Det finns 3 st saker som är vanligt på tt.
Vanligast är klapprande ljud som låter som ramlagerfel. Då brukar muttern på vevaxeln ha gängat upp sig lite så primiärdrevet slår i krysskilen.
Mindre vanlig men förekommer är kammen har nött ner sig i lagerlägena i toppen så den hoppar något.. Låter so. klapprande
Och så kamkjedlesträckaren som inte låser i bakläge ,Fjäder slut ,kammkejdja slut för lång...Det låter mer rasslande.
Bara att välja
Nuuuu måste jag flika in här.
Det är väl ändå muttern på motbalansaxeln som brukar gänga upp sig!?
Det är ju standard felet på dem maskinerna och det som gör att motvikten krockar med veven för att krysskilen på motbalansaxeln slås sönder när muttern lossat. Nåja, det var med stor sannolikhet det som hände på min i vart fall....
En annan sak som kan klappra lite är motbalansaxel själv om den gjort som min hade. Det vill säga att slungvikten hade lagt så mycket tryck på ena axelhalvan att den börjat jobba bort material ur axeltappen så den glappade i lagren
Hett tips oavsett vad felet ligger i:
Ta väck kopplingskåpan och byt krysskilen och mutterlåset på både motbalansaxeln samt veven och smeta loctite i gängorna.
Detta förhållandevis enkla och billiga åtgärd är en bra idé om man inte tycker om blockras, växellådsras, kedjebrott, vevpaj, toppsallad och annat som nästan garanterat uppstår om veven krockar med motbalansaxeln.
Risken att man får sig en tur ut i spenaten är ju inte helt liten den heller....
Nu ska jag sluta oroa alla som har TT maskiner även om ovan är en bra idé för er alla