rasad gpz 1000 rx -86?

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
Visst passar orginal RX-luftburken på ZX-föggarna?
Kolla de, om de gör de då rekomenderar jag att du använder den.

Undvik att experimentera med att köra utan luftburk till org. CV-föggar. Risken att den går som en låda skit är stor om man inte kan justera in dom.

Och på RX:n är det rena drömmen med åtkomlighet för just luftburken. På äldre "skunkar" med bubbelvaggram är de nästan alltid ett skit att ta dän luftburken.

Du kan köra utan luftburk med separata filter, men den justering som krävs i bänk e frågan om de e värt.

Andra fallet å skita i luftburken e om man sätter dit Mikuni VM / RS, Keihin CR / FCR, men dom e inte gratis heller.

så det finns en viss risk att det passar rakt på luftburken?
får verkligen hoppas på det, för då kommer ju detta gå ytterst smidigt.
Aja, det är länge kvar tills sommarväglag, så jag antar att jag kommer märka hurvida det passar eller ej när jag tar itu och börjar meka.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
så det finns en viss risk att det passar rakt på luftburken?
får verkligen hoppas på det, för då kommer ju detta gå ytterst smidigt.
Aja, det är länge kvar tills sommarväglag, så jag antar att jag kommer märka hurvida det passar eller ej när jag tar itu och börjar meka.

De e bara å hålla tummarna att c/c-måttena på föggarna e lika, då borde luftburken passa.
Ska bli spännade å höra hur de går för dig. :tummenupp
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
tar mig friheten att skriva in det Peterr skrev in i min gästbok, eftersom det kan finnas fler som tycker den här informationen är bra information.

Peterr inlagt: 16/3-09 18:36
Problemet är inte ramen där är det fritt. Problemet är tanken för där ska nämligen förgasare och luftfilter få plats. Det enklaste är att göra som jag skrev att flytta över allt från cylinderfoten annars behöver du svetsa i tanken. Följande motorer passar rakt av utan att du behöver göra nått: GPZ 750R, GPZ 900R, GTR 1000, ZL 1000. Följande borde passa utan problem GPZ 1100 den vattenkylda som kom nånstans 1995. ZRX 1100 och ZRX 1200. alla dessa har horisontalförgasare vilket gör att de får plats under tanken. Så kolla om ingen av dessa går att få tag i. Ett annat förslag är att lämna vev och vevstake till Stigs motormekaniska i Axvall han fixar det garanterat, han har fixat 3 vevaxlar åt mig och mina kompisar ch det var inte dyrt heller. Mvh Peter

----------------------------------------------------------------------
Problemet är att det är en kolv och dens cylinder samt nockarna på kamaxlarna som är trasiga på min nuvarande motor, det gör det svårt att flytta över grejerna till den nya motorn.
Det är därför komplett motor som jag behöver. och jag har redan beställt motorn (ZX-10) så det får blir bästa möjliga av den motorn.

Skulle väl behöva bränslepump, och zx-10 förgasare för det ska bli riktigt bra. samt lite annat småplock.

Hej du.
För al del att Peterr vill berätta vad han tror är rätt ang. Kawasaki-motorer men det var iaf bra att du la in hans inlägg här för : GTR 1000 samt ZL 1000 (Eliminatorn) har båda KARDAN och det hade INTE varit bolt-on på din GPZ 1000 RX om du inte hade bytt ram samt baksving och bakhjul.
Så det misstaket hade kunnit bli dyrt för dig.:huvet
Om man inte VET, så skall man hålla ...
Får hoppas du får ihop det med ZX 10 motorn nu istället.
Mvh. Frostie.
 

akita1

Medlem
Gick med
25 Feb 2008
Ort
Malmö
Hoj
Honda vf 1000r -84
oj här har det varit aktivitetet,
Öppnade motorn igår och upptäckte att en kolv har gått sönder och repat cylindern. Det tillsammans med slitna nockar till kamaxlarna betyder att motorn inte är värd att reparera.
Därför är nytt motorköp eller säljning av hojen som den står nu de alternativ jag har.

tack för alla svaren här, hoppas jag hittar något så jag får möjlighet att köra hoj i sommar (blev ju inget förra) *mc-abstinens*

Hej !
Läste vad som har hänt......
Tänkte på dig när jag såg annonsen på Blocket där de säljer lite saker/reservdelar till din hoj.
http://www.blocket.se/vi/20788704.htm?ca=23_11_s
 

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
Hej !
Läste vad som har hänt......
Tänkte på dig när jag såg annonsen på Blocket där de säljer lite saker/reservdelar till din hoj.
http://www.blocket.se/vi/20788704.htm?ca=23_11_s

Hej på dig med :)
jag tittade faktiskt på den annonsen tidigare idag men det var inget som passade till min hoj, fel cylindrar.
Tack iallafall för hjälpen/tanken :)

och tack till dig med turbobiker44
jag ska börja meka på tisdag och då ska jag försöka ta bilder och beskriva mina framsteg/bakslag :)
 

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
Varning: detta inlägg är skrivet med urusel svenska.

Kan väl berätta hur långt jag kommit med mekandet.

Igår:
skruva på:
*generator
*startmotor
*koppling
osv.. allt grejs på motorn,
Efter lunch satte jag fast motorn i ramen. Inte så stora problem utan använde samma motorfästen.

Därefter ansluta allt möjligt typ som kedja, kablar, förgasare och gasvire samt chokevire.
Fram till hit gick det rätt bra. Därefter börjar problemen.

Grenröret passade inte rakt av så jag fick kapa av det och modifiera om. Det var det jag har gjort idag, konstruera grenrör.

Förgasarna och luftburken blir lite krångel med som någon vänlig själ tidigare sa.
Bränslekranen tar i förgasarna och där kommer det behövas lite modifikation för att tank, förgasare och luftburk ska må bra.

Som hojen står nu så är det bara i princip bara att fylla i olja och fixa snabblösning på tanken. Därefter kan motorn startas upp.
Men jag har inte så bråttom, sommaren kommer inte här än på ett tag :)
 

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
Verkar mörkt

Hade råkat skada kopplingsledningen på hojen när jag tog ur eller satte i motorn.
Iallafall så fixade jag den idag och skulle testa hur pass bra den fungerade.
Trycket släpps på lamellerna men den frikopplar inte, dessutom går det bara att lägga i 1:ans växel, 2:an och så vidare upp till 6:an fungerar inte alls, när man växlar uppåt känns det som man har kommit till ändläget, men det saknas ju 5 växlar.
Samt att när man har har 1:an i så verkar det som det låser sig i växellådan.

Verkar som något i växellådan är trasigt? just min tur att köpa en motor med kass låda :/

Känns ännu sämre när i stort sett allt är klart förutom just luftburken och tanken.
Luftburken blev jag precis klar med att fixa en form så jag kan plasta upp en ny luftburk, så det är inte mycket kvar innan hojen hade varit körbar och så upptäcker jag detta :/
 

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
kvidinge
Hoj
-06 hayabusa
har ägt en en del gpz900r o zzr 1100;or.. allmänt känt,,,,,,, gpz:an har dålig legering på sina nockar på cammen.. bara tids fråga inan dom ryker. från zx10- zzr1100.. oljetråget mellan 3-4 cylinder är inte centrerade från fabriken(skit dåligt av kawa o inte fixa ssdet genom åren).. måste vara jävligt noga"extremt noga" än andra jappsare med olje nivån. Även om det klart e skit noga på alla hojar.dom får inte riktig smörjning. går klart att plocka isär innan haveri o borra upp men klart inget man gör hemma i hallen... sist med bra pris kosta det mig 22000:- o renovera en -98 zzr 1100.. blåa lager.. lät lika dant som din.ring mig om du vill kan jag förklara bättre..0709142202.
 

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
Vad tror ni teknikgurus det faktum att det inte går att lägga i någon växel uppåt, dvs 2,3,4,5 och 6 växeln.

Vad kan det bero på?
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Vad tror ni teknikgurus det faktum att det inte går att lägga i någon växel uppåt, dvs 2,3,4,5 och 6 växeln.

Vad kan det bero på?

Är ingen teknikguru så jag borde kanske hålla k... MEN kan det inte vara så att växlarna inte går i eftersom motorn inte snurrar och växeldreven inte står för varandra?
 

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
Är ingen teknikguru så jag borde kanske hålla k... MEN kan det inte vara så att växlarna inte går i eftersom motorn inte snurrar och växeldreven inte står för varandra?

så du menar alltså att dreven i växellådan ligger i fel läge så 2:ans växel inte går i?
Kan vara värt ett försök att snurra på motorn, men jag tror jag har gjort det.
Ett annat problem är ju att när 1:ans växel är i och jag trycker i kopplingen så frikopplar inte hojen, utan det bara "klonkar" imot och är stumt.
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
så du menar alltså att dreven i växellådan ligger i fel läge så 2:ans växel inte går i?
Kan vara värt ett försök att snurra på motorn, men jag tror jag har gjort det.
Ett annat problem är ju att när 1:ans växel är i och jag trycker i kopplingen så frikopplar inte hojen, utan det bara "klonkar" imot och är stumt.

Att den inte frikopplar kan ju vara så att lamellerna klibbat ihop och behöver lite smörjning av varm olja för att släppa.

På min pitpro är det tex omöjligt att rulla den med avstängd/kall motor och växel i fastän man drar in kopplingen.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
så du menar alltså att dreven i växellådan ligger i fel läge så 2:ans växel inte går i?
Kan vara värt ett försök att snurra på motorn, men jag tror jag har gjort det.
Ett annat problem är ju att när 1:ans växel är i och jag trycker i kopplingen så frikopplar inte hojen, utan det bara "klonkar" imot och är stumt.

1. Lamellerna har klibbat ihop, mycket vanligt när hojar har stått och det är nog inget problem.

2. Växling med stillastående motor/låda resulterar ofta i att lådan verkar låsa sig och detta är också fullt normalt. Snurra på utgående axeln och vrid runt motorn så skall du se att det löser sig.
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
1. Lamellerna har klibbat ihop, mycket vanligt när hojar har stått och det är nog inget problem.

2. Växling med stillastående motor/låda resulterar ofta i att lådan verkar låsa sig och detta är också fullt normalt. Snurra på utgående axeln och vrid runt motorn så skall du se att det löser sig.

som sagt......:confused:
 

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
1. Lamellerna har klibbat ihop, mycket vanligt när hojar har stått och det är nog inget problem.

2. Växling med stillastående motor/låda resulterar ofta i att lådan verkar låsa sig och detta är också fullt normalt. Snurra på utgående axeln och vrid runt motorn så skall du se att det löser sig.

Stämmer nog ganska bra det du säger, jag hade dock gjort ett litet fel upptäckte jag. Detta gjorde att det fastnade ännu mer.
Men nu har jag fått i alla växlarna (även om 2:an är lite knepig att få in) så kan det ju bero på att det inte är någon olja i motorn, samt den stått ett tag.

Iallafall så fortsätter arbetet med att få igång hojen innan sommaren. Känns betydligt bättre nu när det visade sig att det inte var något fel.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500

Yes.. Började skriva svaret men fick annat att göra och när jag så skickade det så hann du före:tummenupp. Jag har haft både GPZ och ZX10 så får väl titulera mig som "guru" då och då kan du ju se detta som ett sådant utlåtande:D
 

ravve

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Landskrona
Hoj
Kawasaki ZX-10 -88
Undvik att experimentera med att köra utan luftburk till org. CV-föggar. Risken att den går som en låda skit är stor om man inte kan justera in dom.

Du kan köra utan luftburk med separata filter, men den justering som krävs i bänk e frågan om de e värt.

Detta kan jag bekräfta, körde med öppna filter på en ZX10 motor i en GPZ1000RX och den gick helt okej om man inte var för hastig i gasningen. Gasade man snabbt så liksom nästan dog den och sen kom den som fan, obehagligt att köra så.
 

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
jag ska köpa polyester och glasfiber så jag kan gjuta en ny luftburk och sen klura ut hur en bra lösning på hur luftfiltret ska vara.
Därefter blir det att fixa tanken på något bra sätt. Någon ide där?

Funderat på att antingen flytta fästena för tanken, eller svetsa om den.
Alternativt om man kan få tag på en zx10 tank?
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Hej igen.
Kul att det går framåt för dig.
Ville bara berätta att problemet med kamnockerna (samt vipparmerna) beror till stor del på att folk är däliga på att varmköra ordentligt.
Gör du bara det, och inte tokkör innan termostaten har öppnat (tar ca 10 min på tomgang) så kan det hålla länge.
Täta oljebyten skader inte heller, samt, som nån annan skrev, var noga med att kolla nivån på oljan.
Tyvärr så är ju både , GPZ 900, ZX10 samt ZZR 1100 kända för ett annat fel, nämligen taskig smörjning till ett av ramlagren,,,
EMP samt Marklund har dock löst det problemet, de monterar på en utvändig oljeslang som går direkt till lagret ifråga,,kostar ca 4000:- men då är problemet borta.
Bara ett tips.
Ha det.
Frostie.
 

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
dagens mek resulterade i en luftburk revision 1 och 2
luftmek3.jpg

dessa skapar mitt problem
luftmek5.jpg

luftburk rev 1
luftmek2.jpg

annan vinkel
luftmek1.jpg

rev 2 på luftburken, fick modifiera lite för den skulle bli "lätt" att ta i och ur hojen.
Nästa steg blir att använda mitt lilla multitool (dremelkopia) och fräsa upp hål för förgasarna samt för ingången till luftburken.
luftmek4.jpg

bara en vanlig bild på hojen.
luftmek.jpg

omsvetsat centralstöd (gick rakt av när jag var och tankade en gång)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top