Rattfyllerister får köra vidare från 1 jan, om de installerar alkolås

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Vill man köra på fyllan så gör man det.
Detta att få alkolås i bilen om man kört på fyllan ser jag mer som ett lättare straff än att bli av med lappen ett år.
Då pratar jag om den som fyllkör nångång, inte proffsdrickarna för dem går inte att få stopp på utan att frihetsberöva dem.
En gång är tillräckligt illa.

Men jag är förundrad över att man inte får rabatt på sin försäkring om man installerar alkolås i bilen.
Skulle kunna ha det om det gav något.
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
"T509"

Det är straffet som är avskräckande, inte att bli av med körkortet.
Att bli av med fordonet är avskräckande.
Att hamna i fängelse är avskräckande.
....

Frågan är vad man gör av dom 20 000 som inte blir avskräckta av straffet?
Dom som kör 500kr bilar, dom som skiter i fängelse och dom som skiter i finansiella påföljder?
Vi har problem med överfulla fängelser som der nu....

Att låsa in dom är inte lösningen. Missförstå mig inte jag har småbarn som jag är rädd om och skulle inte vilja se dom påkörda av rattfyllo och helst hade jag velat se dom bakom galler men det är omöjligt att lösa.

Konsekvenser av inlåsningen hade haft ganska stora påföljder ekonomiskt och samhällsmässigt, efter 5 år hade 1% av alla i Sverige ha suttit inne!
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Frågan är vad man gör av dom 20 000 som inte blir avskräckta av straffet?
Dom som kör 500kr bilar, dom som skiter i fängelse och dom som skiter i finansiella påföljder?
Vi har problem med överfulla fängelser som der nu....

Att låsa in dom är inte lösningen. Missförstå mig inte jag har småbarn som jag är rädd om och skulle inte vilja se dom påkörda av rattfyllo och helst hade jag velat se dom bakom galler men det är omöjligt att lösa.

Konsekvenser av inlåsningen hade haft ganska stora påföljder ekonomiskt och samhällsmässigt, efter 5 år hade 1% av alla i Sverige ha suttit inne!

Du förutsätter att Dagens situation inte ändras överhuvudtaget, men dagens situation är följden av gårdagens beslut.
Och som det ser ut nu så blir det fler och fler som kör påverkade!

Dagens beslut formar morgondagen.
Jag har kompisar som redan i ungdomsåren blev alkoholister och fortsatt livet ut, en har redan avlidit av sin sjukdom. En annan har kommit ur sitt missbruk "tack vara" en allvarlig trafikolycka som turligt nog bara skadade honom själv. Han säger numera samma sak som mig.."Håll missbrukarna borta från både trafiken och missbruket!"
OM ingenting radikalt görs så kommer inte bara kostnaderna för alkohol och drogmissbruket att öka lavinartat och med det ännu fler som ger sig ut i trafiken påverkade.
Vi måste med alla tänkbara medel hindra dessa att komma ut i trafiken! Oavsett om dom kör 500 eller 500000 kronors bilar!
Jag är övertygad om att inte 1% kommer att sitta inne om 5år, men allternativet förskräcker mer 1% rattfyllerister ute på vägarna.

/KentW
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Antagligen så handlar det väl om att om polisen får 0.25 promille och förarens lås visar 0.18, så kan dom inte gripa personen eftersom dom kört i tron att de var tillräckligt nyktra. Men ändå korkat. Iofs så är det nog inte många rattfyllerister som har alkolås på bilen... Tror inte dom släpper iväg en dåre med 2 promille i blodet bara för att han råkar ha alkolås.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
- Den stora gruppen som kör påverkade är alkoholister enl. tillgänglig statistik.
- Majoriten av de som ertappas är inte förstagångsförbrytare.
Indraget körkort hjälper inte, dom kör vidare.
Amen på det!

Enligt min lilla personliga statiskt så skulle jag om jag ALLTID kört
bil och mc dyngrak de senast 17 åren endast ha åkt dit en gång.
Utökar vi till 20 år så skulle det blivit 2 rattfyllor.
Så risken att åka dit i en stickprovskontroll är avrundat
till hela promille lika med noll. (pun intended.)

Iofs hade jag nog i detta exempel blivit tagen för
vingel och opåkallad tutning långt innan dess.
:1pajas



Det som behövs är strängare regler.
En enkel lösning på ett komplext problem.
Har man inte redan gjort det i en massa omgångar?
Har det hjälpt?
:va

Dessutom skall det betraktas som en "försvårande omständighet" i samband med olyckor.
+1 på det.

Alkolås på alla nya bilar vore nog bra, plus rejäl försäkringsrabatt!

Vet om ett antal fyllekörningar med plåtskador
som rapporterats som 'rådjur på vägen'.
Jag vill slippa vara med och betala för dessa!
:fakta

/e
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Nja, det beror på lite hur lagen kommer att tillämpas tycker jag.
Man borde enligt mig införa en maxpromillegräns där alkolås kan väljas.

Kör man bil dagen efter och precis når upp över gränsen så tycker jag knappt att det är värre än att köra när man är riktigt trött, så då kan det vara en bra idé med alkolås. Men kör man rattfull "på riktigt" så är det indragning och dryga böter, alternativt fängelsestraff, som gäller.
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Du förutsätter att Dagens situation inte ändras överhuvudtaget, men dagens situation är följden av gårdagens beslut...

Situationen kommer inte att ändras över en natt, inte över 5 år heller, vi har en lång historia där alkoholen är en del av livsstilen, det vänder man inte lätt!!!

Jag ser också hellre rattfylleristen bakom galler än bakom ratten men det är omöjligt att åstadkomma med dagens medel. Det skulle kosta samhället för mycket och ja beslutsfattare har "collateral damage" i beräkningen.

Man kan förbjuda alkohol helt men sen får man ta cigaretter, snabba fordon, fet mat, klasskillnader och så vidare. Att leva i samhället där vi förbjuder folk att bete sig som idioter vill jag inte leva i, är det inte bättre att ge människor verktyg att vilja bli bättre medborgare.
Jag säger inte att vi inte ska ha lagar och rättsväsende men att tvingas leva på ett sätt bara för att man är rädd för påföljd är bara löjligt. Vad sägs om 12 månaders fängelse för 30 km över hastighetsgränsen, nu vet jag inte om det är sant men har hört att statistiken säger att det är minst lika farligt att köra fort som att vara rattfull.
Orsaken att jag inte sätter mig bakom ratten full är inte pga fängelsetiden eller pga att jag skulle orsaka materiell skada på min bil utan för att jag vet att jag ej kan hantera mitt fordon och således inte vill orsaka en olycka. Det är denna tanke som måste präntas in i folks huvud och inte att man skakar galler för att man gör det. Det är samma orsak varför jag respekterar 30 km/h gräns, kör inte 150 km/h i stan.

Jag har både kört alldeles för snabbt i stan och kört rattfull i mitt liv, har haft turen på min sida att inte orsaka en olycka. Skulle inte göra det idag eftersom jag vet bättre inte för att jag är rädd att åka dit!!!
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
"Kent W"

Du motsäger dig själv lite. Du säger att straff ska verka avskräckande samtidigt som du verkar ha förståelse för att en alkoholist inte prioriterar konsekvenserna av sitt beteende.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
För att det systemet skall funka, så måste det sitta alkolås i alla tillgängliga bilar.
Alkolåsen skall inte gå att manipulera.
Alkolåsen skall fungera även om man byter berusningsmedel.

Som det är utformat nu, så kommer resultatet bli att resurser försvinner från blåskontrollerna (som jag tycker är skitbra) och fylltrattarna kan köra vidare under mindre risk att åka dit.

Jag anser dock att det i vissa fall kan vara en bra lösning som förhindrar att personer som behöver körkortet blir strandsatta och super ner sig.

Ergo: Ett komplement i vissa specefika fall.

Om de inte har en bil kan de inte köpa mer sprit. Bränner de hemma och super ihjäl sig på det så begår de redan där ett brott som vi inte ska basera våra lagar och regler på.

Som Skrotnisse skriver så kan man ju byta berusningsmedel, detta är dock något få återkommande rattfyllon gör.
Kent W beskriver det bra tycker jag. Alkoholism är en sjukdom, visst den är framkallad "självmant" men liksom psykoser orsakade av hash-missbruk så är det faktiskt en sjukdom.

Sjukdomar behandlar vi i Sverige, vi låser inte in folk. Begår man brott under inverkan av olika berusningsmedel så ska det självklart inte vara en förmildrande omständighet att man anses sjuk pga sin alkoholism som någon påstod att det görs idag.

Det är ett problem som vi alla borde vara intresserade av att lösa och således vara beredda att betala för genom skatten, något många tycks oförmögna att förstå i avseendet av i princip allt.

Känner att jag drev iväg lite från ursprungspunkten här.

Ska man verkligen beslagta och skrota fordonet? Tveksam till om man verkligen kan göra det idag med vår lagstiftning, det kan gå men då måste fordonet vara registrerat på just den personen, annars blir det typ egenmäktigt förfarande av egendom eller nått åt det hållet.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
"Kent W"

Du motsäger dig själv lite. Du säger att straff ska verka avskräckande samtidigt som du verkar ha förståelse för att en alkoholist inte prioriterar konsekvenserna av sitt beteende.

Ta ett snack med en "nykter alkoholist" så kommer du att förstå på ett helt annat sätt vad som får en alkoholist att sätta sig bakom ratten och ge sig ut i trafiken. Dom styr inte över sitt liv.
Ett livsöde:
En banktjänsteman som befodras till "Key account manager" för ett antal större kunder, arbetet innebär många affärsmiddagar och uteliv i Stockholms innekvarter. Honom tog det drygt ett år innan frun stack och ytterligare ett halvt år innan han fick sparken. Flyttade då från Sth tillbaka till hemkommunen, då var han redan fullblodade alkoholist. Han "ville" verkligen komma ur sitt missbruk, gjorde flera avgiftningsturer och rammlade dit igen.
En av de sista gångerna jag var med när han inte svarade i telefon hittade vi honom liggande på golvet med en tom 75:a i famnen, nedpissad och nedskiten. Det tog honom 8år att komma ur sitt alkoholberoende, vändpunkten var när han körde av vägen och skadades allvarligt. Han går varje dag till sin förening "Nyktra alkoholister" för att få och ge stöd, för att inte ramla dit igen.
- "Varför sa inte samhället ifrån på skarpen första gången jag körde i fyllan."

Det säger han varje gång nån frågar honom hur han kunde "supa bort" allt.

Forskningen har också visat att vissa personer(genetiska orsaker) har större benägenhet att utveckla alkoholism, men det handlar om tillvänjning. Drick ett glas varje dag och inom 6-8mån har du passerat gränsen där du bestämmer.

Fler och fler börjar inse att vi måste få stopp på ökningen av alkohol och drogberoendet, och att få ungdommar att inse riskerna är viktigast av allt.

Alltså första förseelsen är första möjligheten att påverka någons beteende.

I ljuset av det jag har sett under mitt liv och de livsöden jag mött så är det här förslaget helt åt hel..e!

P.S
Jag tar gärna ett glas själv, är absolut ingen fanatisk nykterhetskämpe.

/KentW
 
Last edited:

BörjeBjärv

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2011
Ort
Hisinge Island
Hoj
Honda CB400, gamling...
Hmm, det finns fylla och det finns fylla, tycker jag. Sverige är nog det enda landet där en öl gör dig oförmögen att framföra ditt fordon på ett säkert sätt. Man kanske inte ska gå till Ryska nivåer, men i Tyskland t.ex. är gränsen satt något högre (0,5) och det finns en "tilläggsregel" som gör att det tar hus i helvete om du skapar en olycka, vilket gör att den som tagit en eller två öl under en rejäl lunch eller en hemma hos-kväll kör extra försiktigt. Tycker detta känns ganska rimligt.

Sen kan man tycka att a) de som kör drängfulla och b) de som åkt dit flera gånger borde r*vkn*llas lite rejält av lämplig lagman.
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Detta går ju att göra just nu också och hat funnits i många år?

Torskar du för rattfylla eller grov rattfylla så går det att ansöka om alkolås som måste sitta i bilen du använder, du har det i 24månader och det kostar bra mycket pengar. Efter prövotiden på 24månader så får du tillbaka ett vanligt körkort igen och har möjligheten att köra vilken bil som helst.

Fungerar inte som ett vanligt alkolås, det är förvisso inkopplat på samma sätt men styrenheten är annorlunda. Du som förare måste blåsa i den ungefär var 20:e minut under färd samt vid uppstart (undantaget kortare driftstopp tex vid ur/avlastning där föraren har blåst inom den tidigare tidsintervallen.)
Under själva blåstestet måste även föraren avge ett "hummande" ljud som ska säkerhetsställa att det inte går att lura maskinen.

Blåser man i maskinen och är påverkad så riskerar man att bli av med kortet. Likaså märker den och lagrar eventuella driftstop. Detta kontrolleras sedan av en tekniker eftersom maskinen kontrolleras då och då under perioden.
Jag tycker att det är en bra möjlighet för de som är dömda att vara nyktra. Lyckas man inte vara nykter så blir man av med kortet fort och man har slängt tiotusentals kronor i sjön.
Men visst bör man tänka över sitt levnadssätt om man blir tagen för rattfylla. Samt vara glad att det troligen inte gick värre, vet ej hur det ligger till men har man skadat någon så tror jag det blir väldigt svårt att få ett alkolås då man bedöms från person samt straff när man ansöker om detta.

Edit: Hittade att dessa regler var på en prövotid och de föreslås alltså göras permanenta nu. Tydligen har det alltså gått bra och givit ett lyckat resultat. Får man hoppas, är det för att tjäna mer pengar så är det förjävligt.
 
Last edited:

Tetremnoll

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Nyköping
Hoj
V-twin
Att komma undan så enkelt som att få ett alkolås installerat på bilen känns lite väl enkelt.

Rejäla inkomstbaserade böter som känns i plånboken och samhällstjänst (gatusopare, parkvårdare, snöskottare etc.). Sen kan ju kanske någon form av obligatorisk rehabilitering vara en vettig sak att kräva. Vid ev. återfall kan ju rejälare åtgärder krävas. Vad det skulle vara har jag inga förslag på dock.

MrT
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Som någon redan skrivit.. "riktiga" alkisar kör ju oavsett om de har körkort eller inte. Dem kommer man givetvis inte åt med att montera alkolås. Oftast så kör de ju runt med skrotbilar som inte ens är påställda ändå.

Däremot tror jag detta kan vara ett bra alternativ för "vanliga" människor som har alkoholproblem. De som kanske dricker lite för mkt, och kör dagen efter på ren rutin. Kanske kan bli som en varningsklocka att "åh fan, alkolåset slår till, jag ska inte köra nu."

Och alla "dagen efter"-förare som inte ens tänker på att alkoholen kanske inte hunnit förbrännas än.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
det kostar bra mycket pengar
Japp. Det är inget som genomsnittlige A-lagaren på parkbänken skulle ha råd med på någon gammal skruttbil.

Här kan man läsa om vad som har gällt för försöksverksamheten: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Alkolas/Alkolas-vid-rattfylleri-/



Angående dödsolyckor på MC så är MC-föraren alkoholpåverkad i ca 20% av fallen, ungefär samma andel som vid bilolyckor alltså. På någonstans på SMCs hemsida så läste jag att det även var vanligare med att det var ett oregistrerat/oförsäkrat/stulet/avställt fordon eller liknande i den grupp som körde påverkade på MC.

Vid dödsolyckor på snöskoter hade jag för mig att förarna varit påverkade av alkohol i ca 80% av fallen. Men tydligen är det "bara" i 60% av fallen:http://www.snoskoterradet.se/2011-f...-snoskoter-och-vad-kan-vi-lara-av-mc-arbetet/
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Att komma undan så enkelt som att få ett alkolås installerat på bilen känns lite väl enkelt.

Rejäla inkomstbaserade böter som känns i plånboken och samhällstjänst (gatusopare, parkvårdare, snöskottare etc.). Sen kan ju kanske någon form av obligatorisk rehabilitering vara en vettig sak att kräva. Vid ev. återfall kan ju rejälare åtgärder krävas. Vad det skulle vara har jag inga förslag på dock.

MrT

Jag tror det är många som har missat att man har möjlighet att skaffa alkolås efter själva straffet. Du får precis som vid vilken rattfylla som helst ditt straff efter ett tag. Det är oftast rätt höga böter samt samhällstjänst i flera timmar. Är det riktigt grovt så riskerar man även fängelsestraff, men det brukar sällan delas ut till folk som inte har något kriminellt förflutet eller till människor som "bara kört".

