RD125 ekerhjul på CB250N (blev Z200)

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag fick tag på ett ekerbakhjul till kompressor Hondan av Grandell och tanken är att konvertera ett CBX550 hjulet till ett ekerhjul och sen byta ut hela framänden till CBX framänden. Dock är detta inget som man gör bara så där utan det är en hel del jobb.

Då ekerhjulet bak i princip var "bolt on" blev jag sugen på ett ekerhjul fram i väntan på att gå till CBX framänden vilket är lämpligt att göra nästa vinter. Grandell har ett 18" hjul från en RD125 som bör gå att gå dit men jag har lite tankar kring hur man ska tänka med bromsskiva och hastighetsmätare.

Vad jag kommit fram till är RD skivan 240 mm i diameter medan CB250 har 276 mm diameter, min tanke är här att få tag på en skiva bromsskiva med samma ytterdiameter 276 mm men med så stor innerdiameter att man kan svarva till ett löst centrum som man skruvas mellan navet och bromsskiva och även här kompensera förskjutningen i sida för att passa mot bromsoket.

Bromsskivan bak från Honda NT650 verkar vara ett möjligt alternativ https://es.aliexpress.com/item/4000258634637.html?gatewayAdapt=glo2esp i alla fall enligt måtten på dennaxsida. Det enda jag är lite fundersam på är tjockleken, original är 5 mm och denna är bara 4 mm. Det står stämplat på original skivan min 4 mm så man är ju nere på min gränsen redan från början nu tror jag dock att det ändå tar lång tid innan man är nere på 3.8 mm med tanke på hur mycket hojen kommer att köras med det känns ändå bättre om man hade en tjockare skiva. Finns säkert nån 276 mm skiva som är 5 mm tjock som kan passa men, problem är ju bara att veta på vilken hoj den kan sitta.

Vad tror ni om att göra nåt sånt här? Jag vet att det kommer att krävas precision så skivan inte slår och är 100% centrerad och en hel del eftertanke då det är bromsarna det rör sig om.


Nästa fundering är hastighetsmätaren, Hondan har givaren på vänster sida som bromsskivan men RD125 har bromsskivan på högersida och hastighetsmätargivaren på vänster sida. Detta kommer att innebära att man måste vända hjulet och hastighetsmätargivaren kommer då att snurra åt fel håll.

Frågan är då hur man löser detta enklast, GPS hastighetsmätare, eller elektrisk mätare med "pulsgivare"? I detta läget är väl frågan om man skulle hitta nån liten diskret mätare och flytta om lite så man centrerat varvräknaren så man är "utan analog" hastighetsmätare.

Har hittat nån hyfsat billig mätare som är 85 mm vilket Honda mätaren är https://www.amazon.se/dp/B07DY24M2M...olid=1VV3TUPWQN5EU&psc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it som väl kanske också skulle kunna funka. Dock blir det ju lite plottrigt, varvräknaren, hastighetsmätaren, laddtrycket och bredbandslambdan alla av olika typ vilket jag väl inte riktigt gillar. Är det et nån som har tips instumenteringen kanske analog varvräknare med digital hastighetsmätare och sen en matchande laddtrycksmätare?

Grandell ska kolla om han har nåt ekerhjul som är lite lättare att passa in på Hondan men vad tror ni om dessa funderingar?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag fick tag på ett ekerbakhjul till kompressor Hondan av Grandell och tanken är att konvertera ett CBX550 hjulet till ett ekerhjul och sen byta ut hela framänden till CBX framänden. Dock är detta inget som man gör bara så där utan det är en hel del jobb.

Då ekerhjulet bak i princip var "bolt on" blev jag sugen på ett ekerhjul fram i väntan på att gå till CBX framänden vilket är lämpligt att göra nästa vinter. Grandell har ett 18" hjul från en RD125 som bör gå att gå dit men jag har lite tankar kring hur man ska tänka med bromsskiva och hastighetsmätare.

Vad jag kommit fram till är RD skivan 240 mm i diameter medan CB250 har 276 mm diameter, min tanke är här att få tag på en skiva bromsskiva med samma ytterdiameter 276 mm men med så stor innerdiameter att man kan svarva till ett löst centrum som man skruvas mellan navet och bromsskiva och även här kompensera förskjutningen i sida för att passa mot bromsoket.

Bromsskivan bak från Honda NT650 verkar vara ett möjligt alternativ https://es.aliexpress.com/item/4000258634637.html?gatewayAdapt=glo2esp i alla fall enligt måtten på dennaxsida. Det enda jag är lite fundersam på är tjockleken, original är 5 mm och denna är bara 4 mm. Det står stämplat på original skivan min 4 mm så man är ju nere på min gränsen redan från början nu tror jag dock att det ändå tar lång tid innan man är nere på 3.8 mm med tanke på hur mycket hojen kommer att köras med det känns ändå bättre om man hade en tjockare skiva. Finns säkert nån 276 mm skiva som är 5 mm tjock som kan passa men, problem är ju bara att veta på vilken hoj den kan sitta.

Vad tror ni om att göra nåt sånt här? Jag vet att det kommer att krävas precision så skivan inte slår och är 100% centrerad och en hel del eftertanke då det är bromsarna det rör sig om.


Nästa fundering är hastighetsmätaren, Hondan har givaren på vänster sida som bromsskivan men RD125 har bromsskivan på högersida och hastighetsmätargivaren på vänster sida. Detta kommer att innebära att man måste vända hjulet och hastighetsmätargivaren kommer då att snurra åt fel håll.

Frågan är då hur man löser detta enklast, GPS hastighetsmätare, eller elektrisk mätare med "pulsgivare"? I detta läget är väl frågan om man skulle hitta nån liten diskret mätare och flytta om lite så man centrerat varvräknaren så man är "utan analog" hastighetsmätare.

Har hittat nån hyfsat billig mätare som är 85 mm vilket Honda mätaren är https://www.amazon.se/dp/B07DY24M2M...olid=1VV3TUPWQN5EU&psc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it som väl kanske också skulle kunna funka. Dock blir det ju lite plottrigt, varvräknaren, hastighetsmätaren, laddtrycket och bredbandslambdan alla av olika typ vilket jag väl inte riktigt gillar. Är det et nån som har tips instumenteringen kanske analog varvräknare med digital hastighetsmätare och sen en matchande laddtrycksmätare?

Grandell ska kolla om han har nåt ekerhjul som är lite lättare att passa in på Hondan men vad tror ni om dessa funderingar?
Allt är möjligt. Kolla hur jag löste det på thunderacen i min tråd.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Allt är möjligt. Kolla hur jag löste det på thunderacen i min tråd.
Japp det är bara en fråga om tid och pengar? Får kolla hur du gjort för inspiration.

Vad har du för bultcirkel och innerdiameter på 125-bromsskivan? Jag har en del bromsskivor på hyllan. Det borde väl iofs även Grandell ha.

Grandell mailade nog mig då jag skrev denna tråd, bromsskivan från CB900 kan passa en man åker på att borra om hålbilden. Han har också ett ekerframhjul från en Z200 där bromsskivan sitter på vänstersida så då bör hastighetsmätardrivningen bli rätt.

Som moddlaren skriver att är möjligt så på nåt vis ska deg nog gå att gå ekerhjul kanske rent av till denna säsong. Det svåraste problemet är väl bromsskivans offset om den skulle hamna för nära gaffelbenet för annars kan man ju shimsa ut skivan eller in oket.

Undra annars hur Kina GPS hastighetsmätarna funkar det skulle ju kunna vara ett alternativ med denna hastighetsmätare https://www.amazon.se/dp/B07DY24M2M...olid=1VV3TUPWQN5EU&psc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it och denna till laddtrycket https://www.amazon.se/dp/B09VXS4MC1...olid=1VV3TUPWQN5EU&psc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it och sen ha kvar original varvräknare. Är ju fränt att ha laddtrycksmätaren på insuget so jag hade först men jävligt opraktiskt och rent av farligt att måsta titta ner vid knäet där av flytten till styret, men I sånt fall skulle nuvarande mätare få sitta på insuget och Kina mätaren på styret. Frågan är ju om detta är ren skit priset är nog lite där efter så jag är skeptisk.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej så då funkar mätarna i alla fall hyfsat om det skulle skita sig med hastighetsmätardrivningen, eller i alla fall det ex du fått.

Kan säga att jag nyss gjorde affär på ett Z200 framhjul och en CB900 bromsskiva så vi får väl se hur det slutar. CB bromsskivan har nitat centrum så det går att lossa och svarva till ett nytt centrum om det behövs om det inte bara går att passa in den eller skivan från 250:in med att borra om hål och liknande. Risken är väl inte stor att det ska gå lika enkelt som bakhjulet så jag har på känn att det blir mycket mer jobb med framänden.

Får väl se ju det hela går att få ihop, som tur är har jag ju två CB250N till så jag har den som ska få turbo i garaget så den hojen kan jag hålla på och passa in framhjulet på i lugn ro och ändå ha kompressor hojen i körbart skick och sen göra hjulbytet då jag har de två ekerhjulen klara.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu sitter ett framhjul lite hjälpligt på hojen, eller rättare sagt får min andra CB250 som så småningom ska få turbo agera modell vid inpassningen.

Hjulaxeln från Z200 är ca 5 mm för kort för att saxpinnen till muttern ska gå att få dit och Honda axeln kan modifieras men då åker nyckelgreppet som sitter på insidan av gaffelbenet så i det fallet måste man svetsa på en mutter på änden så man har nåt att hålla i då man drar ihop det hela.

Två problem återstår att lösa, det ena är en hastighetsmätarvajern med fyrkantig ände vid mätaren och M12 gänga med andra änden vid givaren med "tvärspår" och M11 gänga. Nån som överhuvudtaget vet om nån hoj har haft den kombinationen eller om man kan beställa customgjorda hastighetsmätarvajrar nånstans?

Nästa är bromsskivan, bromsskivan ska vara 276 mm i ytterdiameter, 40 mm höjd för klossarna,, 48 mm centrumhål, 64 mm bultcirkel för 4 skruvar, 5 mm tjocklek och 16 mm offset mellan nav och ytterkant. CB900 skivan jag köpte med nitat centrum har bara 35 mm höjd för klossarna medans CB250N har 40 mm klossar, detta gör att oket, bromsbelägg kommer att ta i nitarna, skruvskallarna om man gör eget centrum.

Lutar åt en ISR skiva men det finns fortfarande ett problem och det är att ISR skivan blir tvådelad och då har skruvskallar och fästjärnet till oket sitter väldigt nära den släta original skivan var centrum dessutom går in mot centrum.

Jag kan flytta in skivan vilket jag räknat på med 16 mm offset och då kommer skivan 2,5 mm längre in vilket skruvskallarna ska vara på ISR skivan och sen kan man shimsa in oket 2,5 mm för att skapa plats vid gaffelbenet så det funkar och det finns gott om plats innåt mot ekrarna. Men kruxet är ändå fästet för oket som sitter skruvat i gaffelbenet.

Shimsa det inåt så blir det bara mer plats vid gaffelbenet men inte mer plats för fästet då det också flyttas inåt. Jag tror att det skulle gå att fräsa bort 2,5 mm utan nån fara för hållfastheten just där skruvskallar ska passera för det är inte mycket materia som behöver tas bort då det bara är kanterna då insidan av fästet är försänkt där men det känns ändå lite så där.

Nån som vet var nan hittar hastighetsmätarevajer eller om det finns delar att bygga nåt eget? Eller har idéer om fästet för bromsoket för att skapa plats?

Framhjulet på plats, med tanke på hur det passar mot skärmen blir det nog bra, hojen kommer att se ut betydligt bättre med mindre framhjul och jag har en annan skärm.


20230416_085217.jpg

En bild på baksidan av bromsoket där jag misstänker att man kan tvingas ta bort lite material.
20230416_085501.jpg

Här ser man problemet hur nära skivan fästet för oket är, lite dålig bild men ger en hint om att det bara är nån millimeters mellanrum till skivan.

Edit: Mätte innan jag åkte till jobbet och det är 1.6 mm spel mellan skivan och fästet till oket.
20230416_181939.jpg
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Slipa om bromsklossarna så det blir frigång för nitarna? Kanske flytta ut oket lite? Det brukar vara några millimeter kvar som inte utnyttjas längst ut på skivan.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nu sitter ett framhjul lite hjälpligt på hojen, eller rättare sagt får min andra CB250 som så småningom ska få turbo agera modell vid inpassningen.

Hjulaxeln från Z200 är ca 5 mm för kort för att saxpinnen till muttern ska gå att få dit och Honda axeln kan modifieras men då åker nyckelgreppet som sitter på insidan av gaffelbenet så i det fallet måste man svetsa på en mutter på änden så man har nåt att hålla i då man drar ihop det hela.

Två problem återstår att lösa, det ena är en hastighetsmätarvajern med fyrkantig ände vid mätaren och M12 gänga med andra änden vid givaren med "tvärspår" och M11 gänga. Nån som överhuvudtaget vet om nån hoj har haft den kombinationen eller om man kan beställa customgjorda hastighetsmätarvajrar nånstans?

Nästa är bromsskivan, bromsskivan ska vara 276 mm i ytterdiameter, 40 mm höjd för klossarna,, 48 mm centrumhål, 64 mm bultcirkel för 4 skruvar, 5 mm tjocklek och 16 mm offset mellan nav och ytterkant. CB900 skivan jag köpte med nitat centrum har bara 35 mm höjd för klossarna medans CB250N har 40 mm klossar, detta gör att oket, bromsbelägg kommer att ta i nitarna, skruvskallarna om man gör eget centrum.

