rasad motor i R6??

kungko

HAN MED KLYVD TUNGA...
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Mantorp
Hoj
CRF 250R -07
NigHtHawK skrev:
2284740 snacka om att ha tur.. va som en kompis jag hjälpte nyss me hans ktm supermoto och en av låsmuttrarna till ventiljusteringen hade lossnat och följt med kamkedjan ner i motorn och resulterade i att en länk blev skadad fast höll ihop.. eller ena sidan av länken va helt av rättare sagt och han hade kört hem och provstartat flera gånger för att olika folk skulle lyssna på den... hittade delar av muttern i botten av motorn... inget va trasigt... ibland ska man ha tur.. skönt att de itne va super ras :banana

har en polare som lyckades med det samma men HELT UTAN skador i maskineriet...ny skruv i sen va det bar å åk...en del har dom tur....
 

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Dala
Hoj
RC211V
heimdal skrev:
2277851 bor vid västerhöjd ungefär

Om du tänker skaffa en annan motor så hör efter på Bike, dom brukar ha diverse motorer till salu. http://www.biketrollhattan.se/demontering/

(Inklipp från sidan)
Ett axplock av motorer vi har i lager:

Yamaha R1 -01
Yamaha R1 -02, motordelar
Yamaha R6 -00
Yamaha FJ 1100 -84
Honda CBR 600 -87
Honda VFR 750 F -88
Honda CBR 1000 F -90
Kawasaki ZX-6R -95
Suzuki GSX 600 F -00
Suzuki GSXR 750 -85
Suzuki GSXR 750 -96
Suzuki GSX 1400 -03
BMW R 1100 S -01


... och många fler!

Vi har även en hel del reservdelsmotorer från 80-talshojar!
 
Last edited:

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
uppdatering:

satte i en ny kamkedjesträckare idag..
allt va frid å fröjd tills jag skulle starta hojen igen..

får samma symptom som innan.. dvs extremt svårstartad, måste hålla nästan fullgas för att få motorn att starta, lyckades varva upp den över 2000rpm en gång å när ja skulle rulla lite med växel i så orkade den inte utan dog nästan ...

det lustiga är att när vi lade rätt kammarna som stog helt åt fan så startade den utan problem. men nu när ja tatt ut å bytt kedjespännare så är de helt skrot igen.. kan de vara så att kammarna flyttat på sig när jag bytte den?

nån som har nån endaste ide om vad det kan vara??
 

Kronekull

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
I ett rött hus
Hoj
XJ 600 -00
Hur är det med dreven på kammarna, är dom bara värmda och påpressade eller sitter dom fast med skruvar? Kan det vara så att dom har vridits ett antal grader(om dom nu är påpressade) så att öppningstiderna ligger fel?

En kollega här på jobbet hade det problemet med sin cross (ena kammens lagring hade nypit men kugget hade fortsatt ett antal grader).
/Magnus
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
Kronekull skrev:
2304834 Hur är det med dreven på kammarna, är dom bara värmda och påpressade eller sitter dom fast med skruvar? Kan det vara så att dom har vridits ett antal grader(om dom nu är påpressade) så att öppningstiderna ligger fel?

En kollega här på jobbet hade det problemet med sin cross (ena kammens lagring hade nypit men kugget hade fortsatt ett antal grader).
/Magnus
dreven är skruvade på kammarna så de har nog inte vridit sig iaf
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
den startade lite bättre idag iaf..
behövde inte ha fullgas.. men den känns ändå "trög" på nått sätt.. gasresponsen är inte vad den borde vara. samt att den "skjuter" när jag gasar upp den i ca 4 - 5000 rpm å sen släpper av.. låter inge vidare.. nåra ideer?

får se om den e friskare imorgon :D
 

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
heimdal skrev:
2305908 den startade lite bättre idag iaf..
behövde inte ha fullgas.. men den känns ändå "trög" på nått sätt.. gasresponsen är inte vad den borde vara. samt att den "skjuter" när jag gasar upp den i ca 4 - 5000 rpm å sen släpper av.. låter inge vidare.. nåra ideer?

får se om den e friskare imorgon :D
Kolla så att du har fått dit kammarna rätt, det låter ju som om nåt är galet med kamtiderna. Eller så har nån eller några ventiler fått sig en tryckare av att kammarna kuggat över så att dom inte stänger ordentligt.

