RAINBOW på Liseberg i backen

Jo visst är det sällan som rasande konstruktioner i offentlig miljö ger upphov till dödsfall i Sverige. Vi har nog en relativt hög säkerhets- och ingenjörsstandard. Tyckte bara att olyckorna utgjorde liknande undantag.

Det blir bara slappare och slappare i samhället. Nästkommande generation är ju bara ännu mer ointresserad och sämre blir det.

Om ett par decennier kommer ju ALLT att rasa :tungan

Nu har vi även fått den hemska KARUSELL-DÖDEN efter oss. :skrämd

Olyckor händer. Kan inte tänka mig att den gick sönder pga bristande säkerhet.
Hur länge har liseberg funnits? Hur många allvarliga olyckor har skett?

Det blir bara slappare och slappare i samhället. Nästkommande generation är ju bara ännu mer ointresserad och sämre blir det.

Om ett par decennier kommer ju ALLT att rasa :tungan

Det blir ju bara mer och mer regler som företagen måste tänka på, men jag tror att detta delvis gjort att många anställda med rutinjobb är avtrubbade och inte tänker. Ansvaret är på många arbetsplatser är uppflyttat. Jag tror att förr var många yrkesutövare mer breddkunniga i sin proffession. Lastbilschaufförer kunde byta däck eller bränslefilter själv om det var kris. Kranförare kunde splitsa en vajerstropp och byta en dålig hydraulslang osv. Bäst är nog om man (som idag) har både probalistiska regler och dimensioneringskriteria, men även personal med lite fantasi som räcker utanför boxen.

Tror jag

Last edited:
hade blivit dyrt om det hade varit i USA:näsblod

Förra veckans olycka på Liseberg, då den 41 ton tunga attraktionen Rainbow rasade i marken med 36 passagerare ombord, orsakades av ett fabrikationsfel.

Tillverkaren har även meddelat att driften av samtliga 40 attraktioner av denna typ som finns i världen ska stoppas.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2945132.ab

haha vad skönt med lite olyckor veckan innan jag ska dit:D åker imorgon.
men med lite tur har många blivit skrämda och köerna har blivit mindre:tuttar

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...