Rasslande FZR1000 -91

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Har just köpt mig en hyfsat vanvårdad FZR1000 -91 med 6800 mil på mätaren och helt utan servicehistorik, att ha som vinterprojekt. :tummenupp

Hojen går helt som den skall och har inga missljud utom ett rasslande/knackande ljud som bara hörs vid riktigt låga varvtal (800-1000 varv).

jag har plockat bort kamkedjesträckaren och den verkar löpa som den skall och låser i utfjädrat läge. Om man höjer tomgången till ca 1200 varv försvinner ljudet och hörs bara när man gör en försiktig start och motorvarvet dippar.

Någon som har en idé om var jag skall börja felsöka?

Det låter som ljudet kommer från regionen runt cylinderbanken/toppen, men jag är inte säker.
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Är inte rekomenderade tomgångsvarvet 1100:va Grattis till en skramlabra:)
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Det kanske det är...Förra ägaren hade skruvat ner det till någonstans runt 900 varv, men jag har vridit upp det igen. Det förklarar ju tyvärr inte ljudet iallafall..

PS. Min andra Yamaha skramlar inte alls, så jag kan nog tyvärr inte skylla ljudet på märket heller... DS.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Vettigt tomgångsvarv är nog minst 1100 men det är positivit med lite högre ändå har jag läst, eftersom det ger lite bättre smörjning av kamaxeln. Rassel på låga varv kan innebära att något inte är som det ska med kamkedjan eller sträckaren till den så det skulle jag nog kolla först.
 

jenzino

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Fel sida landet
Hoj
brap
jag har reagerat på samma sak.. samma motor.. Märker ingen funktionsstörning utan bara väldigt vagt rassel. hmm..
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Tystnar det om du drar in kopplingen?
Kopplingskorgen kan ge lite rassel vid så låga varv.

Och det är inte bra att låta den gå på så låga varv då oljetrycket KAN bli för lågt och ge ett högre slitage än nödvändigt.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Kanske skall börja med att kolla konditionen på kamkedjan då, innan något dyrt händer... Något bra tips hur jag skall gå till väga? Min verkstadshandbok är på tyska, så jag får nöja mig med att kolla på bilderna i den...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Polaren hade en sån som rasslade lite vi en aldeles för låg tomgång. Det var första tecknet på att den läcker förbi cyllarna. Enligt Peter andersson ( turbo andersson) som är FZR1000 guru så börjar cylindrarna rosta lite på dom där runt 5000 mil. Hör med honom.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Det med kopplingen har jag inte provat, det är ju ingen Ducati :rolleyes:
Skall kolla på det när jag kommer hem, även om det låter som om ljudet kommer från högre upp på motorn.
Tack för alla idéer! :tummenupp
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Det med kopplingen har jag inte provat, det är ju ingen Ducati :rolleyes:
Skall kolla på det när jag kommer hem, även om det låter som om ljudet kommer från högre upp på motorn.
Tack för alla idéer! :tummenupp


Ljudet är ofta svårplacerat men att testa att dra in kopplingen är ju ett enkelt felsöknings test.
Tänk dig att motorn inte snurrar med ett helt jämt varvtal utan "rycker" vid kompressionen och tändögonbicket.
Så det blir lite knyckig gång på så låga varv.
Kopplingskorgen är lite glapp mellan lameller och korg så när varvet blir för lågt så rasslar det lätt där.
Är korgen sen lite sliten så kan det rassla även vid högre varv men avtar när man ökar varvet eller försvinner när man kopplar ur.

Du får väl hålla tummarna att det är det som låter... :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Klonkljud på dessa motorer är väldigt vanligt och uppkommer offtast på trimm motorer eller dom som körts lite hårdare

Små skador som knappt går att se på vevaxeldrevet samt kopplingskorgen

Inget som gör något förutom att det är trist med oljud

Jag har trotts 10 år med turbo på sådan motor aldrig varit med om nått ras som kommer av detta ( väldigt många andra ras dock hehe)


Rostiga cylindrar är ju vanligt det med men ger i regel högt vevhuskomp
och hög oljeförbrukning


Nergångna insugsventiler är det vanligaste problemet och yttrar sig
genom svårstartad vid kall motor

Extremt dyrt att åtgärda tyvär
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Klonkljud på dessa motorer är väldigt vanligt och uppkommer offtast på trimm motorer eller dom som körts lite hårdare

Små skador som knappt går att se på vevaxeldrevet samt kopplingskorgen

Inget som gör något förutom att det är trist med oljud

Jag har trotts 10 år med turbo på sådan motor aldrig varit med om nått ras som kommer av detta ( väldigt många andra ras dock hehe)


Rostiga cylindrar är ju vanligt det med men ger i regel högt vevhuskomp
och hög oljeförbrukning


Nergångna insugsventiler är det vanligaste problemet och yttrar sig
genom svårstartad vid kall motor

Extremt dyrt att åtgärda tyvär


Det var ett svar jag ville höra :)

Har inte hunnit testa kopplingen ännu, men jag tror nästan att man kan utesluta det felet eftersom ljudet uppstår också när man ligger på dragläge med kopplingen och motorvarvet sjunker under den magiska 1000-varvsgränsen. När kopplingen ligger i dragläge borde ju lameller och stålplattor ligga tight mot kopplingskorg och medbringare.

Hojen visar inga tecken på att blåsa från vevhuset och den skall enligt förra ägaren inte heller dricka några onormala mängder olja. Det är heller inga som helst bekymmer att starta den kall, så det är ju goda tecken... Jag tror däremot att den kan ha fått gå ganska hårt tidigare med tanke på hur däcken ser ut...Lika uppruggade sidor som på motardhojen :tummenupp

Hur kollar man enklast om kamkedja och spännare är ok?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Kör gärna lite högre tomgång (1200) ca , då oljetrycket är skrämmande lågt på tomgång på dessa motorer
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Jag har skruvat upp tomgången till ca 12-1300 varv. Av någon anledning blev motorn då lite mer ovillig att gå tillbaka ner i varv efter att man gasat upp den, det tar en sekund eller två innan den stabiliserar sig. Tjuvluft eller kärva vajrar kanske?
Nu har jag varit ute och provat kopplingen också, och ljudet verkar inte komma därifrån.
Jag tycker personligen det är lite märkligt att Yamaha valt att inte ha någon varning för lågt oljetryck. Finns det något bra ställe att sätta en givare för en egen varningslampa?

Många frågor blir det med en ny hoj...

Tack för all hjälp! :tummenupp
 

stevestyv

Harmlös
Gick med
25 Aug 2005
Ort
Karlstad
Hoj
1999 Suzuki TL1000S
Har haft min hoj inne på verkstad pga av ett rasslande ljud i motorn. Oljudet kom strax efter 2000 rpm och det som orsakade rasslet var kamkedjan pga dålig kamkedjesträckare. Både kedja och sträckare har bytts och nu låter motorn som den ska. Tomgångsvarvtalet på FZR 1000 är som tidigare nämnts 1100 rpm.
 

amazonsport

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda Hornet 900 + Yamaha xj 900
Har du funderat på ifall det inte bara är EXUP ventilen som skramlar på låga varv? Det gjorde min -92.. T.o.m. så att mekanikern jag bytte in den hos trodde det var kamdrivningen som lät tills en (bättre) mekaniker kom och stödde min teori med exup ventilen..
 

stevestyv

Harmlös
Gick med
25 Aug 2005
Ort
Karlstad
Hoj
1999 Suzuki TL1000S
Har du funderat på ifall det inte bara är EXUP ventilen som skramlar på låga varv? Det gjorde min -92.. T.o.m. så att mekanikern jag bytte in den hos trodde det var kamdrivningen som lät tills en (bättre) mekaniker kom och stödde min teori med exup ventilen..


Jag har hört talas om det du säger ang EXUP-ventilen, men bytet av sträckare och kamkedja tog bort oljudet. Nu låter motorn som den ska, så det var bara till att betala och se glad ut.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top