RD 350 -83 införskaffad

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
vem har delat en vev till rd 350 innan ? svårt ? specialverktyg ?
hur svårt är det att få ihop det igen & att den inte slår.

en ny hos yambit kostar ju ändå 4500:-

En bekant till mig, Errki Männistö, klarar av att laga sin egen RD, så jag tror han kan laga vevaxeln till din. Mossarps mekaniska, Gislaved, telefon 070-4564353, om han undrar kan du hälsa från mig, Tobbe Åkeson
http://riutaclassic.suntuubi.com/datafiles/userfiles/Djursland/järvine männistö.jpg

Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
cylindrarna hämtades idag
nu står allt nylackerat på jobbet..

sen skall det bara ihop också.. när tid finnes

20140618_175218.jpg

jag mätte idag upp toleranserna på lagren till stakarna & det såg bra ut. ska ligga på 0,25-0,75 mm & låg på knappa 0,55-0,6 mm

likaså med resterande lager.. tror jag skiter i att byta

Last edited:

moddlaren

Guest
Du wonderwizard.

smörj inte ypvs ventilerna med något annat än ren 2t olja dom badar i olja från bränslet konstant så kärvar det någonstans så kolla från A till Ö wire wire höljen att det inte är några tvära böjar på wiresarna är wires smörjda? osv osv. det skall inte vara något fettaktigt i avgas ventilerna.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
här går man i lugn & ro, väntar in alla delar.. borrning, lackering

monterar ihop blocket, men när cylindrarna ska på, så upptäcker jag att jag har glömt köpa nya nållager... SUCK !!!

då får jag väl vänta ett tag till då...

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Ta det lugnt nu 150-200mil :D kör in motor ordentligt innan ........:hojraket

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Ta det lugnt nu 150-200mil :D kör in motor ordentligt innan ........:hojraket

njae.. glenn som e chefsmek på yamahacenter här i hbg borrade mina cylindrar, han hade borrat upp för minimal inkörning, vad det nu betyder (jag tror han vet vad han gör iaf)

men 25 mil tyckte han att jag skulle ta det lugnt... + ordentlig varmkörning varje gång

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
njae.. glenn som e chefsmek på yamahacenter här i hbg borrade mina cylindrar, han hade borrat upp för minimal inkörning, vad det nu betyder (jag tror han vet vad han gör iaf)

men 25 mil tyckte han att jag skulle ta det lugnt... + ordentlig varmkörning varje gång

Det är din motor så du kör som du vill:tummenupp men man har igen det om man gör en riktig inkörning

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
150-200 mil låter JÄVLIGT mycket

jag har hört ca 50 mil på denna motor tidigare, så jag kommer nog att ta det ganska lugnt 25-50 mil.
Jag har inga synpunkter på milen och inkörningen, tycker att Din modell med 25-50 mil låter relevant! Däremot vill jag bara meddela att jag försäkrade och ställde på min Tuss i dag och avverkade en tank i kväll - vilken himmelens rolig moppe detta är! :) Du har verkligen byggt en snygg motor och se nu till att få fart på spelverket, när tror Du själv på uppstart? Har Du hittat några egentliga rekommendationer på intervall för kolvbyte, min verkstadshandbok är minst sagt oklar på den punkten...

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Jag har inga synpunkter på milen och inkörningen, tycker att Din modell med 25-50 mil låter relevant! Däremot vill jag bara meddela att jag försäkrade och ställde på min Tuss i dag och avverkade en tank i kväll - vilken himmelens rolig moppe detta är! :) Du har verkligen byggt en snygg motor och se nu till att få fart på spelverket, när tror Du själv på uppstart? Har Du hittat några egentliga rekommendationer på intervall för kolvbyte, min verkstadshandbok är minst sagt oklar på den punkten...

jag hoppas på uppstart till helgen.
det som är kvar att göra är.

synka förgasarna (då jag ändrat nålen till fetare blandning) och på något sätt rubbat synkningen
på med förgasargummin till burken
fylla olja
fylla kylarvätska
dra kopplingsvire
montera vänster avgassystem (flänsen skall slipas, då den inte är helt 100% rak & läcker vid anslutningen till cylindern)

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
idag gjorde jag det sista, i tron att allt gått så bra & den skulle starta upp direkt..

tji fick jag....... inte en gnista... ingenting.

va i helvete....

ni som har köpt en zeltronic... det finns en liten röd diod på ena sidan av cdi boxen, skall denna lysa när tändningen slås på ? i så fall har jag fått en trasig box :(

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
Var kopplade du in strömmatningen den röda 12volts anslutningen? Bara så du har ström när tändningen slås på

Last edited:

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
...tji fick jag....... inte en gnista... ingenting...
Trist, elproblem är inte vad man vill brottas med när allt är ihopmeckat igen:(

Förresten - läste en sida om inkörning av RD350LC-motorer, om Du inte sett den tidigare så hittar Du den här. Tycker det lät som vettiga råd.

Lycka till och hoppas verkligen att det inte är boxen som är paj nu! Jag antar Du hittat denna tråd, är det en sån modell Du skaffat? Du kanske skulle slänga upp frågan där?

Last edited:

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
kopplade in den som det stod i manualen, på kabelstammen som originalboxen.

alla färgkoder var redan förklarade
Stämmer färgerna med denna tråd? Det är tydligen brun färg på ett par trådar i hojens kabelstam som ska anslutas till boxen - brun statorkabel i motorstammen ska till brun kabel till boxen medan brun kabel i huvudkabelhärvan ger 12V och ska kopplas till röd kabel på boxen. Det har Du förmodligen koll på, frågar bara för att eliminera ev felkälla...? Enklast är kanske att mäta att Du har 12V på röd kabel när tändningen slås på?

Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
Är det här samma kopplingsschema? den markerade måste få 12v tex från tändningslås (brun),

Bifogat

• !cid_CF825BC607164FB7B9B3CD73DDCFFDEF@KjellDator.jpg
    !cid_CF825BC607164FB7B9B3CD73DDCFFDEF@KjellDator.jpg
    59.5 KB · Visningar: 108

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Är det här samma kopplingsschema? den markerade måste få 12v tex från tändningslås (brun),

var fick du denna ifrån ?
har du en i bättre upplösning ?

jag fick denna med cdi boxen från zeeltronic.
20140704_175254.jpg
jag kopplade in R / ypvs controller connector på + polen, då fick jag gnista ?

Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
hojen är igång igen !!!

dock behövs en synkning av förgasarna, då dessa inte är helt 100
samt en inställning av tomgångsskruvarna

sen kan inkörningen börja :banana

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
45 dagar tog det från ras, till att få den körklar igen.

alla packningar nya, nyborrad, nya kolvar, allt lackerat (då jag sket i det förra gången)
kostnad ca 6000:- men då inkluderade det en zeeltronic cdi box

bara hoppas den inte rasar fler gånger nu

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS