Re: Suzuki GSX-R 750 -2005

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Re: Suzuki GSX-R 750 -2005

blir inte klok på det här, försöker leta efter vettig information på förbrukning på en sådan hoj.

Antar självklart att den är väldigt varierande beroende på körstil och jag har försökt googla på register över folk som registrerar sin förbrukning och det är allt ifrån 40 till 56 mpg dvs någonstans mellan 0.5-0.75 l/mil.
har en kompis med en R1a som inte gå rent (dåligt komp) och han drar över 1l per mil, dock är väl körsättet allt annat än lugnt :hojraket, men en sådan förbrukning vill jag inte gärna ha.

älskar hojens utseende, det går inte att frånkomma att det är en möjlig nästa kandidat men jag undrar ifall att någon där ute som läser denna tråd äger en sådan och kan berätta på ett ungefär hur mycket den drar?

Mvh
Jesper
:tummenupp

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Jag har haft en gsxr 750 tidigare. Den drog närmare litern vid aktiv körning, dock var det den äldre modellen med förgasare. Pressade jag stenhårt gick det att få den att dra över litern.

Dock vill jag ifrågasätta varför det är så viktigt med förbrukning på en mc. Om du kör 800 mil om året och det skiljer 0,5 liter i förbrukning mellan en snål och en törstig hoj så blir det fortfarande inte mer än 6000 kronor per år om man räknar på ett bensinpris på 15 kronor. Då är försäkringskostnad betydligt mer intressant att jämföra.

Sen är det din högerhand som styr bränsleförbrukningen, därför blir det inte riktigt rättvist att jämföra med min högerhand....

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Är förbrukningen verkligen intressant på en sporthoj? Lägg för övrigt inlägget under mc-relaterat.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Du har ju redan svarat på det själv.
Bombar man drar de flesta sporthojar runt litern, åker man runt och småfiser så går det att komma ner på halvlitern.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
tack för flyttad tråd, jag kände tråden som överflödig och lite smått ointressant så jag ville inte ta plats i någon "viktigare" forumsdel och tack fina svar.

självklart, piskar man förstår jag att det går upp i förbrukning men för mig som student så är självklart möjligheten att komma långt på en tank inte något man får räkna bort.

hojen är ju som sagt inte bara intressant för att den är en sporthoj, utan just för att det är enl mig en väldigt snygg sporthoj som jag skulle kunna tänka mig att glida runt med inte bara bomba =)

Men jag har fått bra svar så jag är nöjd och känner att tråden gav svar

tackar :tummenupp

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
för mig som student...

För dig som student så kommer du inte ha råd med en så ny sporthoj ändå, om bensinförbrukningen är den största faktorn till ditt hojköp :D

Gå färdigt din utbildning och köp dig en sån hoj sen

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
För dig som student så kommer du inte ha råd med en så ny sporthoj ändå, om bensinförbrukningen är den största faktorn till ditt hojköp :D

Gå färdigt din utbildning och köp dig en sån hoj sen

försäkringen för mig ligger på 500kr / år på en sådan hoj så det är inget problem för mig
jag har turen att ha min utbildning utomlands samt köpa fordon där men framförallt äga och försäkra :Bugar

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Är det i Polen du ska studera? Där hade jag tagit det jäkligt försiktigt med tanke på hur man kör i det landet. Asfalten är dessutom av sämre kvalitet och hal som satan.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Är det i Polen du ska studera? Där hade jag tagit det jäkligt försiktigt med tanke på hur man kör i det landet. Asfalten är dessutom av sämre kvalitet och hal som satan.

Jag har kört en vårsäsong (~200mil) i Polen med min FZ6-N och jag håller med dig, kvaliteten på vägen är Varierande, ibland fullt med grepp och ibland väldigt oljigt. framför allt så är väl problemet de sträckor som vi i Sverige inte hade kallat väg, då menar jag de ställen där vägen är extremt trasig.

Bilisterna är jag inte rädd för längre, jag tycker det fungerar bättre som Mc förare i Polen än i Sverige om man skall busa och köra före. Nästan varenda bilist bjuder till Lane-splitting vilket jag knappt vågar i Sverige samt att man har en stress mindre i polen som motorcyklist, dvs Polisen :banana dvs polisen gör ingenting :va

Men ja, ligger jag i 90-100 "i stan" på 70väg blir jag omkörd av nästan varannan bilist, så tempo finns det i alla fall. Den som ligger långsamt orsakar olyckorna, landet har med andra ord inte kommit så värst långt i det där med trafikvett

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag har kört en vårsäsong (~200mil) i Polen med min FZ6-N och jag håller med dig, kvaliteten på vägen är Varierande, ibland fullt med grepp och ibland väldigt oljigt. framför allt så är väl problemet de sträckor som vi i Sverige inte hade kallat väg, då menar jag de ställen där vägen är extremt trasig.

Bilisterna är jag inte rädd för längre, jag tycker det fungerar bättre som Mc förare i Polen än i Sverige om man skall busa och köra före. Nästan varenda bilist bjuder till Lane-splitting vilket jag knappt vågar i Sverige samt att man har en stress mindre i polen som motorcyklist, dvs Polisen :banana dvs polisen gör ingenting :va

Men ja, ligger jag i 90-100 "i stan" på 70väg blir jag omkörd av nästan varannan bilist, så tempo finns det i alla fall. Den som ligger långsamt orsakar olyckorna, landet har med andra ord inte kommit så värst långt i det där med trafikvett

Polens fortkörningsböter är dessutom underbara, +36km/h = 200PLN/400 spänn :banana

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
min gsxr 750 k6 ligger på 0,55-06 vid blandad körning. dock ingen jätte lugnt körning :tummenupp

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Det är lätt att invaggas i en trygghet att man har koll på läget och förutsätta att andra också har det i och med att trafiken kräver aktiv körning. Polackerna drar sig inte för att tvinga ut mötande trafik i väggrenen. De ska om till varje pris med sina trötta slutkörda vrak. I realiteten kör de inte in någon tid på sitt beteende då trafiken framför är tät. Till vilken nytta kan man fråga sig då? I städerna håller de höga farter om trafiken tillåter det. Inträffar en del olyckor. Hann se rätt mycket på kort tid.

Kort sagt det är lite vilda västern att köra i Polen. Kan vara en intressant erfarenhet inte minst. Se till att hålla marginalerna på sin sida :tummenupp

Polens fortkörningsböter är dessutom underbara, +36km/h = 200PLN/400 spänn :banana

Har funderat sedan jag var där hur böterna var utformade. Att de har låga böter förstod jag, men tyckte någon sa att man kan få rätt hårda straff vid riktigt grova överträdelser. Med tanke på polackernas körbeteende ligger det nog inte mycket sanning i det påståendet. När jag var där hade vi trafikanter amnesti. Inte en polis i sikte någonstans. Inte underligt att det är si och så med trafikmoralen i landet.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Testa en före du bestämmer dig. Är vägarna så dåliga som du skriver så är det allt annat än roligt att sitta och köra R-hoj med stenhård dämpning. Du behöver köra över 100km/h för att få luft under bröstet så du inte behöver hålla dig uppe. Kolla efter något du kan sitta som på din nuvarande men med mer motor så kommer du vilja använda den mer än för att se tuff ut ;)

Brorsan har en och de är riktigt fina, hade gärna haft en själv som komplement.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det är lätt att invaggas i en trygghet att man har koll på läget och förutsätta att andra också har det i och med att trafiken kräver aktiv körning. Polackerna drar sig inte för att tvinga ut mötande trafik i väggrenen. De ska om till varje pris med sina trötta slutkörda vrak. I realiteten kör de inte in någon tid på sitt beteende då trafiken framför är tät. Till vilken nytta kan man fråga sig då? I städerna håller de höga farter om trafiken tillåter det. Inträffar en del olyckor. Hann se rätt mycket på kort tid.

Kort sagt det är lite vilda västern att köra i Polen. Kan vara en intressant erfarenhet inte minst. Se till att hålla marginalerna på sin sida :tummenupp

Har funderat sedan jag var där hur böterna var utformade. Att de har låga böter förstod jag, men tyckte någon sa att man kan få rätt hårda straff vid riktigt grova överträdelser. Med tanke på polackernas körbeteende ligger det nog inte mycket sanning i det påståendet. När jag var där hade vi trafikanter amnesti. Inte en polis i sikte någonstans. Inte underligt att det är si och så med trafikmoralen i landet.

