raceventilhattar

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Borsiin JR skrev:
Då får det gå fort......Har mycket svårt att tänka mig att centipetalkraften på ventilen är tillräckligt stor för att få ventilen att öppna... Här krävs utredning, skall ta med en ventil till skolan imorrn och väga samt räkna lite

Uppenbarligen har det hänt, eftersom regeln införts. Men det verkar vara sällsynt, eftersom det inte är ett så känt problem. Ska bli intressant att se vad du kommer fram till.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag skall väga den rörliga delen av ventilen och sen räkna fram hur fort det måste gå för att centipetalkraften skall övervinna trycket i däcket.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Borsiin JR skrev:
Jag skall väga den rörliga delen av ventilen och sen räkna fram hur fort det måste gå för att centipetalkraften skall övervinna trycket i däcket.

Det behöver inte stämma särskilt bra i verkligheten, eftersom det finns ventilnålar som läcker när hojen står still så är det rimligt att anta att det finns ventilnålar som nästan läcker när den står still, och följdaktligen läcker som fan så fort hjulet snurrar.
Sen har du ju stötar och vibrationer på det...

Jag har jobbar på däckverkstad och den punkten var dom skitnoga med på MC däck kursen, alltid tätade ventilhattar på MC däck.
Idén var att även om en tätad ventilhatt läcker, så är det bättre att det läcker sakta än att det plötsligt blir tomt om nålen totalhavererar.


[edit] Jag har hattar som ser ut som små kolvar, med ringspår, kolvbultshål och allt, hur ballt är inte det på en skala....
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
GuW skrev:
Det behöver inte stämma särskilt bra i verkligheten, eftersom det finns ventilnålar som läcker när hojen står still så är det rimligt att anta att det finns ventilnålar som nästan läcker när den står still, och följdaktligen läcker som fan så fort hjulet snurrar.
Sen har du ju stötar och vibrationer på det...

Jag har jobbar på däckverkstad och den punkten var dom skitnoga med på MC däck kursen, alltid tätade ventilhattar på MC däck.
Idén var att även om en tätad ventilhatt läcker, så är det bättre att det läcker sakta än att det plötsligt blir tomt om nålen totalhavererar.


[edit] Jag har hattar som ser ut som små kolvar, med ringspår, kolvbultshål och allt, hur ballt är inte det på en skala....

Jo men då läcker inte ventilen pga att centipetalkraften i hög fart trycker ut ventilen . Mina preliminära beräkningar visar adessutom att centipetalkraften är försummbar jämfört med trycket övertrycket i däcket utövar på ventilen.

Nu är detta iof strid om profetens skägg läcker det så kan det va skit samma vad det beror på, men det gav mig en bra ursäkt för att använda precisionsvågen som står i ett rum med många fina :tuttar

Godnatt......
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Borsiin JR skrev:
Jo men då läcker inte ventilen pga att centipetalkraften i hög fart trycker ut ventilen
Godnatt......

Jo ventilen läcker för att den marginella centripetalkraften räcker för att öppna en kass ventil, en bra nål tätar säkert upp till 500km/h om bara centripetalkraften påverkar den (inga stötar eller vibrationer).
Hur vet man om man har en kass nål eller en bra nål då?
Näpp, det vet man inte så man garderar med tätad hatt.

Att du bara törs gå in i ett rum med :tuttar :tuttar och väga en ventilnål, du kan ju bli avskriven som en riktig nerd :hihi

God morgon!
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
GuW skrev:
[edit] Jag har hattar som ser ut som små kolvar, med ringspår, kolvbultshål och allt, hur ballt är inte det på en skala....

Dpm där har jag sett nånstans, men kommer inte ihåg var, du skulle inte kunna upplysa en förvirrad själ :Bugar

/Pajje
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Kan nån reda ut skillnaden mellan centrifugalkraft och centripetalkraft :confused:
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Psychobiker skrev:
Kan nån reda ut skillnaden mellan centrifugalkraft och centripetalkraft :confused:

Den ena är riktad utåt den andra inåt den ena existerar inte enligt vissa...

beloppet på dem är samma om jag inte är allt för trött i planeten.

/Úrban
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
GuW skrev:
Jo ventilen läcker för att den marginella centripetalkraften räcker för att öppna en kass ventil, en bra nål tätar säkert upp till 500km/h om bara centripetalkraften påverkar den (inga stötar eller vibrationer).
Hur vet man om man har en kass nål eller en bra nål då?
Näpp, det vet man inte så man garderar med tätad hatt.

Att du bara törs gå in i ett rum med :tuttar :tuttar och väga en ventilnål, du kan ju bli avskriven som en riktig nerd :hihi

God morgon!

Jag kan medela världen att man kan hålla aktningsvärda 447 km/h med ett 120/70-17 om där är 2kg däckstryck innan ventilen kommer att öppna pga hastigheten.

Och vad det gäller :tuttar så är det lungt de syselsätter sig med att skicka ljudvågor genom hästskor för att tillse att där inte är några deformationer i materialet.... :3freak
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
sir Urban skrev:
Den ena är riktad utåt den andra inåt den ena existerar inte enligt vissa...

Det är riktigt, centrifugalkraften är ingen riktigt kraft så att säga.
En kraft måste på något sätt putta eller dra i något, och när man ska byta riktning på något som rör sig i en viss riktning kräver det en kraft som hänger ihop med föremålets massa. Så fort vi försöker hindra en pryl från att fortsätta i tangentens riktning verkar det som prylen har en kraft som vill hindra oss, men så är det inte. Det finns ingen kraft som på ren jävulskap försäker dra dej och din hoj ut i skogen i en kurva, men däremot har ni en tröghet som om den själv fick bestämma skulle fortsätta rakt fram.

EDIT:
Borsiin JR: Bra jobbat, då vet jag. :hihi :tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Psychobiker skrev:
Uppenbarligen har det hänt, eftersom regeln införts. Men det verkar vara sällsynt, eftersom det inte är ett så känt problem. Ska bli intressant att se vad du kommer fram till.
Oscar råkade ut för detta, jag har alltid metallhattar med gummitätning.
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
GSXR1100R skrev:
Oscar råkade ut för detta, jag har alltid metallhattar med gummitätning.

Och han är inte ensam! Efter långa rakan på sviestad förra året fick jag till min stora glädje bromsa in i bergskurvan utan luft i framdäcket! Allt pågrund av en ngt kass ventil som öppnade.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Psychobiker skrev:
Dpm där har jag sett nånstans, men kommer inte ihåg var, du skulle inte kunna upplysa en förvirrad själ :Bugar

/Pajje

"Kolv-hattarna" är köpta av mig själv på mitt jobb :hihi
Samma sak med miniblinkarna och lite annat bjäfs.
Jag säljer Duells sortiment, så alla handlare som har det kan ta hem dom åt dig.
 

Hansas

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Sweden
Hoj
Airzaki 1000 cc
Kraften hjälper ventilen att öppna

Självklart foobar!
Tänk vad lite whiskey kan göra.... :huvet
Jag har därför edit mitt pinsamma inlägg :)
 
Last edited:

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Såld! :( Förhoppningsvis en ny nästa säsong.
Hansas skrev:
2177799 Hej allihop i denna tråden!
Jag är minst sagt konfunderad, är det ingen av er som tänkt på att kraften verkar tvärtemot vad ni talat om. Kraften öppnar inte ventilen utan den hjälper fjädern att stänga ventilen..... alltså har man inte packningen för att ventilen kan läcka vid extra mycket spinn, utan helt enkelt för att en ventil KAN läcka närsomhelst, men att det definitivt bör förhindras i tävlingssammanhang. tjaba / Hansa


Nää... En ventil öppnar väl genom att man trycker "sprinten" neråt, mot däcket? Centripetalkraften får denna sprint att pressas ner mot däcket? Därmed öppnas ventilen. Trycket i däcket verkar dock motsatt och "hjälper" ventilen att stängas.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Psychobiker skrev:
1321313 Kan nån reda ut skillnaden mellan centrifugalkraft och centripetalkraft :confused:

Kanske kristallklart redan... Men
Centrifugalkraft existerar ej som sagt. För att få ett föremål som rör sig med konstant hastighet i en rätlinjig bana att övergå till en cirkelrörelse så erfordras en centripetalkraft riktad mot cirkelcentrum.

För att tex få din kropp att följa med rörelsen i en karusell så påverkar sätet din bak med en ekvivalent centripetalkraft. Din kropp vill annars helst (göra som min HD) gå rakt fram. :)

Mvh
Jörgen
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top