Radiella bromsar??

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
Hayabusa
ulf_lundin skrev:
Ex på standardknep 1A i argumentation: Kan du inte tillföra nåt i sak så börja gissa hej vilt på varför folk har sina åsikter.
Fast jag tror inte ditt inlägg var så allvarligt menat.

Det jag (möjligen) gnäller på är att det finns inga trovärdiga skäl redovisade som talar för att radialmonterade ok automatiskt är bättre och att många hojåkare trots det helt okritiskt verkar svälja reklamtjatet med hull och hår. O tidningarna hakar på och hjälper till o tjatar in begreppet. Det blir inte mer sant bara för att det upprepas fler gånger !!
Det retar mig alltid när 'vanligt' folk går på BS utan vidare, inte minst från professionella BSare. Reklamjockar o journalister har ett stort egenintresse att skriva nåt nytt; dom lever på att sälja det.
/u

Ironi är att med ord säga motsatsen till vad man egentligen tycker. Det talade språket säger motsatsen till det man menar, medan ansikte, miner och kroppsspråk avspeglar vad man egentligen menar. Douglas Adams hävdade att ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul. Barn har däremot svårt för de [dubbla budskap]? som ironin innebär. :fakta :slicka

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ironi; det ante mig, tog den risken.
(Det brukar ta 6 mån innan nya personliga bekanta vet när jag menar allvar resp är ironisk face-to-face, så det vågar jag sällan använda här. Glömmer dock det ibland.)
/u

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Tvivlare bör läsa andra länken jag skickade..

Enligt punkt 2 är bromsarna inte "bättre" i egentlig mening, fördelar finns dock enligt punkt 1

Punkt tre bör läsas den åsså.. Observera att denna text gäller Brembo fyrpadsok, som finns i två utföranden, identiska förutom infästningen och kanske därför är den bästa jämförelsen för radiellt vs konventionellt infästa ok.

/B

1. You seem to be confusing mounting stiffness with caliper deflection, two distinctly different yet related phenomenon. Radial mounting is a much greater issue relative to even pad wear rather than actual performance you'd "feel" at the lever. This is primarily due to the near elimination of the torsional effect being virtually neutralized by the fore and aft load distribution. The performance gains you allude to are predominately associated to significant reductions in caliper deflection under high load and the advent of individual pad per piston with its twice as many leading edges.

2. In recent conversation with my associates at Aprilia UK, the new RSV1000R which is now blessed with the latest Brembo radial mount cast 4 pad calipers, according to them, exhibits virtually no discernable performance gains over the “old world” conventional mount caliper of the same [4 pad] design. So in reality, radial mounting alone, which surely offers some incremental advantages (not the least of which is a wee bit lighter), doesn’t directly translate into demonstrable improvements that some erringly allude to.

Banshee

Nu med körkort!
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
Yamaha TT600R -98
Tänkte lufta några tankar ang radiella bromsok.

Har läst på flertalet sidor att en fördel med dem är att radiell montering ger lägre ofjädrad vikt. Hur detta kan komma sig då materialåtgången borde vara högre då man måste göra så att fästet för oket går från hjulaxeln ut till bromsskivans kant (ungefär) jämfört med att göra från gaffelbenet (på konventionella gafflar).
Kan detta möjligtvis ha något med att det är smidigare att fästa bromsoken "radiellt" på USD gafflar och att man i samma veva gör ett reklamjippo av det för att kunna dra in mer pengar?

Har någon ett exempel på en konventionell framgaffel med radiella bromsok?

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Detta borde i alla fall ge det sämsta av båda världar!

Bifogat

• OBM1-01-01.jpg
    OBM1-01-01.jpg
    64.1 KB · Visningar: 232
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024