Någon som kan förklara vad dioderna och resistorn är tänkta att ha för funktion i det här fallet? Har hyfsad grundkännedom om komponenter, men inte tillräckligt för att fatta funktionen i kopplingen.
Det motståndet och dioderna i bilden gör är att lyfta upp spänningen från den induktiva givaren med 1,4 volt (två diodspänningsfall) genom att lyfta upp deras jordpunkt med 1,4 volt. Det är troligen en anpassning för att HEI-modulen kräver lite högre omslagsnivå än vad magnetpickupen i Kawan ger.
Vill man vara lite försiktig kan man först mäta fram vid vilken spänning HEI-modulen tolkar signalen som "tänd nu" och sedan lägga på en marginal så för att få en säker funktion utan tändmissar. Men har någon testat ut att det blir rätt med två dioder är det bara att köra så. Motståndet före dioderna är till för att de ska arbeta med rätt ström och inte brinna av. I detta fall får de ca (14-1,5)/1= 13,5 mA när spänningen är 14 Volt.
En annan sak man bör tänka på är att 4-taktare behöver ha en tändkurva. På många hojar sker tändregelringen i ECUn så att det t.ex. är 10 grader förtändning på tomgång och 30 grader BTDC på fullvarv, bara för att ta ett sifferexempel. Jag vet inte om HEI-modulen sitter har någon sådan kurva inbyggd eller om den sitter i en fördelare med fjädrar som skapar tändkurvan.
Det går förstås att köra med fast tändning t.ex. det värde som motorn vill ha på max effekt t.ex. 30 grader men då är det stor risk för att den kommer att spika vid fullgaspådrag från lägre varv och den kan t.o.m. vilja sparka bakut vid start. Så i ett sådant läge kan man få göra en kompromiss och välja ett lägre slutvärde på förtändningen men tappar då en del toppeffekt.
Hur mycket förtändning som behövs och inom vilket områden den behöver arbeta bestäms av en mängd olika saker som slaglängd, kompression och hur förbränningsrummen i toppen är utformade. Det är inte troligt att en tändkurva för en slö smoggad V8 bil som HEI normalt användes till är optimal för en MC.
Last edited: