Rasad vev, LC4

Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ebos kan pressa isär ditt vevparti, köper du stak-kit så får du stake, lager och en ny vevtapp.

Rita en pil på vevpartiet som visar rotationsriktningen så dem inte sätter staken på fel håll.

Du kan be att få den svetsad också så håller den garanterat.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Ska till helgen kika på FreddaAbbore's vev och jämföra skillnaderna mot min egen. Jag tänkte att man kan svarva ur svänghjulet så det passar om det inte är nåt annat som skiljer, eller i vevaxeln så att svänghjulet passar, i värsta fall slipa på både svänghjul och axel.

OM jag lyckas få dit det nya vevpartiet med svänghjul på det, vad är bäst sätt att kompensera för det ökade kompressionsförhållandet? Jag tänker mig antingen utöka cylinderfotspackningens tjocklek, eller toppackningen. Hur går det att lägga flera packningar på varandra?

Nu ska komp.förhållandet i motorn vara 10,4:1, med 609cc blir det 58,6cc i topppen och kolven. Med en ny vev får jag 625cc och ett förhållande på nästan 10,7:1, en marginell ökning man inte behöver bry sig om? Motorer med 625cc har ju 11,1:1 i förhållande. Skiljer sig utformningen på toppen mellan tidigare och nyare generation motorer?

Väntar på svar från skroten i tyskland och har fått ett erbjudande på vev+kolv beg i Sverige. Fortfarande verkar dock enbart en ny vevstake med ny kolv billigast.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Passar det rakt av annars? Tänker mest på slaglängden/vevstake.

Inte roligt om det skulle skilja 2mm menar ju jag.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Passar det rakt av annars? Tänker mest på slaglängden/vevstake.

Inte roligt om det skulle skilja 2mm menar ju jag.
Själva vevstaken är samma (lika lång som tidigare) men är fäst i vevhalvorna 1 mm ut från centrum, som jag förstår det. Slaglägden blir då 2mm längre och gör att jag får 625cc istället för 609cc.

Jag har funderat lite själv och kommit fram till att inte göra något åt det ökade komp.förhållandet. Skulle man lägga in extra packningar kommer man ju ändra timingen för ventilerna något vilket känns som ytterligare en jobbig variabel att anpassa efter.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Har du samma längd på staken men flyttar ut den från centrum så kan man ju fråga sig om ventilerna hinner stänga, om inte kolven redan går i toppen dvs.

Fila i kamdrevet annars, inte så svårt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Filar man hålen ovala så kan man ha kammen i originalläge, fast det ändrar inte sträckningen på kedjan.

Den kommer fortfarande vara mer spänd iom att man höjer allt, med tjockare packningar.

Jo det fattar jag också men ta dig en titt på LC4ans kamdrivning....
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag höjer och sänker cylindrar hur som helst och typ jämt:D Ingen fara alls som ex nu xr650ien har fått bmw stake som är 2.3mm för lång. Bara på med en aluminiumspacer i botten cylle till squishen är optimal. Optimal squish är ca 0,9-1mm,,,jag kör naturligtvis mindre men då är man ute på tunn is. (0,7-0,8:gnissla?

Försök få upp kompförhållandet till minst 11-1 eller 12-1 när du liks håller på bet skojigare motor. Dvs plana toppen ,,då får du flera fördelar,,om du shimsat upp cylle 1.. och planar toppen 1mm.. så ställs inte kammen om:tummenupp. Den hammnar i original läge då. 1mm ger ca 1kg till i kompförhållande så du kan plana 2 mm om du vill. Kolla bara att inte ventilerna slår i kolven bara. (modellera och dra runt motorn chek)!!

Vid endast 1mm planing rammlar kammen bakåt. ca 2 grader. Om det sitter en org klam i så brukar jag låta den ligga kvar där pga att då får man lite mer pullver längre upp i reg typ trimkam. Höjer du däremot hela cyllen så far den framåt i och du får traktorkam.

Skillnad smidd kolv vs gjuten?
Den smidda är mjukare matrial och håller i tim kortare tid + sliter minst på cylingern pga mer rätt dim hela tiden från varm till kall motor. Håller för det mesta trim man kan kasta på dom....ex turbo och över 100hk på min xr och org gjuten kolv ,,,no problems. Samm gäller radfyror med gjutena kolvar klarar turbomat ända upp till 1bar och över!!

Smidd kolv måste man köpa för att få högr komp offtast och ibland är det mindre anliggningsyta för att få bort friktion och få kolven lättare. En smidd kolv är också segstarkare och tål ännu högre trimmningsgrad. Men räkna med tätare bytesintervaller. Men en smidd till just 640 håller säkert 4000 mil för dom har nästan lika stor anliggningsyta. Var extra noga med varmkörning bara med smidd för dom är hutlöst glapp kall!!

Jag skulle försökt få tag i en Falicon rod kitt om finnes till 640. Dom håller livet ut! Pris till xr650 ca 2500-3700kr komplett med rullager och tapp.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Ska läsa ditt inlägg igen, Boost, vad gäller planingen. Hängde inte riktigt med där. Dock är jag emot att höja kompförhållande. När jag trimmar vill jag göra det utan att signifikant öka tryck på lager mm, dvs tänker jag inte köpa en ny kam, eller öka kompet. Dock går ju det bra att ändra på motorvolymen, porta topp, avgassystem, filter och förgasare. Då ökar slitaget relativt till effektökningen.

Ang .kolv köper jag antingen Athena smidd från 24MX med ringar och bult för 2295 eller om jag kan få en beggad (fick erbjudande om en för 1500 men låter dyrt), lutar åt en ny.

EDIT// Sen skiljer det väl när man pratar om längre stake och längre slaglängd.
En längre stake ger en annan vikt och en mindre vinkel mot kolven som gör att sidokrafterna inte blir lika stora, men volymen blir ju samma och man flyttar bara kolvens vändlägen högre upp från veven sett.
En längre slaglängd ger mer sidokrafter, men med samma vikt och en större effektiv volym (cc).
 
Last edited:

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Täby
Hoj
Aprilia RSV Mille
Roffe H på VRM har kanske en stake som passar motorn ifråga?

Roffe kommer få ta hand om min vev strax. :) Fick hem alla delar till min trasga ROTAX122:a idag.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Roffe H på VRM har kanske en stake som passar motorn ifråga?

Roffe kommer få ta hand om min vev strax. :) Fick hem alla delar till min trasga ROTAX122:a idag.
Ringde Rolf och kollade, fick lite siffror att jämföra mot original vev. Om det passar kommer jag iaf billigare undan än KTMs original. Dock blir det billigare med en beggad vevaxel...fast nytt är alltid nytt.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Tänkte följa upp med min lösning ifall någon annan är intresserad.

Ett vevparti från nyare KTM (640/625) passar rakt av i en äldre 620 motor. Svänghjulet, och övriga drev passar rakt av på vevaxeln (med andra så skiljer sig inte konan som Boris JR sa).

Mina åtgärder för att kompensera för den ökade slaglängden kan ni läsa om här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=209817

Efter en kort testrepa kan jag säga att hojen är starkare och går enkelt upp på 3:ans växel vilket den inte gjorde lika villigt tidigare. Testrepan slutade oturligt med att krysskilen för svänghjulet gick av, trotts att jag ordentligt dragit åt skruven som fäster! Vill inte hänga ut vem jag köpte vevpartiet av men FreddaAbborre kommer få ett argt PM! :tungan Nu sitter svänghjulet garanterat på plats.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top