Racesoppa?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Läste ett soppa test som några killar gjorde med på en snöskoter ganska nyligen.Dom testade skotern i bromsbänk. Det var en 2 takts skoter. På vanlig 95 lämnade skotern 154 hästar. På Shell V power blev det 1 häst till. Och på Race soppa för 70 kronor litern blev det ytterligare 1 häst
Känns som att vanlig 95 funkar okej.

Hade jag fått två extra pållar bara genom att byta soppa skulle jag blivit glad som en spelman, är försvinnande få sådana i en 600a! :D
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det beror på... med etanol och metanol får man ut mer effekt kontra bensin med korrekt inställd bränsleblandning samt hur motorn är byggd och kan nyttja ett högre oktantal. Man kan inte säga att "generellt ger det 1.7% mer effekt" utan det beror på hur många olika faktorer som helst. T.ex. Saab 9-5 BioPower gav t.ex. 20% mer kräm med E85 jämfört med E5, men det berodde mest på att turbon blev instruerad att ladda mer med E85 då oktantalet tillät detta. Ska man optimera effekt ska man upp i bänk. Ska man optimera körbarhet på en förgasarhoj räcker det med provkörning och lite läsning på FactoryPro om CV-tuning.

Citat från annat fora: "Även om bensin har dubbelt så högt energi-innehåll än metanol (8,94 kWh/L mot 4,33 för metanol) så får man ut högre effekt ur en kolvmotor med metanol som bränsle jämfört med bensin. Orsaken till detta är att i den givna luftmängden som motorn ifråga suger i sig med fullt öppen trottel kan förbränna avsevärt mycket mer metanol än bensin vid varje slag. Så mycket mer att det med råge kompenserar det mindre energiinnehållet i metanolen. Självklart kommer metanolmotorn att sörpla i sig bränslet mycket snabbare än motsvarande bensinmotor. En 30% effektökning med metanol jämfört med bensin som bränsle är väl ett ungefärligt riktmärke för en given motorstorlek."

Med etanol och given sugmotor är det ca 10%. Blandar du då in 10% etanol i bensinen och justerar bränsleblandingen kan man räkna fram den rackarns höga effekthöjningen på 1%. En enda hästkraft... inte mycket att skriva om.

Siffrorna är ungefärliga men visar bara på det faktum att man inte har så mycket att hämta enbart genom att välja rätt pump på macken - om man nu inte har en Saab BioPower Flex Fuel eller liknande.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Beställde 50lit aspen hos en av de lokala handlarna så fär väl se hur det funkar när det blir dags, blir ju inte så många pass på smc så det borde räcka. :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Testade lite i helgen som gick och tja, efter två "nästantorra" pass och några varv i blött utan känsla, vilja och fäste så kan jag konstatera att den funkar ju iaf., luktar ... bättre? och verkar funka bättre på tomgång.

Eftersom det var så kapitalt annorlunda förhållanden mot de dagarna den gick på E10 så är det omöjligt att säga något säkert så jag får avvakta en bit in i nästa säsong, verkar gå med mer normal motortemp nu iaf., var upp en 10 grader med E10(runt 100grader)mot innan och nu med aspen.

Kan även finnas lite mer effekt men omöjligt att säkert säga och "märker" bara av det i loggern och då när jag börjar närma mig 200, under är det ingen skillnad som går att säkerställa som just effektskillnad men över 200 verkar det finnas något som avviker från "standardloggen", nu har jag inte haft loggern länge nog att ha tillräcklig mängd data för några säkra påståenden men det ser lovande ut och då värt prisskillnaden, men som sagt så får jag återkomma en bit in i nästa sommar. :)

Verkar få en "bänkare" några hundra meter från mitt hem med, samma kille som jag köpte aspen genom, kommer nog befinna mig där en del i vinter om det blir klart..... :tummenupp
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Testade lite i helgen som gick och tja, efter två "nästantorra" pass och några varv i blött utan känsla, vilja och fäste så kan jag konstatera att den funkar ju iaf., luktar ... bättre? och verkar funka bättre på tomgång.

Eftersom det var så kapitalt annorlunda förhållanden mot de dagarna den gick på E10 så är det omöjligt att säga något säkert så jag får avvakta en bit in i nästa säsong, verkar gå med mer normal motortemp nu iaf., var upp en 10 grader med E10(runt 100grader)mot innan och nu med aspen.

Kan även finnas lite mer effekt men omöjligt att säkert säga och "märker" bara av det i loggern och då när jag börjar närma mig 200, under är det ingen skillnad som går att säkerställa som just effektskillnad men över 200 verkar det finnas något som avviker från "standardloggen", nu har jag inte haft loggern länge nog att ha tillräcklig mängd data för några säkra påståenden men det ser lovande ut och då värt prisskillnaden, men som sagt så får jag återkomma en bit in i nästa sommar. :)

Verkar få en "bänkare" några hundra meter från mitt hem med, samma kille som jag köpte aspen genom, kommer nog befinna mig där en del i vinter om det blir klart..... :tummenupp
När jag testade min 2019 med Aspen R eller V-power va skillnaden mindre än 1hk, och det lilla skillnaden som var kan snarare berott på motorns värmen, luften i insuget mm ...

Men det går sannolikt renare på Aspen ....
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Under dom åren jag lekte med bilar var det roligaste bensinen jag åkte på Sunoco 260 GT.
På den tiden gjorde jag bara av med ca 30 liter / helg så det var överkomligt.

Idag är ju ingångsfarten, eller bristen på den viktigare än HK.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
När jag testade min 2019 med Aspen R eller V-power va skillnaden mindre än 1hk, och det lilla skillnaden som var kan snarare berott på motorns värmen, luften i insuget mm ...

Men det går sannolikt renare på Aspen ....
Jo, kollar jag loggen så går han precis som 2019 på E5, eller iaf. så nära att det är omöjligt att säga något om det, 2020 körde jag inget och nu 2021 med E10 så saknades det toppfart och högre motortemp vid jämförbara varv/yttertemp.

Med aspen verkar den gå både kallare och högre toppfart trots lägre ingångshastighet och mjukare påslag(underlaget), som 2019 ungefär.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jo, kollar jag loggen så går han precis som 2019 på E5, eller iaf. så nära att det är omöjligt att säga något om det, 2020 körde jag inget och nu 2021 med E10 så saknades det toppfart och högre motortemp vid jämförbara varv/yttertemp.

Med aspen verkar den gå både kallare och högre toppfart trots lägre ingångshastighet och mjukare påslag(underlaget), som 2019 ungefär.
SST600 2022 då :yoparty
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
SST600 2022 då :yoparty
Finns det ens?
Pallen på deltagande...? :tungan

Får se vad det blir, det viktigaste är att det är kul nog i förhållande till kostnaden(vad jag måste offra i övrigt alltså), funderar på att läsa in mig på R6cup-reglementet men jag har ju allt redan så det känns kanske inte så aktuellt ändå.
Annars är ju bandagar riktigt kul det med och man kan ju bara skita i de där det regnar då kostnaden för mig nästan alltid skenar när jag kör sådana dagar, men visst är just race något speciellt...

Ah, har en lååååång vinter framför oss och "anything can happen in racing, and it usually does!" så vad det blir är inget jag funderar på nu direkt men visst vore SST kul. :tummenupp
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Finns det ens?
Pallen på deltagande...? :tungan

Får se vad det blir, det viktigaste är att det är kul nog i förhållande till kostnaden(vad jag måste offra i övrigt alltså), funderar på att läsa in mig på R6cup-reglementet men jag har ju allt redan så det känns kanske inte så aktuellt ändå.
Annars är ju bandagar riktigt kul det med och man kan ju bara skita i de där det regnar då kostnaden för mig nästan alltid skenar när jag kör sådana dagar, men visst är just race något speciellt...

Ah, har en lååååång vinter framför oss och "anything can happen in racing, and it usually does!" så vad det blir är inget jag funderar på nu direkt men visst vore SST kul. :tummenupp
Det klassar ju upp 5-6st i år så kan nog bli OK nästa år + lite återkommande förare.

R6 cup är inget att läsa på om, du måste handla hoj + alla delar av Pro Racing Academy (Backlund).
Du kan nog kanske komma undan med en hoj som är nyare än -18 .. men alla reservdelar ska du handla där + däck av Michelin.... du är "ganska" styrd ... tror det finns mkt billigare varianter.

+ att troligen klassar 1-3st upp till SST så.... ja i år totalt 8 startande var av endast 3st körde alla race.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det klassar ju upp 5-6st i år så kan nog bli OK nästa år + lite återkommande förare.

R6 cup är inget att läsa på om, du måste handla hoj + alla delar av Pro Racing Academy (Backlund).
Du kan nog kanske komma undan med en hoj som är nyare än -18 .. men alla reservdelar ska du handla där + däck av Västerås.... du är "ganska" styrd ... tror det finns mkt billigare varianter.

+ att troligen klassar 1-3st upp till SST så.... ja i år totalt 8 startande var av endast 3st körde alla race.
Ok, fick för mig det var en mer standardklass med givna parametrar och man kunde handla lite var som helst bara det följde reglementet och att pro racing höll med färdiga koncept för den late...

