Raspberry Pi

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Någon som köpt eller tänkt köpa en Raspberry Pi?

I korthet är det en dator för 35 US Dollar som inte är mycket större än ett visitkort. Drar väldigt lite ström men trots det och sin storlek pallar med 1080p-film osv.
Låter som ett grymt litet mediacenter.

Främsta syftet med det hela är vad jag fattar välgörenhet och att få unga människor intresset att lära sig programmera och även hårdvara, speciellt fattiga människor/i tredje världen. Men finns ju även saker att ha nytta, nöje och lärdom av för oss i västvärlden också :)

Mer info från Sweclockers

KXxkS.jpg

raspi_blue_white.png

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Har läst tvärtom att den inte orkat 1080p-film, annars har jag varit sugen jag med :)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
"Utvecklarna bakom den populära mediaspelaren XBMC demonstrerar hur Raspberry Pi kan stå till grund för en extremt kompakt och inte minst billig HTPC. Det lilla kretskortet klarar nämligen av att spela upp högupplöst video i H.264 "high profile" 1080p."

Och då är den artikeln från januari 2012, alltså nära ett år gammal. Även läst om att överklicka både det ena och andra på kortet inte verkar särskilt svårt eller riskabelt :)

*EDIT*

http://www.sweclockers.com/artikel/15990-snabbguide-xbmc-pa-raspberry-pi

Godkänt men inte Väl Godkänt verkar det som :/

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
En hel del problem finns dock, lösningen med Raspberry Pi och Raspbmc känns inte helt mogen som primär HTPC-lösning för hela familjen. Framför allt handlar det om tydliga prestandabrister så snart arbete hamnar på processorn, samt begränsat stöd för filtyper och codecs. Under testandet upptäcktes också bitvis märkligt beteende, där bland annat avi-containern inte fungerade alls - trots exakt samma mediaströmmar som hos kusinen mkv.

Själva Raspbmc är inte heller helt färdigt. Under testande noterades flera frysningar, samtidigt som mediafiler växlade mellan att fungera och inte fungera. När allt väl rullar går det dock bra, och uppdateringarna från utvecklaren duggar tätt. Bara under tre dagars testande leverades inte mindre än två nya mjukvaror via den inbyggda tjänsten.

Jag får nog vänta några generationer eller bygga nått annat kul, skulle behöva något smått. :)

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Har varit sugen på en sån ett tag för att just köra xbmc.
Får väl se vad tomten säger.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Dustinhome.se kör just nu -26% på Boxee, så fick bli en sån istället..

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
http://www.idg.se/2.1085/1.483492/webbaffar-ska-boosta-raspberry-pi

Hobbydatorn Raspberry Pi har rönt mycket uppmärksamhet. Nu startar en webbaffär där man ska kunna handla program.

1896286569.jpg
Hobbydatorn Raspberry Pi

Pi Store lanserades i dag, måndag. Än så länge verkar det som om tillgång ordnas genom installation en uppdaterad version av Raspbian, en variant av Linuxdistributionen Debian avsedd för Raspberry Pi.

Till en början ska det finnas 23 gratisprogram tillgängliga, allt i från Officepaketet Libreoffice, till spel som Iridium Rising. Det finns också ett betalprogram i form av Storm in a Teacup.

Enligt ett blogginlägg på raspberrypi.org är förhoppning för Pi Store att den ska göra det enklare för ungdomar att dela med sig av sina skapelser och kanske även tjäna lite fickpengar.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Inte helt ovanlig i universitetsvärlden. Jag har sett en del riktigt kul projekt där den används som bas. Ett bra alternativ när en fullstor dator är för klumpig eller dyr tex. Perfekt plattform för linux.

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Vi har en påse Raspery på jobbet för att logga temperatur. Jag har funderat på att köpa en hem för att styra mitt 1-wire nät med termometrar osv, men lever fortfarande kvar i STAMP världen (datorer stora som en sockerbit, men helt befriade från grafikkort) som matar ut sin information via RS232 till en display. Att köra tung grafik på Rasperyn, nja vette fan. Den segar en del i grafiskt läge.Jag skulle nog satsa på Boxee eller Popcorn (eller motsvarande) för att visa multimedia. Annars är Raspery en cool liten sak. Suveränt för skolor eller som vi som vill göra enkla saker.

/Johan

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Har köpt en nu (funderar på en till), tanken är att ha den som molnserver med en gammal USB-disk.
Najs att alltid ha tillgång till ett privat moln med en driftkostnad på 0kr.

Återkommer med utvärdering :)

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...