Lutar åt en ISR skiva men det finns fortfarande ett problem och det är att ISR skivan blir tvådelad och då har skruvskallar och fästjärnet till oket sitter väldigt nära den släta original skivan var centrum dessutom går in mot centrum.

Jag kan flytta in skivan vilket jag räknat på med 16 mm offset och då kommer skivan 2,5 mm längre in vilket skruvskallarna ska vara på ISR skivan och sen kan man shimsa in oket 2,5 mm för att skapa plats vid gaffelbenet så det funkar och det finns gott om plats innåt mot ekrarna. Men kruxet är ändå fästet för oket som sitter skruvat i gaffelbenet.

Shimsa det inåt så blir det bara mer plats vid gaffelbenet men inte mer plats för fästet då det också flyttas inåt. Jag tror att det skulle gå att fräsa bort 2,5 mm utan nån fara för hållfastheten just där skruvskallar ska passera för det är inte mycket materia som behöver tas bort då det bara är kanterna då insidan av fästet är försänkt där men det känns ändå lite så där.

Nån som vet var nan hittar hastighetsmätarevajer eller om det finns delar att bygga nåt eget? Eller har idéer om fästet för bromsoket för att skapa plats?

Framhjulet på plats, med tanke på hur det passar mot skärmen blir det nog bra, hojen kommer att se ut betydligt bättre med mindre framhjul och jag har en annan skärm.


View attachment 483074

En bild på baksidan av bromsoket där jag misstänker att man kan tvingas ta bort lite material.
View attachment 483075

Här ser man problemet hur nära skivan fästet för oket är, lite dålig bild men ger en hint om att det bara är nån millimeters mellanrum till skivan.

Edit: Mätte innan jag åkte till jobbet och det är 1.6 mm spel mellan skivan och fästet till oket.
View attachment 483076
Ta väck 2mm på fästet i gaffeln o 2-3mm på oket så har du plats, håller gör det Gammla grejor är galet överdimensionerade.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Slipa om bromsklossarna så det blir frigång för nitarna? Kanske flytta ut oket lite? Det brukar vara några millimeter kvar som inte utnyttjas längst ut på skivan.

Jag tänkte faktiskt på att slipa om klossarnas höjd och det är möjligt att CB900 skivan skulle gå att få dit då om jag svarvar ett eget nytt centrum, dock kvarstår problemet med fästet att få frigången där för skruvar eller nitar och man måste nog fräsa bort material. Att flytta oket utåt är inte lätt för att göra det skulle man få borra ut hålen i gaffelbenen och sen pressa in bussningar med hålet ocentrerat och det rör sig nog bara om några millimeter.

Dock slog lättjan till för att svarva ett nytt centrum till skivan är väl möjligt men det kräver ju att man mäter upp det hela ordentligt vid svarvningen för man tvingas nog att spänna om då bägge sidor måste svarvas. Helt klart möjligt med 4-backs chuck mätklockor och tålamod. Men det lutar åt en ISR skiva då jag tyckte att priset ändå var bra med tanke på att det rör sig om en helt måttbeställd skiva.


Ta väck 2mm på fästet i gaffeln o 2-3mm på oket så har du plats, håller gör det Gammla grejor är galet överdimensionerade.

Som sagt jag behöver bara fräsa bort skruvskallarnas höjd ca 2.5 mm (om jag minns rätt) från fästet där dom ska passera och sen kompensera offset på skivan och shimsa in oket lika som skruvskallarna för att få samma frigång från gaffeln genom att lägga distanser mellan oket och gaffelbenet.

Tar jag bort material vid infästningen av hållaren till oket eller infästningen på gaffelbenet flyttar jag det hela åt fel håll utåt inte inåt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ett problem är mest troligt löst, bromsskivan. Talade med ISR och han kan fixa en fast skiva med skruvarna på insidan så då behöver jag inte ha annat än rätt offset på skivan så passar den direkt bolt om.

Tror det är ganska klokt att att i detta fallet ta den enkla lösningen att köpa en måttbeställd skiva.

Nu återstår nog bara problemet att fixa en hastighetsmätarvajer som passar. Nån som har tips på det? M11 splittrad ända och M12 med fyrkantig ända är det som gäller eller om man kan hitta grejer för att göra en egen hastighetsmätarvajer?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om bara måtten är rätt angivna så har jag nog tillslut hittat en hastighetsmätarvajer, denna ska vara rätt och även längden stämmer https://www.ebay.com/itm/2852154069...rentrq:949024bf1870a7b8f9be02f3ffff571e|iid:1

Har annars funderat på att göra en egen mutter och ändhylsa och modifiera änden mot givaren på originalvajern, men slipper jag detta vore jag glad för jag har ingen M11X1 gängtapp.

Ska försöka orka mäta bromsskivans offset ikväll så jag får beställa den, tror att jag mäter på kompressorhojen om det skulle skilja nåt mellan de två hojarna för att vara helt säker på att få den rätt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu hänger detta projekt på en man Acke Risling för att få ihop hojen fast jag tror man kan vara hyfsat lugn i detta fallet, det som fattas nu är bromsskivan från ISR. Resten är klart vad det gäller hjulet, svarvat distansen, svarvat om hjulaxeln, fixat ny hastighetsmätarvajer från nån Baotian moppe som passade direkt, nya hjullager och tätningar, nytt Dunlop K82 framdäck.

Utöver bromsskivan är det lite fix kvar med framskärmen, har tagit loss fästet från en halvdålig framskärm och borrat om fästhålen för gaffelbenen för att sänka den mot hjulet. Sen är frågan hur man ska fästa aluminimskärmen i fästet? Skruva går väl men kullerskalle på undersidan och kupolmuttrar på ovansidan eller skruvar med exakt längd och muttern på undersidan. Nita skulle vara snyggare men då är frågan vad man ska nita med? Popnit ser väl ut lite så där även om det skulle funka.

Fäste ska fixas till genom att kapa bort de gamla skruvhålen och sen målas svart invändigt med karosseribody för att hålla mot stensprutet, just nu är det bara rengjort från rost.

Nu ser det ut så här provisoriskt monterat med skärmen löst liggande på fästet.20230429_140507.jpg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
I bland kan man behöva påminna Acke om att man har beställt en sak. Normalt kommer det på en till två veckor
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Beställde skivan förra onsdagen så har jag inte hört nåt i slutet av nästa vecka får jag höra av mig till honom.

Har fixat till framskärmen nu, så nu är det att välja om den ska nitas eller skruvas i fästet, borrade 5 mm hål i skärmen och fästet så just nu är den skruvad med väldigt långa M5 skruvar. Lite polering av skärmen och lackering invändigt av fästet är kvar på den nu.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Äntligen! Igår kom skivan så nu sitter framhjulet på plats. Allt stämmer och priset 2320 kr ink frakt för en måttbeställd bromsskiva är ju inte mycket att säga om.

Passade på att montera nya skrapringar som passar invändigt i gaffelbenen och gaffelbälgar då allt var loss.

Tog lite tid men skit samma jag har ju haft hojen körbar med original hjulen.

20230721_184946.jpg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tänkte på det Acke gör väll kränkta skivor just för att flytta offsett nu är du ju klar men jag tror han kan offsetta ca 10 mm
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänkte på det Acke gör väll kränkta skivor just för att flytta offsett nu är du ju klar men jag tror han kan offsetta ca 10 mm

Hänger inte riktigt med vad menar du med "kränkta skivor" , blir till och med bromsskivor kränkta nu för tiden?

Min skiva har 16 mm offset och då passar den på hjulet och kommer rätt i bromsoket utan att man behöver göra nåt, man borde säkert kunna få skivor med mer offset än så utan problem. Skruvarna som håller aluminiumcentrumet mot ytterdelen sitter med skallarna på baksidan för att skivan ligger tajt mot gaffelbenet, första tanken var att ha mindre offset och sen shimsa bromsoket innåt för att gå utrymme men sen sa Acke att flyttar man skruvarna kan man ha skivan i original positionen.

Är regn och dåligt väder här och verkar fortsätta så tveksamt om det blir nån testkörning innan vi åker bort på semester. Det är väl nackdelen med att ha kapat sönder statorkåpan för drivningen av kompressorn.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Utöver bromsskivan är det lite fix kvar med framskärmen, har tagit loss fästet från en halvdålig framskärm och borrat om fästhålen för gaffelbenen för att sänka den mot hjulet. Sen är frågan hur man ska fästa aluminimskärmen i fästet? Skruva går väl men kullerskalle på undersidan och kupolmuttrar på ovansidan eller skruvar med exakt längd och muttern på undersidan. Nita skulle vara snyggare men då är frågan vad man ska nita med? Popnit ser väl ut lite så där även om det skulle funka.

View attachment 483594
Rostfri popnit blir j-vligt starkt.

Kräver ofta mycket handkraft med tången men det har du säkert redan koll på
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Om du smetar på epoxi och popnitar innan det stelnat blir det starkare.
Nån sa att det duger för att fästa framvagnsupphängningen på en F1 bil.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top