Då blev det ju lite mindre intressant genast, även däcken då alltså...

Läste att det blir ekipagevikt till nästa år med, intressant....240 i SST utom för kawwan som måste väga 248, kan man alltså banta hojen om man är fet och lat! :D

Föder dock ett nytt problem för oss som viktoptimerat den billigaste enheten på ekipaget, ska man börja käka upp sig eller bulta ballast?
Vore ju piss att bli diskad för det var varmare än vanligt och man svettats ut en halvliter för mycket..., :näsblod

Hittade inte var R6-cup reglementet fanns, har du en länk?
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Din bild stämmer, det är inte riktigt så som Ulf skriver att man måste köpa allt via ProRacing. De har dock grejor för allt om man skulle vilja och prislistan är helt OK när man jämför för flera grejer. Det viktigaste är ju att det du monterar på hojen skall rymmas inom reglementet och syftet med cupen.

Reglementet för R6 Cup finns i kap 9.5 SR Roadracing på svemos hemsida: https://www.svemo.se/Sporter/Roadracing/Regler/
Det har gjorts några uppdateringar på reglementet efter denna, men inga större grejer, lite justeringar i vad som får göra hojen mer raceanpassad.

Ok, fick för mig det var en mer standardklass med givna parametrar och man kunde handla lite var som helst bara det följde reglementet och att pro racing höll med färdiga koncept för den late...

Då blev det ju lite mindre intressant genast, även däcken då alltså...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Din bild stämmer, det är inte riktigt så som Ulf skriver att man måste köpa allt via ProRacing. De har dock grejor för allt om man skulle vilja och prislistan är helt OK när man jämför för flera grejer. Det viktigaste är ju att det du monterar på hojen skall rymmas inom reglementet och syftet med cupen.

Reglementet för R6 Cup finns i kap 9.5 SR Roadracing på svemos hemsida: https://www.svemo.se/Sporter/Roadracing/Regler/
Det har gjorts några uppdateringar på reglementet efter denna, men inga större grejer, lite justeringar i vad som får göra hojen mer raceanpassad.
Tackar, slutade kolla när jag gått förbi sst och kom in på sb, skall kollas upp! :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Din bild stämmer, det är inte riktigt så som Ulf skriver att man måste köpa allt via ProRacing. De har dock grejor för allt om man skulle vilja och prislistan är helt OK när man jämför för flera grejer. Det viktigaste är ju att det du monterar på hojen skall rymmas inom reglementet och syftet med cupen.

Reglementet för R6 Cup finns i kap 9.5 SR Roadracing på svemos hemsida: https://www.svemo.se/Sporter/Roadracing/Regler/
Det har gjorts några uppdateringar på reglementet efter denna, men inga större grejer, lite justeringar i vad som får göra hojen mer raceanpassad.
Fattar jag rätt så får man inte byta kolvar eller hela cartridgen, hur står sig orginalgaffeln?

För du kör väl förmodar jag?
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Fattar jag rätt så får man inte byta kolvar eller hela cartridgen, hur står sig orginalgaffeln?

För du kör väl förmodar jag?
Står sig tillräckligt tycker jag, de däcken man kör på är ju inte jättekänsliga för setup. Räckte till 1.39 tider på torpet i helgen iaf.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Ok, fick för mig det var en mer standardklass med givna parametrar och man kunde handla lite var som helst bara det följde reglementet och att pro racing höll med färdiga koncept för den late...

Då blev det ju lite mindre intressant genast, även däcken då alltså...

Läste att det blir ekipagevikt till nästa år med, intressant....240 i SST utom för kawwan som måste väga 248, kan man alltså banta hojen om man är fet och lat! :D

Föder dock ett nytt problem för oss som viktoptimerat den billigaste enheten på ekipaget, ska man börja käka upp sig eller bulta ballast?
Vore ju piss att bli diskad för det var varmare än vanligt och man svettats ut en halvliter för mycket..., :näsblod

Hittade inte var R6-cup reglementet fanns, har du en länk?
Kawan får ju ha 636cc :D .... du kan banta vad du vill så klart ;) ... jag tror du kan satsa på att tanka fullt, den svänger in så jävla bra då :D I Regelboken hittar du allt som vanligt, scrolla hela vägen ner till 9.5 ... det är ihop med Open träsket, kanske va längesedan du scrolla så långt ner :p
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kawan får ju ha 636cc :D .... du kan banta vad du vill så klart ;) ... jag tror du kan satsa på att tanka fullt, den svänger in så jävla bra då :D I Regelboken hittar du allt som vanligt, scrolla hela vägen ner till 9.5 ... det är ihop med Open träsket, kanske va längesedan du scrolla så långt ner :p
He he, banta bort lågt placerad vikt på hojen för att sen vikta upp den med soppa! :D
Bäst vore ju om man kunde banta bort lite av den tjocka skallen och få ner den vikten under motorn istället... :tungan

Jo, var ett tag sen överhuvudtaget jag var in och kollade...

Fattade jag rätt så är det i princip som jag redan kör med lite extra begränsningar på gaffeln, inget jag kommer billigare undan med alltså då det i princip blir som jag byggt min ändå och däckantalet är ju vad jag förbrukar ändå.
Så det blir nog sst om jag ska köra oavsett om jag köper ny eller behåller den jag har, är ju samma kostnad i princip men med färre begränsningar och jag tillhör ju inte de nya, kommande talangerna som ska vaskas fram så inte behöver jag in och bråka i deras listor. :hihi

Såg slicks förresten, får vi alltså köra det i sst?
Blir mindre och mindre stock i sst, när jag började fick vi byta bromsbelägg och det var vad som var tillåtet med bromsarna och strax innan så var väl fjädringen orginal med, slirkoppling var en annan sak vi inte fick röra, osv.
Kanske dags att byta namn till ssp istället....
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Står sig tillräckligt tycker jag, de däcken man kör på är ju inte jättekänsliga för setup. Räckte till 1.39 tider på torpet i helgen iaf.
Ungefär som gamla alltså, verkar vara likvärdigt på alla moderna sportisar.

Det jag aldrig fattade när jag körde orginal var alla som klagade på att framdäcken blev dåliga, hur i helvete märker man det tänkte jag, är jag så jävla kass eller kör jag så mjukt att jag inte sliter dom?
Kraschade ju ett x antal gånger med framhjulssläpp med, kunde däcket ha något med saken att göra?
Enligt folk runt om var det förarmisstag om däcket kändes bra...

Första resan på öhlins fram så bröt jag andra varvet och åkte ut och kontrollerade alla infästningar i framänden då jag trodde jag missat dra åt något, andra försöket tryckte jag framänden framför mig i böj när jag bortsåg från vibrationerna då jag kontrollerat att allt satt fast sen bytte jag däck.

Nu förstod jag vad alla tjatade om, helt plötsligt så märkte jag vad dåligt framdäcket var...

Vad jag ville få fram här är om nya gaffeln ger någon feedback eller inte men har nog bestämt mig för att köra sst iaf. om det blir något, blir inte mycket billigare ändå och jag är ju så gammal att jag borde köra classic egentligen(snart hojen med..:D )så R6-cup får bli "a young man/womans game"! :tummenupp
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
He he, banta bort lågt placerad vikt på hojen för att sen vikta upp den med soppa! :D
Bäst vore ju om man kunde banta bort lite av den tjocka skallen och få ner den vikten under motorn istället... :tungan

Jo, var ett tag sen överhuvudtaget jag var in och kollade...

Fattade jag rätt så är det i princip som jag redan kör med lite extra begränsningar på gaffeln, inget jag kommer billigare undan med alltså då det i princip blir som jag byggt min ändå och däckantalet är ju vad jag förbrukar ändå.
Så det blir nog sst om jag ska köra oavsett om jag köper ny eller behåller den jag har, är ju samma kostnad i princip men med färre begränsningar och jag tillhör ju inte de nya, kommande talangerna som ska vaskas fram så inte behöver jag in och bråka i deras listor. :hihi

Såg slicks förresten, får vi alltså köra det i sst?
Blir mindre och mindre stock i sst, när jag började fick vi byta bromsbelägg och det var vad som var tillåtet med bromsarna och strax innan så var väl fjädringen orginal med, slirkoppling var en annan sak vi inte fick röra, osv.
Kanske dags att byta namn till ssp istället....
Nej slicks åker dom väll INTE i SST, dock i R6 Cup tror jag...

SSP då får man ju ändra rätt mkt i motorn, vilket är skönt att "man inte får" då det medför rätt mkt kostnader som jag inte tror många kan ro runt vårat magra land.

Skillnaden mellan sista R6an och den innan som både du och jag har är väll försumbart, men gaffel kan man ju byta till samma om man tror det gör tiondelar :D
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Nej slicks åker dom väll INTE i SST, dock i R6 Cup tror jag...

SSP då får man ju ändra rätt mkt i motorn, vilket är skönt att "man inte får" då det medför rätt mkt kostnader som jag inte tror många kan ro runt vårat magra land.

Skillnaden mellan sista R6an och den innan som både du och jag har är väll försumbart, men gaffel kan man ju byta till samma om man tror det gör tiondelar :D
I år tillåter dom slicks i sst600

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top