Racinghandskar, betydelse?

Gladpack

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
BMW
Hej!

Jag kör för närvarande i ett par skinnhandskar som sitter bra och är sköna, jag har dock funderat på att införskaffa mig ett par "racing"-handskar med kevlarskydd eller vad det nu är i dem, för knogarna.

Är det värt att lägga ut ytterliggare 500 bagis på ett par handskar eller saknar det betydelse när man vurpar? kanske man kan få lite input från folk som har ramlat och klarat sig pga racinghandskar osv?

Tackar på förhand :)

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
JA det är en jävla skillnad på sånna hanskar och vanliga dom skyddar dina ben i handen betydligt bättre än nått annat :)

Steken

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
modifierad r1-99
Hahaaha, svara bara på hans fråga :tummenupp

Klart att racehandskar är bättre, skulle aldrig använda något annat. Var med om en olycka för en månad sedan där jag "bara" krossade tummen. När man ser på handsken idag så inser man att det skulle gått ganska mycket värre om inte lillfingret och ringfingret var ihopsydda på hansken. Fullt med skrapmärken på knogskydden och "fingrarna".

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag åkte omkull på Rörken i ca 50 och handen gled tydligen med knogarna i backen = knogskydden ordentligt repade. Jag vill inte veta hur ett par "skidhandskar" hade klarat sig, eller enklare skinnhandskar. Men handen klarade sig.

Jag har även åkt av krokväg i något uppskruvat tempo :rolleyes: Det var mest mjukt där, men händerna fick inte en skråma! Hjälmen krossades däremot...

Hanskarna var Halvarssons Apex, kostar ca 900kr och är underbart sköna, och verkar som sagt skydda ordenligt! :tummenupp Snygga är dom dessutom ;)

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Jag har vurpat med billiga handskar. Det skrapades hål på handsken, huden och ledvätskeblåsan vid knogen på lillfingret. Det fick sys ihop.
Även fast såret läkt för flera månader sedan gör det ont varje gång jag böjer fingret nu.

Efter vurpan köpte jag "rejshandskar". Jag lyckades vurpa på samma sätt med dom handskar på. Handsken höll och jag använder dem fortfarande.

stormis

Nonchalant, agressiv och Folkilsk
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
Miss April
Gladpack skrev:
2424758
Är det värt att lägga ut ytterliggare 500 bagis på ett par handskar eller saknar det betydelse när man vurpar? kanske man kan få lite input från folk som har ramlat och klarat sig pga racinghandskar osv?

Tackar på förhand :)
klotade på bogan i 90 i början på denna säsong, hade halvarssons medelmodell på händerna. Drog väl ena knogen i asfalten i en halv sekund innan jag släppte taget(typ). Elakt skrapad handske, inte en skråma/blåmärke/smutsfläck på min hand!!

jag skulle lägga 5000:- på ett par handskar!! Du har bara ett par händer, pengar finns det gott om..
/nicke

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...