Racingställ om man är lång och smal?!

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Ställer min fråga här i racingforumet eftersom det är just era referensramar som jag vill åt och inte kiosk-posörernas.

Har letat som en tok efter ett helställ som ska passa min kroppshydda, men varje annons man ringer på så är det små breda killar som har haft dem. Jag är 187cm lång och väger ca 80-82 kg. Rätt smal över midjan efter att jag tagit på mig säkerhetsvästen och skulle tro att den mesta "kött-massan" sitter i låren. Med andra ord rätt smala armar också.

Så finns det någon som har erfarenhet av samma kroppshydda. Vilka skinnställ passar. Har tre krav: Det ska sitta bra på armarna (dvs skydden ska inte kunna rotera), det ska passa längdmässigt (dvs utan att man mosar pungen) och det ska funka för aktiv gatkörning (dvs finns plats för plånbok/pengar så är detta positivt).

Dainese... verkar bara ha ställ för korta personer.
Spyke... verkar också vara mera för kortväxta personer
Alpinestars... verkar lite lovande... har för mig det var lite stort i armarna...

Finns givetvis olika modeller inom respektive märke.. det är här jag behöver eran hjälp. Vilket märke samt vilken modell passar tror ni?

//KaliZ

PS: som ni ser på min profilbild så är stället jag har nu på tok för stort (massa överflödigt skinn). Dessutom tvådelat, men det är en annan historia.

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Jag är också smal och lång för mig vikt. Har kollat på massa olika ställ, och kommit fram till att Alpinestars sitter bäst. Har nu ett tvådelat Arlen ställ.
Kolla på Alpinestars Vector ställ. Kostade 12900 på Lelles när jag var där och kollade, men på fc-moto var det rea och det kostade bara 599€ :tummenupp

Gurra Gixxer

ERF 2010
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
GsxR 1000 k9
Hej

Jag är 193 lång och väger lite under 90kg, jag kör med beriks racing ställ då dem funkar bra.. lite korta i benen men inte så att det stör har strl 54.. arlen ness har precis samma strl som berik... kanske till och med så du skulle få på en 52...

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Fyra italienska tillverkare har delat upp kundmallarna mellan sig,

Alpinestar (bredaste ställen, kort sättning) -> Dainese -> Spyke -> Spidi.

Spidi tillverkar uttryckligen ställ som lämpar sig bäst för långa och smala. Jämför du dessa tillverkares ställ så märks detta tydligt. Arlen och Berik hamnar väl ungefär i linje med Dainese och Spyke tycker jag.

Att tvålen hittat ett Alpinestar som sitter bra förvånar mig om han nu verkligen är långsmal, borde sitta luftigt både i häck, bål och armar.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
SPIDI!! Var ett märke jag helt missat... måste kollas upp. Får intrycka av att det är ett budget-märke, men jag kanske har fel? :va

Mera input någon??

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Jag är 181 cm och väger 70kg. Inge fett här inte.
Pure muscles :hihi.
Kör med ett A-stars helställ som sitter perfekt. A-stars är gjorda för långsmala. Lite längre i ärmarna och i benen.

Åk till någon handlare och pröva olika märken.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
SPIDI!! Var ett märke jag helt missat... måste kollas upp. Får intrycka av att det är ett budget-märke, men jag kanske har fel? :va

Mera input någon??

Dom sponsrar MotoGP och SBK förare, good enough? I övrigt använder de lika många sömmar och samma skinn som finns hos andra tillverkares ställ i samma prisklass. Däremot kanske de inte haft dom snyggaste kollektionerna. 08orna i övre prissegmentet ser rätt bra ut dock, imo.

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
Nix, inget budget.
Har gjort många vurpor med mitt spidi ställ och det håller ihopa än utan att släppa i några sömmar. Är bättre än arlenness enligt mig. Likvärdigt med Alpinestar och Dainese

Alex R1100S

Numer bosatt i Norr
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR-06 & CB500 -77
eller så måttbeställer du ett ställ från t.ex Dainese.
(kostar 20% extra från Dainese)

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
jag var 183 och vägde 63 kg,alpine var det enda som satt bra.nu med 77 kg så sitter 50 lite tajt men annars så stämmer de t fortfarande.att länga ett ställ kostar ca 800 kr hos tony pr look om jag minns rätt.

Millejonären

Rik på annat än pengar!
Gick med
26 Oct 2006
Hoj
RSV1000R Factory BOTT + Dorsoduro 750
Jag beställde nytt raceställ från PSI, där ingår det att man får det måttsytt + att man kan välja färgsättning själv. Jag har inte hunnit använda det så mycket än men det sitter som en smäck o verkar vara av hög kvalitet.

http://www.psi-sweden.com/html/index.asp

/Mats

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Fyra italienska tillverkare har delat upp kundmallarna mellan sig,

Alpinestar (bredaste ställen, kort sättning) -> Dainese -> Spyke -> Spidi.

Spidi tillverkar uttryckligen ställ som lämpar sig bäst för långa och smala. Jämför du dessa tillverkares ställ så märks detta tydligt. Arlen och Berik hamnar väl ungefär i linje med Dainese och Spyke tycker jag.

Att tvålen hittat ett Alpinestar som sitter bra förvånar mig om han nu verkligen är långsmal, borde sitta luftigt både i häck, bål och armar.

Förvånar mig också nu när du kommer med lite fakta.

Men det stället satt mycket bättre än mitt Arlen i samma storlek.

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Det finns ju Jofama/Halvarssons oxå. Jag beställde ett genom deras rr-förar-erbjudanden dom har haft under vintersäsongerna. Då, typ 3-4 år sedan, fanns det möjlighet att beställa delvis måttsytt. Jag är 189 lång och 85-90 pannor.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
193 cm och 89 kg med benlängd above average... Har ett Dainese Safety Pro i storlek 56 som funkar bra att köra hoj i, betydligt sämre på långpromenader! :D
Hittade t.o.m en bild på det när det var nytt och oskrapat!:rullandeu

Bifogat

• safetypro_hnf.jpg
    safetypro_hnf.jpg
    97.4 KB · Visningar: 98
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...