På många internetforum inkl detta har det diskuterats kring problemen med ramnummer som försvinner när folk skall lacka om sin KTM ram. Du lämnar in ramen hos blästraren för att plocka bort färgen för att pulverlacka eller dyl. Och när du får tillbaka ramen så upptäcker du att numret är borta och besiktningsgubbarna börjar yra om ogiltigt ramnummer, ursprungskontroll och dyl....
Original så är ramnr instansat med nålprägling efter det att ramen är lackad och majoriteten av nålens slaglängd vid präglingen går åt till att stansa hål i färglagret. Så jag bestämde mig för att helt enkelt göra ett test och se hur mycket som behövs för att ramnr skall bli oläsligt.
Till min hjälp har jag en ram från KTM SX 450 -06, kemisk färgborttagare och biltemas billigaste bättringsfärg. Färgborttagaren penslades på styrhuvudet och fick dra sig över natten.
Därefter spolades färgen bort med trädgårdsslang. Kvar blir metallrent styhuvud där punktskriften fortfarande är synlig om än svagt. Går att läsa om man håller i rätt vinkel mot ljuset.
Fram med biltemas bästa sprayfärg för att lacka över och försöka avläsa. FAIL!!!!!
Även ett tunt lager av enkel bättringsfärg räcker för att du skall se noll zip nada av ditt ramnummer och detta trots att jag inte har gjort någon åverkan på den underliggande metallen. Ni kan ju gissa hur bra det blir om man dessutom varit där med blästern?
Så summa sumarum: LACKA INTE OM STYRHUVUDET PÅ DIN KTM OM DU ÄR RÄDD OM DITT RAMNUMMER. Detta gäller fram tills KTM började stansa ramnummer på metallrent styrhuvud.
Original så är ramnr instansat med nålprägling efter det att ramen är lackad och majoriteten av nålens slaglängd vid präglingen går åt till att stansa hål i färglagret. Så jag bestämde mig för att helt enkelt göra ett test och se hur mycket som behövs för att ramnr skall bli oläsligt.
Till min hjälp har jag en ram från KTM SX 450 -06, kemisk färgborttagare och biltemas billigaste bättringsfärg. Färgborttagaren penslades på styrhuvudet och fick dra sig över natten.
Därefter spolades färgen bort med trädgårdsslang. Kvar blir metallrent styhuvud där punktskriften fortfarande är synlig om än svagt. Går att läsa om man håller i rätt vinkel mot ljuset.
Fram med biltemas bästa sprayfärg för att lacka över och försöka avläsa. FAIL!!!!!
Även ett tunt lager av enkel bättringsfärg räcker för att du skall se noll zip nada av ditt ramnummer och detta trots att jag inte har gjort någon åverkan på den underliggande metallen. Ni kan ju gissa hur bra det blir om man dessutom varit där med blästern?
Så summa sumarum: LACKA INTE OM STYRHUVUDET PÅ DIN KTM OM DU ÄR RÄDD OM DITT RAMNUMMER. Detta gäller fram tills KTM började stansa ramnummer på metallrent styrhuvud.