Rapport/Rykten från Kemora - Alla rapporter/rykten välkomna

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Därför att Kemora är:
1.En skitrolig bana?
2. Bra organisation?
3. Superba funktionärer som varnade direkt det blev regnstänk?
4. Speaker för första gången i världshistorien?
5. Programblad för första gången i... (se ovan)?
6. Ordentligt annonserat innan tävling med vackra affischer?
7. Man gjorde nykterhetstester på förarna innan kval?
8. Kontroller av depåbox och brandsläckare?
9. Service av brandsläckare på banan?
10. En dags träning innan tävling med öppen depå?
11. Frikostig ljudnivå?
12 Bästa arrangemanget någonsin under de tre åren jag kört ERF?

1. Can't argue against that
2. Sikkert, men det kan vel læres i SE oxå ?
3. Det gör även på trackdays
4. Hmmm....
5 - 6 - 7 - 8 - 9 :tummenupp
10. Det hade vi oxå på Falken
11. tja... är det så viktigt ? Vi kommer köre originalt om vi vill fortsätte racing
12. Det låter till att ha varit bra... och det är ju fantastisk

Vafor inte Kemora:

13 deltager i NEC. 29 anmälde i serien
10 i REC, mer än 55 änmelde
6 i BoTT ...
Ingen SP....

2 - 12 kan oxå göres i Sverige.

Jag tyckar fortfarende at man skal se på (specielt REC) som utviklingsklasse och inte som en klasse hvor det koster en mindre formue att deltage. Visst är det frivilligt om man vil åke til Finland, men.. med mindre än 30 teams/deltagere i 3 klasser, är det så en bra ide även om allt är perfekt ?
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Hann fota lite under träningen på fredagen, slänger ut några bilder på ERF teamen.

Fick med lite alla möjliga hojar på bild (även bot och rec) så om nån är intresserad av högupplösta bilder är det bara att höra av sig så ska jag försöka ordna det (gratis)

/Tomas
Mek Team MC-doktorn ver 2.0
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    169.2 KB · Visningar: 79
  • 2.jpg
    2.jpg
    139.7 KB · Visningar: 77
  • 3.jpg
    3.jpg
    162.7 KB · Visningar: 91
  • 4.jpg
    4.jpg
    160 KB · Visningar: 68
  • 5.jpg
    5.jpg
    160.4 KB · Visningar: 88
  • 6.jpg
    6.jpg
    127.5 KB · Visningar: 81
  • 7.jpg
    7.jpg
    149 KB · Visningar: 77
  • 8.jpg
    8.jpg
    112.3 KB · Visningar: 88

Ballou

300 pounds of heavenly joy
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR600RR -08
Att det inte blev fler deltagare kanske också beror på att det är lättare att sitta hemma och gnälla än att delta? Jag är medveten om kostnadsaspekten men det kostar en förmögenhet att köra racing, finns inget mer att tillägga.
Racet kördes i Finland och det som gjordes i Finland görs för närvarande inte i Sverige, vore dock trevligt om det blev så. Kommer inte kommentera detta mer för det blir alltid en infekterad debatt.


1. Can't argue against that
2. Sikkert, men det kan vel læres i SE oxå ?
3. Det gör även på trackdays
4. Hmmm....
5 - 6 - 7 - 8 - 9 :tummenupp
10. Det hade vi oxå på Falken
11. tja... är det så viktigt ? Vi kommer köre originalt om vi vill fortsätte racing
12. Det låter till att ha varit bra... och det är ju fantastisk

Vafor inte Kemora:

13 deltager i NEC. 29 anmälde i serien
10 i REC, mer än 55 änmelde
6 i BoTT ...
Ingen SP....

2 - 12 kan oxå göres i Sverige.

Jag tyckar fortfarende at man skal se på (specielt REC) som utviklingsklasse och inte som en klasse hvor det koster en mindre formue att deltage. Visst är det frivilligt om man vil åke til Finland, men.. med mindre än 30 teams/deltagere i 3 klasser, är det så en bra ide även om allt är perfekt ?
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Att det inte blev fler deltagare kanske också beror på att det är lättare att sitta hemma och gnälla än att delta?


