Radialbromsar till alla !

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Höll på att skratta knäna av mig när jag såg det! Här är en scan, ursäkta kvalisorten.
 

Bifogat

  • radialskämt.jpg
    radialskämt.jpg
    61.7 KB · Visningar: 159

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås, Nitta
Hoj
ingen just nu
Det måste ju vara perfekt på en motard? Snabbt och enkelt att växla mellan offroadhjul med liten bromsskiva och motardhjul med stor....
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Marcus skrev:
Höll på att skratta knäna av mig när jag såg det! Här är en scan, ursäkta kvalisorten.
Jag vill inte verka negativ men fy fan vad tattigt det ser ut.
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Re: Re: Radialbromsar till alla !

K-Micke skrev:
Radialmontering är väl inte fel, men en sån där adapter är ju bara posörtrams. Ska de va så ska de va på riktigt.
Varför är radialmonterade bromsar så bra?
Oken sitter stadigt...jaha(?)...och i vilken ledd kan normala bromsok röra sig?

/A
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Re: Re: Re: Radialbromsar till alla !

Rundningsmärke skrev:
Varför är radialmonterade bromsar så bra?
Oken sitter stadigt...jaha(?)...och i vilken ledd kan normala bromsok röra sig?

/A

Har förstått att det handlar om rörelse i form av små vibrationer som delvis förvinner när man minskar momentarmen som blir av konventionellt monterade bromsok.

Ta och kolla på en konventionell gaffel och se hur stark armen är som håller oket (speciellt på uppsidedown gafflar).
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Re: Re: Re: Re: Radialbromsar till alla !

#11 skrev:
Har förstått att det handlar om rörelse i form av små vibrationer som delvis förvinner när man minskar momentarmen som blir av konventionellt monterade bromsok.

Ta och kolla på en konventionell gaffel och se hur stark armen är som håller oket (speciellt på uppsidedown gafflar).
Aha. Men då handlar det egentligen mer om utformningen av fästet för bromsoket? Det faktum att bultarna som håller bromsoket sitter "bakifrån" istället för från sidan kan ju knappast spela någon större roll. Ett bromsok monterat på konventionellt vis med ett tillräckligt kraftigt fäste borde rimligen fungera lika bra, om det bara är momentarmen som är den svaga punkten.

/A
 

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås, Nitta
Hoj
ingen just nu
En fråga. Om man i GP kör med kolfiberskivor på torr bana och stål på regnrace (pga. temp) har dom då olika diameter? I så fall är ju radialbromsar en genial lösning, en distans mellan ok och fäste, så har du plats för större skiva och oket sitter ändå rätt, eftersom det sitter rakt. Kan det vara den egentlige årsaken till att ha radialbromsar?
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Seizure Later skrev:
En fråga. Om man i GP kör med kolfiberskivor på torr bana och stål på regnrace (pga. temp) har dom då olika diameter? I så fall är ju radialbromsar en genial lösning, en distans mellan ok och fäste, så har du plats för större skiva och oket sitter ändå rätt, eftersom det sitter rakt. Kan det vara den egentlige årsaken till att ha radialbromsar?
Om man monterar distanser blir ju momentarmen ännu längre...snillen spekulerar...ska vi ta en Gammel Dansk istället? :rodnar

/A
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Lite handlar det om fysik tror jag.

Logiskt sett så borde det om man monterar bromsoket raidalt, alltså med utgångspunkt från hjulaxeln, istället för en bit upp på gaffeln minska brytlängden mellan infästningen och axeln.

Det borde medföra att man kan bromsa kraftigare utan att få skjuvningar och belastningar i fälg och gaffel eftersom kraftpunkten sitter nära centrum av rotationen.

Men det är ren spekulation.

Skulle vara intressant att se en jämförelse med uträkningar mellan dessa olika typer av monteringar. Någon?
 

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås, Nitta
Hoj
ingen just nu
Rundningsmärke skrev:
Om man monterar distanser blir ju momentarmen ännu längre...snillen spekulerar...ska vi ta en Gammel Dansk istället? :rodnar

/A

Se där, ett förslag jag alltid nappar på! Sen kan det iofs lätt leda till ännu mera "Snillen spekulerar" snack, men kul och gott är det! :tummenupp
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Bli inte för seriösa nu. Vi gafflade om det här före Armagedon här. Jag har hela tiden hävdat att ingen kommit med några riktiga skäl till att radialmonteringen automatiskt är bättre. Den kan ju vara bättre, men i brist på trovärdiga förklaringar tror jag det är minst 90 % bluff o upphaussning för att sälja nya hojar. Och inte känns det mer seriöst när nån börjar kränga såna här mellanstycken.

Vet inte om jag är glad eller ledsen över att det inte var ett skämt.
/u
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
ulf_lundin skrev:
Den kan ju vara bättre, men i brist på trovärdiga förklaringar tror jag det är minst 90 % bluff o upphaussning för att sälja nya hojar.
Dags att maila Bike?
krach.gif
Nej, nu får det räcka med galghumor för idag.

/A
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
K-Micke skrev:
Att bromsoket är infäst mot hjulaxelcentrum alltså istället för en bit upp på gaffeln, det borde innebära mindre böjkraft på gaffeln vid kraftig bromsning, vilket innebär mindre kraft på bussningar och packboxar, vilket innebär mindre friktion. Lägre tyngdpunkt blir det ju också.
Någon fördel är det väl för annars skulle inte racehojar ha det, eller hur?
1) rätt eller fel; men har inget m skruvarnas riktning att göra.
2) Säkert nån fördel för racehojar....

Bromsmomentet (bromskraft*däckradie) tas alltid upp av gaffelben o bussningar; finns inget annat att välja på. Vill man bli av med det får man fästa oket så det kan vrida sig runt hjulaxeln och låta bromsmomentet gå via ett stag upp till övre gaffelbenet. Finns såna varianter. Eller köra en helt annan upphängning än teleskopgaffel. Vet inte om reglerna förskriver teleskopgaffel eller om man bara inte vill köra m nån lösning som troligen inte skulle gå att sälja pga utseendet eller man helt enkelt inte kommit på nåt bättre för racing.
/u
 
Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Top