patrik & Gustav: Risken finns att jag postar en viss aprilia till er om det ska fortsätta så här..

/ Anneli

Dags att skapa en checklist på tanken inför start :hihi ;)

1. Tändning - ON
2. Dödare - OFF
3. Soppakran - ON

Skaffa en hoj som inte skriker mecka-med-mig-hela-tiden. Det där med tvitakt är ju döden. När andra laddar för nästa race står tvitaktarna och filar i cylindern, eller nått annat som måste göras med 10mils intervall.
 

Dr.Bike

Guest
Finns inga fel som inte en krämlängd och lite kaffe kan kurera! ;)
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top