Rd 350

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Om jag säger Rd 350 som en första landsvägscykel, vad säger ni då?

För, nackdelar med denna cykel?

Hur mycket får man betala försäkrings/skattemässigt jämfört mot en 600-750 cc japs. sporthoj från sent 80-tal?

Bra sugen på en sådan hoj. Bör ju vara en från 83?! då öppningsbara avgasporten kom...

Nåt annat man speciellt ska tänka på?
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Hej!

Helt OK cykel tycker jag för att vara så gammal. Du får nog bereda dig på att det blir en del skruvande med en gammal tvåtaktare, fast när den funkar är den riktigt kul.
Försäkringen kostar inte mer än ca 1300:- hel/hel hos Bilsport-MC, det är ju en Classic-hoj.
Hyfsat stabilt chassi, och så lätt att den är en barnlek att slänga runt på kurviga småvägar, men kanske inget för några längre touringsträckor.
Skall du köpa en YPVS, kolla så avgasventilerna funkar och inte har kärvat ihop, kopplingen mellan cylindrarna bruka gå då. CDI-boxen är en annan svag punkt.
Har själv haft en -84:a borrad till 400cc, gick som ett skållat troll!!!
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
OK!

Sitter axeln mellan portarna instucken i cylindern på nåt sätt? Menade om man kunde se det utifrån.

Om cdi:n pajjat, måste ju tändning o.sv vara helt ...inte startar t.ex?

Det du säger låter lovande! =)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
När du slår på tändningen ska du höra två surrande ljud, det är YPVS:en som drar ventilen mot ändlägena just som funktionskontroll och att lossa på eventuellt skit. Om du inte hör något är det illa.
 

Stargazeer

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Bålsta
Hoj
GSXR 1000 -01
<micke> skrev:
Om jag säger Rd 350 som en första landsvägscykel, vad säger ni då?

För, nackdelar med denna cykel?

Hur mycket får man betala försäkrings/skattemässigt jämfört mot en 600-750 cc japs. sporthoj från sent 80-tal?

Bra sugen på en sådan hoj. Bör ju vara en från 83?! då öppningsbara avgasporten kom...

Nåt annat man speciellt ska tänka på?


Skaffa dig ett körkort först micke.... :arsele :tungan
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
<micke> skrev:
OK!

Sitter axeln mellan portarna instucken i cylindern på nåt sätt? Menade om man kunde se det utifrån.

Om cdi:n pajjat, måste ju tändning o.sv vara helt ...inte startar t.ex?

Det du säger låter lovande! =)


Själva kopplingen kan du se om du plockar bort magspoilern och tittar underifrån upp mellan krökarna, be gärna någon slå på och av tändningen samtidigt så du ser om det glappar. Höga varv med halvstängd vänsterport är inte bra för motorn.
CDI-boxen kan fungera bra tills den blir varm. Min hoj gick bara kalla dagar tills jag bytte den. Finns piratboxar att få tag på för ca 2000:- har jag för mig. Skrotarna kan du glömma, de är urplockade på sådana delar...
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Kanon som första landsvägshoj :tummenupp , men har den gått långt kan man behöva fixa lite grejer. Om motorn är i bra skick och YPVS-systemet funkar som det ska så är det bra ryt i den. Däck och slitdelar i billigt, liksom försäkring. Har hojen gått närmare 5000 mil så är det nog dags att fundera på ny, eller bättre beggagnad bakdämpare.

Lycka till!
 

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
Köp inte en utan YPVS, den går sämre och är mycket jobbigare att få
fram delar till..

Man kan även överväga att köpa en RD500 om man hittar nån, brukar
dock ligga ca 10k högre i pris..
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
GlennB skrev:
Köp inte en utan YPVS, den går sämre och är mycket jobbigare att få
fram delar till..

Man kan även överväga att köpa en RD500 om man hittar nån, brukar
dock ligga ca 10k högre i pris..

Jag kompletterar lite, YPVS-versionen kom 83 så det är den eller senare som du ska satsa på. RD 500 finns det inte fler än ca 120 st kvar i Sverige, och det börjar bli samlarvärde på dom så att hitta en till salu är svårt. Dom är dock riktigt grymma! :tummenupp
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
PacMan skrev:
Jag kompletterar lite, YPVS-versionen kom 83 så det är den eller senare som du ska satsa på. RD 500 finns det inte fler än ca 120 st kvar i Sverige, och det börjar bli samlarvärde på dom så att hitta en till salu är svårt. Dom är dock riktigt grymma! :tummenupp

Borde inte en sådan dricka rätt mycket med soppa?
Driftkostnaderna torde väll också vara rätt mycket högre än för en 350 eller?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Vastrix skrev:
Borde inte en sådan dricka rätt mycket med soppa?
Driftkostnaderna torde väll också vara rätt mycket högre än för en 350 eller?

500:an menar du? Soppaförbrukningen vet jag inte, men dom är nog inte billiga i drift. T.ex. är det ju 4 kolvar att byta med allt vad det innebär.
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Om du ska köpa en RD så försök att hitta en så ny som möjligt. YPVS kom som sagt -83 och sedan så kom nästa uppdatering -86 med nya pipor och lite annat bjäfs.
Leta reda på en fin -86 och köp! Roligare hoj för dom pengarna går inte att finna! (ja, jag har en.)
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Vad ligger torrvikten på för en rd?

Annars låter allt bara bra.

Alltså:

*Nyare än -83
*Kolla ypvs noggrant

Annars är det ju bara vanlig koll över cykeln, bromsar, fjädring o.sv. Har ju en hel del mekvana från crossar så att säga. =)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Framför allt blir en 500a dubbelt så dyr att hålla i drift efetrsom det är 4 cylindrar ch inte 2 som på 350n.
83-84 uppges 59 hk och 85- 63hk.
De med kåpa kanske ser fulare ut än den utan, men är faktiskt trevligare att köra imho.
Äldre RD350 än 83 ska du inte ens överväga om du intefår dem kastade efter dig, det är en annanhoj in i varje pinal mot 83-.
Köp en en 85- och på med nåt roligare blås o dreva ner nån kugg fram o sen funkar den bra för småvägarna, ramen är lite vek men det är egentligen inget man inte kan vänja sig med.
Tänk på att på en 2t så är motorrenoveringar service, dvs att få riva den årligen o byta ringar ev. kolvar osv är standard.
Jag har haft 2 st.

165-170kg fulltankad är vikten
 

redlite

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Daytona 675 banhoj och massa andra..
Som sagt se till att YPVSn fungerar.
När man vrider på tändningen ska det höras att YPVS motorn kör sin "regöringscykel". (låter viiii viii ) Då lever den i.a.f.
De är dock ingen garanti att allt är ok. T.ex. på den jag köpte fungerade servot men mellanstycket mellan cylindrarna hade glappat upp, vilket medförde att ventilen på höger sida inte rörde sig ett smack. Detta är tydligen också ett typfel på ypvsn, att mellanstycket slits/glappar upp.
Lite nya packningar, ett fixat mellanstycke och ev. fixa till kontaktytorna på sjävla ventilen löser det problemet.

Köp en där du vet att kolvarna är bytta rätt nyligen, det tror jag lönar sig. Nya kolvar kostar 800 kr /st (addemoto) och sen ska en del packningar till + borrning förstås.

Trimrör är dyra nya, och sällsynta begagnade. Värt att tänka på kanske. Dock kanske man inte ska köpa nåt söndertrimmat.

// redlite
 

Patrik

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Såld
Tänk på att om du hittar ngn med effekt-pipor på så är det ett plus, eftersom ett par nya kostar sisådär cirkus 4-5000:-..
De flesta brukar vilja ha andra pipor efter ett tag, mer effekt, roligare ljud.

Själv fick jag återfall och köpte en -86 för ngra år sedan. Dröjde väl ett par veckor innan jag beställde Jollymoto pipor från www.ebos.se för ca4500:-.

Jag har haft en -82, -84 och en -86a, kan rekomendera 86an eftersom den är modernast av dom. Flest delar finns nog till -83 fram till -85.

Man får en väldans rolig hoj för pengarna, lycka till.

/Patrik
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag är mycket nyfiken på hur jag skulle uppfatta RD350 i dag.
Jag hade en -84 som förstahoj och det fanns absolut
inget som kunde stoppa en... Tyckte man då iaf :)

Den sålde jag -88 och hade sedan ingen hoj fram till
-01 och då blev det en R1a.

Under åren med RDn så fick man lära sej ALLT om den,
säkert för att det är en tvåtaktare :lol

Skämt å sido, den krånglade inte så mycket, det var, som redan sagts:
Mellanstycket till YPVS som jag gjorde en ny, justerbar,
eftersom orginalet inte synkade höger och vänster ventil så bra.

Sedan var det ett av mellanlagret på vevaxeln som "lämnade in",
gjorde pressverktyg och så var det skitenkelt att
byta de lagren mot standardlager för 35kr/st.
Man fick loctita lagren istället för som på de svindyra
orginallagren som har låsstift i ytterringen.

En styrdämpare var bra att ha och så kopplade jag ihop höger och
vänster gaffelben med ett litet rör och plockade på en manometer så var det lätt att hålla ordning på den luftassisterade framfjädringen.
Kompletterade även med koniska styrlager.

Jag börjar bli super nostalgisk och måååste åtminstonne få provköra
en RD för att se om den var så kul som jag kommer ihåg? :kär
Tyvärr är väl de flesta sönderskruvade idag.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ozzian skrev:
En styrdämpare var bra att ha och så kopplade jag ihop höger och
vänster gaffelben med ett litet rör och plockade på en manometer så var det lätt att hålla ordning på den luftassisterade framfjädringen.

Mycket smart! Önskar jag hade haft kunskapen och kommit på idén att göra nåt sånt. Nu är hojen snart sold dock, har fått handpenning på den. :)
Styrdämparen skulle man haft oxo, för bara ett par veckor sen fick jag ett redigt styrslag på lite dålig väg. Det kan ju iofs hända på alla hojar, men det var minst sagt spännande! :brinnerup
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top