bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag fick tag på ett ekerbakhjul till kompressor Hondan av Grandell och tanken är att konvertera ett CBX550 hjulet till ett ekerhjul och sen byta ut hela framänden till CBX framänden. Dock är detta inget som man gör bara så där utan det är en hel del jobb.
Då ekerhjulet bak i princip var "bolt on" blev jag sugen på ett ekerhjul fram i väntan på att gå till CBX framänden vilket är lämpligt att göra nästa vinter. Grandell har ett 18" hjul från en RD125 som bör gå att gå dit men jag har lite tankar kring hur man ska tänka med bromsskiva och hastighetsmätare.
Vad jag kommit fram till är RD skivan 240 mm i diameter medan CB250 har 276 mm diameter, min tanke är här att få tag på en skiva bromsskiva med samma ytterdiameter 276 mm men med så stor innerdiameter att man kan svarva till ett löst centrum som man skruvas mellan navet och bromsskiva och även här kompensera förskjutningen i sida för att passa mot bromsoket.
Bromsskivan bak från Honda NT650 verkar vara ett möjligt alternativ https://es.aliexpress.com/item/4000258634637.html?gatewayAdapt=glo2esp i alla fall enligt måtten på dennaxsida. Det enda jag är lite fundersam på är tjockleken, original är 5 mm och denna är bara 4 mm. Det står stämplat på original skivan min 4 mm så man är ju nere på min gränsen redan från början nu tror jag dock att det ändå tar lång tid innan man är nere på 3.8 mm med tanke på hur mycket hojen kommer att köras med det känns ändå bättre om man hade en tjockare skiva. Finns säkert nån 276 mm skiva som är 5 mm tjock som kan passa men, problem är ju bara att veta på vilken hoj den kan sitta.
Vad tror ni om att göra nåt sånt här? Jag vet att det kommer att krävas precision så skivan inte slår och är 100% centrerad och en hel del eftertanke då det är bromsarna det rör sig om.
Nästa fundering är hastighetsmätaren, Hondan har givaren på vänster sida som bromsskivan men RD125 har bromsskivan på högersida och hastighetsmätargivaren på vänster sida. Detta kommer att innebära att man måste vända hjulet och hastighetsmätargivaren kommer då att snurra åt fel håll.
Frågan är då hur man löser detta enklast, GPS hastighetsmätare, eller elektrisk mätare med "pulsgivare"? I detta läget är väl frågan om man skulle hitta nån liten diskret mätare och flytta om lite så man centrerat varvräknaren så man är "utan analog" hastighetsmätare.
Har hittat nån hyfsat billig mätare som är 85 mm vilket Honda mätaren är https://www.amazon.se/dp/B07DY24M2M...olid=1VV3TUPWQN5EU&psc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it som väl kanske också skulle kunna funka. Dock blir det ju lite plottrigt, varvräknaren, hastighetsmätaren, laddtrycket och bredbandslambdan alla av olika typ vilket jag väl inte riktigt gillar. Är det et nån som har tips instumenteringen kanske analog varvräknare med digital hastighetsmätare och sen en matchande laddtrycksmätare?
Grandell ska kolla om han har nåt ekerhjul som är lite lättare att passa in på Hondan men vad tror ni om dessa funderingar?
Då ekerhjulet bak i princip var "bolt on" blev jag sugen på ett ekerhjul fram i väntan på att gå till CBX framänden vilket är lämpligt att göra nästa vinter. Grandell har ett 18" hjul från en RD125 som bör gå att gå dit men jag har lite tankar kring hur man ska tänka med bromsskiva och hastighetsmätare.
Vad jag kommit fram till är RD skivan 240 mm i diameter medan CB250 har 276 mm diameter, min tanke är här att få tag på en skiva bromsskiva med samma ytterdiameter 276 mm men med så stor innerdiameter att man kan svarva till ett löst centrum som man skruvas mellan navet och bromsskiva och även här kompensera förskjutningen i sida för att passa mot bromsoket.
Bromsskivan bak från Honda NT650 verkar vara ett möjligt alternativ https://es.aliexpress.com/item/4000258634637.html?gatewayAdapt=glo2esp i alla fall enligt måtten på dennaxsida. Det enda jag är lite fundersam på är tjockleken, original är 5 mm och denna är bara 4 mm. Det står stämplat på original skivan min 4 mm så man är ju nere på min gränsen redan från början nu tror jag dock att det ändå tar lång tid innan man är nere på 3.8 mm med tanke på hur mycket hojen kommer att köras med det känns ändå bättre om man hade en tjockare skiva. Finns säkert nån 276 mm skiva som är 5 mm tjock som kan passa men, problem är ju bara att veta på vilken hoj den kan sitta.
Vad tror ni om att göra nåt sånt här? Jag vet att det kommer att krävas precision så skivan inte slår och är 100% centrerad och en hel del eftertanke då det är bromsarna det rör sig om.
Nästa fundering är hastighetsmätaren, Hondan har givaren på vänster sida som bromsskivan men RD125 har bromsskivan på högersida och hastighetsmätargivaren på vänster sida. Detta kommer att innebära att man måste vända hjulet och hastighetsmätargivaren kommer då att snurra åt fel håll.
Frågan är då hur man löser detta enklast, GPS hastighetsmätare, eller elektrisk mätare med "pulsgivare"? I detta läget är väl frågan om man skulle hitta nån liten diskret mätare och flytta om lite så man centrerat varvräknaren så man är "utan analog" hastighetsmätare.
Har hittat nån hyfsat billig mätare som är 85 mm vilket Honda mätaren är https://www.amazon.se/dp/B07DY24M2M...olid=1VV3TUPWQN5EU&psc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it som väl kanske också skulle kunna funka. Dock blir det ju lite plottrigt, varvräknaren, hastighetsmätaren, laddtrycket och bredbandslambdan alla av olika typ vilket jag väl inte riktigt gillar. Är det et nån som har tips instumenteringen kanske analog varvräknare med digital hastighetsmätare och sen en matchande laddtrycksmätare?
Grandell ska kolla om han har nåt ekerhjul som är lite lättare att passa in på Hondan men vad tror ni om dessa funderingar?