RC45 på Blocket

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Det är väl så enkelt att fildelargenerationen inte fattat det där med samlingar, och hela tiden så vill man ju i sådana ha något som för ens gelikar är ouppnåeligt eller i a f nästan.
Men dom kommer nog dit också. Vad det gäller moderna riktigt vassa och givetvis bra/duktiga hojar så har det ju blivit lite mellanmjölk av det. Undantag kan ju komma framöver, får väl vänta ut lite vad som händer med RSV4:an. Verkar fungera över förväntan i sin serie och lagom exklusiv.

Jag hade i af gärna haft en RC45 och några till för den delen i garaget. Men har ju "redan" hunnit bli gubbe och tillhör ju generationen som samlade på svart vinyl som man stod och bläddrade bland i backar hos den lokala handlaren.

/U
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Skoj att en modern sporthoj som är typ 10ggr bättre kostar 150 tusen mindre.

Hoppas ingen gör misstaget att köpa den. :)

din moderna sporthoj kommer aldrig att vara värd mer än när du köpte den, det kommer garanterat rc45an. en sån här hoj köper man inte för att köra(förutom en solskenstur om året i lugnt tempo) utan som investering.

och det där med att det inte går att köra fort med äldre hojar kan du ju ta upp med helmut dähne, här på sin rc30. [YOUTUBE-ID]A58hBNBrJ_4[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Det var ju FAN vad folket blir mer och mer pantade för varje dag.

Jag växte inte heller upp med dessa hojar eller följde superbike när det rejsades som mest och var intressant för en gångs skull.
Men man vet väl såklart vad en RC45 är värd, och varför!!!

Jag tar den gärna, fast just nu passar det inte sig riktigt. Ge det 5-6 år så står den i min lägenhet ändå så.
RC30 i all ära men den hojen är en hoppig moped i jämförelse - men fortfarande grym.

Alla andra som snackar skit visar bara hur hjärndöda de egentligen är, skriv inget helst!

din moderna sporthoj kommer aldrig att vara värd mer än när du köpte den, det kommer garanterat rc45an. en sån här hoj köper man inte för att köra(förutom en solskenstur om året i lugnt tempo) utan som investering.

och det där med att det inte går att köra fort med äldre hojar kan du ju ta upp med helmut dähne, här på sin rc30. [YOUTUBE-ID]A58hBNBrJ_4[/YOUTUBE-ID]

Nej,. du har verkligen helt fel.

Man köper dem för att man vill ha dem, inte för att min sitter och hoppas på att tjäna 20.000kr efter 20 år.

Patetiskt!
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Klart intressant, har hela tiden sökt ha ett lämpligt V4 objekt att turbomata.
Rvf skiljer väl sig åt det bättre hållet jämfört med tourern VFR vad gäller motorkomponenter. 245hk på hjulet borde den tåla :yoparty
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Klart intressant, har hela tiden sökt ha ett lämpligt V4 objekt att turbomata.
Rvf skiljer väl sig åt det bättre hållet jämfört med tourern VFR vad gäller motorkomponenter. 245hk på hjulet borde den tåla :yoparty
:rofl

Jag hjälper dig att skruva.
 

Niklas M

skrajjrajders
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Malmberget
Hoj
Äkta kinesisk GRC kopia + japansk och italiensk större moppe
Klart intressant, har hela tiden sökt ha ett lämpligt V4 objekt att turbomata.
Rvf skiljer väl sig åt det bättre hållet jämfört med tourern VFR vad gäller motorkomponenter. 245hk på hjulet borde den tåla :yoparty

Härligt initiativ! Köp å starta byggtråd!:banana
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Skoj att en modern sporthoj som är typ 10ggr bättre kostar 150 tusen mindre.

Hoppas ingen gör misstaget att köpa den. :)

Aldrig ett misstag då man inte förlorar pengar på en sådan hoj.

Dock köper jag hellre en ZXR750R eller ZX7RR, känns mer prisvärda och en kultstatus över dem också. Alltid coolare med en RC30 eller RC45 men dem cashen har man inte.
 

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Täby
Hoj
Aprilia RSV Mille
Det handlar ju om MC-historia och milstolpar. Är det så svårt att förstå? RC 45 var på sin tid "ahead of it's time" och ett statement från HRC.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Smaksak. För mig personligen finns det inget värde i en sån där hoj. Det betyder däremot inte att jag inte ser det rent ekonomiska värdet i den. Ser den som en potentiell investering men i övrigt ointressant. Om man inte trillade över en till ett kanonpris så skulle jag nog välja något annat att investera i och lämna den åt någon med mer intresse av historiken bakom att köpa istället.
 

Niklas M

skrajjrajders
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Malmberget
Hoj
Äkta kinesisk GRC kopia + japansk och italiensk större moppe
Ähh en Fireblade från samma tidsera hade ju mer ompa i spisen...så RC45an är ju lite blek jämfört med rc30an.... är ju en lite nostalgisk gubbe av mig men fattar inte hur en sketen 750 ska kunna få lite eller ens en susning av samma körglädje som en K6 1000 sugi!! :-D
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Nej varför vill människor åka i vackra träbåtar eller fina klassiska bilar när man kan åka V70 eller buster?

För att annat smartare folk lyckats tuta i dem att deras gamla skit är jättebra investering!
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Ja den där hade man ju inte sagt nej till.

För er som gillar exotiska hojar kan det vara väl värt ett besök hos Supermotors djupt in i de småländska skogarna. Förutom RC45:an och Sennan har Eric dessutom en Oro och en Tamburini i sin privata samling.
 

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Gillar Hondan skarpt på sin tid var den ju supergrym, men Sennan.....mmmmm mumma!
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Sweet Memories!

Dum fråga kanske, men vad är det som är så speciellt med dessa hojjar (RC45) :va

För oss gamla gubbar som kört hojar sedan antiken. Är den väl ungefär som R1an för er yngre förmågor.

Med den skillnaden att 1994 när den blev tillgänglig på marknaden fanns det totalt bara 200 sägs det. Jag har fattat det som att alla är 94års modell. Men utav de få som ej hammnade direkt på Racebanan, vart de ett visst köpmotstånd.... prislappen var inte nådig. Samtidigt som den hade svårt att hävda sig på Racebanan sina första levnadsår, förarna hade inte fullt förtroende för greppet i framaxeln........ å då e de ju svårt att svänga. Modellen hängde kvar till och med 1999, 6 år och skördade stora framgångar i Superbike, på Isle of Man och andra landsvägslopp samt många långdistanlopp.

Det var ju en Race-hoj med vardagskostym på. En bit över hundra hästar i den kostymen, Honda hade ju utan problem kunnat släppa ut hojen på gatan med ca 140 hkr i 750 motorn och bibehållit kvalitet och körbarhet någorlunda i trafiken, men de var ju lite så att det under ett gäng års tid varit ca 100hkr plus lite till i många maskiner. Som Racehoj under sina glansdagar kramade de ut 190hkr. Men då fick Race-teamen snacka med HRC och komma med en stor påse pengar, vardagskostymen byttes ut och Racevarianten plockades fram. Och det är precis likadant i dag med hojarna som kör värstingklassen i Superbike-VM.

En Racehoj i världsklass måste trimmas ner för att kunna saluföras på gatan. Det var så som Racehojen RVF750R alias RC45an kom till butikerna. Hojen vart ju svindyr och förmodligen blev några utav de få ex som ej hamnade på racebanan ej sålda 1994 och blev då kallade för andra årsmodeller beroende på vilket år de gatreggades. Jag vill minnas att en utav de få som fanns till salu i Sverige såldes efter många år som skyltex, Ny till Irland.

Tror att Europaversionen med original buller gav 118hkr, lite finetuning och ett öppnare avgassystem, så klara denna hoj utav betydligt mer än gemene man klar utav att hantera. Så är ni inne på en ny 1000cc hoj, kostar väl uppemot 150 papp nu, jag tror då att en RC30/45a i samma prisklass är ett ok val. Klart ramlar ni i backen finns väl inga delar, men va ska en där och göra? Ni som drömmer om ett liv som racer-stjärna på lite bandagar skulle säkert finna tillfredsställelse i att gasa runt en Racing-legend "RC45"

Hur som helst, det vart inte så många kvar som alldrig rullat på racebanan. Hamnade hos entusiaster. Säljs idag utav entusiaster (för det mesta) och köps utav entusiaster. Prisnivån är hög... vi är många "gubbar" och som vanligt blir det marknaden som sätter priset. Jag tror att just nu sviktar marknaden, jag tror att priset som denna hojen har är kanske rätt i Storbritanien och helt klart USA. Men i Sverige? Tror jag inte den säljs.. till det priset. Men som sagt, ska man ha en sådan finns det nästan inga till salu.

Om nu 249.000.-- är dagspriset idag! Så om jag minns rätt var det för ca 6 år sedan hälften.

År 2003.. vad kostade en 1994 års modell Fireblade? Och vad kostar den idag 2009, ca 30.000.--. Som det ser ut så är pris-stegringen på Hondas och förmodligen en del andra fabrikats modeller ( RR-SP-SPS-R-Limited Edition varianter ) ca 20% upp om året. Det finns absolut ingen likhet mellan en FireBlade och en RC45a, jo lite krimskransgrejer tillhörande vardagskostymen.
Om vi skulle hitta en RC45a med 6-7 tusen mil på mätaren vart ju priset något helt annat, kanske som en 2008 R1a med 2000mil på mätaren.

Inte att förglömma i denna situation, priset är inte korrekt före det finns ett undertecknat köpeavtal, då har vi fått ett dagspris. Entusiastpris!:va

Toymans RC45 flummande:confused:
 

Bifogat

  • P6090015 sh.jpg
    P6090015 sh.jpg
    145.2 KB · Visningar: 154
  • P6090021 sh.jpg
    P6090021 sh.jpg
    218.4 KB · Visningar: 147
Last edited:

ST0FFE

Dunderklumpen *RIP*
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Sista avfarten på Färingsö™
Hoj
ZX9r -00
Herre gud, det är som att säga att Ferrari testarossa är en skitbil.
Visst jag provsatt en testarossa förra veckan och ALLT var rackigt i den, men på sin tid var den en dräpare av rang.
Idag drägglar alla över en RSV4 Men det här är 20år tidigare och Aprillia skulle behöva sätta många RRRRR bakom betäckningen för att nå samma status som dessa hade på sin tid :)
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top