Så efter tex dagsböter på 30tusen(eller mer), indraget körkort, samhällstjänst i 80timmar så har man möjlighet att få tillbaka sitt körkort på en 24månaders prövotid med alkolås och detta går på minst 50 000kr. Dyrt, men har man gjort bort sig så har man.
 
Last edited:

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Fullständigt fel!
- Den stora gruppen som kör påverkade är alkoholister enl. tillgänglig statistik.
- Majoriten av de som ertappas är inte förstagångsförbrytare. Indraget körkort hjälper inte, dom kör vidare.
- Alkolås hjälper inte heller, dom hyr/lånar en annan bil. Det finns exempel från försöksverksamheten med alkolås där en känd artist åkte fast berusad i en hyrbil.

- Det som behövs är strängare regler, och det finns förslag:
- Hårdare straff med behandling.
1:a gången = 1mån fängelse med behandling mot alkoholismen.
+ Fordonet tas i beslag och skrotas.
2:a gången = 3mån fängelse med behandling mot alkoholismen.
+ Fordonet tas i beslag och skrotas.
3:dje gång = 6mån 4:de = 12mån osv.
Dessutom skall det betraktas som en "försvårande omständighet" i samband med olyckor. Inte som nu, en "förmildrande omständighet" med lägre straff!

/KentW

Min morbror har en intressant kommentar på det. Han berättade för mig att efter släktmiddagarna så vart hans svärfar lite påverkad (hade tagit en eller max två snaps till maten.) och att det var dags för svärmor att köra.

Men han sa också att han inte visste någon människa som hade kört mindre bil de senaste 40 åren och som troligen var utan tvekan en av sveriges sämre förare. Han sa att trots de följer lagen så frågade han sig om det nog inte tusan var bättre om svärfadern körde trots allt.

I öv. så körde alltid han om de två skulle någonstans. Notera ALLTID.

Sen så borde man tänka på andra faktorer.
Att inte ha sovit på 16 timmar motsvarar en fylla 0,2 promille enligt topgear men är trots detta lagligt.

Man borde ha en jävlans massa maskiner i bilen som mäter blodtryck, ilska, söker aktivt efter olika substanser, kollar efter tecken på trötthet, syresättning i blodet osv...

Tycker vi i sverige är så jävla överdrivna. I de flesta länderna är 0,8 promille helt ok. Men i Sverige är det 0,2. Jag säger inte att jag är för 0,8, tycker det är sjukt. Men jag tycker man ska ha marginaler.

Har själv festat och sen sovit 12 timmar och ytterliggare väntat 5-6 timmar innan jag kört hem. Men då visste jag inte exakt min promille heller ju.. Men hade man haft 0 tollerans och jag haft 0,05 så hade jag åkt dig. osv. ni fattar
 
Last edited:

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Fullständigt fel!
- Den stora gruppen som kör påverkade är alkoholister enl. tillgänglig statistik.
- Majoriten av de som ertappas är inte förstagångsförbrytare. Indraget körkort hjälper inte, dom kör vidare.
- Alkolås hjälper inte heller, dom hyr/lånar en annan bil. Det finns exempel från försöksverksamheten med alkolås där en känd artist åkte fast berusad i en hyrbil.

- Det som behövs är strängare regler, och det finns förslag:
- Hårdare straff med behandling.
1:a gången = 1mån fängelse med behandling mot alkoholismen.
+ Fordonet tas i beslag och skrotas.
2:a gången = 3mån fängelse med behandling mot alkoholismen.
+ Fordonet tas i beslag och skrotas.
3:dje gång = 6mån 4:de = 12mån osv.
Dessutom skall det betraktas som en "försvårande omständighet" i samband med olyckor. Inte som nu, en "förmildrande omständighet" med lägre straff!

/KentW

Jävligt bra förslag! Dock dedär med att bilen ska beslagtas och skrotas var väl lite väl? Dryyyga böter, eventuellt beslagtagen bil inräknat i böterna kanske?...
 

asb

Sporthojsnörd
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
ZX10R XTZ750 VF750F KTM300tpi
Jag ser det så här, Fyllskalle åker dit blir av med körkort. har bil utan alkolås och kan fortsätta köra den på fyllan utan körkort förvisso men vadå.

Fyllskalle nr2 åker dit installerar alkolås på bilen för egna pengar kan inte kan inte köra den på fyllan.

Jag vet vilket jag föredrar, vad säger ni ?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top