rasad motor i R6??

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
rasad motor i R6?? uppdaterad med nya problem

låg å körde i lagom tempo.. hörde nåntiong som rasslade till i motorn ( lät ungefär som om en sten hamnar mellan stänkskärmen å däcket, samt lite rassel... stannade å stängde av hpjen en liten bit därifrån..

sen när ja ska starta så behövde jag ha minst 75%gas när jag startade, samt släppte jag av mer på gasen så dog den, men den stog bara å bluddrade på ca 1000 rpm..

väntade 40 minuter till tempen sjönk från ca 100° (vid den tempen startade den inte ens) till drygt 70°.. då startade hojen iaf, sen påväg hem (ca en mil) så va ja i en rondell å då rasslade de ännumera å knäppte till lite.. å sen lite mer rassel, då gick hojen dåligt, hade lite mullrande nästan vtwinlikt ljud.. så då va de bara å försöka ta sig hem de sista kilometrarna.,..

vad kan de vara? hade inne den på 3600milservice alldeles nyligen..

kan de va kamkedjesträckare eller nått.. eller kan de va en ventil som gett sig?
lagom till semestern så rasar skiten, satan...
gasresponsen är ganska dålig.. känns som om de e nått som "tar emot eller bromsar lite" när man kör
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
heimdal skrev:
2275332 låg å körde i lagom tempo.. hörde nåntiong som rasslade till i motorn ( lät ungefär som om en sten hamnar mellan stänkskärmen å däcket, samt lite rassel... stannade å stängde av hpjen en liten bit därifrån..

sen när ja ska starta så behövde jag ha minst 75%gas när jag startade, samt släppte jag av mer på gasen så dog den, men den stog bara å bluddrade på ca 1000 rpm..

väntade 40 minuter till tempen sjönk från ca 100° (vid den tempen startade den inte ens) till drygt 70°.. då startade hojen iaf, sen påväg hem (ca en mil) så va ja i en rondell å då rasslade de ännumera å knäppte till lite.. å sen lite mer rassel, då gick hojen dåligt, hade lite mullrande nästan vtwinlikt ljud.. så då va de bara å försöka ta sig hem de sista kilometrarna.,..

vad kan de vara? hade inne den på 3600milservice alldeles nyligen..

kan de va kamkedjesträckare eller nått.. eller kan de va en ventil som gett sig?
lagom till semestern så rasar skiten, satan...
gasresponsen är ganska dålig.. känns som om de e nått som "tar emot eller bromsar lite" när man kör


sluta kör!!!
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
jag har slutat köra!

hade inget annat sätt å ta mig hem bara.. mitt ute i ödemarken
 

Boman

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Ort
Ö-VIK
Hoj
Ingen för tillfället
heimdal skrev:
2275388 jag har slutat köra!

hade inget annat sätt å ta mig hem bara.. mitt ute i ödemarken

Ursäkta men alla har väl en mobil idag!! Och så dåligt täckning på nätet kan det väl inte vara på södern, här i norrland är det lite mindre bra ibland.
Skit samma, lycka till och hoppas att det löser sig på ett billigt och snabbt vis.
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
Boman skrev:
2275395 Ursäkta men alla har väl en mobil idag!! Och så dåligt täckning på nätet kan det väl inte vara på södern, här i norrland är det lite mindre bra ibland.
Skit samma, lycka till och hoppas att det löser sig på ett billigt och snabbt vis.
problemet var att i min mobil fanns de bara 1 kr.. tänkte innan ja åkte att.. "kanske borde fylla på den.. " men näää.. tänkte att de gör ja sen.. å fan fick man för det :S
 

Boman

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Ort
Ö-VIK
Hoj
Ingen för tillfället
heimdal skrev:
2275398 problemet var att i min mobil fanns de bara 1 kr.. tänkte innan ja åkte att.. "kanske borde fylla på den.. " men näää.. tänkte att de gör ja sen.. å fan fick man för det :S

Ja du ser hur det kan gå.
Kanske jag ska fylla på min mobil då har bara 2 kr kvar själv och likadan hoj som du, så det inte blir något helvete för mig med.
Lycka till, jag lider med dig!!
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Boman skrev:
2275405 Ja du ser hur det kan gå.
Kanske jag ska fylla på min mobil då har bara 2 kr kvar själv och likadan hoj som du, så det inte blir något helvete för mig med.
Lycka till, jag lider med dig!!

Vem f-n använder kontantkort till mobilen? Trodde det va sånt man köpte till barn.
 

Boman

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Ort
Ö-VIK
Hoj
Ingen för tillfället
Martinus skrev:
2275415 Vem f-n använder kontantkort till mobilen? Trodde det va sånt man köpte till barn.

Nu skiter vi i kontantkort hit eller dit och hjälp pojken istället!!!!
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
hmm.. varför inte kontantkort.. jag hatar räkningar.. å det är ett sätt å få en räkning mindre.. + att jag har full koll på hur mkt stålar jag gör av med
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
hmm, mobiler etc, till ämnet:

hur låter den lite mera specifikt?
min "syr" som en symaskin men jag (orolig som jag är, säkert i onödan) lyssnar efter missljud konstant. ibland tycker jag att min bluddrar, dock VÄLDIGT svagt! Men skulle vara intressant att veta om det kan vara ngt bad..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
heimdal skrev:
vad kan de vara? hade inne den på 3600milservice alldeles nyligen..

Tappa ur oljan och skruva loss oljetråget och ta foto på både olja och oljetrågets botten/insida och posta här så kan vi göra en första kvalificerad gissning.

OBS, du måste återmontera tråg och fylla på olja igen innan du försöker starta den.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Om du haft inne den på service så är det ju bara att åka tillbaka och fråga varför den inte går som den skall.
 

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Såld till Victor
andersbrink skrev:
2275921 .....OBS, du måste återmontera tråg och fylla på olja igen innan du försöker starta den....


Haha... Bäst att vara övertydlig eller? :D
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
hmm.. de verkar lite besvärligt å få väck sumpen..
peta los grenrör å hela kitet

blir nog te å lämna in istället .. dyyrt.. men de brukar de bli när man har tummen nära mitten av näven
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Håller de på nåt med sträckaren eller kedjan på 3600 mils servicen?
Bara att "hoppas" att de tabbat sig och glömt någon skruv.
Låter onekligen som ett transmissions ras.
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
Dalan skrev:
2276392 Håller de på nåt med sträckaren eller kedjan på 3600 mils servicen?
Bara att "hoppas" att de tabbat sig och glömt någon skruv.
Låter onekligen som ett transmissions ras.
tror inte de va nått rivande i motorn vid 3600.. ventilusteringen ska göras vid 4200mil har jag för mig

jag med min amatörmässiga slutledningsförmåga gissade också lite på transmissionen.. :S
å då kan de bli dyrt..
de lät ju typ som om en vajer eller nått lossnade å drogs under en plastkåpa (de e den närmaste beskrivningen av ljudet ja kan ge)
å sen med tanke på hur dåligt den gick så verkar de ju som om ventiltider eller liknande inte stämmer helt (+det mkt dovare motorljudet och kraftförlusten)

sånt går inte ta på försäkringen eller?
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
heimdal skrev:
2276199 hmm.. de verkar lite besvärligt å få väck sumpen..
peta los grenrör å hela kitet

blir nog te å lämna in istället .. dyyrt.. men de brukar de bli när man har tummen nära mitten av näven

Du, om du funderar på att lämna in den för att en firma ska mecka loss motorn och kika vad som är fel kan du lika gärna köpa en ny direkt, det kommer att springa iväg i pengar som fan, och sen kommer de förmodligen bara säga att det blir billigare med en ny istället för att renovera, och så får du betala X antal timmar skruvjobb á 600 spänn. Jag avundas dig inte, var i samma sits för ett par år sen...

/Pajje
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Tappa ut oljan iallafall så får vi se om den skimrar eller inte. :tummenupp
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
heimdal skrev:
2276706 tror inte de va nått rivande i motorn vid 3600.. ventilusteringen ska göras vid 4200mil har jag för mig

jag med min amatörmässiga slutledningsförmåga gissade också lite på transmissionen.. :S
å då kan de bli dyrt..
de lät ju typ som om en vajer eller nått lossnade å drogs under en plastkåpa (de e den närmaste beskrivningen av ljudet ja kan ge)
å sen med tanke på hur dåligt den gick så verkar de ju som om ventiltider eller liknande inte stämmer helt (+det mkt dovare motorljudet och kraftförlusten)

sånt går inte ta på försäkringen eller?

försäkring går inte, om du nu har tecknat nån special mot motorras. Det låter som kamkedjan hoppat över, då blir det rätt orkeslöst, om det inte blir ventilskrot, men det verkar det ju inte blitt då motorn går runt iallafall...

Jag skulle nog kunna tänka mig att hjälpa dig kolla om det är kamkedjan som strular. Har iof inte skruvat Yamaha, men principerna är ju detsamma.

/Pajje
 
Last edited:

>Hanning<

Mr Hanning
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -99
heimdal skrev:
2276706 tror inte de va nått rivande i motorn vid 3600.. ventilusteringen ska göras vid 4200mil har jag för mig

jag med min amatörmässiga slutledningsförmåga gissade också lite på transmissionen.. :S
å då kan de bli dyrt..
de lät ju typ som om en vajer eller nått lossnade å drogs under en plastkåpa (de e den närmaste beskrivningen av ljudet ja kan ge)
å sen med tanke på hur dåligt den gick så verkar de ju som om ventiltider eller liknande inte stämmer helt (+det mkt dovare motorljudet och kraftförlusten)

sånt går inte ta på försäkringen eller?



är du säker på att den går på alla fyra? :confused:
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top