Rearsets till S1000RR 2011

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag behöver få upp/bak fotpinnarna något för att få bättre förankring i tanken. Har aldrig köpt rearsets innan och vet inte vad jag sysslar med, så tar gärna era tips.

Läst här på sporthoj att kina-rearsets ska vara helt okej, men har ingen aning om det finns någon konstruktion som är att föredra.

En kollega har ett par race-växlade Spider som han kan sälja "till ett bra pris".
Jag är egentligen inte är intresserad av att köra race-växlat, är det stökigt att bygga om eller lär man sig snabbt och slutar bry sig?

Ge mig era tips :)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Önskar jag hade en s1000rr och kunde hjälpa dig fullt ut. Ser du något fabrikat som heter FXCNC så är det fina grejer för pengarna.
Har deras suveräna öppningsbara clipon.

De gör rearsets och styrdämpare också vad jag vet.
De säljer iaf clipon-styren och rearsets på Ebay. Snygga grejer i snygga kartonger också.


 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag behöver få upp/bak fotpinnarna något för att få bättre förankring i tanken. Har aldrig köpt rearsets innan och vet inte vad jag sysslar med, så tar gärna era tips.

Läst här på sporthoj att kina-rearsets ska vara helt okej, men har ingen aning om det finns någon konstruktion som är att föredra.

En kollega har ett par race-växlade Spider som han kan sälja "till ett bra pris".
Jag är egentligen inte är intresserad av att köra race-växlat, är det stökigt att bygga om eller lär man sig snabbt och slutar bry sig?

Ge mig era tips :)
Ett krav om du tänker besiktiga hojen med rearsets (om det är OK vid besiktning ? jag besiktigar med original) och kan också vara praktiskt i trafiken är att bromsljuset fungerar.
Hur ska bromsljuset från fotbromsen aktiveras med rearsets ?
Vad jag förstår så sker allt i BMW's hojar via Nätverksbuss där bromsljuskontaktens nätutgång skickar signal i nätverket till bromsljusets nätingång som "drar" ett "relä"/transistor som tänder bromsljuset.
Så på nått sätt kan du behöva att aktivera original bakbromskontakt också med rearsets.
Jag köpte ett par Valter Moto Rearset till GSX1300R och konstaterade att dom gjorde precis vad du ville , Höjde fotpinnarna alltid. typ lite höjning, mera höjning, mycket högre vilket jag inte gillade alls, böja knäna ännu mer. Och flyttade fotpinnarna obetydligt bakåt.
Vilket jag ville, flytta fotpinnarna bakåt alltså.
Så efter provkört Valter Moto utan fungerande bakbromsljus (medföljde tryckkontakt koppla in på bromsledning som jag inte kopplat in )
Så lade jag ner Valter Moto.
Och köpte Alplåt 6 x 100 x 1000 mm. Och med hjälp av hålen i fotpinnar original gick det lätt borra 6 hål:
3 hål för original 8mm skruvarna som fäster tillsågade plåtbitar på hojens ram.
3 hål för nya 8 mm skruv som fäster originalfotpinnar längre bak och i samma höjd som förut)
(Jag använde dubbel 6 mm så det blev totalt 2 plåtar till vänster sida och 2 plåtar till höger sida
och originalfotpinnarna kom 12 mm längre ut åt sidan.)
Jag hade tur på bromssidan
slang till bakbromsvätske behållaren gick att dra om så den kunde behållas
sladden till bakbromskontakten räckte
var tvungen byta bromsslang till ny stålomspunnen (hade en som passade .....)
På växelsidan stången med två gängor mellan växelpedal och länkarmen på växellådan var för kort så det blev att köpa en ny, såga av på mitten och epoxilimma inne ett "lagom långt" Al-rör för få tillräcklig längd.

Har du tur så duger min lösning med AL-plåtar med hål för att flytta dina original fotpinnar högre upp. Bromslang, bromsljuskontakten sladd räcker till.
Och på växelsidan räcker original växelstång och växelstången kommer inte i konflikt med något med högre monterad fotpinne.

Misstänker det är lättare modifiera tanken för bättre förankring i tanken,
Lorenzo fick väl några vingar att trycka upp knäna mot på nån hoj ?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tog bort mitt inlägg om du hann läsa - blev nog förvirrad av sättet de presenterade setet på
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Har du tur så duger min lösning med AL-plåtar med hål för att flytta dina original fotpinnar högre upp. Bromslang, bromsljuskontakten sladd räcker till.
Och på växelsidan räcker original växelstång och växelstången kommer inte i konflikt med något med högre monterad fotpinne.
Jag känner till denna lösningen hade gärna kört på den, tyvärr håller originalfästena även i ljuddämparen, så de kan inte flyttas runt hur som helst.

Lånad bild från nätet:
1691352451761.png

Misstänker det är lättare modifiera tanken för bättre förankring i tanken,
Lorenzo fick väl några vingar att trycka upp knäna mot på nån hoj ?
Mitt problem är att det är svårt att komma tillräckligt högt med knäna för att nå tanken och tankgreppen. Går jag upp på tå ordentligt så hamnar jag rätt, men att få upp pinnarna någon centimeter eller två skulle göra det betydligt bättre.

Nedanför tanken sitter det hala plastskydd, där är det svårt att fästa tankgrepp eller förankra på ett bra sätt.

Tog bort mitt inlägg om du hann läsa - blev nog förvirrad av sättet de presenterade setet på
Länkade mest som referens till kina-prylarna. Det kollegan säljer ska passa på min hoj.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag känner till denna lösningen hade gärna kört på den, tyvärr håller originalfästena även i ljuddämparen, så de kan inte flyttas runt hur som helst.

Lånad bild från nätet:
View attachment 487851


Mitt problem är att det är svårt att komma tillräckligt högt med knäna för att nå tanken och tankgreppen. Går jag upp på tå ordentligt så hamnar jag rätt, men att få upp pinnarna någon centimeter eller två skulle göra det betydligt bättre.

Nedanför tanken sitter det hala plastskydd, där är det svårt att fästa tankgrepp eller förankra på ett bra sätt.


Länkade mest som referens till kina-prylarna. Det kollegan säljer ska passa på min hoj.
Det där såg alldeles för trångt ut. Fotpinnarna sitter ju skruvade innanför ramen !
På GSX1300r sitter fotpinnarna utanpå ramen.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top