RD 350 -83 införskaffad

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
har hittat en massa olika reeds på ebay
kolfiber & massa annat.

e det lönt att ens byta ut originalen ? o varför i så fall ?

sedan håller jag på att kolla upp kolvar/kolvringar

hur pass bra är eftermarknads jämfört med original?
om jag byter kolvar+ringar, original/eftermarknads/wiseco ? varför ?

vad är kvalitets nållager ? har hittat massor olika på ebay, med fler nålar i lagret än originalet, det måste ju vara bättre,, men är kvaliteten bättre ?

fy fan vilken djungel :censored

Glasfiberreeds duger gott. (din hoj verkar fin, men stålblad som går sönder och ramlar ned i vevhuset kan ge skador, ett skadat glasfiberblad märks nog bara genom att den går dåligt och är svårstartad).
Sk Boysen reeds har ett mjukare reedblad ovanpå ett styvare. Det sägs ge bättre genomflöde då motorn inte går på fullvarv.
Kolvar och ringar brukar vara av god kvalité på alla gjutna kolvar. Smidda kolvar typ Vössner mfl är ett snäpp högre i kvalité. Nållager som kallas TZ lager är med en nål extra. Lite dyrare men bättre.
Försök köp allt på ett ställe slitter du extra frakt.

Jag kollade på denna sida,
http://translate.google.com/translate?u=http://www.qualityworks.jp/custom/rz250350/rz250350.html

hehee, apropåå denna pryldjungel!

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Glasfiberreeds duger gott. (din hoj verkar fin, men stålblad som går sönder och ramlar ned i vevhuset kan ge skador, ett skadat glasfiberblad märks nog bara genom att den går dåligt och är svårstartad).
Sk Boysen reeds har ett mjukare reedblad ovanpå ett styvare. Det sägs ge bättre genomflöde då motorn inte går på fullvarv.
Kolvar och ringar brukar vara av god kvalité på alla gjutna kolvar. Smidda kolvar typ Vössner mfl är ett snäpp högre i kvalité. Nållager som kallas TZ lager är med en nål extra. Lite dyrare men bättre.
Försök köp allt på ett ställe slitter du extra frakt.

Jag kollade på denna sida,
http://translate.google.com/translate?u=http://www.qualityworks.jp/custom/rz250350/rz250350.html

hehee, apropåå denna pryldjungel!

Att tänka på smidda kolvar kräver lite större spel än gjutna kolvar

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
sådär.. då var det beställt lite delar från yambits, första ggn jag handlar där. får se hur lång tid det tar att få prylarna.

standard kolvsats 64,00 mm.. 2 kolvar + ringar
2 st nållager
avdragare till svänghjul
2 st små "clips" som håller ypvs "lager" på plats (ena var brutet)
renoveringssats till ypvs, 4 st o-ringar + 3 st tätningar
dekal till tändningslåset

1820:- med frakten, det e väl hyfsat ? eller ?

återstår att se om alla lager i motorn skall bytas eller om det räcker med alla packboxar & tätningar

den skall delas & industritvättas iaf, då den e skitig som FAN

tobbeblårök

Gick med
14 Dec 2011
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Att tänka på smidda kolvar kräver lite större spel än gjutna kolvar
Det är en viktig information, att smidda kolvar sväller mer då de blir varma.
Så har man en cylinder och bara byter kolv, är det bäst att byta till gjuten kolv om det är en sådan från början. Annars blir det felaktigt spel. Alla Rd leveraras med gjutna kolvar.

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Tror jag gav för Wiseco kolvkit med SKF nållager ca 1400:- från staterna. vill minnas att jag fick mindre uppskattnings värde på paketet så tullen blev inte så dyr.

Smidda kolvar på en original motor kan vara lite väl i överkant, original eller ersättnings gjutkolvar funkar nog bäst för din setup. Tobbe har koll på läget :tummenupp

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Yamahacenter har faktiskt en hel del reservdelar fortfarande, det enda man behöver göra är att ta med sig ev reservdelsnummer (samma över hela världen) underlättar om man träffar på någon reservdelskille som inte är så serviceinriktad http://www.starmotorcycles.com/partviewer/default.aspx?ls=star

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Yambits är skitbra, har handlat där ett par gånger. Min lokala firma i Lund, Lillemans (inte alltid världens bästa stället...) fixade fram en del saker till min hoj rätt fort med, och billigt konstigt nog. Yamaha har typ det största reservdelslagret av alla japanska tillverkare så du kan få i princip allt från Yamaha. Lillemans har en fotofisch maskin till de äldre hojarna, oldschool som fan. När jag jobba hos en Yamahahandlare i Australien körde vi med Yamahas egna datoriserade system, de ändrar sina artikelnummer med tiden vilket detta system översätter. Svenska handlare tycks dock inte ha fattat detta/behöver inte det. Men kontentan är ändå att man kan få tag på nästan allt. I Australien kan du få tag på en NY ram till en SR500 från 80 kallt...:D

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Stämmer bra med reservdelarna, Brukar beställa nya delar till mina 80-tals hojar från Mascot motor och man har som regel delarna i brevlådan dan efter.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Något jag funderar på är

vad e dessa gummipackningarna/ringarna till för som sitter mellan varje lamell ?
har rivit ett antal kopplingar, men detta är första gången jag ser det.
är dessa ett måste ? måste dom bytas när kopplingen byts ?

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Jag har ebc lameller. Börjar bli rätt slitna. Vet inte hur mycket de gått men greppar bra gör de.
Har precis bytt till nya ebc belägg runt om. Samma som satt monterade innan på min hoj.
Funkar klart bra men har inget att jämföra med...

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
ebc lameller, plattor & fjädrar är nu beställda.
blev inte så dyrt trots allt. 728:- totalt

men än så länge e jag uppe i 14,600:- i renoveringskostnad :näsblod
vill ju byta mycket mer som e svårt för mig att snygga till.

vill till början få ihop den, så jag kan besikta den. sedan får vi se vd som händer

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
tvätta motorblocket i badkaret med ugnsrengöring/YES var nog inte mitt smartaste drag
fy fan va badkaret såg ut & jäklar va skiten satt

luktar apa i badrummet nu

tror jag får på pälsen av frugan sedan :gnissla

tobbeblårök

Gick med
14 Dec 2011
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
tvätta motorblocket i badkaret
Jag jobbade kväll med ett skolkök bredvid i nästa lokal. På kvällen gick deras diskmaskin för fulla muggar med motordelar. Maskindiskmedel av den icke miljömärkta sorten, hetvatten och eftertork! Perfekt för motordelar. Hoppas ingen av damerna från köket läser sporthoj :rodnar

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Jag jobbade kväll med ett skolkök bredvid i nästa lokal. På kvällen gick deras diskmaskin för fulla muggar med motordelar. Maskindiskmedel av den icke miljömärkta sorten, hetvatten och eftertork! Perfekt för motordelar. Hoppas ingen av damerna från köket läser sporthoj :rodnar

schhhhh ...jag körde halvan i vår diskmaskin efter jag avfettat & skrubbat rent motorn för att de det sista skulle försvinna

fin blev den :)

EDIT: Kolla bilderna
EDIT 2: Min fru kör också hoj, samt e reggad här på SH.. men liiiiiiite förstående e hon (om hon nu läser detta, så skäll inte på mig ;) )

20140317_172211.jpg
20140317_172223.jpg
20140317_172232.jpg

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras