TreoKwak
Köra fort rakt fram är lätt & trist
Sitter och dagdrömmer lite om en snabb-touring i sommar och funderar på rakaste vägen till Nordkapp från Sundsvall. Alltså E4 upp till Töre, E10 till Överkalix, och sedan över Korpilombolo och Pajala innan man kommer till finska E8, sedan upp till Alta.
Det ryktas om att vägen är så dålig. Är den nån som relativt nyligen kört där? (väg 392 mellan Kangis och finska Kolari när man kommer ut på E8)
Jag har kört bil mellan Gällivare och Pajala / Kaunisvaara på senhösten för ett par år sedan och tyckte vägarna var skapliga ( körde XC70 iof ).
Jag har kört hoj till Nordkapp förut, men då en längre sväng över Happis/Tornio - Rovaniemi och Kirkenäs.
Nu vill jag göra resan lite kortare med längre dagskörningar.
Dag1 upp till Luleå, tråkig transport
Dag2 upp till Alta, heldag säkert - oklar vägstandard
Dag3 upp till Nordkapp, förmodligen natta över i Honningsvåg och kolla oljan på hojen kanske..
Dag4 tillba till Alta och kolla lite
Dag 5-6 Hem igen
Förutsatt att Corona-skiten ger sig
Det ryktas om att vägen är så dålig. Är den nån som relativt nyligen kört där? (väg 392 mellan Kangis och finska Kolari när man kommer ut på E8)
Jag har kört bil mellan Gällivare och Pajala / Kaunisvaara på senhösten för ett par år sedan och tyckte vägarna var skapliga ( körde XC70 iof ).
Jag har kört hoj till Nordkapp förut, men då en längre sväng över Happis/Tornio - Rovaniemi och Kirkenäs.
Nu vill jag göra resan lite kortare med längre dagskörningar.
Dag1 upp till Luleå, tråkig transport
Dag2 upp till Alta, heldag säkert - oklar vägstandard
Dag3 upp till Nordkapp, förmodligen natta över i Honningsvåg och kolla oljan på hojen kanske..
Dag4 tillba till Alta och kolla lite
Dag 5-6 Hem igen
Förutsatt att Corona-skiten ger sig