Rasslande TT600R

KarlssonRobin

Blåbär :D
Gick med
6 Jun 2008
Ort
Tranås
Hoj
Yamaha TTR600 -00
Va o hämtade Yamman på Service idag o när ja kommer hem o får av mig hjälmen så hör ja ett jäkla rasslande från motorn, Nån som vill spekulera?

Jag hade cykeln inne på service och åtgärdande utav missljud från motorn då de knackade, de e borta men nu rasslar den jäkeln.

Hjälp
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Beskriv rasslet i bättre detalj. Var kommer det ifrån och vilken typ av metalliskt ljud är det?

Du kan ju annars plocka valfri TTR sallad i min TTR byggtråd här intill, för jag tror min hoj hade alla fel som en hoj kan ha....

Ett alternativ är ju att spela in ljudet och låta oss höra.
Min första gissning skulle doch vara kamkedjan då spännarens fjäder ofta
slappar till sig på dem och inte orkar självjystera.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det finns 3 st saker som är vanligt på tt.
Vanligast är klapprande ljud som låter som ramlagerfel. Då brukar muttern på vevaxeln ha gängat upp sig lite så primiärdrevet slår i krysskilen.

Mindre vanlig men förekommer är kammen har nött ner sig i lagerlägena i toppen så den hoppar något.. Låter so. klapprande

Och så kamkjedlesträckaren som inte låser i bakläge ,Fjäder slut ,kammkejdja slut för lång...Det låter mer rasslande.

Bara att välja:gnissla
 

KarlssonRobin

Blåbär :D
Gick med
6 Jun 2008
Ort
Tranås
Hoj
Yamaha TTR600 -00
Vanligast är klapprande ljud som låter som ramlagerfel. Då brukar muttern på vevaxeln ha gängat upp sig lite så primiärdrevet slår i krysskilen.

De där va de som dom på Mascot hittade och åtgärdade vid Servicen, hmm ska se så de inte e samma sak igen

Tack för tipsen
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De där va de som dom på Mascot hittade och åtgärdade vid Servicen, hmm ska se så de inte e samma sak igen

Tack för tipsen

Garanterat samma fel,,Mycket svårt att fixa bra... man måste rengöra med starkaste avfettning och typ bromskivrengörningspray på gängorna + starkaste loctite som finns ,och dra något kilo mer nm än rek. och ibland så duger det inte med ny krysskil, för spåret på axeln är slitet av klapprandet så man måste göra en egen krysskil modell special:gnissla
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Den kanske knackade ås mkt innan att du inte har hört rasslet från den nån gång ;) Kanske är helt vanligt kamkedjerassel typ :p
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Det finns 3 st saker som är vanligt på tt.
Vanligast är klapprande ljud som låter som ramlagerfel. Då brukar muttern på vevaxeln ha gängat upp sig lite så primiärdrevet slår i krysskilen.

Mindre vanlig men förekommer är kammen har nött ner sig i lagerlägena i toppen så den hoppar något.. Låter so. klapprande

Och så kamkjedlesträckaren som inte låser i bakläge ,Fjäder slut ,kammkejdja slut för lång...Det låter mer rasslande.

Bara att välja:gnissla

Nuuuu måste jag flika in här.
Det är väl ändå muttern på motbalansaxeln som brukar gänga upp sig!?
Det är ju standard felet på dem maskinerna och det som gör att motvikten krockar med veven för att krysskilen på motbalansaxeln slås sönder när muttern lossat. Nåja, det var med stor sannolikhet det som hände på min i vart fall....
En annan sak som kan klappra lite är motbalansaxel själv om den gjort som min hade. Det vill säga att slungvikten hade lagt så mycket tryck på ena axelhalvan att den börjat jobba bort material ur axeltappen så den glappade i lagren:rolleyes:

Hett tips oavsett vad felet ligger i:
Ta väck kopplingskåpan och byt krysskilen och mutterlåset på både motbalansaxeln samt veven och smeta loctite i gängorna.
Detta förhållandevis enkla och billiga åtgärd är en bra idé om man inte tycker om blockras, växellådsras, kedjebrott, vevpaj, toppsallad och annat som nästan garanterat uppstår om veven krockar med motbalansaxeln.
Risken att man får sig en tur ut i spenaten är ju inte helt liten den heller....

Nu ska jag sluta oroa alla som har TT maskiner även om ovan är en bra idé för er alla:tummenupp
 
Last edited:

KarlssonRobin

Blåbär :D
Gick med
6 Jun 2008
Ort
Tranås
Hoj
Yamaha TTR600 -00
Hett tips oavsett vad felet ligger i:
Ta väck kopplingskåpan och byt krysskilen och mutterlåset på både motbalansaxeln samt veven och smeta loctite i gängorna.

Hmm får bli så när jag får lite tid över... Som sagt vill ju inte ha nått ras och lås i full galopp på travbanan :näsblod
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top