Reagerar inte kamerorna?

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Varför inte hålla hastigheten förbi kamerorna. Så jävla många e dem inte. Vi riskerar bara en ändrad lagstiftning om vi inte håller oss i skinnet och bättrar på vårt rykte. Politiker och den stora allmänheter ser inte mc som ett nyttofordon.
All utveckling rörande aerodynamik,luffarturbo och design är ju meningslöst om vi måste ha en bräda á la femtiotal fram på hojen.
Sensmoral: kör lagligt framför kameror. En polare kan fota er om man vill ha ett kort.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag bråkade med en BMW nisse som minsan skulle visa att han axade snabbast. På en raka där jag vet att det finns en ny och fin kamera bestämde
han sig för att visa vad skåpet skulle stå och gasade om och för att reta honom dutta jag lite med gasen och sen slog jag av och trodde han skulle göra det samma men icke. Flash och så kom han på bild. :tummenupp

Edit: BMW'n var en bil !:)
 
Last edited:

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Jo dom funkar på mc, iaf när jag körde förbi, det blixtrar vitt ljus på dagen så du ser tydligt om den tar kort. Råkade av en händelse testa för en vecka sedan.
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Jo dom funkar på mc, iaf när jag körde förbi, det blixtrar vitt ljus på dagen så du ser tydligt om den tar kort. Råkade av en händelse testa för en vecka sedan.

Inte rött? Jag har sett en kamera utlösas en gång när ett gäng sporthojar rullade förbi, och det blixtrade rött, som fan dessutom.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Dom sätter på kamerorna på dom sträckor där det förekommer olyckor med jämna mellanrum. ex Huddingevägen har nog aldrig varit i drift, världens bästa väg att gasa av sig röven.
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
Varför inte hålla hastigheten förbi kamerorna. Så jävla många e dem inte. Vi riskerar bara en ändrad lagstiftning om vi inte håller oss i skinnet och bättrar på vårt rykte. Politiker och den stora allmänheter ser inte mc som ett nyttofordon.
All utveckling rörande aerodynamik,luffarturbo och design är ju meningslöst om vi måste ha en bräda á la femtiotal fram på hojen.
Sensmoral: kör lagligt framför kameror. En polare kan fota er om man vill ha ett kort.

Gör väl knappast nån skillnad att ha skylt fram, är ju inte ägaransvar när det gäller fortkörning såsom vid parkeringsböter.
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Varför inte hålla hastigheten förbi kamerorna. Så jävla många e dem inte. Vi riskerar bara en ändrad lagstiftning om vi inte håller oss i skinnet och bättrar på vårt rykte. Politiker och den stora allmänheter ser inte mc som ett nyttofordon.
All utveckling rörande aerodynamik,luffarturbo och design är ju meningslöst om vi måste ha en bräda á la femtiotal fram på hojen.
Sensmoral: kör lagligt framför kameror. En polare kan fota er om man vill ha ett kort.

Håller helt och fullt med dig Bubbas :tummenupp

Vilka kameror de har i bruk kan vara som tidigare talare har nämnt.

Men varför inte alla är i bruk beror på att varje bild måste handläggas och granskas.
Vilket inte är gjort på några sekunder direkt.
Det tar sin tid när de ska försöka identifiera föraren med ägaruppgifter och i släkt/familje-medlemmar. (så gör de nu)
(Så du åker dit om du blir fotat i farsans bil om identifiering lyckas)

Skulle alla kameror vara i bruk så skulle de nog vara tvungna att anställa sjukt många granskare i Kiruna.

Mao så räcker inte resurserna till där uppe.

Dal-Mausen

ps. tänk efter om inte Bubbas har en poäng i vad han skrev:7peta
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Färgen på blixten är beroende på vilken typ av kamera och vilken tid på dygnet det är. Tyvärr vet jag detta av egna erfarenheter.
 

Kimm-o

Bite me!
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Liljeholmsberget
Hoj
hånetniehundra
Är det någon som HAR blivit fotad i södra länken? Åker igenom dagligen, olika tider på dygnet (och ofta för fort), men har aldrig upplevt disco, varken genom vindrutan eller på hoj. :va
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Är det någon som HAR blivit fotad i södra länken? Åker igenom dagligen, olika tider på dygnet (och ofta för fort), men har aldrig upplevt disco, varken genom vindrutan eller på hoj. :va

Jag har också åkt där en hel del och ofta för fort som sagt, jag har aldrig sett en enda blixt faktiskt..
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jag trodde dom (iaf nyare kameror) har IR-blixtar (ej synligt för mänskliga ögat) precis som trängselkamerorna i tokholm, men det kanske beror på ljusförhållandena, Man kanske skulle undersöka ett sånt där skåp nogrannare. =)
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Jag trodde dom (iaf nyare kameror) har IR-blixtar (ej synligt för mänskliga ögat) precis som trängselkamerorna i tokholm, men det kanske beror på ljusförhållandena, Man kanske skulle undersöka ett sånt där skåp nogrannare. =)

Om man nu får för sig att undersöka skåpen...finns det någon sensor ett nått som gör att dom fotar saker som kommer för nära för att typ förebygga sabotage ?

Bara en tankte som slagit mig... :rolleyes:
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Finns det någon övre gräns för vad kamerorna klara av i fråga om hastighet? Jag hörde en gubbe på radio som pratade om de kameror som används för vägtullar i sthlm. Han påstod att de inte klarade att ta bilder på fordon som kör fortare än 160. Dessa kameror sitter iofs betydligt högre än hastighetskamerorna.
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Det ligger magnetslinga nedgrävd för signal om mätning. Denna slinga reagerar kanske inte för MC. Ungefär som man upplever ibland när rödljusen aldrig slår om på natten.
Inte 100% säker på detta men nästan, såg nämligen då dom installerade en slinga i asfalten en gång vid en kamera. men som sagt, jag är inte hundra på det...


Där har du absolut helt fel. Har varit med och monterat många kamera skåp. Och det har ingen magnet slinga. I skåpet sitter en väldigt grymt och snabb kamera + en extrem blixt och en vanlig laser.

Mätningen ifrån skåpet görs på ca 100-150m avstånd kortet tas på 15M avstånd.

Skåpen aktiveras ifån en central, alltså det står inte på hela tiden. Alla fordon so passerar dessa kameror mäts dock för att kunna räkna utt snitt hastighet och snitt trafikanter osv.

Snittet på hastigheten ligger ca 10Kmh under det tillåtna på de vägarna med kamera skåp. Billarna är några Kmh felkalibrerade en Volvo V70 är sämst ca 6Kmh under det anggivna på mätarn + att kameran tar inte kort i exakt 91kmh utan den är inställd på 5kmh över det tillåtna så det innebär att du skulle kunna ha 101kmh förbi en kamera utan den reagerar. Och jag har testat..

Måste tilläga att jag satt upp dessa skåp emot min villja på JOBBET....haha

///Micke
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Är det någon som HAR blivit fotad i södra länken? Åker igenom dagligen, olika tider på dygnet (och ofta för fort), men har aldrig upplevt disco, varken genom vindrutan eller på hoj. :va


Samma här, har kört där alla tider på dygnet flera ggr per dag sedan den öppnades, har aldrig sett ett blixljus.

Dock varnade laservarnaren en ( 1 ) gång förra året. Dock ingen blixt eller inbetalningskort.
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
I skåpet sitter en väldigt grymt och snabb kamera + en extrem blixt och en vanlig laser.

Mätningen ifrån skåpet görs på ca 100-150m avstånd kortet tas på 15M avstånd.
Är inte en laser utan en radar. Skåpen tillverkas av Sensys Traffic AB och man kan läsa lite om dem här.

http://www.sensystraffic.se/LitiumDokument20/GetDocument.asp?archive=1&directory=14&document=85

och här är radarn som används i skåpen http://www.sensystraffic.se/LitiumDokument20/GetDocument.asp?archive=1&directory=14&document=94

Den klarar att mäta från 3-300km/h
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Magnetslingor kan ni glömma, det är 70-talsteknik. Som någon sade så har man idag mycket billigare sätt att trigga en mätning eller något annat.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top