Rasad hoj från Oves Motor i Olofström...

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Vad är nuvarande ägares ståndpunkt i det hela? Att du ska stå för del av kostnaden?

Förde ni en diskussion innan han lämnade in den eller ringde han och sa att jag fick ras och fick betala 19lök?

Hur mycket har nuvarande ägare kört?

(Du borde även ändra din korta version då du skriver att du ej använt den ;) )

Jag har faktiskt ingen aning vad hans ståndpunkt är. Han är jättetrevlig och har gott bemötande, och berättade bara hur läget var, frågade vad jag hade gjort eller vad jag visste om det, och bad mig höra med Oves om man kan få deras stöd för det. Detta var första gången vi talades vid sedan han hämtade den och har alltså därför på eget initiativ fått motorn bytt. Det lät inte på honom som att han förväntar sig att jag ska ersätta honom på något vis men jag hade visst kunnat gå med på att han fixar fram en ny motor så kan jag göra jobbet att byta den. Men aldrig att jag går med på att ta en del av summan när han på eget initiativ löser ut en ny motor från Yamaha utan att samtala med mig först, då är det helt och hållet hans ansvar tycker jag.

Men som sagt, vi har inte nämnt något om det ännu så det är inte alls säkert han menar att jag ska stå för det.

Hur mycket han kört med hojen vet jag inte, men om det blir vidare diskussioner vill jag såklat veta det.

Tack för att du rättar min kortversion, gick lite väl snabbt =)

Du är inte ansvarig för nånting då du inte har varit i ond tro!

Hojen är ju för f-n snart 14 år gammal. Du har haft den dessutom i 5 år, nästintill orörd. Att komma dragandes med detta till Oves fattar jag inte.

Köparn får helt enkelt inse vad RH-garanti innebär vid privatköp.

Tack för svar. Jag delar din åsikt personligen då jag aldrig köper nått begagnat och tror att det finns nån slags garanti när det går sönder. Särskilt inte en hel månad efter, jag kan ju omöjligt veta vad han gjort med hojen på den månaden. Kanske delat motorn och monterat med silikon? :gnissla

Men samtidigt vill jag ju vara sjysst och försöka hjälpa honom så långt jag tycker det är rimligt och vill han att jag pratar med Oves så gör jag det.. Även om jag vet redan nu att det inte kommer något ur det.

Föresten har jag haft den i 3 år då jag tänkte fel om årtalet.
 
Last edited:

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Hittade lite papper. När Oves sålde den till mig hade den gått 3775 mil. Den hade gått 3900 mil när jag lade ut den på annons. Så 125 mil har den gått under de 3 år jag ägt den.

Köpte den 2010-04-28, alltså finns det heller ingen möjlighet till reklamation via dem.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Hittade lite papper. När Oves sålde den till mig hade den gått 3775 mil. Den hade gått 3900 mil när jag lade ut den på annons. Så 125 mil har den gått under de 3 år jag ägt den.

Köpte den 2010-04-28, alltså finns det heller ingen möjlighet till reklamation via dem.

Nu var det här ju en riktigt tråkig sits att vara i, men har man verkligen tre års reklamationsrätt på begagnade fordon?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Angående silikonpackningarna i hela motorn så skulle jag nog ta det med en nypa salt innan jag faktiskt sett bilder på det.
X2.

Vad menas med "fuskrenoverad motor" och "silikonpackningar i hela motorn"...? Har någon demonterat motorn och därigenom konstaterat att den tidigare blivit renoverad på ett felaktigt sätt...? Hur många packningar är "silikonpackningar"...? Handlar det om en packning eller samtliga packningar...? Och hur kan någon vara säker på att detta är orsaken till det senaste haveriet...? Motorn har kanske havererat av helt andra orsaker och "silikonpackningarna" har inget alls med det att göra...?

Och framförallt - vem är det som påstår allt detta...? Har du hört detta enbart från den nye ägaren eller direkt från den mekaniker som har demonterat motorn...?
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Synd han lade så mycket på en ny motor. Han kunde fått det billigare och legat
i normal prisklass nu eftersom han fick den så mycket billigare av dig.
Som en jämförelse så köpte jag en R1 -01 motor på en mc-firma år 2009.
Jag gav 8000:- för den och den hade rullat 3000 mil. Bytte den själv utan några
mekkunskaper och lämnade sedan in den på YC för f-gasar sync och allmän
genomgång. Tror det gick på 1800:- och så fick jag ett utlåtande att motorn var ok.
Mer behöver det inte kosta.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
X2.

Vad menas med "fuskrenoverad motor" och "silikonpackningar i hela motorn"...? Har någon demonterat motorn och därigenom konstaterat att den tidigare blivit renoverad på ett felaktigt sätt...? Hur många packningar är "silikonpackningar"...? Handlar det om en packning eller samtliga packningar...? Och hur kan någon vara säker på att detta är orsaken till det senaste haveriet...? Motorn har kanske havererat av helt andra orsaker och "silikonpackningarna" har inget alls med det att göra...?

Och framförallt - vem är det som påstår allt detta...? Har du hört detta enbart från den nye ägaren eller direkt från den mekaniker som har demonterat motorn...?

Det står ju i första inlägget att det är Yamaha Center i köparens hemstad som har rivit motorn efter raset och konstaterat att det är ett Bangladeshiskt fuskbygge.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
haha, tur för mig. Var sugen att kolla på hojen när du hade den ute för försäljning.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Hittade lite papper. När Oves sålde den till mig hade den gått 3775 mil. Den hade gått 3900 mil när jag lade ut den på annons. Så 125 mil har den gått under de 3 år jag ägt den.

Köpte den 2010-04-28, alltså finns det heller ingen möjlighet till reklamation via dem.

Reklamationsrätten gick alltså ut för ett par dagar sedan?
Den borde gälla ändå, eftersom man har en viss tid på sig att reklamera efter att felet uppstått. Men den detaljen har jag ingen riktig koll på.

Reklamationsrätt är inte samma sak som garanti. Den gäller fel som fanns på varan vid köpet. Inte fel som beror på att varan försämrats med tiden. Har det gått mer än 6 månader måste köparen bevisa att det faktiskt var fel redan vid köpet.

Om motorn var felaktigt ihopmonterad borde det vara möjligt att bevisa att den var det redan när den köptes och att det inte hänt efteråt.

Det som gör att ingen av er har någon rätt kvar att göra en reklamation/häva köp/osv är att säljaren alltid måste få en chans att avhjälpa felet, det är inte OK att själv ordna en dyr reparation och sedan tro att man utan vidare får ersättning.

Nu verkar ju köparen ha tagit smällen och bara artigt frågat om historiken bakom.

Och 10.000:- för en R6:a är ju inga pengar, det skulle man ju få tillbaka det mesta av om man sålde den i delar. Bara ett par fälgar får man ju 3-4000:- för, framgaffel 1-2000:- och lite clip-ons, fotpinnar och andra smådelar lär ju ge 1-2000:-
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
PSXCare: Ja det verkar så. Reklamationsrätten känns inte helt omöjligt men eftersom Yamahacenter antagligen har behållt den trasiga motorn är det kanske svårt att bevisa för Oves att så är fallet. Samtidigt kan ju varken jag eller han bevisa att den faktiskt inte är skruvad med efter att Oves sålde den.

Nä, jag är som sagt lite osäker på detaljerna kring motorbytet men jag har bestämt för mig att han sa att motorn redan är bytt och att det kostade honom 19.000:- men jag kan ha hört fel. Dock så håller jag ju med dig om att jag inte har något ansvar för det. Hade han kommit till mig innan dess och jag hade kunnat förslå att han köpte ny motor och jag gjorde jobbet att byta så hade han ändå kommit undan billigt och jag hade fått en chans att ändå ta mitt s.k. "ansvar" för att ha sålt hojen. Men några pengar tänker jag inte slanta upp.

Nja han köpte den för betydligt dyrare än 10.000, närmare bestämt 24.000:-. Dock låg det 6-10.000 kr under snittpriset på blocket vid tillfället då de flesta låg runt 30-35. Fanns bara en billigare på blocket just då och den var lagd med skrapade kåpor.


Flerpen: haha ja det var ju tur. Nånstans är det ju tur för mig också att den inte hann rasa under min ägo men jag kan inte vara så skadeglad utan tycker såklart att det är riktigt trist. Kunde ju likagärna varvit när jag satt på den som den smällt och då hade jag själv blivit riktigt ledsen, så jag känner att jag inte kan vara helt arrogant mot killen.

Yami: Ja där har du ju en bra poäng. Fick ändå känslan av att han (åtminståne hans kompis) hade hyffsad koll på motorcyklar i övrigt, så de borde ju kanske haft mer is i magen än att låta Yamaha själva byta den och ta den feta summan.


Alatalo: Vet faktiskt inte vad som menas med det. Jag har inte haft direktkontakt med Yamaha utan har bara hört vad köparen sa till mig i telefon. Givetvis lär han inte vara helt opartisk i det hela då han såklart inte är nöjd med att ha kastat ut så mkt pengar på en ny motor, och han kan både ha missförstått yamaha lika mycket som själv kryddat historien en aning, vad vet jag?

Så jag har alltså än så länge inga som helst underlag för att det han sagt stämmer. Som nämnt tidigare misstror jag sällan folk och har full förståelse för att man blir helt knäckt när ens nyköpta hoj totalhavererar. Samtidigt gör man ju ett aktivt val när man köper en mc av en privatperson. Pengarna man sparar för att inte köpa av MC-handlaren är ju vad den uteblivna garantin är värd.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Om det är ett fuskmontage att använda packning på tub så är nog väldigt många hojar ett fuskbygge redan från fabrik.
Mina motorhalver och bottendel var då iallafall monterade med packning på tub. Finns mig veterligen inga packningar att köpa heller, reparationshandboken beskrev också att motorhalver och bottendel skulle monteras med packning på tub.
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Tack för ditt svar. Ja, jag förutsätter att felet uppkommit av ägaren innan Oves Motor. Jag är inte ute efter att sätta dit Oves motor på något vis men jag blir ju själv besviken när jag får reda på att de sålt en skithoj till mig, och tycker själv att en duktig MC-Mekaniker borde kunnat se om det var silikonpackningar mellan varenda skarv?

Hur menar du att ansvaret ligger på min sida? Att jag skulle bli återbetalningsskyldig till köparen? Jag har ju aldrig kunnat garantera att motorn är felfri eller oskruvad. Det är i min åsikt alltid en risk att köpa begagnat och köparen har alltid undersökningsplikt, även om han såklart har lika svårt att se felet som jag har. I annonsen skrev jag ju att den går bra i motor och låda då den aldrig visat några tecken på felaktigheter i min ägo, mer garantier än så kan jag ju inte lämna som privatperson?

När jag själv köpt begagnade grejer som sedan gått sönder har jag aldrig ens tänkt tanken på att försöka reklamera den hos privatpersonen jag köpt av.

Och varför skulle du inte ligga på en del av ansvaret som den sista ägaren under fyra år.Vad du sedan sätter i samband med detta ansvar är tydligen pengarna tillbaka till köparen vilket kan vara svårt för köparen att få på ett begagnat fordon om det möjligtvis inte rasade ihop redan på vägen från dig.Har köparen provkört och studerat objektet och sedan bestämt sig för affär så har han också köpt fordonet i befintligt skick.Svårare än så är det inte om nu inte någon bestämmer sig för att driva ärendet vidare i domstol.

Vad som däremot är förbryllande är att du i ditt första inlägg skriver att du köpte hojen 2009 och lite senare i ett annat inlägg köpte du hojen 2010-04-28.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det verkar väldigt konstigt att någon skulle ha plockat isär och ihop motorn om den bara gått 3500 mil?

När man bygger en motor så används något som heter Yamaseal på rätt många ställen istället för vanliga packningar, det är en sorts packning på tub, dock ej silikon.

Enklast i detta fallet vore väl att kontakta den person som ägde hojen innan oves och höra om den vet något. Den har inget ansvar så den borde vara villig att prata.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det står ju i första inlägget att det är Yamaha Center i köparens hemstad som har rivit motorn efter raset och konstaterat att det är ett Bangladeshiskt fuskbygge.

Jo, jag kan läsa själv. Jag ifrågasätter inte att någon talat om för trådstartaren att ett Yamahacenter säger att motorn är ett fuskbygge. Jag ifrågasätter om trådstartaren själv har hört detta från Yamahacenter eller bara hört det direkt från köparen. Vilket trådstartaren själv svarar på:

Jag har inte haft direktkontakt med Yamaha utan har bara hört vad köparen sa till mig i telefon. Givetvis lär han inte vara helt opartisk i det hela då han såklart inte är nöjd med att ha kastat ut så mkt pengar på en ny motor, och han kan både ha missförstått yamaha lika mycket som själv kryddat historien en aning, vad vet jag?
Så jag har alltså än så länge inga som helst underlag för att det han sagt stämmer.

Min åsikt är att du ska inte lyfta ett finger förrän du själv har fått full dokumentation direkt från detta Yamahacenter. Om någon försöker få det till att du är ersättningsskyldig så ligger hela bevisbördan på dem. De ska då - på ett väl dokumenterat sätt - bevisa att motorn verkligen är ett fuskbygge och dessutom att du visste om det då du sålde hojen.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag kan inte tänka mig annat än att köparen får ta hela smällen. Owes har sålt en begagnad hoj för flera år sedan som kan antas ha fungerat utmärkt. TS som också har sålt hojen i fungerande skick och inte har gjort det undermåliga jobbet har inte dolt något och kan inte hållas ansvarig genom att den fungerade UA när den såldes.

Köparen hade varit i ett mycket bättre läge om han hade köpt hojen på en firma som lämnar garanti. Vid privatköp finns inga andra garantier än mot medvetet dolda fel. Köparen får slanta upp utan tvekan och har ingen anledning att vara sur varken på TS eller Owes.

De finns packning på tub som inte behöver anses som fusk t.ex. CSR Flex som är jättebra.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Och varför skulle du inte ligga på en del av ansvaret som den sista ägaren under fyra år.Vad du sedan sätter i samband med detta ansvar är tydligen pengarna tillbaka till köparen vilket kan vara svårt för köparen att få på ett begagnat fordon om det möjligtvis inte rasade ihop redan på vägen från dig.Har köparen provkört och studerat objektet och sedan bestämt sig för affär så har han också köpt fordonet i befintligt skick.Svårare än så är det inte om nu inte någon bestämmer sig för att driva ärendet vidare i domstol.

Vad som däremot är förbryllande är att du i ditt första inlägg skriver att du köpte hojen 2009 och lite senare i ett annat inlägg köpte du hojen 2010-04-28.

Nja.. Jag har ju sagt att jag skulle mycket väl kunnat tänka mig att göra motorbytet om han fixade fram en motor, detta är dock inget vi talade om i telefon då han som sagt inte krävde mig på ersättning, även om jag såklart inte tror att han ringer utan att vilja få ut något av det. Och anledning till att jag startade tråden från början var inte för att försöka smita undan ansvar, utan snarare för att jag faktiskt kände ett ansvar att hjälpa till.

Och det där med pengar var din uppfattning. Jag svarade på ditt meddelande med en rak fråga: "Hur menar du att ansvaret ligger på min sida? Att jag skulle bli återbetalningsskyldig till köparen?"

Varför jag dock nu anser att problemet inte är mitt är att han tycks tagit ett dyrt belsut om att byta motorn hos Yamaha utan att kontaktat mig först. Vad jag också klargjort flera gånger är alltså att han inte ringde och krävde mig på pengar utan var väldigt artig och ville att jag skulle försöka reda ut det med Oves motor, varpå jag startade denna tråden och undrade om Oves motor kan ha något ansvar i det hela. Därefter har syftet med tråden spårat ut lite då han som sagt inte krävt mig på ansvar ännu.

Vill också som flera gånger tidigare klargöra att han var väldigt artig i telefon och verkade inte misstro mig på något sätt. Men då han ville jag skulle ta det vidare till Oves och jag fattar själv att jag inte kommer någon vart med det, känner jag ju att jag inte kan göra mycket mer för honom, men jag lovade att hjälpa vad jag kan och alltså tala med Oves Motor.

Och det där med datumet är inte ett dugg förbryllande. För att förklara nogrannt för dig så misstog jag årtalet då jag köpte hojen samma år jag började på mitt dåvarande jobb vilket var 2009, men blandade ihop årtalen eftersom det var efter årsskiftet jag köpte hojen, och inte precis när jag hade börjat jobba. Detta skrev jag i all hast på jobbet.

När jag kom hem hittade jag alltså kvitto och köpeavtal från Oves motor där det står 2010-04-28.
 
Last edited:

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Det verkar väldigt konstigt att någon skulle ha plockat isär och ihop motorn om den bara gått 3500 mil?

När man bygger en motor så används något som heter Yamaseal på rätt många ställen istället för vanliga packningar, det är en sorts packning på tub, dock ej silikon.

Enklast i detta fallet vore väl att kontakta den person som ägde hojen innan oves och höra om den vet något. Den har inget ansvar så den borde vara villig att prata.

Fattar inte det heller. Och om man nu måste riva ner hela motorn, varför inte bara beställa packningar och göra det ordentligt? Kostar inte så mycket.. Låter osannorlikt för mig.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Vevaxel dessutom, om jag inte hörde fel. Kan i sin tur varit han som hört fel. Hur som helst fattar man ju att det inte bär orsaken till raset. Det var väl bara Yamaha som klargjorde att motorn var fuskbyggd eftersom den var sammansatt med silikonpackning. Att detta sedan orsakade raset har väl aldrig sagts, men det lät ju lite så på telefon. Men som nån sa i tidigare inlägg, många motorer har ju sån här packning från fabrik utan problem.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Silikon används från fabrik på flera motorer, tveksam att Yamaha skulle göra annat på r6..
Vad är fuskbyggt? Har det ersatts skruv med fel hållfasthet?
Edit, slog lite i Yamahas verkstadshandbok, det används silikon (Yamaha-Bond) på flertal ställen, exempelvis är den stora delningen av blocket ihopsatt med bara silikon. Det är i sig inte farligt att använda på fler ställen. Om en Yamaha mek hävdar nåt annat drar han en jävla vals...
Nu vart det rörigt...

1. Har trådskaparen varit i kontakt med denna Yamaha firma?
2. Ska man ta på sig nåt ansvar så ska det vara före nuvarande ägare valt att reparera. Att köpa nåt, laga det och sen komma att be om pengar är väl fel ordning? Bärgning, fine. Men reparation ?Knappast. Inte utan godkännande från den man vill reklamera till. Jag hade själv aldrig godtagit att inte få granska en skada själv. Först!
 
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top