Rasad hoj från Oves Motor i Olofström...

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Syftet med denna tråden spårade ju ur litegrann. Han har alltså inte ringt och krävt mig på pengar utan var väldigt artig och ville att jag skulle försöka reda ut det med Oves motor eftersom jag själv inte visste något om det, varpå jag startade denna tråden och undrade om Oves motor kan ha något ansvar i det hela.


Nu vart det rörigt...

Minst sagt.

1. Har trådskaparen varit i kontakt med denna Yamaha firma?
2. Ska man ta på sig nåt ansvar så ska det vara före nuvarande ägare valt att reparera. Att köpa nåt, laga det och sen komma att be om pengar är väl fel ordning? Bärgning, fine. Men reparation ?Knappast. Inte utan godkännande från den man vill reklamera till. Jag hade själv aldrig godtagit att inte få granska en skada själv. Först!



Vill som flera gånger tidigare bara klargöra att jag som sagt kan ha fått lite detaljer fel via telefon av vad Yamaha har sagt eller om han faktiskt redan har köpt en ny motor eller ej men det lät bestämt som att han sa att han redan betalat dessa pengar.. Vill också klargöra att det alltså inte uppstått en dispyt mellan mig och köparen då han var väldigt trevlig i telefon och just därför känner jag att jag vill vara sjysst tillbaka och försöka hjälpa honom.

Men för att svara på din fråga så nej, jag har inte haft någon kontakt med Yamaha. Har ännu heller inte haft någon anledning att ha det då jag inte blivit anklagad eller krävd på något. Men om det uppstår ska jag såklart ha kontakt med denna firma. Och jag håller med dig angående att höra av sig innan man utför reparation, men än en gång kan jag ha missuppfattat om den verkligen redan är lagad eller ej.

Tråden handlade som sagt om man kunde ge Oves något ansvar eftersom han ville att jag skulle reda ut det med dem. Dock vet jag ju att jag inte kommer kunna reda ut något och då kan jag väl förvänta mig att han kommer vilja få ut någon ersättning av mig, vilket jag förstår av de flestas åsikter och inlägg här att jag inte har någon skyldighet att göra, åtminståne om det är så att hojen redan är lagad och betald.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Tror han har kört skiten ur den & försöker få ekonomisk täckning från annat håll....

hehe, ja som sagt tror jag alltid det bästa om folk och aktar mig alltid för att anta eller tro något sådant. Men visst, det händer väl...
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Handlare har väl knappast för vana att öppna upp motorer & kolla tätningssätt.....
Nuvarande ägare får nog bita i sura äpplet, fortfarande nyfiken på VAD som framkallade haveriet....:confused:
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Det verkar väldigt konstigt att någon skulle ha plockat isär och ihop motorn om den bara gått 3500 mil?

När man bygger en motor så används något som heter Yamaseal på rätt många ställen istället för vanliga packningar, det är en sorts packning på tub, dock ej silikon.

Enklast i detta fallet vore väl att kontakta den person som ägde hojen innan oves och höra om den vet något. Den har inget ansvar så den borde vara villig att prata.

Jo. Men man antar ju samtidigt att en Yamaha-auktoriserad verkstad vet vad de sysslar med. Tror jag vet vilken firma som gjort det och har bara hört gott om dem så de borde ju kunna se skillnad på en fuskpackning och en orginal. Dock ser jag inte varför det skulle spela någon roll för motorns skick eller ras, då en kass packning enbart läcker olja, den slår inte sönder några vevaxlar.

Vore ju faktiskt väldigt intressant att se vad tidigare ägare säger, dock vet jag inte om det är min angelägenhet så pass att jag borde ta mig tid att leta upp och ta kontakt med denne?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
För att oves ska ta på sig detta, se min tidigare punkt 2. Har ägaren redan varit där och bytt, då får han nog stå sitt kast.

Hms.
Om du nu sålde den för lite över en månad sen, blir jag än mer fundersam. Om inte hojen rasa samma vecka är det snabbt marscherat att få in hojen på verkstad, auktoriserad dessutom, få den felsökt, raggat en begad motor och reparerad på den tiden. En sketen service har minst 2 veckors väntetid såhär års. Ett sånt jobb, ja du.. hatten av till den verkstaden.
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
ehhh att för att det är använt packningssilikon så är motorn ett fuskbygge? Isåfall rullar det nog runt väääääldigt många fuskade hojar,bilar,gräsklippare,traktorer you name it. Många verkstäder använder ju silikon själva när dom renoverar motorer. Luktar död hund nånstans!
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Nä jag tror inte att Oves skulle ta på sig det. Och det var inte min tro från början heller utan köparen ville att jag skulle försöka ta det med Oves och jag tänkte redan då att det inte är lönt men för att bemöta honom på bästa sätt ville jag ändå vara tillmötesgående och startade alltså denna tråd i syfte om att reda ut hurvida Oves faktiskt borde sett ett sånt här fel eller ej, vilket vi konstaterat att de inte rimligen borde.

Du har ju en poäng där som min hjärna inte varit i närheten av att sniffa på. Den måste ju varit kass ett väldigt bra tag, varför ringer han inte förrän nu kan man ju undra. Men visst, snabb service är inte omöjligt då, om det är den verkstad jag tror att det är, har de väldigt gott rykte om att vara både duktiga och snabba.

Men att han då inte ringt tidigare kan jag ju bara tolka som att han inte är ute efter att kräva ersättning utan helt enkelt bara vilja ha info. Men varför han då vill att jag ska prata med Oves förstår jag inte. Det finns ju inget Oves kan göra för mig eller honom i det här fallet.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jo, jag kan läsa själv. Jag ifrågasätter inte att någon talat om för trådstartaren att ett Yamahacenter säger att motorn är ett fuskbygge. Jag ifrågasätter om trådstartaren själv har hört detta från Yamahacenter eller bara hört det direkt från köparen. Vilket trådstartaren själv svarar på:

Du har rätt, jag läste ditt inlägg fel första gången.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Skrev ni inget kvitto? Väldigt viktigt att få det på pränt att köparen har Provkört hojen med tillägget att den säljs i befintligt och godkänt skick av köparen, isf har du ryggen fri, köparen försöker få dig att springa hans ärenden! Jag förstår att det kan kännas lite obekvämt för dig att hojen du sålt pajjar flr den nya ägaren inom så kort tid men eftersom du inte kände till felet är det inte så mkt du kan göra åt det. Hojen är trots allt begagnad och allt kan hända även om hojen t o m är pedantskött med servicear etc etc!
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Skrev ni inget kvitto? Väldigt viktigt att få det på pränt att köparen har Provkört hojen med tillägget att den säljs i befintligt och godkänt skick av köparen, isf har du ryggen fri.

Så är det inte. Befintligt skick existerar inte längre. Man har samma ansvar som säljare eller köpare oavsett vad man skriver. Man kan dock friskriva sig ansvar för specifika saker men då ska dessa listas på köpeavtalet(kvitto)
I princip ligger allt ansvar på köparen. Om denne kommer och tittar på hojen så räknas det som att den kontrollerat fordonet coh den har ansvar för fel som uppkommer efter att den handlat.. Endast fel som räknas som dolda kan falla på säljarens ansvar, men då ska man kunna bevisa att säljaren har haft uppsåt att dölja ett fel. Detta vid privatköp då.
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Till att börja med: vilken tråkig situation! Men som flera sagt, alltid en risk med att köpa en begagnad sporthoj.

Det jag reagerar på här är dock att så många påpekar att bara för att silikonpackningar har använts så behöver det inte innebära att motorn är ett fuskbygge. Detta stämmer säkert, MEN om en Yamaha-mek på Yamaha-Center som har fått in hojen efter raset säger att den är ett fuskbygge så borde han ju rimligtvis inte ha fel? Dock så nämns bara detta som ett exempel på fusket och det kanske inte är det bästa exemplet. Men som många redan har påpekat så är säkert inte detta anledningen till vevaxel-raset utan det är säkert ytterligare saker som har varit fel.
Det ska bli väldigt intressant att se hur detta slutar och vad Oves motor har att säga om det hela.
Som jag förstår det så kunde hojen lika gärna ha rasat i din ägo, om du hade kört normal-mycket med den. Och då hade det ju varit en helt annan situation i.o.m att Oves väl har lämnat garanti?
Jag skulle säga att det är Oves som har haft ren tur i detta fallet och det bör ligga i deras intresse att reda ut vad som har hänt. Åtminstone så skadas mitt förtroende för dem av en sådan här sak. Förutsatt såklart att inte du har bombat sönder hojen själv.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Så, stora frågan, har du ringt och pratat med oves motor än ?
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt

Helt med på vad du säger. Dock har det framkommit lite mer, om än vääääldigt luddig info, om vad Yamaha har sagt. Kommer längre ner. Mitt förtroende för Oves faller nog dock inte, då som fler andra säger att vissa motorer monteras med "flytande packning" redan från fabrik och har själv full förståelse för att de inte ser om den skulle vara fuskmonterad. Så jag ser ärligt talat inte själv hur de skulle kunna vara ansvariga för att motorn rasar. Dock verkar det ju nu som att det hade med packningarna att göra?! :S Läs vidare...

Nä, jag kan nog ganska enkelt "bevisa" att jag inte bombat med den då den enligt alla papper gått 125 mil i min ägo. Detta tillsammans med det faktum att R6an är den första tunga hoj jag haft och kört, ställer nog saker i lite perspektiv. Som sådan total novis och dessutom i skrivande stund inte ens haft körkort ett år, är det ju ganska logiskt att man inte med lätthet släpper ut 120 hästar på bakhjulet.

Min totala MC-erfarenhet före R6an är en RS125a på 15 hästar.

Ang. Oves garanti så gäller den rena garantin enbart i 3 månader efter köpet oavsett. Reklamation 6 månader. Så som sagt nedan är de helt fria från ansvar varesig de borde sett felet eller ej.


Så, stora frågan, har du ringt och pratat med oves motor än ?

Ja, jag har äntligen fått tag i Oves motor. Han intygade rätt snabbt att de aldrig öppnat en sån här motor, och sa också att den servicen de gett var alltså olja och filter.

De sa också att det inte alls finns någon 3 års reklamationsrätt på begagnade maskiner utan reklamationsrätten gäller endast i 6 månader. Med andra ord visste de inget om problemet med hojen och avsade sig samtidigt allt ansvar, med all rätt.

Hur som helst. Har smsat lite med köparen av hojen och har fått fram följande info:

Motorbytet har han fått en offert på gäller alltsp 16.000:-. Hyffsat rimligt antar jag. Yamaha har inte börjat byta motor ännu utan han ska ge besked till dem i nästa vecka.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Lägg ner, glöm din gamla hoj. Du har inget ansvar längre...
Vill han ha pengar får han väl gå via tingsrätten, men där lär han aldrig få rätt.
Det var ju trots allt en begagnad hoj, med de risker det innebär ....

Du behöver inte göra något. Om köparen är otrevlig och hotar dig får du göra en polisanmälan ...
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Randonörd, tack för ditt svar, och jag delar din åsikt till fullo. Dock är jag ändå intresserad av att höra vad Yamaha har att säga. Inte för att någon ska kunna övertyga mig att ta ansvar för det inträffade utan helt enkelt för att jag vill veta varför hela historian ter sig så lustig och varför jag får så konstiga svar av köparen.

"det är inte den lilla silikonsträngen jag snackar om utan att hela motorn var inkapslad i silikon"

WTF?

För den delen fick jag nyss ett sms där han säger att han ska be yamaha att ringa upp mig i veckan. Ska han ringa yamaha, och ge dem mitt nummer för att i sin tur ringa upp mig?

Nej jag ringer nog själv så jag vet att det faktiskt är Yamaha jag pratar med.
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Ska bli intressant å följa detta..
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Google : conrod r6 problem

http://www.r6messagenet.com/forums/...-failure/125298-beware-2006-r6-engine-27.html

Vet inte vilken årsmodell din var, men ser inte ut som om det är ett allt för ovanligt fel det där.

Oves ger ingen garanti, men det finnes kvitto från oves samt besiktningspapper som indikerar på hur mkt du kört ?

Be yamaha ringa till oves, så får de isf lösa det, känns inte som om du ska sitta i mitten som medlare så länge det inte finnes en "R6 motorrenovering modell fulfix" tråd du skapat här på forumet.

Verkar inte vara första R6an som ger upp, det borde yamaha veta, och handlare till handlare borde de kunna lösa det snyggt o prydligt isf.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
reklamationsrätten är en lag och inget frivilligt som Oves kan lämna eller ej. den gäller för alla produkter som säljs utav företag till privatpersoner oavsett om produkten är ny eller begagnad.

reklamationsrätten gäller i första hand för ursprungliga fel, d.v.s. om felet fanns vid köpet. de första 6 månaderna så ligger bevisbördan hos säljaren att bevisa att felet inte var ursprungligt för att de skall komma undan. efter 6 månader så är det köparen som skall bevisa att felet var ursprungligt.

i ditt fall så skall du alltså efter sex månader, inom 36 månader bevisa att felet var usprungligt (vilket inte borde vara så svårt, eller?). dock är det enbart köparen som anses vara avtalspart och inte nästa ägare, så det är du som köpte hojen utav Oves som måste göra reklamationen.

vägrar Oves att acceptera reklamationen så är en anmälan till ARN en lämplig väg att gå.

