Racing kylarvätska. Var?

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Det ska finnas speciell kylarvätska som används i racinghojar som gör att det inte blir halt vid ev läckage. Har det samma frysskyddsegenskaper/kylegenskaper som vanlig glykol? Ska byta i min hoj och undra vad som är bäst för hojen. Att det inte blir halt vid ett läckage verkar ju vara en skaplig fördel. Man kan ju vara rätt säker på att den är anpassad för alu-kylare också. Finns den att få tag på i Sthlms-området? Räknar med lika många bra svar som alltid från er på Sporthojsforumet.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
K-Man skrev:
Det ska finnas speciell kylarvätska som används i racinghojar som gör att det inte blir halt vid ev läckage. Har det samma frysskyddsegenskaper/kylegenskaper som vanlig glykol? Ska byta i min hoj och undra vad som är bäst för hojen. Att det inte blir halt vid ett läckage verkar ju vara en skaplig fördel. Man kan ju vara rätt säker på att den är anpassad för alu-kylare också. Finns den att få tag på i Sthlms-området? Räknar med lika många bra svar som alltid från er på Sporthojsforumet.

Det finns WaterWetter på Mekonomen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
:
Goodstuff skrev:
Det finns WaterWetter på Mekonomen.

Det är en racingkylvätska tillverkad av Redline hjälper mot det mesta utom tandsten säger grabbarna i väster :rolleyes:

Den är ok i prisklass men se till att om du köper ej färdigblandad så skall du använda dest vatten annars får du roliga avlagringar i kylet.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Borsiin skrev:
:

Det är en racingkylvätska tillverkad av Redline hjälper mot det mesta utom tandsten säger grabbarna i väster :rolleyes:

Den är ok i prisklass men se till att om du köper ej färdigblandad så skall du använda dest vatten annars får du roliga avlagringar i kylet.
Avlagringar .. uscha! Det känner jag till... Go go destilerat vatten! :banana

Borde nästan ta kort på hur min överfyllnadsreservoar ser ut. Värsta avloppskanalen ser den ut som.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
K-Man skrev:
Det var ju ett uttömmande svar. Vad är det då? Lämpligt för MC?

Ledsen för det men det är en av de godkända, för tävlande på bana, produkter som finns, annars hade jag inte skrivit det. Vet ej hur dess egenskaper att klara kyla är. Funkar bra i MC. Bättre?
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Låter bra. Kyltåligheten var inte hela världen då den står tryggt i varmgarage okt-april. Mekonomen imorgon då. Tack för bra svar som vanligt!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Finns nog inget som man kan ha i en kylare som INTE blir halt om det läcker ut! T.o.m vatten är halt om det kommer ut på banan.

Om det är till racing så säger reglementet att man får ha tillsatser som smörjer och rostskyddar men inte glykol.

Så länge det inte är glykol så är det alltså "godkänt"!

Waterwetter sägs sänka kyltempen med upp till 10 grader, men d har aldrig jag märkt att den gör.

Har även kört med nått från Castrol som skulle va rostskyddande, såg ut som mjölk när det var blandat! Kommer inte ihåg namnet på det..
 

lastu

nu med 1000
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Älvsbyn
Hoj
K5 tusen
Goodstuff skrev:
Det finns WaterWetter på Mekonomen.

Waterwetter sänker däremot inte kyltåligheten (fryspunkten) alls vad jag vet. Det är ungefär samma sak som tvättmedel (luktar så också). Det ska sänka vattnets ytspänning och därmed göra så det kyler bättre.

/lastu
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Waterwetters varken rostskyddar, köldskyddar eller smörjer?

Den enda funktion den har är väl att den ska sänka kyltempraturen!

Är därför den används inom racing.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Axxexs skrev:
Waterwetters varken rostskyddar, köldskyddar eller smörjer!

Den enda funktion den har är att den ska sänka kyltempraturen!

Är därför den används inom racing.

Jag har märkt en tempsänkning på i snitt 5 grader, vilket jag tycker är jäkligt bra med water wetter, sen tycker jag det är bra på att få dän skit i systemet, så något antikorrosion måste det vara. Jag kör inte dest-vatten, men å andra sidan så tömmer jag min kylare varje dag under en racehelg ändå, och brukar sällan ha hojen stående med vatten i kylaren i garaget heller.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Då kanske Waterwetter är direkt olämplig för vardagsbruk? En motor ska ju ha en viss arbetstemperatur och när man inte (som i racing) ligger runt maxvarv hela tiden så alstras ju inte lika mycket värme... Synpunkter?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Vanligen är ju motorn termostatreglerad så det kan ju inte nån göra större skillnad ur kylsynpunkt, till vardags. (Förutsatt att man ligger inom termostatens arbetsormåde sas.) Ungefär som 5 gr lägre yttertemp mao, i alla lägen. (Det är ju temperaturskillnaden mellan kylvatten o omgivningen som står för kylningen.)
/u
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Personligen hade jag inte kört på något annat än glykol på gatan. Hade jag haft en trimmad hoj med temp-problem så hade jag kört med glykol OCH waterwetter, men bara vatten/waterwetter är inget att alternativ om du frågar mig.
Vill du ha en hoj som måste passas för minusgrader och med tveksamt korrosionsskydd?? Du får inga fördelar av det överhuvudtaget.

Halk-aspekten i vårt reglemente bygger ju på att en fläck med glykol på banan är hal länge istället för som vatten som torkar undan utan att lämna rester... Men i det ögonblicket du spiller är det likt förbaskat halt.
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Vad använder ni för tillsatser i kylvätskan i era racehojar ?

mvh Fredrik

Chrille skrev:
Personligen hade jag inte kört på något annat än glykol på gatan. Hade jag haft en trimmad hoj med temp-problem så hade jag kört med glykol OCH waterwetter, men bara vatten/waterwetter är inget att alternativ om du frågar mig.
Vill du ha en hoj som måste passas för minusgrader och med tveksamt korrosionsskydd?? Du får inga fördelar av det överhuvudtaget.

Halk-aspekten i vårt reglemente bygger ju på att en fläck med glykol på banan är hal länge istället för som vatten som torkar undan utan att lämna rester... Men i det ögonblicket du spiller är det likt förbaskat halt.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
De flesta jag känner till använder Water Wetter. Sköld tror inte att det fungerar, jag tror att han har rört ihop det, Björn och Sleazy påstår att det är skitviktigt med smörjegenskaperna.... Det är en djungel!!!

Men water Wetter funkar för alla jag kännder och jag kan ge dig namnet på folk som faktiskt sänkt tempen i motorn med hjälp av det...
 

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
Chrille skrev:
Men water Wetter funkar för alla jag kännder och jag kan ge dig namnet på folk som faktiskt sänkt tempen i motorn med hjälp av det...

:hej

Jag hade problem med för hög arbetstemperatur i min GSX600 och det även om termostaten är bortplockad...... Water Wetters 10 graders sänkning är glädjevärden, men runt 5 grader gör det.

//H
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
sepahewe skrev:
:hej

Jag hade problem med för hög arbetstemperatur i min GSX600 och det även om termostaten är bortplockad...... Water Wetters 10 graders sänkning är glädjevärden, men runt 5 grader gör det.

//H

Vår upptäckt av Water Wetter står i direkt samband med din hoj. Konstig va? :hihi
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top