Jag vill inte verka negativ men fy fan vad tattigt det ser ut.Marcus skrev:Höll på att skratta knäna av mig när jag såg det! Här är en scan, ursäkta kvalisorten.
Varför är radialmonterade bromsar så bra?K-Micke skrev:Radialmontering är väl inte fel, men en sån där adapter är ju bara posörtrams. Ska de va så ska de va på riktigt.
Rundningsmärke skrev:Varför är radialmonterade bromsar så bra?
Oken sitter stadigt...jaha(?)...och i vilken ledd kan normala bromsok röra sig?
/A
Aha. Men då handlar det egentligen mer om utformningen av fästet för bromsoket? Det faktum att bultarna som håller bromsoket sitter "bakifrån" istället för från sidan kan ju knappast spela någon större roll. Ett bromsok monterat på konventionellt vis med ett tillräckligt kraftigt fäste borde rimligen fungera lika bra, om det bara är momentarmen som är den svaga punkten.#11 skrev:Har förstått att det handlar om rörelse i form av små vibrationer som delvis förvinner när man minskar momentarmen som blir av konventionellt monterade bromsok.
Ta och kolla på en konventionell gaffel och se hur stark armen är som håller oket (speciellt på uppsidedown gafflar).
Om man monterar distanser blir ju momentarmen ännu längre...snillen spekulerar...ska vi ta en Gammel Dansk istället?Seizure Later skrev:En fråga. Om man i GP kör med kolfiberskivor på torr bana och stål på regnrace (pga. temp) har dom då olika diameter? I så fall är ju radialbromsar en genial lösning, en distans mellan ok och fäste, så har du plats för större skiva och oket sitter ändå rätt, eftersom det sitter rakt. Kan det vara den egentlige årsaken till att ha radialbromsar?
Rundningsmärke skrev:Om man monterar distanser blir ju momentarmen ännu längre...snillen spekulerar...ska vi ta en Gammel Dansk istället?![]()
/A
Dags att maila Bike?ulf_lundin skrev:Den kan ju vara bättre, men i brist på trovärdiga förklaringar tror jag det är minst 90 % bluff o upphaussning för att sälja nya hojar.
1) rätt eller fel; men har inget m skruvarnas riktning att göra.K-Micke skrev:Att bromsoket är infäst mot hjulaxelcentrum alltså istället för en bit upp på gaffeln, det borde innebära mindre böjkraft på gaffeln vid kraftig bromsning, vilket innebär mindre kraft på bussningar och packboxar, vilket innebär mindre friktion. Lägre tyngdpunkt blir det ju också.
Någon fördel är det väl för annars skulle inte racehojar ha det, eller hur?
![]() |
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!
Ett avbrutet broms- eller k... |
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
MV Agusta fyller 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
Rekordmånga nya personliga regskyltar
Under fjolåret godkände Tra... |
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |
![]() |
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars
De två första dagarna i mar... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |