RD125LC äter tändstift

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Som rubriken säger.

Förgasare, munstycken osv är fräscha. Den går jättefint(med nytt tändstift), inga misständningar eller annat konstigt.
Men redan efter ett par mil så börjar problemen, främst vid högre varvtal och/eller fullgas. Hostar och smäller som fan i avgasröret.
Pillar jag i ett nytt tändstift går den som en klocka igen ett tag igen.

Vad fasiken kan det vara?

En kompletterande fråga är hur tvåtaktsoljan påverkar bränsle/luft-blandningen?
Det verkar som att internet är säkra på att mängden tvåtaktsolja påverkar hur fett/magert motorn går. Exempelvis om man ökar iblandningen av tvåtaktsolja från 2 till 3% så innebär det att motorn går magrare då det blir mindre mängd bensin i bränslet.

Min tanke är att iom att oljan förbränns i en tvåtaktare så reagerar den med de syremolekyler som den minskade mängden bensinen ändå hade gjort? Skillnaden ligger väl isf i hur förbränningen påverkar framdrivningen dvs ger moment på vevaxeln?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg

Såhär ser tändstiftet ut som jag plockade ur senast efter ca 2 mil då hojen började gå dåligt.
Se ut som oförbränt/olja? Hur är färgen generellt?

Kan väl tillägga att jag kör med färdigblandad alkylatbensin på 2,5% i femlitersdunkar. Pytsar själv i 0,5d l tvåtaktsolja i dunken för mer smörjning.

Resulterar i 50,5 dl totalt i dunken där tvåtaktsoljan står för 1,75 dl. Dvs 1,75/50,5=3,47% oljeinblandning.
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Kör du med rätt stift? BR8ES ska dom ha
Mer olja = magrare blandning ja men hur mkt det inverkar i praktiken vet jag inte om man tex som du ökar från 2 till 3%

Btw prova undvik att hälla i extra olja och se om det blir nån skillnad.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kör du med rätt stift? BR8ES ska dom ha
Mer olja = magrare blandning ja men hur mkt det inverkar i praktiken vet jag inte om man tex som du ökar från 2 till 3%

Btw prova undvik att hälla i extra olja och se om det blir nån skillnad.

Japp. Kör med BR8ES.

Kan jag väl göra. Tänker ändå att bestyckningen är rätt för den bränsle/luft-blandning som den får nu iom att den går superfint bara den får nytt tändstift då och då.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Oki hade själv en sådan för 100 år sen men då körde jag med original oljepump.
Fördelen med en sån är att den doserar efter varvtal och gaspådrag.
Blandar man själv så blir det en komprimmiss. Tex 4% funkar kanske bra under väldigt hård belastning medans det sotar igen när man kör lugnt.
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Ducati, Husqvarna
4% låter väldigt mycket.
Säker på att oljepumpen är bortkopplad? Annars öser den in olja när du gasar på.

Hade en RD350 för 25 år sedan, den körde jag på knappt 1%. Funkade kanon, men då enbart med bästa tillgängliga olja, kanske inget att rekommendera på en 30+ år gammal hoj. Vet heller inte hur alkylatbensin påverkar. Men det skulle jag nog inte tanka någon hoj med. Här kanske någon 2-takts expert kan berätta.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Byt tändstift till ett Champion modell billigast möjliga som motsvarar ngk stiftet, inge dyrt stift för de håller sämre. NGK stift är känsligare för släckning som ofta beror på tvåtaktsoljan man kör. Champions billiga stift har visat sig funka skitbra när man har problem med knäckta stift. I många fall av släckta stift kan ett byte av tvåtaktsolja göra susen. Kör man en olja som har extremt hög flampunkt så släcks stift lättare speciellt vid lugnare körning pga av sotning.
NGk br9eya och br10eya är ett speciellt stift framtaget för snöskotrar som är kända för att släcka stift de tål mer surhet och olja. Men Champion stiften kan i vissa fall vara bättre än EYA stiften när de gäller hållbarhet mot olja och surhet.
Funkar de inte att byta till Champion så köp ett Ngk br9eya de gör inget att de är ett snäpp kallare än br8es.
4% olja är inga problem för dessa stift jag kör 4% i min Artic Thundercat 1000cc med Ngk br10eya stift.

Jo en sak till som snöskoter är känsliga på när de gäller sabba stift. Om man drar iväg med kall motor så tar stiften stryk och kan släckas så man inte ens får igång dem efter ett stopp. Varmkör på låga varvtal gör att stiften håller bättre och de är ju bra för motorn också.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Kan vara ett tecken på att kolv med ringar bör bytas. Eller bara ringar. Kompet på dessa känns ju lika dant i kicken oavsett, går ju att starta med handen. Men det trycks upp olja och bensin förbi ringarna och släcker stiftet.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tackar för svar.

Ja oljepumpen är bortkopplad, tanken är dessutom tom.

Satte senast i Biltemas tändstift(7574) vilket ska motsvara NGKs BR7ES/BR8ES.

Ska titta på Champinstift. Tycker dock att när NGK-stiften håller så pass kort tid som de ändå gör att det borde vara något "värre" problem.

Har tänkt på det du säger Chronic. Hojen startar dock på några få kickar allt som oftast, borde inte läckage förbi ringarna kunna uteslutas då?

Kör med dessa produkter:
http://www.jula.se/catalog/tradgard...dgardsmaskiner/branslen/alkylatbensin-624049/
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/oljor/2-taktsolja-624025/
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vet du säkert att inte oljepumpen fungerar?

När jag sätter igång en gammal tvåtaktare som jag inte har någon relation till så börjar jag med full oljetank, och 4% inblandning i bensinen dessutom.
Kör upp några tankar, håller noggrann koll på oljeåtgången i separatoljetanken, och är åtgången rimlig så börjar jag stega ner: tankar den halvfulla bensintanken med 2%, och om inget verkar skumt så blir det halvtankat med ren bensin nästa gång. Hittills har det funkat.

"Lite extra olja skadar inte" hör man ofta - men det gör det faktiskt. Fungerande separatoljesmörjning tillsammans med lite toppsmörjning genom olja i bränslet dessutom gör att kolvringsspåren geggar igen av oljerester/koks och vips så är kolven igång och karvar i cylinderväggen. Lagom är bäst.


Skall man finanalysera tändstift som bara suttit kort stund i en tvåtaktare så behövs mer djupgående analys av stiften:

chopppedplug.jpg


Japp, såga isär bara!

Läs mera här:

http://49ccscoot.proboards.com/thread/1727/spark-plug-reading-tuning-info

Längre ner finns också en bra analys av förbränningsrester på stift från just tvåtaktare.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har tänkt på det du säger Chronic. Hojen startar dock på några få kickar allt som oftast, borde inte läckage förbi ringarna kunna uteslutas då?]

Jag tycker dessa gamla tvåtaktare ofta är lättstartade oavsett slitage.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vet du säkert att inte oljepumpen fungerar?

När jag sätter igång en gammal tvåtaktare som jag inte har någon relation till så börjar jag med full oljetank, och 4% inblandning i bensinen dessutom.
Kör upp några tankar, håller noggrann koll på oljeåtgången i separatoljetanken, och är åtgången rimlig så börjar jag stega ner: tankar den halvfulla bensintanken med 2%, och om inget verkar skumt så blir det halvtankat med ren bensin nästa gång. Hittills har det funkat.

"Lite extra olja skadar inte" hör man ofta - men det gör det faktiskt. Fungerande separatoljesmörjning tillsammans med lite toppsmörjning genom olja i bränslet dessutom gör att kolvringsspåren geggar igen av oljerester/koks och vips så är kolven igång och karvar i cylinderväggen. Lagom är bäst.


Skall man finanalysera tändstift som bara suttit kort stund i en tvåtaktare så behövs mer djupgående analys av stiften:

chopppedplug.jpg


Japp, såga isär bara!

Läs mera här:

http://49ccscoot.proboards.com/thread/1727/spark-plug-reading-tuning-info

Längre ner finns också en bra analys av förbränningsrester på stift från just tvåtaktare.

Ja nippeln på vajern från gashandtaget är bortkopplad vid oljepumpen. Oljetanken är dessutom tom.
Eventuellt om den ändå drar in luft från oljetanken via oljepumpen till förgasren på något sätt. Kanske ska tanka lite bensin i oljetanken och se vad som händer, eller helt enkelt plugga oljeslangen som sitter vid förgasaren.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Mer olja gör att motorn går magrare. Dels för att oljan tar utrymme, dels för att soppan rinner trögare. Men med de 2,5 procent du kör eller om du vill öka till 3 procent, vilket inte är fel att göra, så ska det inte vara något problem.

Stiftet ser lite skumt ut. Isolatorn ser ut som det har gått lite magert medan det är fetkladd på yttre delen av stiftet. Så en misstanke är att motorn drar in lite olja från transmissionen som förbränns och orsakar problem. Det ser ut att sitta något skit i böjen på elektroden.

Oljeryker det onormalt mycket från pipan?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang oljan som du kör (jula) så visar bilden en båtmotor på flaskan och de är inte lämplig olja för landbaserade fordon! Men de står inte att de är en båtmotorolja i beskrivningen och databladet visar rätt flampunkt (90c) för landbaserade motorer så det är nog ingen båtolja.Båtmotorolja ligger runt 65-80c flampunkt och den är anpassat att förbrännas totalt vid lägre temp i motorn. Jag skulle dock prova en annan olja för de är stor skillnad på hur bra olja förbränns mellan olika märken.
Aspen,,Payback,,statoil,,torco Maxima,,Brp oljor,,Yamalube,, är bara några ex på bra olja som inte knäcker stift. Håll dig borta från båtmotorolja !!
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Mer olja gör att motorn går magrare. Dels för att oljan tar utrymme, dels för att soppan rinner trögare. Men med de 2,5 procent du kör eller om du vill öka till 3 procent, vilket inte är fel att göra, så ska det inte vara något problem.

Stiftet ser lite skumt ut. Isolatorn ser ut som det har gått lite magert medan det är fetkladd på yttre delen av stiftet. Så en misstanke är att motorn drar in lite olja från transmissionen som förbränns och orsakar problem. Det ser ut att sitta något skit i böjen på elektroden.

Oljeryker det onormalt mycket från pipan?

Jag kör 3,47% nu, se tidigare svar.

Ok, packbox mellan vevhus/växellåda som släpper igenom transmissionsolja till vevhuset menar du?

Nej ryker inget onormalt alls.

Ang oljan som du kör (jula) så visar bilden en båtmotor på flaskan och de är inte lämplig olja för landbaserade fordon! Men de står inte att de är en båtmotorolja i beskrivningen och databladet visar rätt flampunkt (90c) för landbaserade motorer så det är nog ingen båtolja.Båtmotorolja ligger runt 65-80c flampunkt och den är anpassat att förbrännas totalt vid lägre temp i motorn. Jag skulle dock prova en annan olja för de är stor skillnad på hur bra olja förbränns mellan olika märken.
Aspen,,Payback,,statoil,,torco Maxima,,Brp oljor,,Yamalube,, är bara några ex på bra olja som inte knäcker stift. Håll dig borta från båtmotorolja !!

Är denna delsyntetare bättre tror du om man tittar på egenskaperna?
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/oljor/2-taktsolja-624024/
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om det inte ryker extra mycket är säkert packboxarna okey. Jag skulle börja med att använda något annan olja än från Jula utan att veta att den orsakar problemen du har.

Det är inga kalla stift du har kört på (motsvarande NGK 7/8) så de borde inte vara orsaken. Men visst skulle du kunna testa med ett steg varmare stift (NGK 7).

Jag skulle även ta ett komp-prov.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Har du kollat hur det ser ut i avgasport, avgaskrök och kolvtopp? Alkylatbränsle kan lösa upp gamla beläggningar som kanske kan tänkas kortsluta stiftet. :va
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Åt helsike för mycket olja jag har kört 2t i hela mitt liv utan bekymmer med 1,5-2% . Ta i beaktning att jag körde 1100mil med en yz250wr på väg med samma oljemängd utan bekymmer.
Har kört dt125lc som en jäkla idiot i 16-18års aldern o hade absolut inga bekymer

Köp en kvallitets olja o använd oljepumpen så har du inga bekymer.. luktar lite moppe fucko över detta bekymmer.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag kör 3,47% nu, se tidigare svar.

Ok, packbox mellan vevhus/växellåda som släpper igenom transmissionsolja till vevhuset menar du?

Nej ryker inget onormalt alls.



Är denna delsyntetare bättre tror du om man tittar på egenskaperna?
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/oljor/2-taktsolja-624024/

Ja den oljan passar bättre men jag skulle valt ett känt märke. Jag kom just på ett knep man kan ta till för att slippa släcka stift stup i kvarten,,,knacka ihop stiftgapet ner till 0,4mm de brukar göra susen
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nej det var ett tag sedan. Hade av avgassystemet typ förra året för lite rengöring invändigt. Kan inte minnas att det såg för jävligt då iaf när jag kikade in genom avgasporten.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top