Rapport från stor debutant och Bike Endurance på Gelleråsen

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Rapport från stor debutant, Bike Endurance och Rookie 600 på Gelleråsen

Lördag 23/7 – Gelleråsen Karlskoga

09.00 - Kval 1 stor debutant (R600 & R1000)

Ösregn på morgonen och jämnmulet innebar att det inte var några som helst problem att välja däck innan det var dags att kvala vid niotiden på lördagsmorgonen. Det är ordentligt blött på banan men det regnar inte under passet. Detta skulle alltså bli min första gång på regndäck. :gnissla Tänkte att jag bara skulle åka ut och känna efter hur det kändes med däcken, men efter ett par varv märkte jag att det fanns ganska gott om fäste.

Ökade tempot successivt och ser till min häpnad att mitt startnummer visas på tavlan över topp 5! Inspirerad så tar jag i lite ytterligare och avancerar till fjärde tid. Bestämmer mig för att inte utmana ödet samt att spara på däcken så jag går i depå efter ca 20 minuter i blötan. Ett par förare sätter bättre tider och jag halkar ner på sjätte tid, men är mer än nöjd med det. Jag levde i tron om att jag var en fegis i regn! Bästa tid blev 1:23:476.

10.00 - Kval Bike Endurance 4-timmars

Lagom till Endurancekvalet börjar det regna mera och det är pölar överallt på banan. Regnstället åker på eftersom jag vill att mitt ställ ska vara torrt till nästa kval i stor debutant. Regnstället hämmar rörelsefriheten lite, men det går ändå långsammare nu eftersom banan är rejält blöt, så det gör inte så mycket. Lägger ett par uppvärmningsvarv och försöker sedan öka. Kör ca 15 minuter innan jag lämnar över till Buster och Johan för att köra resten av det 40 minuter långa kvalet. Allt går väl och vi kvalar in på 11:e plats av de 26 anmälda teamen.

11.40 - Kval 2 stor debutant

Lagom till stor debutants andrakval har det slutat regna igen. Blött är det dock så det är fortfarande regndäck som gäller. Åker ut för att försvara min plats och kör så gott det går. Eftersom förtroendet för regndäcken växte varv för varv så kändes det som att det gick fortare. Till slut börjar det småsläppa både fram och bak och jag bestämmer mig för att nöja mig för den här gången. Lyckas dock inte förbättra min tid utan kör 2 tiondelar långsammare än på det första passet som bäst. Halkar således ner till nionde plats i kvalificeringslistorna, men är nöjd ändå med tanke på att jag aldrig kört på regndäck förr, och inte är känd som den som gasar när det är blött. Bästa tid 1:23:683.
 

Bifogat

  • 4.jpg
    4.jpg
    89.8 KB · Visningar: 57
  • rejsstart stor debutant.jpg
    rejsstart stor debutant.jpg
    94.7 KB · Visningar: 54
  • stor debutant race.jpg
    stor debutant race.jpg
    74.6 KB · Visningar: 53
  • stor deb race 2.jpg
    stor deb race 2.jpg
    72.5 KB · Visningar: 55
  • Endurance 1.jpg
    Endurance 1.jpg
    95.8 KB · Visningar: 46
  • Endurance 2.jpg
    Endurance 2.jpg
    85.7 KB · Visningar: 45
Last edited:

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
12.40- Race stor debutant

Det ombytliga vädret ställer till det för oss eftersom det är blött i depån men verkar som om det skall torka upp. Det blir dock regndäck eftersom det verkar som de flesta startande skall köra på det. Risken är att däcken kommer att gå för varma om det blir torrt under racet.

Min nionde startplats i racet blev till fördel då jag står först i tredje led. Detta innebär att man står längst till vänster på banan där ett torrspår bildats. Jag behöver alltså inte mjuka något alls i starten. När lamporna släcks kommer jag iväg bra och går in i trösen på 6-7:e plats. Ut ur böjen laddar en av hojarna framför mig ordentligt och highside:ar så det sprutar gnistor. Hojen mellan honom och mig får ta till gräset och kraschar även han. Någon smiter förbi på innern när jag automatiskt slår av.

Fältet dras ut ganska snart då förhållandena är svårkörda. Det är ömsom blött och ömsom torrspår på banan. Jag har svårt för att avgöra hur mycket attack jag vågar köra med och fegar lite för mycket med resultatet att jag tappar ett par placeringar. Tar häng på en av de som kört om och börjar få in ett bättre flyt. Kommer ifatt nr 19 och kan efter ett par varv ta mig förbi.

Mot slutet av det 15 varv långa loppet börjar regndäcken gå varma eftersom det är torrt nästan överallt på banan. Fästet är bra där det är torrt, men där det är fuktigt är det snorhalt. I depåkurvan som leder ut på start och mål kasar hojen otäckt både fram och bak, om man missar det halvmetersbreda torrspåret. Eftersom jag vill ta hojen i mål hel och något sånär ren, så tar jag det säkra före det osäkra och tar det lugnt just där. Lyckas med nöd och näppe ta mig i mål på en nionde plats 2 tiondelar före 10:e man. Bästa tid under racet blev 1:18:700.

Är helt klart nöjd med resultatet med tanke på att det var första gången jag provade regndäck, och de svåra omständigheterna pga vädret. Nu vet jag både hur det känns att köra på regndäck i rejäl blöta, och hur det känns när de överhettar och blir hala!
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
14.00 – Race Bike Endurance 4-timmars

Teamets strategi är att undertecknad, Buster och Johan ska turas om att köra i ungefär 20 minuter per man. Meningarna kring detta gick isär eftersom det är all tid i depån man förlorar på. Å andra sidan tappar man fart och koncentration när man kört mer än så eftersom man blir trött. Kontentan av diskussionen blev att vi bestämde att ”vi får se hur det blir”, precis som i många andra frågor rörande strategin! Liksom i stor debutant är däcksvalet svårt eftersom vädret hela tiden alternerar mellan regn och upptorkande. Eftersom teamets däckbytarkunskaper haltar något vill vi inte hålla på att byta hjul, och väljer att gå ut på mönstrade Dunlop sportdäck.

Hur som helst bestämdes det att jag skulle ta starten, som i endurancesammanhang är lite speciell. Den görs på så kallat Le Mans-manér, vilket innebär att alla hojar står uppradade längs banans högra kant i kvalordning och i 45 graders vinkel mot färdritkningen. En i teamet håller hojen och föraren står redo på andra sidan banan. När lamporna släcks springer/hoppar/skuttar föraren över banan (helst utan att snubbla och därmed bli överkörd) och startar hojen och kör iväg.

Att jag var duktig på 60 meter löpning i mellanstadiet visade sig inte vara till någon särskild fördel när det bara skulle kutas 10 meter iförd full roadracingmundering. Men iväg kommer vi någonstans runt 12:e plats eller så. Till min förvåning är tempot ganska högt med tanke på att vi ska köra i totalt fyra timmar. Jag kör för fullt i ca 25 minuter och tappar ett par platser samtidigt som jag avancerar detsamma. Signaler till depån att jag kommer in nästa varv så att Buster skall kunna göra sig redo för att ta över. När jag kliver av hojen i depån så får jag kramp i båda benen och blir tvungen att sätta mig på huk i ett par minuter innan jag kan linka de tio metrarna till stolen på vår depåplats. Där blir jag snart upplyst om att vi fått en varning pga att vi inte haft våra bensindunkar uppmärkta med vårt startnummer.

Buster överlämnar efter stabil körning så småningom till Johan som skall köra det tredje passet. Efter ca 15 minuter signalerar Johan att det är dags att tanka. Tankningsansvariga i teamet gör sig beredda och allt fortlöper enligt plan då Torbson och Aaron gör ett fint jobb. Dock får vi ytterligare en varning för att vi måste stå redo med brandsläckaren när det tankas. Johan lämnar över till mig och jag går ut på vårt fjärde körpass. Tar det lite lugnare den här gången för att inte bli lika utmattad och försöker att hålla ett hyfsat tempo utan att ta i allt för mycket. Passet flyter på bra med endast en incident. Kommer ikapp en förare som jag har svårt att gå om men bestämmer mig för att ladda ordentligt ut på rakan för att bromsa mig förbi in i Trösen. Går på gas lite för tidigt/hårt ut ur depåkurvan och känner hur bakändan sticker iväg i tangentens riktning med besked. Tror för en sekund att det skall gå åt fanders men får sedan tillbaka greppet.

Lämnar så småningom över till Buster igen och påpekar att han kanske skall vara på sin vakt angående bakdäcket. Slitaget ser dock bra ut så det borde inte vara någon fara.

Busters andra pass går bra, och det gör även Johans till en början. Hans varvtider går stadigt neråt tills det att han går omkull ut ur esset efter ca 15 minuter pga bakhjulssläpp. Han får så småningom in hojen i depån och vi börjar rensa den på grus, lera och gräs. Efter ungefär tjugo minuter är den körklar igen och jag ger mig ut. Frambromsen tar oroväckande långt in mot handtaget så att ta in nåt i inbromsningarna var inte längre att tänka på. Jag kör mina 20 minuter och går in för tankning innan det dags att lämna över till Buster igen. Efter ett tag kommer han in och säger att frambromsen nu är riktigt dålig.

Efter ett viss mått av uppgivenhet, styr Aaron upp det hela och efter en snabb felsökning konstateras att bromsvätskan är näst intill slut, och att det läcker någonstans. Vi finner ett hål i en av slangarna och tejpar det i hopp om att det ska lösa problemet, men det visar sig att det även bromsvätskebehållaren spruckit i kraschen. Aaron försöker laga sprickan med epoxylim, och efter ett bra tag när limmet härdat verkar det som att det håller hyfsat tätt. De fyra timmarna är nu snart slut och vi får på besiktningschefens nåd gå ut för att köra de tio sista minuterna för att ta oss i mål istället för att bryta.

Jag hoppar ombord och drar ut. När jag passerar depån på det första varvet står hela teamet vid banräcket och hejar fram oss! Kör fem varv eller nåt i makligt tempo bara för att vi ska placera oss och vi tar oss i mål på sista plats. Totalt körde vi 116 varv mot det segrande teamets ca 180 varv, men så spenderade vi säkert bort emot 1,5 timmar i depån.

Tack till Anneli, Johan, Buster och såklart alla medhjälpare, ingen nämnd och ingen glömd! :tummenupp



PS! Mer rapporter från helgens Rookie 600 kval och race kommer jag förhoppningsvis orka att snickra ihop under kvällen!
 
Last edited:

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
tjo, tjo!
Skicka upp resterande rapporter nu bums, det är rikitigt intressant att
läsa om hur det går för er! Trisst ang sista placeringen, men det blir bättre till
nästa gång!

:tummenupp
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
ReDan skrev:
tjo, tjo!
Skicka upp resterande rapporter nu bums, det är rikitigt intressant att
läsa om hur det går för er! Trisst ang sista placeringen, men det blir bättre till
nästa gång!

:tummenupp
Fan grabben nu har du tråkigt :tungan
Tror du e i vartenda forum!
Får se om gumman min o jag tar oss in o fikar med dig i mörra!(vurpade med cykeln på fyllan så handleden e lite pajjad igen :kocko )
Ussch lider med dig inget roligt när kroppen går sönder!



Pengu!
Trist med placering men nästa gång gåre bättre :tummenupp
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
ReDan skrev:
tjo, tjo!
Skicka upp resterande rapporter nu bums, det är rikitigt intressant att
läsa om hur det går för er!


Kommer snart...

Fyller på med några bilder från Endurancestarten så länge. :tummenupp
 

Bifogat

  • endurance 3.jpg
    endurance 3.jpg
    90.2 KB · Visningar: 50
  • endurance 2.jpg
    endurance 2.jpg
    95.5 KB · Visningar: 53
  • endurance 1.jpg
    endurance 1.jpg
    104.9 KB · Visningar: 48

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Fortsätt med rejsrapporterna Penguin! Det är som ReDan skrev riktigt intressant att läsa.

Det du skrev om regnkörningen lät jobbigt, men övning ger färdighet och det är självklart fler än du som inte gillar att köra i blötan. Det gick ju bra. Du får hoppas att det regnar på fler rejs. :hihi

:hördu Go Penguin go!
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Här kommer fortsättningen då...

Racerapport Rookie 600 SM/SO Gelleråsen

Dagarna efter stor debutant och Endurancerejset var det träning på banan mellan 15-18 för licensförare. Jag valde dock att stå över körningen på söndagen pga en påtaglig träningsvärk efter lördagens aktiviteter. Måndagen däremot var det åter dags att hoppa i stället för att se vilka tider som gick att åstadkomma med Yamman i torra förhållanden.

Fjolårsbästa på Gelleråsen låg på 1.14.7 och det räknade jag kallt med att kapa ordentligt då jag trivs ordentligt mycket bättre på R6:an än vad jag gjorde på Rosinante (ZX-6R) som jag lånade av Don Quixote till tävlingen ifjol. För att hålla mig kort nöjer jag mig med att säga att jag inte lyckades komma ner i bättre tid än 1.14.8 under de tre träningspassen på måndagen, vilket gjorde mig en smula orolig. Såna tider skulle inte räcka långt i tävlingen som stundade. :död

Tisdagen hoppade jag över träningen igen. Då vädret inte visade sig från sin bästa sida fann jag ingen anledning att riskera någonting. Dagen tillbringades istället med att skruva sönder och ihop Annelis Suzuki eftersom hon på onsdagen skall köra hoj igen en månad efter nyckelbensbrottet.

Onsdagen var det åter dags att pressa tider på banan. Nya spår provades med varierande resultat. Med ca 40 hojar på banan var trafiken tät och det var svårt att få fria varv. Jag hade framför allt svårt att få till Depåkurvan, som är en lång höger som leder ut på start- och målrakan. Under enduranceracet satt spåret som en smäck varv efter varv, men nu var det av någon outgrundlig anledning helt omöjligt att få till till kurvan som jag ville. Summa summarum slutade tiderna åtminstone med ett personbästa i form av 1.14.5.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Torsdagen var det slut på de vanliga träningarna, och dagen ägnades åt friträningen inför kommande helgs tävling. Två pass skulle köras under dagen för samtliga klasser. Första passet ägnade jag några varv åt att lotsa runt Anneli som hade vågat sig ut. När jag väl kom igång med min egen körning, lyckades jag slipa lite på min bästa tid och hade vid dagens slut i alla fall kommit ner på 1.14.2. Detta grämde mig eftersom jag räknat med att köra 13-tider utan större problem. Jag konstaterar att det är dags att byta Pirellidäcken som suttit på sedan SM på Sviestad, och nu börjat släppa så smått i utgångarna av en del högerkurvor. De bättre begagnade Dunlopslicksen som jag tävlat med på Anderstop åker på istället, med hjälp av Ulf som kör i std 600. Han ger mig en lektion i däckkrängandets ädla konst som faktiskt inte passerar rakt igenom huvudet. Tack Ulf! :Bugar

Fredagens första kval går jag ut laddad med förtroendet att Dunlopdäcken i något bättre skick skall göra susen för mina varvtider. Förtroendet för bakdäckets grepp är bättre och mycket riktigt så lyckas jag få till en tid på 1.13.9. Detta samt att jag nu kör stadigt låga 14-tider kändes bra, men jag visste att det behövdes mer fart för att lyckas i tävlingen. Tiden räcker till 17:e plats i min kvalgrupp. Eftersom det är närmare 60 kombattanter anmälda till R600 så är vi uppdelade i två grupper (jämna respektive ojämna startnummer). De 16 bästa i grupperna går till A-final, medan resten får nöja sig med B-final. Givetvis är det högst tempo i min grupp, och min tid hade i den andra gruppen räckt till 11:e tid. Surt sa räven. :huvet

Det återstår dock två kvalpass, så loppet är ännu inte kört. Till andra passet på fredagen går jag ut laddad till max, fast besluten att ta mig upp till topp 16 i min grupp. Tar i så det knakar och varvar snabba varv med lugna varv för att vila emellanåt. Laptimern strular så jag har ingen möjlighet att se mina tider förrän listorna skrivits ut efter passet. Jag visste att jag fått till ett par skapliga varv så förväntningarna var höga. Just därför kändes det extra kass när listan visar en bästa tid på 1.14.0 och att jag halkat ner till 19:e plats i min grupp. Kvällen ägnas åt att grubbla över vad jag ska hitta på för att hitta mer fart under det tredje och sista kvalpasset som ska köras på lördagen. Depåkurvan strular fortfarande till det för mig och jag kan inte gå på gas tillräckligt hårt och så tidigt som jag vill. Jag får tipset att bara strunta i alla funderingar och sluta försöka köra fort. Jag överväger detta en stund men kommer snart fram till att det är struntprat och att allt är däckens fel, som oftast inom roadracing. :arsele Nya fräscha slicks monteras således på kvällen, jajamensan!

Omedelbart på lördag morgon konstateras att vädret inte ser särskilt kul ut. Det är jämnmulet och ser ut att kunna börja regna när som helst. Timmarna innan det är dags att köra det sista kvalpasset går jag runt och gnäller om att det bergis kommer att börja regna samma sekund som vi ska ut och köra. Och mycket riktigt blir det just så…det börjar dugga ungefär samtidigt som jag är på väg i skinnstället. Kastar mig dock ut i hopp om att kunna lägga ett par snabba varv innan regnet börjar påverka greppet. Vi hinner dock bara ett par varv innan vi rödflaggas pga en vurpa i Ejes. Vi åker in i bandepån och väntar på att få åka ut igen, men regnet bara tilltar så det visar sig lönlöst. B-finalen är därmed ett faktum, och det är bara att snabbladda batterierna då den körs redan senare samma eftermiddag.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Passar på att vila lite och käkar för att få upp någon form av ork till räjset. Vädret ser fortsatt instabilt ut, men det håller iaf upp. Passar på att kika lite på de övriga klassernas kvalpass från läktaren och studerar Supersportkillarnas spår genom depåkurvan. Ser att de viker in tidigare in i kurvan och bestämmer mig för att prova detta under loppet.

Sista timmarna före starten blir jag ordentligt nervös. Har inte varit så nervös sedan förra årets start på Gelleråsen, och jag kan meddela att det är fruktansvärt äckligt. Alla runtomkring är glada och övertygade om att det kommer att gå bra. Själv var jag mest bara pissenödig stup i kvarten…..

Hur som helst så skulle jag starta från femte plats i B-finalen, först i andra led. Allt hänger på hur jag får till starten, vilket jag lyckas hyfsat med. Kommer iväg bra när lamporna släcks och är nästan på väg förbi killen som startade från pole när han får lite väl mycket framhjulslyft. Han vinglar dock lite åt vänster vilket tvingar mig att byta strategi. Jag sneddar in åt höger när vi närmar oss bromspunkten inför trösenkurvan efter rakan. Bromsar mig in på en fjärdeplats och tar rygg på trion framför mig.

Följer dem varvet runt och sätter sedan in en attack efter rakan vilket tar mig upp på tredje plats. Satsar frisk ut ur esset upp mot Ejes där jag sedan bromsar mig om tvåan. Har nu rygg på ledaren och hänger till min stora förvåning med honom bra ut på rakan. Attackerar i inbromsningen och tar ledningen. Genom esset och snabbhöger upp emot Ejes igen. Där attackerar tvåan och jag kan inte göra mer än att låta honom passera på innern. Känner dock att vi är ganska jämna och följer honom i ett par varv i hopp om att vi ska kunna lämna resten av fältet bakom oss för att kriga i fred, så att säga.

Efter ett par varv står det dock klart att trean ligger tätt bakom fortfarande då han visar sig på innern vid inbromsningen efter rakan. Jag lyckas dock avspisa den attacken och bestämmer mig för att det är dags att försöka avancera igen. Jag gör ett försök in i hårnålen och är uppe jämsides med ledaren som inte prutar av och ändå kommer före mig ut ur vänstern. Gör återigen ett nytt försök vid inbromsningen efter rakan. Men även denna attack från min sida avspisas.

Räjset närmar sig nu sitt slut och vi börjar komma ikapp ett par varvningar. Bestämmer mig för att inte fega vid varvningarna och hoppas att ledaren ska tveka. Det visar sig att så inte är fallet när vi kommer ikapp en förare i depåkurvan. Vi passerar honom precis i utgången av kurvan ut på rakan, på var sin sida. Nästa varv kommer vi ikapp nästa förare in i trösen och ledaren får lite fördel eftersom jag inte lyckas ta mig förbi lika snabbt. Jag tar dock in försprånget ganska omgående men börjar nu tappa orken ordentligt, särskilt i bromshanden. Överväger att släppa ledaren och köra de sista varven defensivt istället. Jag vågar dock inte slå av eftersom jag inte har en susning om hur nära trean ligger. Så jag fortsätter gasa så gott jag kan.

Går alltså i mål på en välförtjänt andra plats, knappt en sekund efter vinnaren! Möts av min handikappade mekaniker/flickvän som kommer släpande på depåstödet eftersom hojen ska in i parc ferme. Äntligen får jag för första gången kliva upp på pallen! Vilken känsla! Tjoho! :hoppa
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Några bilder från kval och rejs till sist...
 

Bifogat

  • 2.jpg
    2.jpg
    108.2 KB · Visningar: 36
  • 3.jpg
    3.jpg
    79.9 KB · Visningar: 42
  • 4.jpg
    4.jpg
    85.4 KB · Visningar: 35
  • 5.jpg
    5.jpg
    95.8 KB · Visningar: 42
  • 6.jpg
    6.jpg
    94 KB · Visningar: 56

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Grattis grattis, skojj läsning och lycka till och se till att ha lite mera "tur"
till nästa rejs. :tummenupp
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Härligt!!!
Det är riktigt kul att läsa de välskrivna rapporterna från dig!
Snart är du stadig premunerant på A-finaler och vips så står du där på podiet igen!!!
 

Sb

Nånting händer, det är nåt skumt pågång
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki GSX-R1000 K8
Kul att se dig på pallen! Grattis!

De där "flygande" starterna låter livsfarliga. Inte nog med att man måste kunna köra hoj, man måste kunna springa också :3freak
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
M:et skrev:
Det är riktigt kul att läsa de välskrivna rapporterna från dig!


Kul att ni bemödar er att läsa det jag skriver! Och tack för alla grattis! :Bugar

Tro det eller ej så är det faktiskt inte lätt att försöka skriva nåt som ska vara både intressant och skoj. På en rejshelg hinner det hända så mycket att man snart har glömt hälften av alla de roliga detaljerna. Men jag har kommit på att jag ska försöka ha burken med mig och skriva ner dag för dag vad som händer. På Bikeweek hade jag dock inte fått med mig laddaren så batteriet orkade inte hela veckan...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top