Japp, det är mycket lättare :) .... Naturligvis koster det att köre race, det vet alla. Men, om man som mig, icke har ambition (ej heller talang) om att vinna, då är det lätt inte att ta sig till Finland.
Jag tyckar det är super att der var ett race der... Perfekt for dem som vill/kan, jag tyckar bara det är synd att inte fler deltager. Naturligvis måsta dom "hårda" teams komm till start, annans mister man ju en masse point.
Men, for mig och en masse andre, var der ingen ide i att köre till Finland. Dessutom kunne vi inte hitta personal som var villige til att resa 4-6 dage til Finland for at tanke benzin for os.
Men, missforstå mig ej, det är inte for att gnälla, jag tyckar det är perfekt med fler tävlinger....bara synd om det är mindre än 25% af anmälde teams som tar sig til en tävling.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Jag säger varken bu eller bää.
Men alla team fick en förfrågan via mail, hurvida man tänkt ställa upp i Finland eller ej. Så det kan ju knappast komma som en överaskning att det blev så få som körde, om nu det underlaget såg ut som deltagarlistan:va

Det som förvånar mig är att dom inte slog ihop NEC/REC & körde på en dag. Allt måste ju vara ekonomiskt försvarbart. (tyvärr)
Det måste ha kostat ERF en bra slant att köra i Finland.

Tycker det ska bli spännande & se vad dom hittar på till 2009.

//
Benny
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Riktigt kul bana som jag gärna kör igen. Keseli var dock inte så snabb som jag trodde. De snabbaste på banan var alla svenskar som inte har kört där tidigare.

1. Miinin
2. Augustsson
3. oscar - som fick överta Augustssons gamla skitdäck :mad:
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Riktigt kul bana som jag gärna kör igen. Keseli var dock inte så snabb som jag trodde. De snabbaste på banan var alla svenskar som inte har kört där tidigare.

1. Miinin
2. Augustsson
3. oscar - som fick överta Augustssons gamla skitdäck :mad:


Hade du varit snabb i fredags hade jag kostat på dej nya däck på lördagen. Du hade dessutom chansen att starta racet, men nädå, du vågade inte:gnissla
 

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
KBA
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Riktigt kul bana som jag gärna kör igen. Keseli var dock inte så snabb som jag trodde. De snabbaste på banan var alla svenskar som inte har kört där tidigare.

1. Miinin
2. Augustsson
3. oscar - som fick överta Augustssons gamla skitdäck :mad:


Bara en liten Rättelse!! 4a svenskar

1. Minnin
2. Augustsson
3. Klippinge (Rookie)
4. Oskar

Ps: Det var Trevligt och träffas........:tummenupp :tummenupp

Jag säger varken bu eller bää.
Men alla team fick en förfrågan via mail, hurvida man tänkt ställa upp i Finland eller ej. Så det kan ju knappast komma som en överaskning att det blev så få som körde, om nu det underlaget såg ut som deltagarlistan:va

Det som förvånar mig är att dom inte slog ihop NEC/REC & körde på en dag. Allt måste ju vara ekonomiskt försvarbart. (tyvärr)
Det måste ha kostat ERF en bra slant att köra i Finland.

Tycker det ska bli spännande & se vad dom hittar på till 2009.

//
Benny

Teamen va tydligen väldigt dåliga på att avanmäla sig till tävlingen..
Så Helsingki motorklubb trodde att det skulle vara fler som kom..
Men många som inte avanmälde sig dit kommer nog att få en liten överaskning.
Personligen så tycker jag att dom som inte åkte dit. Missade något. (inte bara en massa poäng) Utan en helt grym Bana o ett oöverträffligt arangamang.
Åker gärna dit igen.

Ha DET!!!!
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Det var lite synd att vi var tvugna att byta hjul och bromsskivor två ggr!!! Sådant kostar massor med tid som ni förstår dessutom hade vi ingen skruvdragare eller muttermaskin utan fick använda flinka fingrar istället...
Banan var klockren, bred och toppenfin asfalt! Snabbhögern efter rakan var underbar och partiet efter med dubbelhögern och fullgasvänstern kommer jag att leva länge på!
Lägga ned, varför det? Nästa ggn kan vi ge de andra en match bara vi hade en tusenkubikare... :)
Utförlig racerapport kommer inom kort!
/Team MC Doktorn Ver:2.0

Imponerad att ni gjorde det, jag borde vart där med besten men mina skador och trasig hoj ..
Lite rörd av att se den sista bilden av team MC Doktorn.Men sitter här med oljiga fingrar, svullna fötter och en såld 1000 kubikare

Jag saknar ingenting men .....
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Ja jäklar, länge sedan man skrev en liten racerapport men efter det här äventyret är det dags igen.

Stefan Humlan Bernströms lider av en allvarlig form av hybris som definitivt inte botas av att han och hans skitteam går och vinner bägge racen i helgen :gnissla
Men ska sanningen fram så rådde vi inte på dem... Inte ens nära. Så grattis till segern - den var välförtjänt. Men nu vill jag inte höra mer om detta...

Robban hade åkt 1.13,002 på kvalet, Oscar åkte 1.12,998 (en hel evighet snabbare) och jag åkte 1.13,087 nånting så det var ju fantastiskt jämnt. Hybris-humlan var såklart mycket långsammare. Målet med helgen var att komma före serieledande Skåneligan och även de hade åkt 13-tider på kvalet.
Trots att jag glömde slå på tändningen då jag startade på Anderstorp och det således blev en skitstart gav Hägerström mig nytt förtroende. Denna gången missade jag bara att lägga i en växel så jag var med skapligt.

Kemora är en festlig bana. Jag har tidigare uppskattat små knixiga banor men allteftersom jag vant mig vid att krana ur 1000cc-hojar har jag börjat förstå det festliga i att kasta sig in i stora kurvor på breda banor i 200km/h, hålla andan och be för att man kommer ut på andra sidan med rätt sida ner och sen börja smeta på med gas så det mysigt småsladdar hela vägen in i nästa snabba parti. Sån är Kemora :)

Efter att ha sett Miinin och Augustsson försvinna iväg och efter att ha kämpat lite med att komma om Trysil Yamaha fick jag in ett gott tempo och började rada upp 13-tider i mängder. Lyckades få syn på, jaga ikapp och köra förbi Skåneligan. Ville verkligen inte att dom skulle kunna ta rygg och öka tempot så varvet efter biter jag i ordentligt för att rycka en lucka och helgens första och enda 1.12-tid visas på tavlan. Får en lucka och ska in i depån för tankning och byte. Gissa jag blir förvånad när Augustsson varvar mig precis när jag går in i depån. Hur jäkla fort måste inte han ha kört då??? Låga 1.11 är svaret. Imponerande!

Hägerströms första stint får väl klassas som ... knappt godkännd. Ingen vidare attack men vi är iaf med där framme och har kontakt med Skåneligan i fighten om 3e-platsen. Tommy i ProAct krashar bort sig i turn one så det är Fiver och finnarna i fight om ledningen och vi och skåneligan i fight om tredjeplatsen.

Jag går ut på min andra stint och ser att det drar ihop sig till finskt regn. Och finskt regn är något aldeles speciellt. Jag kommer nerför målrakan och siktar in mot första böj som är en snabb(!!) höger då jag kör in i en vägg av regn. Det regnar så att det gör genuint ont i huden. Regnet slår rätt igenom skinnstället. Hinner tänka att hell va det kommer bli skit kvar av hojen då jag lägger ner in i böjen. Det börjar kasa både fram och bak och jag går i sidled ut mot kanten av banan i runt 150 blås. Men det reder ju upp sig även detta och under många varv ligger jag, skåneligan och Fiver tillsammans o åker runt på slicks och undrar om det inte borde torka upp ganska kvickt då solen visar sig igen. Kesseli som kan det finska vädret byter direkt till regndäck och kör om oss flera gånger innan det kommer en skvätt till.

Går in och genomlider ett struligt däckbyte, kommer ut på banan och hinner köra några varv innan det åter börjar torka upp. Conti regndäck är sjukt mjuka och säkerligen aldeles utmärkta i regn. I torrt däremot blev det snart bara löjligt. Det spann hysteriskt på både trean och fyran nerför rakorna och hojen ålade sig fram. Regnet som sett ut att vara på gång länge kommer till sist - mängder av regn och jag tänker att det kanske ändå är lite bett kvar i regndäcken. Jag bara nuddar gasen i en kurva och håller på att få mig en Lorenzo-flygtur. Går direkt in i depån, på med nytt regndäck och ut med Hägerström.

Och här räddar Hägerström helgen. Efter en rätt pissig förstastint får han vädring på skåneligan, går ikapp och förbi och vi ligger på en stadig pallplats. Han är blöt så det rinner om honom när han byter över till mig med under en timme kvar. Och jag kan knappt tro min tur när jag kommer ut ur depån aldeles bakom skåneligan och med just under ett varv till godo. Deras tempo i regn är allt annat en raskt så jag ligger snällt där bakom och myser i vetskapen om att vi kommer få med oss en buckla hem :) Aningen frusen sliter jag upp hojen i en ludermässigt dålig wheelie över mållinjen, 28 fina poäng bärgade och delad ledning i serien :)


Och slutligen måste påpekas att Humlan återigen inte var i närheten av att köra ett snabbare varv än undertecknad så nu har han bara tre chanser kvar. Jag känner mig inte ens orolig... ;)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Och slutligen måste påpekas att Humlan återigen inte var i närheten av att köra ett snabbare varv än undertecknad så nu har han bara tre chanser kvar. Jag känner mig inte ens orolig... ;)
Hohohohoh Hybris-Humlan :D

Skön rapport :tummenupp
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Teamen va tydligen väldigt dåliga på att avanmäla sig till tävlingen..
Så Helsingki motorklubb trodde att det skulle vara fler som kom..
Men många som inte avanmälde sig dit kommer nog att få en liten överaskning.
Ha DET!!!!

Så du menar att det INTE räcker att skicka in ett svar på en förfrågan om man ska köra eller ej?
//
Benny
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Och slutligen måste påpekas att Humlan återigen inte var i närheten av att köra ett snabbare varv än undertecknad så nu har han bara tre chanser kvar. Jag känner mig inte ens orolig... ;)

Kolla mylaps, mellan varv 140 och 180 körde jag som sämst 1,3 sek snabbare än dej, och som bäst 14,5 sekunder snabbare, PER VARV:mad:
Hybris? Jag varvade dej 2 gånger på 25 minuter, vem är då snabbast? Du kunde inte ens hänga med när jag rundade dej. Pinsamt är ordet......Hägerström var aningen snabbare, honom varvade jag endast en gång.:yoparty
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Kolla mylaps, mellan varv 140 och 180 körde jag som sämst 1,3 sek snabbare än dej, och som bäst 14,5 sekunder snabbare, PER VARV:mad:
Hybris? Jag varvade dej 2 gånger på 25 minuter, vem är då snabbast? Du kunde inte ens hänga med när jag rundade dej. Pinsamt är ordet......Hägerström var aningen snabbare, honom varvade jag endast en gång.:yoparty

Du bevisar ju bara att du har hybris. Du hängde inte med i torrt och när det faktiskt var blött på banan och vi båda kom ut på fräscha regndäck så körde jag ikapp dig. Att det sen var sopor kvar av mina regndäck och vi inte hade nått intresse av att riskera något för att köra ifatt er då ni redan var 4-5 varv före ändrar ingenting. Sluta greppa efter halmstrån nu.

;)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Du bevisar ju bara att du har hybris. Du hängde inte med i torrt och när det faktiskt var blött på banan och vi båda kom ut på fräscha regndäck så körde jag ikapp dig. Att det sen var sopor kvar av mina regndäck och vi inte hade nått intresse av att riskera något för att köra ifatt er då ni redan var 4-5 varv före ändrar ingenting. Sluta greppa efter halmstrån nu.

;)

Ursäkter, ursäkter, kan bara konstatera att du inte hade minsta chans att hänga med och du blev varvad 2 gånger på 25 minuter. Detta är fakta, inga halmstrå. Jag fick dessutom inte chansen att spöa dina varvtider eftersom jag inte körde racet i torrt.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Ursäkter, ursäkter, kan bara konstatera att du inte hade minsta chans att hänga med och du blev varvad 2 gånger på 25 minuter. Detta är fakta, inga halmstrå. Jag fick dessutom inte chansen att spöa dina varvtider eftersom jag inte körde racet i torrt.

Haha... Du hade ju fredagsträning, kval och dessutom en hel torrstint på söndagen på dig (tider under söndagen räknas förvisso inte officiellt men ändå). På söndagen fick du dessutom bita i så det blödde för att kunna hålla undan för Hägerström som knaprade in sekund för sekund. Och inte ens under en sån press kom du nära.

Hur fort gick det på kvalet förresten? Hörde jag en 13-tid? ;)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Haha... Du hade ju fredagsträning, kval och dessutom en hel torrstint på söndagen på dig (tider under söndagen räknas förvisso inte officiellt men ändå). På söndagen fick du dessutom bita i så det blödde för att kunna hålla undan för Hägerström som knaprade in sekund för sekund. Och inte ens under en sån press kom du nära.

Hur fort gick det på kvalet förresten? Hörde jag en 13-tid? ;)

På söndagen åkte jag så fort jag behövde för att vi skulle vinna racet. Hur många gånger måste jag varva dej för att det ska räknas?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top