MickeZX7R
Posör
Jag har noterat att kedjan rasslar när jag släpper gasen i låga farter, typ 40-50 km/h. Är detta vanligt/normalt eller tyder det på att den behöver justeras eller bytas?
Nu vet jag inte om du trollar eller inte då du är relativt ny på forat. Gäller det din guldkedja runt halsen, sluta trolla! Hur man sträcker kedjan lär garanterat stå i manualen. Nej, kedjan skall inte rassla när du slår av på gasen. Det är möjligt att kedjestyrningen runt svingens infästning är sliten.
Det står i din manual hur spänd kedjan ska vara och hur du justerar den. Läs igenom den, läs igenom servicemanualen, gå igenom en hel service och kolla av allt. Det kommer bli bättre och lättare att gå igenom än 10 trådstarter här med 300 olika svar.
- Ja jag har en manual hemma (inte här på jobbet dock), men jag undrade alltså om det är normalt att kedjan rasslar vid gassläpp, eller om det är ett direkt tecken på att den bör sträckas.
Nu fick jag svar tidigare där det sades att den inte ska det, så då vet jag.
Rasslar den jämt eller bara när du kör nära en vägg eller bil så att ljudet studsar? Är du säker på att det är just kedjan som rasslar, eller låter det som att EN kedja rasslar? Vet du hur kamkedjespännaren mår? Hur är fjädringen inställd? Är den stenhård kan det vara så att svingen inte rör sig alls av att du sitter på hojen så får du inte den lilla spänning av kedjan som det ger. Du ser, det är hopplöst att säga, därför är det bättre om du läser manualen o kollar, då VET du att den är rätt spänd.
Att köra med en för slak kedja dödar mycket av körglädjen. Det är bara att känna på den vid stillastående. Jag brukar utgå från ett slack på 25-30mm ( vissa menar att det skall sitta en person på hojen vid mätning för att trycka upp svingen, men jag gör kollen obelastat ).
Kollat så att alla länkarna i kedjan går smidigt? Hade exakt sånt rassel vid avslag i lågfart från frugans förra hoj, då var det ett par länkar som gick lite trögt. En omgång smörja sen försvann det.
För säkerhets skull kolla lagringen vid utgående axel som framdrevet sitter på
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
|
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
|
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
|
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |