Rasslande ljud precis på 5000 varv

Xtrazi

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
2000, Honda CBR929RR
Tjena!

Jag fick ett rasslande ljud under förra säsongen som uppkommer precis när jag kliver över 5000 varv, hörs mer vid högre växlar och det slutar när man kör lite fortare.

Jag har bytt drev och kedja nu, men ljudet är kvar.

Det jag har lagt märke till är att när jag kör motorväg så är det precis på det varvtalet jag oftast kör.

Är det något som är utslitet?
Några ideér på vad det kan vara?

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Har dålig hur koll på Honda, men på Gsxr 750 96-99 så är det mer regel än undantag att kamkedjespännaren blir kass och utmärks med ett rasslande ljud i vissa varvtalsregister, runt 4-5K varv. Så jag gissar på det, kan du lokalisera vartifrån rasslet kommer?

Finns säkert fler som haft/har samma problem som kan ge dig ett bättre svar! :tummenupp

Xtrazi

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
2000, Honda CBR929RR
Har dålig hur koll på Honda, men på Gsxr 750 96-99 så är det mer regel än undantag att kamkedjespännaren blir kass och utmärks med ett rasslande ljud i vissa varvtalsregister, runt 4-5K varv. Så jag gissar på det, kan du lokalisera vartifrån rasslet kommer?

Finns säkert fler som haft/har samma problem som kan ge dig ett bättre svar! :tummenupp

ok så kanske det kan vara, låter rimligt. :)

Någon annan som har koll?

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Har så på min 929 jag med. Pratade med en mek som sa just som tidigare skrev, kamkedjesträckare. 950 spänn för en original med det man behöver(sträckare, nån bult och en filtpackning). Lätt att byta men då min ändå skall in på service tar han det på en gång då. Får se om det försvinner.

danielg

Regnar aldrig när jag åker hoj, nästan.
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
1999, Honda Blackbird
Blackbirden brukar kunna erbjuda lite vibrationer runt 4-5000 varv när det är dags att byta kamkedjesträckaren. Jag har inte kört nån Fireblade, den kanske erbjuder lite vibrationer redan från början.

Jag skulle gissa på kamkedjesträckaren.

//daniel

Xtrazi

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
2000, Honda CBR929RR
ok låter som att jag kanske ska byta kamkedjespännaren.

Anze - vore gött om du kan PMa mig efter att du bytt för att se om det försvann.

:tummenupp

Om någon annan har några andra idéer är ni välkomna!

Nu när vi är igång tänkte jag fråga om ni vet varför det "knackar" när jag rullar hojjen sakta framåt (inte bakåt). Låter från framdrevet (tror jag).

Som sagt jag har bytt kedja och drev, har inte koll på om det lät så förut.

låter bara när jag rullar sakta framåt...

Last edited:

isot

Ignorance is bliss
Gick med
17 Feb 2009
Hoj
sebeärr ärr ärr
Kankedjesträckaren precis som Anze sa , var samma på Blejden och på lill CBRen .Ingen fara så länge det inte börjar låta som en skördetröska men lika bra och byta ut ,priset för byte är inte i "måste adoptera en mekaniker" klassen ,8-900 bagis

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...