Rassel!

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Nu har jag fått igång min kära gixxer, startar direkt nu, efter att jag gjort ren förgasarna, men har noterat ett rassel innifrån motorn, hörs tydligast när man släpper på gasen, (iof inte så konstigt). förmodligen är det kamkedjan, men är det normalt att det skall höras så tydligt? En gixxer 600 -98 är det förresten.
Och nån som vet hur man kollar den?

/Pajje

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
SÖK, finns lite trådar om Suzuki å kamkedjesträckare..

Åk till någon som är van att lyssna på MC helst Suzuki så kan dom avgöra oljudet.. svårt att göra på internet..

Mathias

beamer

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
CBR900RR -96
Psychobiker skrev:
Nu har jag fått igång min kära gixxer, startar direkt nu, efter att jag gjort ren förgasarna, men har noterat ett rassel innifrån motorn, hörs tydligast när man släpper på gasen, (iof inte så konstigt). förmodligen är det kamkedjan, men är det normalt att det skall höras så tydligt? En gixxer 600 -98 är det förresten.
Och nån som vet hur man kollar den?

/Pajje

Åk upp till Limpan (Peter) på Motor Expo så får du reda på vad som låter och om det behöver åtgärdas.

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Om det är som du säger, att det rasslar mest när du släpper gasen så är det med största sannolikhet kamkedjan som rasslar.
Kör INTE mer med hojen förräns du kollat upp det eller att nån verkstad gjort det!!!!

Troligtvis är det sträckaren som inte håller måttet längre, så den ska genast bytas! Gör inte som min polare och ignorera det, det slutade med en nätt kostnad på ca 8000:- då det havererade och knäckte lite ventiler med mera...samt att vara utan hojen i ett antal veckor.

Så kolla upp det innan du kör mer med den, ska du låta en verkstad göra jobbet, hyr ett släp och frakta dit hojen med. Man vet aldrig när det rappar över i motorn, men när det väl gör det så är det för sent!!

Lycka till!

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Ok, då skall jag kolla den, men har ingen repbok, skall köpa en, men hinner inte få tag på en innan helgen iallafall, så nån som vet hur man kollar sträckan, eller nån bra sida med tips på?

/Pajje

Räven

Norrlänning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gasgas sm400
Fixade sträckarn nyligen (med hjälp) Tydligen så ser man inte om den är paj, Inge slitage eller nåt.

dessutom så är det ett vanligt fel. Dom jag köpte den från sa att det var ytterst ovanligt att kamkedjan skulle vara utsliten. Jag skaffade en manuell för c:a900 spänn.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati