Raceväxlat eller gatväxlat??

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Om du studerar muskelgrupperna du har i benen så inser du att du trampar fortare än du lyfter foten. Det är ingen tillfällighet att en överväldigande majoritet av race-åkarna har ettan uppåt.
Att jag själv provat alla varianter både på gata och på tävling och sedan påstår att ettan upp är bäst kanske du tolkar som att jag jävlas med just dig, men så är det inte :)
Ettan upp är bäst!
Som sagt, jag köper alla argumenten för raceväxlat utom just att växlingen skulle gå snabbare. Man har ju redan tryck på växelföraren när man blippar till på gasen. Att det fotmuskelfysionomiskt tar mer tid att få fotmuskelgrupperna i ordning hör inte hit - det jobbet är ju redan utfört när man växlar.
 

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
Ni sporthojspiloter (av varierande slag), har ni foten framme vid växelpedalen mest hela tiden så att ni når att växla utan att behöva byta läge på foten?
Eller drar ni bak fötterna på fotpinnarna efter "avslutad" växling för att få bättre frigång/slippa skrapa i tårna (existerar detta fenomen öht på rejsigare hojar?)?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Eller drar ni bak fötterna på fotpinnarna efter "avslutad" växling för att få bättre frigång/slippa skrapa i tårna (existerar detta fenomen öht på rejsigare hojar?)?
Drar bak foten. Problemet existerar i allra högsta grad.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Eller drar ni bak fötterna på fotpinnarna efter "avslutad" växling för att få bättre frigång/slippa skrapa i tårna (existerar detta fenomen öht på rejsigare hojar?)?
Drar bak foten. Problemet existerar i allra högsta grad.

Eller drar ni bak fötterna på fotpinnarna efter "avslutad" växling för att få bättre frigång/slippa skrapa i tårna (existerar detta fenomen öht på rejsigare hojar?)?
Beror på hur banan ser ut efter växlingen. Är det en högerkurva framför så kvittar det hur man ahr vänsterfoten, men i princip drar man bak foten så tårna hamnar på pinnen. Problemet existerar i allra högsta grad.
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ni som kör "raceväxlat", har ni nån cross eller landsvägscykel som ni använder när ni inte rejsar?

Min fundering var att om jag går över till sk. "raceväxlat" på racehojen så kanske det blir marigt när man kör crossen sen. Att hålla på och hoppa emellan kanske bara skapar förvirring... ?:va
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ni som kör "raceväxlat", har ni nån cross eller landsvägscykel som ni använder när ni inte rejsar?

Min fundering var att om jag går över till sk. "raceväxlat" på racehojen så kanske det blir marigt när man kör crossen sen. Att hålla på och hoppa emellan kanske bara skapar förvirring... ?:va

Martin körde is förra året på en honda crf, för honom tog det en träning att "vända rätt" i huvudet, sen tror jag inte han haft några problem med att alternera :) Gäller nog bara att byta mellan nog ofta!
 

Dr.Bike

Guest
Drar bak foten. Problemet existerar i allra högsta grad.

Och där svara<de du på din egen fråga! :)
Alltså: Själva växlingsmomentet går inte fortare när foten VÄL ÄR på plats. Men det tar längre TID att få in tån under växelpedalen (samt känna att den är där) än att enbart flytta fram foten och trycka till.
Totaltiden från tanke till handling blir alltså mindre när det gäller.
Att växla ner hinner man förbereda på ett bättre sätt tycker iaf jag, dva innan kurva, innan inbromsning osv då är det ok om det tar en tiondel mer + att man sitter förmodligen oftast nära tanken, mer upprätt med raka armar osv

Ni som kör "raceväxlat", har ni nån cross eller landsvägscykel som ni använder när ni inte rejsar?

Min fundering var att om jag går över till sk. "raceväxlat" på racehojen så kanske det blir marigt när man kör crossen sen. Att hålla på och hoppa emellan kanske bara skapar förvirring... ?:va

Troligen sant.
Jag skulle iaf bli förvirrad, så därför har mina hojar samma system. D.v.s ettan upp.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ni som kör "raceväxlat", har ni nån cross eller landsvägscykel som ni använder när ni inte rejsar?

Min fundering var att om jag går över till sk. "raceväxlat" på racehojen så kanske det blir marigt när man kör crossen sen. Att hålla på och hoppa emellan kanske bara skapar förvirring... ?:va

ingen fara för mig iaf, när väl raceväxlandet satt så hade jag inga problem att skifta mellan de båda.
Jo du vet jag är minst lika bra som Schwantz och Doohan. :tungan
jo det vet vi ju sedan tidigare :D
 
Last edited:

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
Men det tar längre TID att få in tån under växelpedalen (samt känna att den är där) än att enbart flytta fram foten och trycka till.
Att växla ner hinner man förbereda på ett bättre sätt tycker iaf jag, dva innan kurva, innan inbromsning osv då är det ok om det tar en tiondel mer + att man sitter förmodligen oftast nära tanken, mer upprätt med raka armar osv

Huvudet på spiken där, precis min tanke!
Och i värsta fall skulle man ju kunna tänka sig att man tvingas vänta med uppväxlingen tills dess att tillräcklig frigång uppnåtts, fast då kanske det mer handlar om taskig planering.
Problemet har iaf jag stött på med min S3:a vid vänstersvängar, men den har nog inte fotpinnarna lika högt placerat som rena sport/rejshojar.
 

novarossi

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1, R6
lånar tråden lite.