OBS! kom ihåg att reklamationsrätten som är i 36 månader är en lag, oavsett om firman lämnar garanti eller inte. garanti är något frivilligt och egentligen helt oväsentligt i detta fall. denna lag (reklamationsrätten) går enbart att avtala sig bort från om man säljer hojen som reparationsobjekt och att båda parter är överens om detta skriftligen.

jag tror att du kan få igenom detta som en reklamation på ett ursprungligt fel, men då är det du som måste driva det som köpte hojen utav Oves. nuvarande ägare har ingen juridisk rätt.

/Andreas
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Finnes ju denna tråden som indikerar att det kunde funnits där redan från början, ja.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?228790-K%F6pt-R6-vad-b%F6r-jag-g%E5-igenom

För er som inte orkar klicka kör jag en cut n paste också.

Köpt R6, vad bör jag gå igenom?
TJABA

Kom alltså hem med en R6 -00 för ett par månader sen. Då jag inte har kortet än har den mest stått å tagit plats.

Hojen har inga servicepapper så jag har ingen aning om vad som är gjort i serviceväg. Den ser jättefin ut i skicket generellt, ren o fin i "motorrummet" o.s.v. Den går väldigt snällt, inga tecken förslitningar nånstans. Dock är kåporna lite skeva och bakfälgen är skev så den har ju varit omkull en gång, troligen på bana.

Vill minnas den har gått runt 4000 mil om jag inte har fel för mig. Har ingen aning om det är bytt kamkedja eller gjorts ventijusteringar. Då är det kanske idé att gå igenom allt detta för att vara säker på att allt är tip top?

Tror mig ha sett en guide på hur man utför ventiljusteringar på R6 och hur man byter kedja, men hittar dem inte? Nån som kan tipsa?

Oljan är nybytt, oljefilter ska enligt handlaren vara bytt men har inte själv kontrollerat.

Är det något mer jag bör kolla igenom?

Har även ett litet missljud i växellådan som jag är nyfiken på. Farsan säger att det inte är något att oroa sig över då det är helt vanligt, men jag tycker det låter lite mycket.

Det är lixom ett "knarrande" ljud när man trycker in kopplingen o står på tomgång. Gasar jag upp lite så lugnar det ner sig eller så blir det bara överröstat. När jag sakta släpper upp kopplingen, så fort den kommer i dragläge, så försvinner ljudet tvärt. Vad kan det vara som låter, och är det nått som kan haverera? Jag har noterat att när motorn blivit varm hörs ljudet tydligare.. När den är kallstartad är det knappt märkbart om man inte sticker ner huvet o lyssnar efter det.

Fler tips på vad jag bör ha kontrollerat på hojen innan jag kan lita på den uppskattas gärna!

Tack på förhand.

Edit: Har även märkt ett annat konstigt ljud som är skitsvårt att förklara. Om jag kör i ettans växel och motorbromsar, hörs ett rätt så snabbt knarrande ljud som saktar ner i takt med motorn. Växlar jag upp till tvåan försvinner ljudet.. Lägger jag i friläge försvinner det också.. Kan detta vara samma knarrande som tidigare nämnt, eller vad kan det annars vara tros? Det låter nästan som om det vore framskärmen som ligger emot däcket men som sagt försvinner det när man växlar upp.. Vid acceleration hörs det inte alls lika tydligt. Är det ett ljud som ska vara där kanske?
Senast redigerat av Johannes L den 2010-07-07 klockan 14:21.
 

Dogy

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2013
Ort
Oslo
Hoj
R108
1) Nya köparen är sur, känner sig blåst. Kan man förstå men köper man en gammal hoj som gått 100 mil på 3 år borde man inkalkylera risker och spekulera lite i varför hojen har rullat 30-40 mil pr sesong (varningslampa motorras etc...).

2) Du har inget ansvar whatsoever som många säger så varför delar köparen ut ditt nr och drar in dig, drygt!

3) Oves har heller inget ansvar och det är över 3 (!) år sen dom solde hojen så det är ju bra av dom att ens engagerar sig. :Bugar

4) Flytande packing är grymt bra sålänge man kan änvända det och som många säger, det fabriksmonteras på flera hojar / sportsbilar (2jz-gte (supra mk4) t.ex). Själv monterat med det och ras har aldri berott på annat än fel oljetemp eller för dårligt oljetryck.

Skulle vara kul och veta antall ägare på hojen och en exakt presisering av 'fuskbygge', kommer följa tråd.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top