Jag behöver få upp/bak fotpinnarna något för att få bättre förankring i tanken. Har aldrig köpt rearsets innan och vet inte vad jag sysslar med, så tar gärna era tips.
Läst här på sporthoj att kina-rearsets ska vara helt okej, men har ingen aning om det finns någon konstruktion som är att föredra.
En kollega har ett par race-växlade Spider som han kan sälja "till ett bra pris".
Jag är egentligen inte är intresserad av att köra race-växlat, är det stökigt att bygga om eller lär man sig snabbt och slutar bry sig?
REVERSE SHIFT Rear set with movements mounted on bearings The adjustable version allows movement both horizontally and vertically to find the best position for the rider Maximum precision, lightness, durability and reliability USO SOLO PISTA FOR RACING USE ONLY Ricavato dal pieno, disponibile...
www.spiderracing.it
Ge mig era tips
Ett krav om du tänker besiktiga hojen med rearsets (om det är OK vid besiktning ? jag besiktigar med original) och kan också vara praktiskt i trafiken är att bromsljuset fungerar.
Hur ska bromsljuset från fotbromsen aktiveras med rearsets ?
Vad jag förstår så sker allt i BMW's hojar via Nätverksbuss där bromsljuskontaktens nätutgång skickar signal i nätverket till bromsljusets nätingång som "drar" ett "relä"/transistor som tänder bromsljuset.
Så på nått sätt kan du behöva att aktivera original bakbromskontakt också med rearsets.
Jag köpte ett par Valter Moto Rearset till GSX1300R och konstaterade att dom gjorde precis vad du ville , Höjde fotpinnarna alltid. typ lite höjning, mera höjning, mycket högre vilket jag inte gillade alls, böja knäna ännu mer. Och flyttade fotpinnarna obetydligt bakåt.
Vilket jag ville, flytta fotpinnarna bakåt alltså.
Så efter provkört Valter Moto utan fungerande bakbromsljus (medföljde tryckkontakt koppla in på bromsledning som jag inte kopplat in )
Så lade jag ner Valter Moto.
Och köpte Alplåt 6 x 100 x 1000 mm. Och med hjälp av hålen i fotpinnar original gick det lätt borra 6 hål:
3 hål för original 8mm skruvarna som fäster tillsågade plåtbitar på hojens ram.
3 hål för nya 8 mm skruv som fäster originalfotpinnar längre bak och i samma höjd som förut)
(Jag använde dubbel 6 mm så det blev totalt 2 plåtar till vänster sida och 2 plåtar till höger sida
och originalfotpinnarna kom 12 mm längre ut åt sidan.)
Jag hade tur på bromssidan
slang till bakbromsvätske behållaren gick att dra om så den kunde behållas
sladden till bakbromskontakten räckte
var tvungen byta bromsslang till ny stålomspunnen (hade en som passade .....)
På växelsidan stången med två gängor mellan växelpedal och länkarmen på växellådan var för kort så det blev att köpa en ny, såga av på mitten och epoxilimma inne ett "lagom långt" Al-rör för få tillräcklig längd.
Har du tur så duger min lösning med AL-plåtar med hål för att flytta dina original fotpinnar högre upp. Bromslang, bromsljuskontakten sladd räcker till.
Och på växelsidan räcker original växelstång och växelstången kommer inte i konflikt med något med högre monterad fotpinne.
Misstänker det är lättare modifiera tanken för bättre förankring i tanken,
Lorenzo fick väl några vingar att trycka upp knäna mot på nån hoj ?