Man får nog köra ett tag här nere för att förstå hur det fungerar =) när jag körde bil här i början tyckte jag alla var idioter men efter ett tag kom man in i rytmen och det är inte mycket värre än i Sverige. men de har liten annan attityd ang. att köra berusade samt köra utan körkort samt att testosteronet är SKYHÖGT. men jag har bott här i ett år nu och än så länge inte sett en enda trafikolycka. det går inte att komma ifrån att statestiken säger att varje helg dör det lika många i trafiken (både fordons-framförare och fotgängares fel) som i sverige per år.

Böter för att överstiga hastigheten med +100km/h utan att ställa till med en olycka = natten i arrest, 1500pln böter vilket är ca 3000kr du får behålla körkortet till o med. det är en månadslön för en vanlig arbetar i polen (fast anställd).

Poliser finns det jätte gott om, så gott som 1 vid varje korsning men inte fan gör dom något, de kör VW Caddys för det mesta och deras största spaning är efter fotgängare som går mot rött ljus (200pln böter) samt personer som röker vid busskurer (samma belopp). det finns även sletna gamla skåpbilar samt de nya KIA CEED 1.6 diesel. Det förekommer Polis MC i form av äldre BMW, typ 80-90 tal touring (sport touring? 1000cc iaf.) och dessa poliser kör som ghostrider må jag lova, blev shockad.

det där med o tvinga ut folk i vägrenen har jag aldrig stött på, men att den används som en extra fil på motorvägen för att köra om på höger sida kan jag bekräfta, ser det tyvärr allt för ofta både av personbil så som motorcyklist.

Angående det där med att de inte kör in någon tid är oerhört sant. Dessutom så är eco driving inte deras starka sida och det tillhör daglig sed att höra skrikande däck vid varje rödljus, och då är det inte vid grönt utan när det slår om till rött. de är mycket gasglada och planerar sällan sin körning något vidare bra, jag kan ärligt säga att jag försöker skola dem på svenskt vis och lämna fina luckor men inte fan bryr de sig, de klämmer sig häller in bakom mig eller framför den bilen jag lämnat lucka ifrån, men jag har fått oerhört många goda skratt vid den polska rusningstrafiken, Jag måste bli bättre på att använda min GoPro så ni får se dessa underbara stunder :hihi

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Testa en före du bestämmer dig. Är vägarna så dåliga som du skriver så är det allt annat än roligt att sitta och köra R-hoj med stenhård dämpning. Du behöver köra över 100km/h för att få luft under bröstet så du inte behöver hålla dig uppe. Kolla efter något du kan sitta som på din nuvarande men med mer motor så kommer du vilja använda den mer än för att se tuff ut ;)

Brorsan har en och de är riktigt fina, hade gärna haft en själv som komplement.

Provkörde kompisens R1a och det är ju helt okej, det gäller att välja rätt vägar och inte ta varje gränd inne i stan, på många ställen är det faktiskt sämre väg inne i gbg än i gdansk, fruktansvärt tråkigt på den lilla vägen till mitt boende då vägen är som... går inte att beskriva, men det känns som att man är ute på havet när man kör bil på vägen i alla fall.
Jag skall se fall jag kan få till en provkörning, handlaren jag köpte min FZ6 utav har några stycken inne och som kund kan det nog gå att ordna en provkörning och kanske till o med ett bra pris om jag har tur.

inte bara att den ser tuff ut, den ser riktigt fin ut :kär en sådan där hoj man skulle kunna stå o kolla på utan att ens behöva köra den :rolleyes:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Snicksnack.

Man kan använda en GSXR 750 till allt, i och med det är det befogat att fråga om bränsleförbrukningen :)

Nej, det är inte befogat att fråga om bränsleförbrukning på en supersporthoj. PunGt.

Försäkringen för de flesta är såpass dyr, att resten blir med i avrundningsmissen, för det är ju inte så att den drar 2 liter milen...det är marginella skillnader mot en "snål" hoj..

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy