Lektion 5&6, 7&8
Thundercat skrev:
Har du kört något mer?
Jorå, det har jag faktiskt, men det hände inte så mycket på
de två lektionerna så, jag tyckte det skulle mest bli spam
att tråda upp dem.
Men, jag kan ju ta det här.
Lektion 5&6 hade jag stämt träff med John, han var lite nyfiken
på vilka Mav och jag var, så han (och Mav) skulle kika ut på
övningsfältet i början på lektionen. 07:40.
07:41 ringer jag Mav, då är han i garaget och hämtar sin rödblåvita-
faran. Jag rapporterar att det ännu inte kommit någon kör-
lärare så han svänger förbi körskolan istället. Efter några
minuter ytterligare så kommer läraren. Jag skickar ut Mav
till övningsplatsen så han kan säga till John att jag blir sen.
Han åker iväg...
Så kommer körskoleläraren med en snilleblixt. "Det är så fint
väder idag så jag vill också åka motorcykel. Idag tar vi ett
rondellpass"
Ehm, uhm, "OK" är det enda jag får fram. Det skall väl funka,
hoppas jag. Jag knölar in mig i stället och fipplar på mig ett
headset medan han åker och hämtar nån kille på lätt mc som
också skall vara med. Så börjar lektionen, en halvtimma sen,
med att vi tar ett varv genom Västerås alla rondeller med
körskoleläraren först som visar hur man bör ligga och sådär.
Sedan är det min tur att "leda packet". Jag brummar iväg och
försöker så gott jag kan hålla rätt placering i rondellerna.
Brumm brumm, det går ju finfint med rondeller som har 2 körfält,
men när man kommer till de med ett körfält så har jag en tendens
att åka riktigt nära innerkanten om jag skall åka till vänster eller
ut åt det håll jag kom ifrån.
Eftersom det är fantastiskt tråkigt att bara sitta och nöta rondeller
hela tiden så måste man ju ha något att roa sig med. Vad gör man
för att roa sig om man är AA? Jo, vid varje trafikskylt som annonserar
höjd hastighet så är det att åka me den "gamla" hastigheten
fram till skylten och sedan ge full gas och högvarvsväxla upp till
den nya hastigheten. Allt för att se om man kan åka ifrån den där
lätta mc'n med lagliga medel.
Jag kommer inte alls att
bli någon trafikfara som min far och bror.
Efter 45 minuters åkning så är det killen på den lätta mc'n som
skall leda fältet. Helt plötsligt så blir vi inte alls dirigerade in i
rondeller, utan nu blir vi manade ut i bostadsområden med höger-
regeln. Finns det någon mer irriterande regel än högerregeln?
"Bromsa in, krypa fram med bromsberedskap, nähä det kom ingen
nu heller kl 08:40 på morgonen, gasa på" <-- repetera 1miljon
gånger på 2km!
Lektion 7&8 var det också fint väder, så nu var jag beredd
på att det kunde bära iväg ut i trafiken för mig och någon annan
mc-åkare. Jag hade nästan rätt, visst blev det trafik, men det blev
bara jag... Och inte åkte läraren mc, nej han satt och jäste i en bil
bakom. Sur var han dessutom innan lektionen ens börjat. Bra
start, dessutom så delade sig dragkedjan i mitt ställ
så vi blev ännu mer försenade än vad han redan var.
Nu var det dags att visa att man kunde det där med placering på
vägen ordentligt. Mitt emellan hjulspåren i den fil man åker skall
man placera sig. Kommer det körfältspilar i marken så skall man
ligga precis till höger om pilskaftet. etc. etc. etc.
Jag brummade runt och blinkade och hade mig och tyckte jag
placerade mig så noga, så noga. Lite problem med högersvängar
på enfiliga vägar, men i övrigt gick det väl hyfsat. (Varför kan jag
inte svänga åt höger tro!?!?) Han gnatade i headsetet om "nästa
höger", "nu skall vi vänster", "rakt fram" osv. När jag kom nånstan
å han inte sa nåt så sträckte jag frågande ut en hand och så kom
det ett svar. Allt lugnt så långt.
Så kommer vi till ett trafikljus med 3 filer. Jag ligger i det högra
fältet och han säger ingenting. Så ser jag att det högra fältet
bara får svänga just höger och inte åka rakt fram. Vad gör man?
Jo, man blinkar ju höger då och åker ditåt. "knaster, sprak. Nej,
nej, nej! Ditåt ska vi inte. Har jag sagt höger? Nej, just det.
Har jag inte sagt något så skall vi rätt fram." Ehm, när kom han
på den regeln då? Vore det kanske inte smart att informera om
sånt innan man börjar köra, så man kanske har en chans att
göra rätt?
Så mycket mer hände det inte under körningen, när vi kom tillbaka
så börjar han. "Du, vet du hur jag vill att du skall ligga på vägen
egentligen." "Jo, det gör jag nog", svarar jag. "Jaha." och så
tystnad från honom. "Kom med här..." Så stövlar han fram till
whiteboarden och ritar upp hur han tycker att jag skall ligga.
Hel plötsligt så har han ändrat placeringen i högerkurvor, man
skall nu slicka trotoarkanten även "på andra sidan kurvan".
Ännu en grej som vore mycket lättare att följa om man visste
om det innan man åker iväg. När jag var på hans teori-lektion
så sa han inte ett dyft om det, utan ritade bara ut hur bilar skall
åka.
Nåväl, nu är det semestertider och jag har ingen körlektion
förrens den 28/7
Jag har inte heller någon handledare
eller egen hoj, så det är bara att sitta snällt och kika på tapeten
tills dess.
.
// [Akryl]*Amid - ännu inte på tung MC???