"Kent W"
Du motsäger dig själv lite. Du säger att straff ska verka avskräckande samtidigt som du verkar ha förståelse för att en alkoholist inte prioriterar konsekvenserna av sitt beteende.
Ta ett snack med en "nykter alkoholist" så kommer du att förstå på ett helt annat sätt vad som får en alkoholist att sätta sig bakom ratten och ge sig ut i trafiken. Dom styr inte över sitt liv.
Ett livsöde:
En banktjänsteman som befodras till "Key account manager" för ett antal större kunder, arbetet innebär många affärsmiddagar och uteliv i Stockholms innekvarter. Honom tog det drygt ett år innan frun stack och ytterligare ett halvt år innan han fick sparken. Flyttade då från Sth tillbaka till hemkommunen, då var han redan fullblodade alkoholist. Han "ville" verkligen komma ur sitt missbruk, gjorde flera avgiftningsturer och rammlade dit igen.
En av de sista gångerna jag var med när han inte svarade i telefon hittade vi honom liggande på golvet med en tom 75:a i famnen, nedpissad och nedskiten. Det tog honom 8år att komma ur sitt alkoholberoende, vändpunkten var när han körde av vägen och skadades allvarligt. Han går varje dag till sin förening "Nyktra alkoholister" för att få och ge stöd, för att inte ramla dit igen.
- "Varför sa inte samhället ifrån på skarpen första gången jag körde i fyllan."
Det säger han varje gång nån frågar honom hur han kunde "supa bort" allt.
Forskningen har också visat att vissa personer(genetiska orsaker) har större benägenhet att utveckla alkoholism, men det handlar om tillvänjning. Drick ett glas varje dag och inom 6-8mån har du passerat gränsen där du bestämmer.
Fler och fler börjar inse att vi måste få stopp på ökningen av alkohol och drogberoendet, och att få ungdommar att inse riskerna är viktigast av allt.
Alltså första förseelsen är första möjligheten att påverka någons beteende.
I ljuset av det jag har sett under mitt liv och de livsöden jag mött så är det här förslaget helt åt hel..e!
P.S
Jag tar gärna ett glas själv, är absolut ingen fanatisk nykterhetskämpe.
/KentW