Kamkedjesträckarna på R6 är inget vidare, men brukar få ge dom en extra knuff med skruvmejseln för att dom skall spänna upp ordentligt när dom blivit lite gamla.

Jag har just fått in en racemotor som varit på renovering hos en stor verkstad här i trakterna, och den uppvisar samma symtom som din motor. Hittills har jag konstaterat följande:

- 4:ans kolv sitter åt fel håll
- Kamdreven är monterade 180 grader fel
- Oljekanalerna i veven är fulla av siliconbitar som fallit ner i motorn efter hopsättning av blockhalvorna
- Kamkedjesträckaren är sliten
- 1 ramlager har skurit
- 2 ventiler är skeva till följd av felmonterad kolv

Det blir säkert mer innan den är klar...
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
kammarna satte så att markeringen på vevaxeln satt vid skarven i blocket (riktning bakåt) och kamarnas markeringar satt ut mot fram/baksidan på blocket, (jämnsmed kanten på blocket)
så de ska iaf stå rätt.. de e ju om de flyttat sig när jag bytte till en ny kedjesträckare (de va inte gratis med en ny iaf :()

men är det troligt att en ventil har gått åt skogen med andra ord?

du verkar ha haft kunniga mekaniker som har pillat med din motor :3freak
 

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
heimdal skrev:
2305964 kammarna satte så att markeringen på vevaxeln satt vid skarven i blocket (riktning bakåt) och kamarnas markeringar satt ut mot fram/baksidan på blocket, (jämnsmed kanten på blocket)
så de ska iaf stå rätt.. de e ju om de flyttat sig när jag bytte till en ny kedjesträckare (de va inte gratis med en ny iaf :()

men är det troligt att en ventil har gått åt skogen med andra ord?

du verkar ha haft kunniga mekaniker som har pillat med din motor :3freak
Jo, bakre kammen skall ha markeringen i jämnhöjd med blockkanten bakåt, och den främre skall ha markeringen framåt i jämnhöjd med blockkanten. Så skall det vara när veven står i TDC-läget (står nog bara T på veven har jag för mig).

Jag tror nog att nån ventil gett upp i din motor. Kan du göra ett kompressionstest hemma eller på nån verkstad så får du svaret snabbt, i annat fall får du ta av toppen så skall jag nog kunna guida dig vidare.

Nja, så värst kunniga var dom nog inte. Det är inte min motor, men jag är mek själv så jag fick sas "ta över" den motorn...
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
Buspojke skrev:
2305983 Jo, bakre kammen skall ha markeringen i jämnhöjd med blockkanten bakåt, och den främre skall ha markeringen framåt i jämnhöjd med blockkanten. Så skall det vara när veven står i TDC-läget (står nog bara T på veven har jag för mig).

Jag tror nog att nån ventil gett upp i din motor. Kan du göra ett kompressionstest hemma eller på nån verkstad så får du svaret snabbt, i annat fall får du ta av toppen så skall jag nog kunna guida dig vidare.

Nja, så värst kunniga var dom nog inte. Det är inte min motor, men jag är mek själv så jag fick sas "ta över" den motorn...
är de tidskrävande å göra kompressionstest?
måste man ta bort tank å förgasare å sånt eller når man det ändå?
å jag antar att man bör skaffa en kompressionsmätare också :)
 

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
heimdal skrev:
2306633 är de tidskrävande å göra kompressionstest?
måste man ta bort tank å förgasare å sånt eller når man det ändå?
å jag antar att man bör skaffa en kompressionsmätare också :)
Av med tank, luftburk, förgsarbrygga och värmeskydd. Ur med stiften (alla) och skruva i kompmätaren. Kör motorn på starten 10 varv eller så, och läs av instrumentet. Tidsåtgång ca 30-40 minuter kanske för den ovane...
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
Buspojke skrev:
2306644 Av med tank, luftburk, förgsarbrygga och värmeskydd. Ur med stiften (alla) och skruva i kompmätaren. Kör motorn på starten 10 varv eller så, och läs av instrumentet. Tidsåtgång ca 30-40 minuter kanske för den ovane...
okej.. låter inte sååå jobbigt :) har ju vart med å tatt av allt en gång tidigare...

vart får man tag i en kompressionsmätare?
och hur mkt går nya ventiler på om de också behöver bytas? om de måste bytas så kör ja ut den till en mc-reparatör, helt klart.. för ja antar att de måste i nya ventilstyrningar å hela kittet

edit:men nu blir de öl istället
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top