Har en R6 -01 hur gör man för att få omvänd växling?? orginal växelföraren tar emot när man försöker vända på själva föraren....

Någon som vet?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Bifogat

  • dscn2409.jpg
    dscn2409.jpg
    50.7 KB · Visningar: 187

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Ni sporthojspiloter (av varierande slag), har ni foten framme vid växelpedalen mest hela tiden så att ni når att växla utan att behöva byta läge på foten?
Eller drar ni bak fötterna på fotpinnarna efter "avslutad" växling för att få bättre frigång/slippa skrapa i tårna (existerar detta fenomen öht på rejsigare hojar?)?

existerar deffinitivt. kommer prova raceväxlat detta året efter att inte ha fått in fotten under pedalen förra året när jag ville växla upp.
 
Last edited:

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Köpte mig ju en r6 nu i vinter och den är ju raceväxlad.

Har aldrig kört raceväxlat innan. Hur svårt är det att lära sig växla åt "fel" håll.

Ok frågan känns lite som "hur långt är ett snöre", förstår ju att det är ganska individuellt. Jag har funderingar på att modda tillbaks till gatväxlat då jag har mardrömmar om att växla åt fel håll i utgången på en kurva eller i en inbromsning eller i trängda lägen där man har mycket annat att tänka på

Vad är era erfarenheter? Kommer jag köra snabbare överhuvudtaget med raceväxlat, jag är ju trts allt rookie...
Trådlyft!

Tjena,
blev det en övergången till raceväxlat?

Jag ska precis köpa race-fotpinnar till min hoj.
Sa att jag skulle ha vanlig växling men sedan har handlaren hört av sig och undrar om jag vill ha gat- eller race-växlat.

Annat:
Finns det någon begagnatmarknad för gat-växlade race-fotpinnar eller är det lättare att kränga av en uppsättning race-växlat?

Är det 25% gat-växlat och 75% race-växlat på racehojjarna eller är det mer 50-50 bland er racers?
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Trådlyft!

Tjena,
blev det en övergången till raceväxlat?

Jag ska precis köpa race-fotpinnar till min hoj.
Sa att jag skulle ha vanlig växling men sedan har handlaren hört av sig och undrar om jag vill ha gat- eller race-växlat.

Annat:
Finns det någon begagnatmarknad för gat-växlade race-fotpinnar eller är det lättare att kränga av en uppsättning race-växlat?

Är det 25% gat-växlat och 75% race-växlat på racehojjarna eller är det mer 50-50 bland er racers?

Jo jag gick över till race-växlat och föredrar verkligen det nu. Lättare att växla under nerlägg ut ut kurvor tycker jag och mindre missade växlingar överlag.

Var inte särskilt svårt att lära sig, tog väl några banpass sen började det sitta. Jag skulle tro att majoriteten kör race-växlat, kanske 60-40 eller nåt.
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Jag började köra med raceväxlat i somras på nya hojen.

Snabbare veta fasen om jag blivit, men mitt intryck är att det känns väldigt "naturligt" (bättre) med raceväxlat när man börjar ligga på lite på bandagar/tävlingar.
Sen när jag sänker tempot eller kör gata så måste jag börja tänka på hur jag växlar eftersom den gamla vanan med gatväxlat ligger djupt inpräntat i ryggmärgen...
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
existerar deffinitivt. kommer prova raceväxlat detta året efter att inte ha fått in fotten under pedalen förra året när jag ville växla upp.

Nu quotar ja mig själv men har en fundering.

Prova i somras men byte tillbaka till gatväxlat sen för att ja inte klara de, styrkemässigt.

Nu är de mitt vänsterben som är kass men ändå. Ja fixar att trycka ner oavsett men dra upp går bara om de va gatväxlat krävdes mer kraft för raceväxlat va ja märkte. Finns de en förklaring till detta eller va ja bara för stunderna(!) ännu tröttare i benet.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Nu quotar ja mig själv men har en fundering.

Prova i somras men byte tillbaka till gatväxlat sen för att ja inte klara de, styrkemässigt.

Nu är de mitt vänsterben som är kass men ändå. Ja fixar att trycka ner oavsett men dra upp går bara om de va gatväxlat krävdes mer kraft för raceväxlat va ja märkte. Finns de en förklaring till detta eller va ja bara för stunderna(!) ännu tröttare i benet.

Kanske kan ha att göra med att du drar foten uppåt samtidigt som du bromsar hårt vid raceväxlat, då kanske foten vill flytta på sig. Så kändes det för mig men det gjorde att jag lärde mig knipa mer om tanken under inbromsningarna.

Växlarna går väl i lite lättare under acc än under motorbroms också kanske?

Har du testat att justera så du får växelpinnen i lite annat läge om det går?
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top