RD, TZR elelr NSR?

Yamaha 1991

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
Suzuki kanske?
Hej!

Nu är det såhär att jag ska köpa mig en lätt mc....

Står & väger mellan en Yamaha RD, TZR eller en Honda NSR.

Skulle gärna behöva lite tips från ni som har lite mera kött på benen om dessa modeller. Nackdelar/Fördelar/ etc.

Är 184cm lång, så vill ju ha en mc som man sitter skönt på!

Tack på förhand! :rolleyes:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
NSR är nog lite mafigare byggd, och har bättre bromsar + elstart. Däremot lär du ha bättre förutsättningar att få igång en TZR/RD då dom har kickstart = mindre som kan gå fel på en gammal mc. Äldre TZR:er är väl i princip en RD med hel kåpa. har alldrig haft en NSR, men kan intyga att motorn på TZR/RD är jäkligt bra, inte samma effekt som på italjenarna, men min hade 94k på nacken och gick bra, vilket är jäkligt bra på en 2t 125:a. Dock var ju bromsar och stötar lite i sämsta laget. Där tror jag NSR är något bättre.

Oj, glömde: om du ska ta en TZR, försök få tag i en '91 och framåt, då den har något bättre bromsar.

Last edited:

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
Crescent
Det skiljer en del mellan dem

NSR
+Bromsar (stoppies går finfint)
+Toppar ca 160 mätarfart helt avstrypt
+Bättre än japanska konkurrenterna (TZR och RG) från samma årsmodell (ej -92 inräknad), elstart och biffigare utseende, stabilare
+Driftsäkerhet, skär inte ofta, inga täta kolvbyten.
+Drar ca 0.4 till 0.7 (har aldrig lyckats få den att dra över 0.7, och för att få 0.7 måste man verkligen tokköra)
+Billiga delar, finns mycket piratgrejer.
+Billig att köpa
Nackdelar:

-Utseende
-Ljudet, anabola moped
-125cc (höhö)
-Kåpor, plastigt och går lätt sönder
-Förjävligt att skruva i, alla kåpor hör ihop och hela hojen måste i princip demonteras så fort något ska bytas.
-Inga wheelies här inte utan pizzadrev eller feta skills
-Säkert andra grejer som jag inte kommer på nu

RD
+ odödlig
+ billig köpa/försäkra
+ billiga delar
+ går att få upp i 2an med vilja

-frambromsen är garanterat abs
-går inte att köra under 6-7rpm
-ful som stryk (folk skrattar och pekar när man blir omkörd på motorvägen)
-fjädrig och ram från en trampmoppe ?

TZR
+ Billig i inköp och drift
+ Drar ca 0.5 milen
+ Bombsäkermotor som tål mycket skit
+ Lätt att få tag i delar och de är ganska billiga
+ Effekten räcker hyffsat för en 16 åring
+ Finns ganska mycket trimm till den

- Utseendet
- Effekten
- Ganska liten vilket innebär att det är svårt att utföra något mer avancerat mek på den utan att plocka ur motorn
- Chassit känns en anning nervöst ibland när man piskar kurvig väg

Sammanfattning
Det är en bra hoj utan några igentliga svagheter eftersom motorn är beprövad. Kanske inte det värsta som finns men en trevlig hoj

Taget ifrån:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=142755

Yamaha 1991

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
Suzuki kanske?
Måste också passa på och fråga hur mkt ett lätt mc kort kostar på ett ungefär, bara hört lite om allt folk tagit det för ca 5000:-...

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
jag va runt 185 när jag hade min nsr och man sitter helt ok på den. förutom att knäna tar i kåpan och det kan vara jävligt störande.

jag hade nya modellen av nsren och har inte mkt negativt att komma med. jag hade aldrig några problem med min som jag kan skylla på hojen.

vill man åka plastraket som väger 15 ton så gör man det. jag tröttnade ganska fort och bytte därför till crmen.

svaret på hur mkt kortet kostar är inte lätt att svara på, hur långt är ett snöre är faktiskt ett bra svar på den frågan om du frågar mej.
men ska du gå på körskola och dom vill att du skall gå igenom alla moment så räkna med 10k. det kan bli mindre lr mer. det beror på hur bra du är på att köra hoj.
om du inte tar det privat då. då kostar det inte många kronor...

lycka till:tummenupp

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Vilken av dem är skönast att sitta på om man är 184cm lång?

Enda vettiga svaret är att du ska prova. :tummenupp

Är 195+ (vet inte exakt) och TZR funkade bra, men ända sättet att veta vilken som passar just dig, är att provsitta, eller ännu bättre provköra dom.

Yamaha 1991

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
Suzuki kanske?
Så en Honda NSR (äldre modellerna)har inte kickstart utan bara el? Blir det inte oerhört svårt att få igång den på vintern?, om den nu står ute dsv....

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tja, asså, vinter = snödrivor och blankis för mig, och då blir det fan knivigt. harr iaf kört min RS till skolan, där den stått ute hela dan i runt 3+, så det funkar nog bra med elstart, bara batteriet är friskt, och allt är i skick, men då det är en gammal hoj anser jag ändå att kickstartr är ett säkrare kort, då är det liksom kompresion + såppa = startar, annars går det ju att knuffa. Men somsagt, är allt i skick och du kör underhållsladdning när den står länge skall det inte vara något problem.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jag är förvånad...

ingen har gnällt över att det står att han redan har en RD och tapper verkar lugn :va

Men qwertyuiopå's svar om att provsitta är mycket vettigt, kläm o känn på alla modeller och bilda dig en uppfattning och sen följer du villha-begäret :)

Nobrando

Rasmus
Gick med
18 Dec 2007
Hoj
Yamaha XJ900S Diversion -01, Yamaha TZR 125 -91
Så elstarten kan bli lite knepig då?...

I somras när jag hade hojen i örebro så hade en kille en Aprilia med elstart, varenda gång han skulle åka så fick han rulla i gång den. ^^ Jag kan dra med handen på min kick och hon spinner igång.
Yamaha TZR är en rätt go hoj, jag har en och är ca 190cm lång. Och västervik är jävla trevligt att köra i, speciellt gamla norrlandsvägen!

Last edited:

Yamaha 1991

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
Suzuki kanske?
I somras när jag hade hojen i örebro så hade en kille en Aprilia med elstart, varenda gång han skulle åka så fick han rulla i gång den. ^^ Jag kan dra med handen på min kick och hon spinner igång.
Yamaha TZR är en rätt go hoj, jag har en och är ca 190cm lång. Och västervik är jävla trevligt att köra i, speciellt gamla norrlandsvägen!

Ja verkligen & tack för svar!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...