Radialmonterade bromsar... vad fan är det?

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Kan någon vänlig själ berätta vad det är bra för, och hur det funkar. :va

Är du Full lr?????:pannkyss

kolla hur oken sitter på dom här bilderna Min o5:a Honda har radial monterade medan Jimmy Lindströms 03:a har den gamla varianten

sen sök finns hur många trådar somhelst

Bifogat

• gothiahonda svart (Medium).jpg
    gothiahonda svart (Medium).jpg
    61.4 KB · Visningar: 778
  • Bild 007 (Medium).jpg
    Bild 007 (Medium).jpg
    127.3 KB · Visningar: 784
Last edited:

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
-
det ska tydligen flexa mindre, MEN observera att det i vissa fall enbart är av utseendeskäl det är monterat, tex vissa av yamahas modeller där infästningen är väldigt klen till gaffelbenen= måste flexa mycket mer än vanliga.

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
Hej du.
Tja, vad skall man säja,,om du inte ens har förstått principen,,,?:D
Ok, säj såhär, istället för att oken är bultade från sidan på gaffeln,som vanligt, så är de bultade fast 90 grader från sidan, och ifrån motorhållet, alltså gängan mot körriktningen,,eller rättare sagt mot gaffeln i körriktningen.
Hmm, svårt att förklara utan skiss. ;-)
Och de säjar att det skall bli stabilare på det viset..
Men å andra sidan, så tror jag INTE att de flesta som åker på gatan lär känna nån större skillnad,,men kanske pm man kör bana, då kan det kanske bli liten skillnad,,kanske,,eller om det bara är nåt modenyck,,vem vet,,he he.
Men det är ju så mycket sånt som går just nu,,som t.ex. "våg"-skivor(wave-discs), och annat,,;-)
Har alldrig sett såna i RR-VM, t.ex. så,,,
Och om det skulle vara så jäkla bra, altså med "wave-skivor" så hade nog Moto-GP kört med det,,,och det gör de inte..
Radial-monterade bromsok, däremot ..det använder de.
Min uppfattning, bara. ;-)
Hä'lsar Frostie.

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Tack för hjälpen, men fortfarande inget svar på min fråga.

Vad är det bra för?

Radielt monterade i förhållande till vad?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tack för hjälpen, men fortfarande inget svar på min fråga.

Vad är det bra för?

Radielt monterade i förhållande till vad?

Befogad fråga faktiskt. Jag har också funderat på det där.
Radiell vaddå. Bromsskivan är "radiell" i båda fallen, men exakt vad är det som är radiellt med hur man monterar bromsoken?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är hur infästningen är mot gaffeln. Skruvarna sitter ju väldigt olika, dessutom är ju infästningen på radialmonterade ok stabilare konstruktioner. På radialoken sitter inföstningarna in mot skivans centrum medan den klassiska sitter de inte i rotationsriktningen öht.

Bifogat

• radialmonterat.jpg
    radialmonterat.jpg
    28 KB · Visningar: 214
  • vanlig.jpg
    vanlig.jpg
    36.4 KB · Visningar: 194

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
-
Befogad fråga faktiskt. Jag har också funderat på det där.
Radiell vaddå. Bromsskivan är "radiell" i båda fallen, men exakt vad är det som är radiellt med hur man monterar bromsoken?

Bulten är monterad i körriktningen, längs hojen. Spänt mot gaffeln bakifrån. På vanliga bromsar är bulten gängad tvärs över gaffeln, från vänster till höger (tvärtom på andra sidan).

Cronqan

Twism
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
KTM 690 SMC -11
Det handlar om att oken sitter bultade med skruvar som går parallellt med skivan in mot hjulcentrum/hjulaxeln. I och för sig är skruvarna inte helt radiellt monterade för då skulle de peka mot hjulaxeln vilket de inte gör. Varför radialbromsar? De har en tendens att vara mer lättdoserade vid bromsning nära hjullåsning. Oken är styvare och flexar mindre (bättre fastsatta). Effekten blir att mer av vad skivan har för sig mellan bromspadsen kommer tillbaka i form av deedback i förarens fingrar.

Saxat ur Bomber Mag - Dr.Bike

feedback menar jag så klart!

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Och om det skulle vara så jäkla bra, altså med "wave-skivor" så hade nog Moto-GP kört med det,,,och det gör de inte..

I MotoGP kör man med kolfiberbromsar som fungerar bäst vid höga temperaturer, att då ha wave-skivor som kyler bättre skulle ju inte vara så bra. Äpplen och päron.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2733783 I MotoGP kör man med kolfiberbromsar som fungerar bäst vid höga temperaturer, att då ha wave-skivor som kyler bättre skulle ju inte vara så bra. Äpplen och päron.
Det förekommer ju dock ganska frekvent i klasser där man inte får ha kolfiberbromsar som SBK och SS VM.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Sen finns det ju radiella bromshandtag också, som grädde på moset.

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
:D Måste man inte ha radiel bromsolja då?

Nja känns lite som att kasta pengarna i sjön, vanlig olja går lika bra som radiell olja, bara det är Dot.5..

Lägg istället pengarna på en radiellt monterad racinghandske så du får ett bra tag om bromsgreppet utan att handen "flexar"..

Enligt mig... /Robban

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...