Jag höjer och sänker cylindrar hur som helst och typ jämt
Ingen fara alls som ex nu xr650ien har fått bmw stake som är 2.3mm för lång. Bara på med en aluminiumspacer i botten cylle till squishen är optimal. Optimal squish är ca 0,9-1mm,,,jag kör naturligtvis mindre men då är man ute på tunn is. (0,7-0,8
?
Försök få upp kompförhållandet till minst 11-1 eller 12-1 när du liks håller på bet skojigare motor. Dvs plana toppen ,,då får du flera fördelar,,om du shimsat upp cylle 1.. och planar toppen 1mm.. så ställs inte kammen om
. Den hammnar i original läge då. 1mm ger ca 1kg till i kompförhållande så du kan plana 2 mm om du vill. Kolla bara att inte ventilerna slår i kolven bara. (modellera och dra runt motorn chek)!!
Vid endast 1mm planing rammlar kammen bakåt. ca 2 grader. Om det sitter en org klam i så brukar jag låta den ligga kvar där pga att då får man lite mer pullver längre upp i reg typ trimkam. Höjer du däremot hela cyllen så far den framåt i och du får traktorkam.
Skillnad smidd kolv vs gjuten?
Den smidda är mjukare matrial och håller i tim kortare tid + sliter minst på cylingern pga mer rätt dim hela tiden från varm till kall motor. Håller för det mesta trim man kan kasta på dom....ex turbo och över 100hk på min xr och org gjuten kolv ,,,no problems. Samm gäller radfyror med gjutena kolvar klarar turbomat ända upp till 1bar och över!!
Smidd kolv måste man köpa för att få högr komp offtast och ibland är det mindre anliggningsyta för att få bort friktion och få kolven lättare. En smidd kolv är också segstarkare och tål ännu högre trimmningsgrad. Men räkna med tätare bytesintervaller. Men en smidd till just 640 håller säkert 4000 mil för dom har nästan lika stor anliggningsyta. Var extra noga med varmkörning bara med smidd för dom är hutlöst glapp kall!!
Jag skulle försökt få tag i en Falicon rod kitt om finnes till 640. Dom håller livet ut! Pris till xr650 ca 2500-3700kr komplett med rullager och tapp.