Ramlager & vevstakslager??!

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Håller på med underdelen på min Cb 900 nu. Är helt grön när det gäller den här typen av lager, så vill ha lite hjälp.

*Om jag byter ramlager måste jag byta samtliga (10 st) eller räcker det med parvis? Kan jag kanske till och med bara byta underdelarna då det bara var dem som är dåliga?

*Samma sak med staklager, bara byta nån halva på nån enstaka vevstake, extremt sniket???

Anledningen till att jag är sniken är för att varje halva ligger på ca. 100-150:- Har letat efter piratsatser men hittar inget, finns det ens???

Lägger upp bilder får ni säga vad ni tycker.

3 ramlager är slitna ner på "koppar-färgen", övriga 7 är dock OK.

Stakarna är bra, inget glapp o.sv MEN ytan på 2 st. är "repig".

Alla ytorna på vevaxeln däremot är fina!
 

Bifogat

  • ramlager.jpg
    ramlager.jpg
    149.9 KB · Visningar: 377
  • ramlager_dåliga.jpg
    ramlager_dåliga.jpg
    139.9 KB · Visningar: 215
  • vevstaks_överfall.jpg
    vevstaks_överfall.jpg
    185.3 KB · Visningar: 217

sportbike

Guest
Jag har inte ens tittat på lagren.
Mitt råd:släng ALLA !!!!!!
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag har inte ens tittat på lagren.
Mitt råd:släng ALLA !!!!!!


Humm, så kassa kan d väl ändå inte vara? Som sagt, försöker ju hålla ner budgeten på denna hoj. Byta alla 18 lager handlar nog om en 2-3 k.
:näsblod
 

sportbike

Guest
Humm, så kassa kan d väl ändå inte vara? Som sagt, försöker ju hålla ner budgeten på denna hoj. Byta alla 18 lager handlar nog om en 2-3 k.
:näsblod

Du gör ju naturligtvis som du själv vill,men i min värld är det engångs-grejor.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jag bytte alla lager på en kawasaki zx10 motor 89a, fick alla lager för 1600kr så bytta alla, de e värt de, så har du lager som håller några tusen mil till :)
 

Solid snake

Guest
Skaffa plastic gauge till nya lagerna sen så du kan mäta oljespelet så du inte bara kör med för tjocka lager så den skär direkt eller att veven inte ens snurrar när du har fått ihop den.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Skaffa plastic gauge till nya lagerna sen så du kan mäta oljespelet så du inte bara kör med för tjocka lager så den skär direkt eller att veven inte ens snurrar när du har fått ihop den.

Läste om det i manualen. Vart får jag tag i??? Aldrig sett någonsin faktiskt. Inte ens på industri shoppar.
 

Solid snake

Guest
Läste om det i manualen. Vart får jag tag i??? Aldrig sett någonsin faktiskt. Inte ens på industri shoppar.
Snacka med E&D i Solna, de skickade med sånt till mig när jag hade renoverat min vev och vevstake hos dem.

Har du tur så kanske du får köpa ett paket av dem.
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
Varför rev du motorn? :va

Att bara byta några lager är som att byta oljefilter men hälla tillbaka den gamla oljan:pannkyss
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Läste om det i manualen. Vart får jag tag i??? Aldrig sett någonsin faktiskt. Inte ens på industri shoppar.

Nu är det ju en HONDA du håller på med............

På framsidan av motorblocket finns det ett antal bokstäver instansade:
- Dessa visar toleransklassen på bearbetningen på BLOCKET.

På VEVSTAKARNA finns en bokstav instansad:
- Denna visar toleransklassen på bearbetningen på varje VEVSTAKE.

På VEVAXELN finns också bokstäver instansade:
- Dessa visar toleransklassen på bearbetningen på varje LAGERLÄGE.

I en tabell får du sen fram vilket lager du ska ha till vilken bokstavskombination.

Tex: VEVSTAKEN har A och LAGERLÄGET PÅ VEVAXELN har A så ska lagret
ha en viss märkning som framgår av tabellen = specifikt artikelnummer.


P.S Byt alla lager, det blir billigare i längden.

KentW
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Varför rev du motorn? :va

Att bara byta några lager är som att byta oljefilter men hälla tillbaka den gamla oljan:pannkyss


Rev motorn för att komma åt vxl-lådan och blästra m-blocken. Men ja visst har du rätt i det du säger. Det jag helst vill undvika är ju att byta de lager som ser bra ut. Men visst många är ju kassa, inget snack om det.

Ingen som sett några piratsatser med lager nånstans? Kanske Usa???

KentW:

Intressant, visste jag faktiskt inte!
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top